W111 220 ´64 koneswappi...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma 02.02.2004 20:51
W111 220 ´64 koneswappi...
Niin, eli olis tarkotus asentaa tämmöseen koppaan himpun menevämpi tekniikka. Mutta ongelma on siinä että mistäs korimallista voin laskea prosentit koneen kokoa/tehoa silmälläpitäen? Nyt kysyisinkin asiantuntijoilta että minkä auton tähän tapaukseen saa ns. mallisarjan tehokkaimmaksi??
Kiitos etukäteen!
Kiitos etukäteen!
Koneswappi
Tämä on vähän tulkinnallinen juttu ja riippuu osittain katsastusinssin mielenlaadusta, mutta lähtisin konttorille kyselemään ensin 280 SE 3.5 Coupén/Cabrioletin teknisten tietojen kanssa. Autohan on tekniseltä peustaltaan samanlainen kuin 220 b/Sb ja myös sen numero on W111. Ja 220 Sb:tä on Suomessakin tuolla M116-koneella eli 200 hv 3,5-litraisella kahdeksikolla.
Jos tähän otetaan oikein tiukka linja, ja vertailuauton pitää olla neliovien, niin sitten se auto ei ole edes 160 hv:n 300 SE, koska se on W112. Ennakkotapaukseen viitaten W108:een ei käy vertailumalliksi W109, ja luulisi siten että W111:een ei käy W112. Jäljelle jäisi 220 SEb ja sen 120 hv, mutta uskoisin kyllä tuon 3.5:n käyvän.
-Daaz
Jos tähän otetaan oikein tiukka linja, ja vertailuauton pitää olla neliovien, niin sitten se auto ei ole edes 160 hv:n 300 SE, koska se on W112. Ennakkotapaukseen viitaten W108:een ei käy vertailumalliksi W109, ja luulisi siten että W111:een ei käy W112. Jäljelle jäisi 220 SEb ja sen 120 hv, mutta uskoisin kyllä tuon 3.5:n käyvän.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tätä W111 koneswappia itsekin joskus pohdiskelin ja tulin aivan samaan johtopäätökseen kuin Daaz.
Tosiaan ns. sisarmallit ei käy jos tehtaan W numero on eri. Näin ainakin minulla tapauksessa W108/109 (tarkistettu 1/2004 Akelta).
Tosiaan ns. sisarmallit ei käy jos tehtaan W numero on eri. Näin ainakin minulla tapauksessa W108/109 (tarkistettu 1/2004 Akelta).
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma 02.02.2004 20:51
Alustan erot
Ne alustat on pitkälti samanlaiset, mutta suurimmat erot ovat jarrut ja taka-akseli. Jarrut on 220:ssä (onko se 220 S?) edessä jo 1964:ssä levyt, mutta takana rummut, ja ne pitää todennäköisesti vaihtaa levyiksi ton 280 SE 3.5:n mukaan.
Ja sitten taka-akselissa on 3.5:ssä hydraulinen, automaattinen tasonsäätö, mitä perusmallissa ei tietysti ole. Mutta muuten akseli on sama, enkä tiedä pitääkö se härpäke sinne edes laittaa. Lisäksi 3.5:ssä on jousien yhteydessä jotain kumiosia mitä 220:ssä ei ole, mutta niitä tuskin vaaditaan. Kannattaa kysellä ja sopia konttorin kanssa ennen kun tekee/ostaa mitään.
-Daaz
Ja sitten taka-akselissa on 3.5:ssä hydraulinen, automaattinen tasonsäätö, mitä perusmallissa ei tietysti ole. Mutta muuten akseli on sama, enkä tiedä pitääkö se härpäke sinne edes laittaa. Lisäksi 3.5:ssä on jousien yhteydessä jotain kumiosia mitä 220:ssä ei ole, mutta niitä tuskin vaaditaan. Kannattaa kysellä ja sopia konttorin kanssa ennen kun tekee/ostaa mitään.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma 02.02.2004 20:51
Perän automaattinen tasonsäätö
Niin, kutsutaan myös hydropneumaattiseksi tasonsäädöksi. Tasonsäätöhän on myös esimerkiksi W123:n farmarimalleissa, jolloin se toimii melko pitkälti kuin ilmaiskunvaimentimet, mutta W111:ssä rakenne on hieman toinen. Sen autosi taka-akselihan on kutakuinkin tällainen (kuvattuna auton keulasta päin):mimmostas... kirjoitti:Tasonsäätö??? Eli ikäänkuin ilmaiskarit tms vai...? Eli perä on sama joka mallissa?
Kyseessä ei siis ole jäykkä taka-akseli vaan erillisjousitettu. Tuossahan ovat pitkittäiset heiluritukivarret, joiden liikettä kontrolloivat jouset (kaksi sivuilla). Niiden lisäksi tämän mallin heiluritukiakselistossa on keskellä perän yläpuolella kolmas jousi (kuvassa punainen), joka puristuu kasaan kun taka-akselin puolikkaat heiluvat ja perä painuu alas. Taka-akselin puolikkaat (poikittain) ja pitkittäistukivarret muodostavat yhdessä siis eräänlaisen diagonaalisen eli 45 asteen kulmassa toimivan heiluritukiakseliston (mikä BMW:n mallin mukaan aidossa muodossaan esiteltiinkin sitten W115-mallissa 1968 ja käytettiin aina vuoteen 1989 asti).
Kuten kuitenkin voidaan huomata, ei tällaisen heilurijärjestelmän geometria joustoliikkeessä ole mikään paras mahdollinen, sillä takapyörän kulma tiehen nähden vaihtelee paljonkin eri joustotilanteissa, eikä siis ole läheskään aina optimaalinen 90 astetta. Jotta raskaasti kuormatun auton pyörägeometria saataisiin edes lähelle optimaalista, oli siipimalleissa tarjolla tämä tasonsäätö. Se toimii kuten ilmaiskunvaimennin, mutta ilman lisäksi se käyttää hydraulista öljyä. Tämä W111:n järjestelmä on melko kompakti, ja se sijoittuu keskijousen tilalle.
Järjestelmän erikoisuus on se, että kun auto lastataan raskaaksi, sen perä painuu. Vasta kun autolla ajetaan, perä nousee takaisin optimaaliseen korkeuteen. Tämä johtuu siitä, että järjestelmä käyttää akselin puristavat joustoliikkeet jousen paineen kasvattamiseen. Noin 20 joustoliikettä riittää nostamaan iskunvaimentimen paineen riittäväksi.
Varsinainen perä on kaikissa W111-malleissa periaatteessa sama, koska tasonsäätöjärjestelmä asennetaan keskijousen tilalle, mutta välitykset eivät ole samat! Valitse lopullinen perävälitys valitun koneen ja laatikon mukaan (mahdollisimman lähelle niiden alkuperäistä). Ja bottom line: en usko että koko tasonsäätöä pitää välttämättä asentaa kuvailemasi muutoksen yhteydessä, sillä pelkät levyjarrut saattavat riittää.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Keskijousi
Tänään on näköjään ollut virallinen keskijousipäivä. Kannattaa tsekata topic http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5724, jossa oikein valokuva aiheesta.
-Daaz
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma 02.02.2004 20:51
Sopivuudesta ei ole mitään tietoa, mutta jos yhtään modifointia joutuu harrastamaan, niin kannattaa varmaankin modifoida W123:n jarruista. Niissä on ymmärtääkseni isommat sylinterit. Tällainen jarrutuunaus on ollut suunnitteilla ihan periaatetasolla, kun nuo omat alkaa olemaan aikansa eläneet, ja voimaa ja vauhtia on vaikka muille jakaa!mimmostas... kirjoitti:Mistäs mallista tähän sopii sitten levyjarrut? W115 kenties? Semmoset satulat kun sattuis olemaan tallin perällä jo valmiina...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma 02.02.2004 20:51
Jaahas. Isukki väitti, että siinä sylinterin koossa olis oikein selväkin ero. Pitää laittaa W116:n jäähdytetty etujarrut ja hirveä tehostin.mimmostas... kirjoitti:Joo ainakin 123 jarrut on samat kun 115:sen, sylinterit on jonkun millin isommat... Joskus vaihdoin pystikseen satulat kun ne oli aivan yhtä puuta!
Se hyvä puoli tässä on, että kun museointipaineet on hoidettu pois jo aiempien omistajien toimiesta, W123:n jarrujen saatavuus on varmaankin originaali W115-osia parempi, vaikka kyllähän niitäkin saa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
koneswäppi
Mikäli haluat vaihtaa levyjarrut rumpujarrujen tilalle. on parempi vaihtaa koko perä. Rumpujarrullisessa perässä ei ole levyjarrusatuloiden kiinnitysruuvien korvakoita. (Ainoastaan w109 "antidiven" irtokorvakot käy" rumpujarrulliseen perään, luultavasti sovittelemalla)
Männät on kaikissa vanhoissa ATE-mallien takasatuloissa samat, ainoastaan jarruletkujen lähtösuunta vaihtelee, tämä tosin on oma havainto, mutta satuloita taitaa kotona olla toistakymmentä paria kaikista 60-70 ja 80 luvun malleista.
Lisäksi tulee huomata, että vanhoissa w111/0:ssä on vateiden kiinnityksessä mutterit, ei pultit.
Koneswäpissä kannattaa huomioida myös, että esim m110 kaasutinversio on ihan hyvä vaihtoehto, korvakot sopii suoraan ja laatikkokin menee heittämällä. Itse olen etsint 220 Seb Coupeeseen v-8:n korvakoita jo vuoden, vasen löytyy Saksasta hintana n. 100e. Taas M110 k-jetronic ruiskussa tulee ongelmaksi imusarja joka kolisee simpukkaan, näin kävi w108:ni kanssa jossa jouduin nostamman konetta n. 4 cm ja kallistamaan sitä n. 5 astetta oikealle. Moottorin ominaisuudet taas sopivat tosi hyvin 3.92 välityksen kanssa.
Männät on kaikissa vanhoissa ATE-mallien takasatuloissa samat, ainoastaan jarruletkujen lähtösuunta vaihtelee, tämä tosin on oma havainto, mutta satuloita taitaa kotona olla toistakymmentä paria kaikista 60-70 ja 80 luvun malleista.
Lisäksi tulee huomata, että vanhoissa w111/0:ssä on vateiden kiinnityksessä mutterit, ei pultit.
Koneswäpissä kannattaa huomioida myös, että esim m110 kaasutinversio on ihan hyvä vaihtoehto, korvakot sopii suoraan ja laatikkokin menee heittämällä. Itse olen etsint 220 Seb Coupeeseen v-8:n korvakoita jo vuoden, vasen löytyy Saksasta hintana n. 100e. Taas M110 k-jetronic ruiskussa tulee ongelmaksi imusarja joka kolisee simpukkaan, näin kävi w108:ni kanssa jossa jouduin nostamman konetta n. 4 cm ja kallistamaan sitä n. 5 astetta oikealle. Moottorin ominaisuudet taas sopivat tosi hyvin 3.92 välityksen kanssa.
W123sen etujarrusatuloissa on 60mm männät eli samankokoiset ku isommilla koneilla olevissa W115/W114sissa, pienemmillä koneilla olevissa W115sissa on 57mm männät. Nuo W123sen satulat passaa suoraan pystylamppuun ku laittaa vaan eri puolille että saa ilmaruuvit yläpuolelle, sillä W123sessa on satulat eri puolella rengasta kuin pystäreissä.Saul kirjoitti:Jaahas. Isukki väitti, että siinä sylinterin koossa olis oikein selväkin ero. Pitää laittaa W116:n jäähdytetty etujarrut ja hirveä tehostin.mimmostas... kirjoitti:Joo ainakin 123 jarrut on samat kun 115:sen, sylinterit on jonkun millin isommat... Joskus vaihdoin pystikseen satulat kun ne oli aivan yhtä puuta!
Se hyvä puoli tässä on, että kun museointipaineet on hoidettu pois jo aiempien omistajien toimiesta, W123:n jarrujen saatavuus on varmaankin originaali W115-osia parempi, vaikka kyllähän niitäkin saa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-