Väyryseen lisävalot asennettu
Väyryseen lisävalot asennettu
Keksin hienon asennustavan !
Ostin Motonetistä sen rekisterikilven alle laitettavan telineen - oli huomattavan paksua rautaa, eikä mikään peltiläpyskä! Halpakin oli; alle 10 euroa.
Nostin konepellin Väyrysestä ylös ja otin syylarin suojana olleen muoviritilän pois ( siinä päällä on kaksi kpl ristipääruuvarilla 90 astetta käännettävää klipsiä, jotka kääntämällä härveli nousee pois).
Tämän jälkeen porasin näkyvillä olevan puskurin teräsosan yläpinnasta läpi 7mm reiät - ja kiinnitin tuon ostamani härvelin VAAKATASOON siihen puskurin päälle 8 mm pulteilla. Kun levyä en saanut ihan puskuriin asti, nioin laitoin sinne alle mutterit korokkeeksi, joiden läpi ne 8 mm pultit kiristin siihen puskuriin.
On tiukka, eikä heilu tai tärise. Ei tarvitse tukia. Hiukan ulos ne tulivat, mutta muuten ei sopisikaan konepeltiä avaamaan.
Vetäisin Väyrysen omista pitkien polttimoista johdot irti siellä lampun sisällä ja ilman mitään lisäreleitä samoista johdoista jatkoin johdotusta näille uusielle pitkille. Hellan 3000:lle.
Hyvin palaa ja on lailliset. Alkuperäisissä pitkissä palaa enää ne parkit. Saan tietenkin vaikkapa kesän ajaksi systeemin helposti pois ja palautettua auton omat pitkät; vain kaksi 8 mm pulttia pois ja lamppujen johdot takaisin omalle paikalleen.
Ostin Motonetistä sen rekisterikilven alle laitettavan telineen - oli huomattavan paksua rautaa, eikä mikään peltiläpyskä! Halpakin oli; alle 10 euroa.
Nostin konepellin Väyrysestä ylös ja otin syylarin suojana olleen muoviritilän pois ( siinä päällä on kaksi kpl ristipääruuvarilla 90 astetta käännettävää klipsiä, jotka kääntämällä härveli nousee pois).
Tämän jälkeen porasin näkyvillä olevan puskurin teräsosan yläpinnasta läpi 7mm reiät - ja kiinnitin tuon ostamani härvelin VAAKATASOON siihen puskurin päälle 8 mm pulteilla. Kun levyä en saanut ihan puskuriin asti, nioin laitoin sinne alle mutterit korokkeeksi, joiden läpi ne 8 mm pultit kiristin siihen puskuriin.
On tiukka, eikä heilu tai tärise. Ei tarvitse tukia. Hiukan ulos ne tulivat, mutta muuten ei sopisikaan konepeltiä avaamaan.
Vetäisin Väyrysen omista pitkien polttimoista johdot irti siellä lampun sisällä ja ilman mitään lisäreleitä samoista johdoista jatkoin johdotusta näille uusielle pitkille. Hellan 3000:lle.
Hyvin palaa ja on lailliset. Alkuperäisissä pitkissä palaa enää ne parkit. Saan tietenkin vaikkapa kesän ajaksi systeemin helposti pois ja palautettua auton omat pitkät; vain kaksi 8 mm pulttia pois ja lamppujen johdot takaisin omalle paikalleen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Eihän ne vakiopiuhat mitenkää mahtavia oo, itelle laitoin ihan omat johot valoille.
Omassa ceessä lisäpitkien piuhat menee konepellin kautta, laitoin vähä järeämpää johtoa ku tulee aika pitkät vedot. Eipähän tule jännitehäviötä ja kestää laittaa vaikka 100 vattiset..
Omassa ceessä lisäpitkien piuhat menee konepellin kautta, laitoin vähä järeämpää johtoa ku tulee aika pitkät vedot. Eipähän tule jännitehäviötä ja kestää laittaa vaikka 100 vattiset..
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Jos lisävalot on 55w lampuilla niin virrankulutus pysyy samana kuin vakio valoissa. 100w lampuilla kannattaa laittaa releet (ja muutenkin ne parantaa hieman valotehoa) että saa edes jotain hyötyä tehokkaammista lampuista.Harald kirjoitti: mites noiden alkuperäisten johtojen kans, eikö ne ole liian hepposta tavaraa kun tulee isommat ja tehokkaammat lamput sinne tilalle? :
100w lamppuja ei taida valokatkaisija, pitkien viiksi ja johdot kestääkkään.
Tuota,tuota pojat, kyllä se on semmonen juttu, että jos autoon, ja varsinkin Mersuun, ruvetaan lisävaloja laittelemaan, niin AINA valojen päävirta akulta releen kautta lampuille ja sulake siihen päävirtajohtoon, joka tulee akulta. Auton omista valojohdoista otetaan ainoastaan herätevirta releelle. Näissä malleissa, joissa akku on sijoitettu taakse, ei tietenkään kannata vetää lisävalojen virtajohtoa sieltä asti. Konepellin alta löytyy kyllä sopiva paikka, josta sähkön voi ottaa.
Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät!
Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät!
Ei kai lisävalot tarvihe omaa relettä, jos omat pitkät pudotetaan pois pelistä, niinkuin ymmärsin tässä tehdyn. Ymmärsinkö oikein, siis vain lisävalot toimii pitkinä
Jos ne valot tulee omien lisäksi, niin sitten ei kestä alkuperäiset piuhat, katkaisijat, eikä releet.
Näin ajattelisi ihminen, ennenkuin joku viisaampi ampuu taas maanpinnalle.
Jos ne valot tulee omien lisäksi, niin sitten ei kestä alkuperäiset piuhat, katkaisijat, eikä releet.
Näin ajattelisi ihminen, ennenkuin joku viisaampi ampuu taas maanpinnalle.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Väyrysen lisävalot
Morjens !
Asensin/asennutin tänään lisävalot. Väyrysen maskiin sopivat lisävalopidikkeet Tarviketorilta (Oulu) 20 € (eli lisävalot nousevat maskin mukana ylös). Lisävaloilta piuhat auton omille pitkille konepellin 'sisällä' ja kytkentä entisien pitkien piuhoihin ( eli alkuperäiset pitkät pois käytöstä, koska ref ylittäisi 75). Parin tunnin homma siistiä jälkeä!
Ennen kaikkea toimivat; ei herjausta jännitehäviöistä eikä muustakaan.
terv
Asensin/asennutin tänään lisävalot. Väyrysen maskiin sopivat lisävalopidikkeet Tarviketorilta (Oulu) 20 € (eli lisävalot nousevat maskin mukana ylös). Lisävaloilta piuhat auton omille pitkille konepellin 'sisällä' ja kytkentä entisien pitkien piuhoihin ( eli alkuperäiset pitkät pois käytöstä, koska ref ylittäisi 75). Parin tunnin homma siistiä jälkeä!
Ennen kaikkea toimivat; ei herjausta jännitehäviöistä eikä muustakaan.
terv
Periaatteessa ei tarvi. Mutta valoteho paranee kun valoille saa kunnon johdotukset ja jännitteen. vs. siihen että jännite orkkis johdotuksissa kiertelee missä sattuu pitkin autoa.Fenton kirjoitti:Ei kai lisävalot tarvihe omaa relettä, jos omat pitkät pudotetaan pois pelistä, niinkuin ymmärsin tässä tehdyn.
Ja toiseksi orkkisjohdotukset EI kestä suurempia kuin 55w lamppuja.
[quote="Mika.T" ]Mutta valoteho paranee kun valoille saa kunnon johdotukset ja jännitteen. vs. siihen että jännite orkkis johdotuksissa kiertelee missä sattuu pitkin autoa.
Ja toiseksi orkkisjohdotukset EI kestä suurempia kuin 55w lamppuja.[/quote]
Kyllä kyllä. Oletin kuitenkin, että tässä puhuttiin 55 w kynttilöistä.
Olet oikeassa siinäkin, että valoteho ainakin teoriassa paranee. Mikä sitten on käytäntö, onkin eri asia. Varmaan vähän tapauskohtainenkin. Ainakaan itse en aikanaan amerikkalaiseen lisävaloja väsätessä huomannut eroa.
Ehkä, jos olisi mittarin kanssa lukseja mittaillut...
Ja toiseksi orkkisjohdotukset EI kestä suurempia kuin 55w lamppuja.[/quote]
Kyllä kyllä. Oletin kuitenkin, että tässä puhuttiin 55 w kynttilöistä.
Olet oikeassa siinäkin, että valoteho ainakin teoriassa paranee. Mikä sitten on käytäntö, onkin eri asia. Varmaan vähän tapauskohtainenkin. Ainakaan itse en aikanaan amerikkalaiseen lisävaloja väsätessä huomannut eroa.
Ehkä, jos olisi mittarin kanssa lukseja mittaillut...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Tuossa kannattaa mitata se lampun kannalle tuleva jännite silloin kun auto on käynnissä ja valot päällä. Jos jännite-ero rupeaa olemaan lähelle volttia tai yli, niin suosittelen lämpimästi releiden laittoa. Oli kyseessä omat valot tai lisävalot. Jos eroa jännitteissä ei ole, niin eipä releistäkään vakiopolttimoilla ole pahemmin hyötyä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07