Mielenkiintoinen projekti on kyllä juu'u. On käynyt mielessä että josko turbottaisi vasta hankkimani W123 '77 220D:n. Kone ainakin vaikuttaa olevan täysin kunnossa, eikä sitä tarvisi alkaa remontoimaan. Nuita STT:n turbosarjoja ei taida olla kovin useasti tarjolla??
Olli Lajunen kirjoitti:Tänä aamuna kävimme muutoskatsastamassa pystärin Suolahdessa. Muuten meni hyvin, mutta p***hana punnitsivat auton ja painoa tuli lisää otteeseen. Ei tuosta muuta haittaa ole kuin että dieselvero nousee.
Ei hätää. Ei se omapainon lisääminen vaikuta veroon, koska vero menee kokonaispainon mukaan, ja sitä kokonaispainoa ei voi muuttaa. Jos tuo omapaino vaikuttaisi veroon, niin luonnollisesti autoista kannattaisi riisua kaikki mahdollinen pois, ja käydä konttorilla muuttamassa omapaino otteeseen 200 kiloa pienemmäksi.....
Olli Lajunen kirjoitti:Tänä aamuna kävimme muutoskatsastamassa pystärin Suolahdessa. Muuten meni hyvin, mutta p***hana punnitsivat auton ja painoa tuli lisää otteeseen. Ei tuosta muuta haittaa ole kuin että dieselvero nousee.
Ei hätää. Ei se omapainon lisääminen vaikuta veroon, koska vero menee kokonaispainon mukaan, ja sitä kokonaispainoa ei voi muuttaa. Jos tuo omapaino vaikuttaisi veroon, niin luonnollisesti autoista kannattaisi riisua kaikki mahdollinen pois, ja käydä konttorilla muuttamassa omapaino otteeseen 200 kiloa pienemmäksi.....
Jep, juuri näin. Omapainon nousu vaikuttaa negatiivisesti ainoastaan kantavuuden heikkenemiseen.
Paitsi että ainakin mulla luki tyyppikilvessä suurempi kokonaismassa kuin rekisteriotteessa ja muutoskatsastuksen myötä muuttui otteeseen sama massa ja vero nousi...kuulemma mersuissa näin, sanoi konttorilla. Muuten oiski paikkalukua joudutu vähentään rankasti, nyt tuli 1+3.
kerosiini kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti on kyllä juu'u. On käynyt mielessä että josko turbottaisi vasta hankkimani W123 '77 220D:n. Kone ainakin vaikuttaa olevan täysin kunnossa, eikä sitä tarvisi alkaa remontoimaan. Nuita STT:n turbosarjoja ei taida olla kovin useasti tarjolla??
itellä on kans käyny mielessä turbottaa oma 220d mutta ongelmana on vanhanmallin alipainetoiminen naftapumppu (nuppistartti) jonka kanssa ei ahdinta saa toimimaan? pitäis vaihtaa avainstarttimallin pumppu+virtalukko ja liian kova homma.ohjaustehostintakin on asennettu jo 8vuotta ja vieläkin se on tallin hyllyllä.
sooppa kirjoitti:itellä on kans käyny mielessä turbottaa oma 220d mutta ongelmana on vanhanmallin alipainetoiminen naftapumppu (nuppistartti) jonka kanssa ei ahdinta saa toimimaan? pitäis vaihtaa avainstarttimallin pumppu+virtalukko ja liian kova homma.ohjaustehostintakin on asennettu jo 8vuotta ja vieläkin se on tallin hyllyllä.
Minulla on nuppistartti, ei se ole este turbon asennukselle. Pumppu on vaihdettu alipainetoimisesta uudempaan ja hyvin tuntuu pelittävän vaikkei pumppu optimisäädöissä olekaan (vielä ).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
sooppa kirjoitti:itellä on kans käyny mielessä turbottaa oma 220d mutta ongelmana on vanhanmallin alipainetoiminen naftapumppu (nuppistartti) jonka kanssa ei ahdinta saa toimimaan? pitäis vaihtaa avainstarttimallin pumppu+virtalukko ja liian kova homma.ohjaustehostintakin on asennettu jo 8vuotta ja vieläkin se on tallin hyllyllä.
Minulla on nuppistartti, ei se ole este turbon asennukselle. Pumppu on vaihdettu alipainetoimisesta uudempaan ja hyvin tuntuu pelittävän vaikkei pumppu optimisäädöissä olekaan (vielä ).
niin,niin mutta jos vaihtaa pois tuon vanhan alipainetoimisen niin silloin pitää olla avainstartti jolloin joutuu vaihtamaan virtalukon,hehkupiuhat+releet,eikös?
vai pystyykö avainstarttimallin pumpun (esim.240d-82) muuttamaan nuppistarttimalliseksi? mitä eroa on turbon ja vakion pumpulla? tarkotuksena olis laittaa viton ahdin ja cooleri jotka jo on ja pienillä ahdoilla vaan koska konetta en avaa,jos hajoo niin toista myllyä vaan tupaan.
No on mullakin omas autos keskipakosäätimellä varustettu punppu ja siinä on erillisestä vintasta startti. Patentoin sen vaijjerin lykkäämään sitä käsin sammutus vipua.
sooppa kirjoitti:niin,niin mutta jos vaihtaa pois tuon vanhan alipainetoimisen niin silloin pitää olla avainstartti jolloin joutuu vaihtamaan virtalukon,hehkupiuhat+releet,eikös?
vai pystyykö avainstarttimallin pumpun (esim.240d-82) muuttamaan nuppistarttimalliseksi? mitä eroa on turbon ja vakion pumpulla? tarkotuksena olis laittaa viton ahdin ja cooleri jotka jo on ja pienillä ahdoilla vaan koska konetta en avaa,jos hajoo niin toista myllyä vaan tupaan.
Kuten Heikki H. tuossa jo asiaa valaisi saa sitä (alipaineella toimivaa) sammutusvipua käännettyä ihan mekaanisestikin ja homma on keskivertomekaanikolle helppo toteuttaa. Tai vaihtoehtoisesti voi laittaa sen vaijerin ohjaamaan vaikka hanaa jolla ohjataan alipainepumpulta alipaine sammutuskelloon tms.
Jos cooleria et ole vielä hommannut, niin kannattaa ostaa kerralla kunnon kokoinen. Epäilen ettei sprinterin cooleri ole kovin iso. Näitä hukkapaloista tehtyjä coolereita saa ihan kohtuu hintaan ja W123:n keulille on tilaa niitä sovitella.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96