W201 2.3-16 automaatin turbotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

W201 2.3-16 automaatin turbotus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Terve!

W201-korisesta pikkumersusta on siis kyse (190E). Koko homma on vielä suunnitteluasteella, mutta ideana on tuoda Saksasta joko 2.3 8-venanen tai 2.3-16V ja ahtaa se. Kokemusta ahtamisjutuista kyllä on, eli perustieto on hallussa. Lähinnä kiinnostaa vastaavat jo toteutetut projektit, eli mitä erityistä huomioitavaa ja muistettavaa on juuri mersun ollessa kyseessä? Samoin jos valitsee automaatin, niin miten se toimii ja kestää turbokäytössä? Onko jollain muuten tietoa 2.3-16 moottorin ja automaattilootan painoista?

t. Mika

ps. Meiliä saa myös laittaa aiheen tiimoilta: mika.nopola@teliasonera.com

pps. Myös hyvät linkit on tervetulleita, tyyliin: http://www.mbautowerks.com/performance/00005/00005.html
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

epk kirjoitti:haku, hyvä mies, käytä hakua !
Joo, kaikki noi oli jo aiemmin luettu. Eli kyllä mä käytin hakua ennen kysymyksiäni ja myös googlea :)
Mutta varsinkin tuon automaatin soveltuvuus ahtamiseen ei ole selvinnyt. 8-venasessa olis 9.0 puristukset joka olis ihan ok turboa ajatellen, mutta 16-venanen olis tietenkin paljon parempi lähtökohta kunnon tehoja ajatellen. Toki olis myös 2.5-16 ja evo2, mutta budjetti karkaa...
Kiitos kuitenkin linkeistä epk!

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikan kirjoitti:
epk kirjoitti:haku, hyvä mies, käytä hakua !
Joo, kaikki noi oli jo aiemmin luettu. Eli kyllä mä käytin hakua ennen kysymyksiäni ja myös googlea :)
Mutta varsinkin tuon automaatin soveltuvuus ahtamiseen ei ole selvinnyt. 8-venasessa olis 9.0 puristukset joka olis ihan ok turboa ajatellen, mutta 16-venanen olis tietenkin paljon parempi lähtökohta kunnon tehoja ajatellen. Toki olis myös 2.5-16 ja evo2, mutta budjetti karkaa...
Kiitos kuitenkin linkeistä epk!

t. Mika

onneksi olkoon 8) ,kerrankin joku ketä oli omatoimisesti käyttänyt hakua, ja jopa googlettanut :P

ei vaan, mun mielestä tomaatin pitäisi kestää enemmän vääntöä kuin manuska, tämä siis mutu pohjalta, foorumilta olen tämän lukenut .
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä tomaatti kestää, kunhan säätää paineet niin ettei ala luistamaan. Jja jos ei kestä niin se vahvistaminen ei ole niin kallista kuin luullaan.

Tomaatti varjalee hiukan muita voimansiirron osia.
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

epk kirjoitti:[
onneksi olkoon 8) ,kerrankin joku ketä oli omatoimisesti käyttänyt hakua, ja jopa googlettanut :P

ei vaan, mun mielestä tomaatin pitäisi kestää enemmän vääntöä kuin manuska, tämä siis mutu pohjalta, foorumilta olen tämän lukenut .
Joo, ei oo ekaa kertaa pappia kyydissä, vaikka tällä foorumilla olenkin ekaa kertaa. :)

Mutta kun en ole tuohon mersun tomaattiin tutustunut, eli kai siinäkin on jonkinlainen ohjaus alipaineella? Mitä se tykkää ahtopaineesta vai pitääkö olla venttiili välissä? Kaikki mun tähänastiset turboprojektit on ollut manuaaleja tämän hetkistä käyttöautoa lukuunottamatta, mutta se onkin ollut jo tehtaalta turbo-automaatti (Saab 9000).

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mauri H. kirjoitti:Kyllä tomaatti kestää, kunhan säätää paineet niin ettei ala luistamaan. Jja jos ei kestä niin se vahvistaminen ei ole niin kallista kuin luullaan.

Tomaatti varjalee hiukan muita voimansiirron osia.
Onko W124 kopassa yhtään sama loota kuin W201 kopassa? Ajattelin vaan kun sullahan on turbo ja automaatti, vaikka onkin diesel. 8) Mutta 300 Nm vääntö on jo ihan mukava automaatin kanssa.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mikan kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Kyllä tomaatti kestää, kunhan säätää paineet niin ettei ala luistamaan. Jja jos ei kestä niin se vahvistaminen ei ole niin kallista kuin luullaan.

Tomaatti varjalee hiukan muita voimansiirron osia.
Onko W124 kopassa yhtään sama loota kuin W201 kopassa? Ajattelin vaan kun sullahan on turbo ja automaatti, vaikka onkin diesel. 8) Mutta 300 Nm vääntö on jo ihan mukava automaatin kanssa.

t. Mika
Niin, omaan on kyllä kuukauden päästä tulossa tuplatehot... Ja samaa laatikkoa meinaan käyttää. Oli tässä kaveri jolla oli TDT:ssä vakiolaatikolla 345 hv / 560 Nm, tuntui kestävän.

Laatikkojen samanlaisuudesta en tiedä, luulisi olevan samat, Jarkko S. kyllä tietää. Jarkko pystyy sitten vahvistamaan noita laatikoita niin että kestää mainiosti.

Alipaineohjattu on laatikko, ja laatikon kyljessä sijaitsevalla alipainemodulaattorilla on helppo säätää vaihtopaineet, eli tehon lisääntyessä nostaa paineita niin etttei laatikko luista.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Ja taas tää menee OT:ski. Eikös turbo autoissa pidä olla manuaali?
Niin siinä on ajamisen tuntua? :lol: Tietysti niin kuin maurin "herrasmies" sportissa se voi jotenkin sulattaa!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No niin, toihan on kaksipiippuinen juttu.

Bemarihan aikoinaan esitellessään E23 745i mallin kertoi että turbo ja automaatti sopivat erinomaisesti yhteen, juuri turbon suuren väännön takia, sporttimalleissa piti sitten olla korkeaviritteiset vaparimoottorit :lol:

Kyllä ne kummatkin ovat ihan toimivia ratkaisuja, ja automaattimiehenä olen sitä mieltä että keppiin ei pidä joutua koskemaan turhaan.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mauri H. kirjoitti: Bemarihan aikoinaan esitellessään E23 745i mallin kertoi että turbo ja automaatti sopivat erinomaisesti yhteen, juuri turbon suuren väännön takia, sporttimalleissa piti sitten olla korkeaviritteiset vaparimoottorit :lol:
Ja tuon mallin automaatti on niiiiiiiiin alimitoitettu kuin olla ja voi, nimittäin ZF4HP22.

Mutta muuten olen minäkin sitä mieltä että tehokas moottori ja automaatti on kiva yhdistelmä nimim. 4-Matic turbo-Mersun kyydissä ollut 8)
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jaa en tiennytkään että e23:seen sai 4 vaihteista lootaa, :shock: luulin että kaikissa oli ZF3HP22. Eikös 4 vaihteinen ZF tullut bemareihin vasta 524TDA:n myötä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mauri H. kirjoitti: Niin, omaan on kyllä kuukauden päästä tulossa tuplatehot... Ja samaa laatikkoa meinaan käyttää. Oli tässä kaveri jolla oli TDT:ssä vakiolaatikolla 345 hv / 560 Nm, tuntui kestävän.

Laatikkojen samanlaisuudesta en tiedä, luulisi olevan samat, Jarkko S. kyllä tietää. Jarkko pystyy sitten vahvistamaan noita laatikoita niin että kestää mainiosti.

Alipaineohjattu on laatikko, ja laatikon kyljessä sijaitsevalla alipainemodulaattorilla on helppo säätää vaihtopaineet, eli tehon lisääntyessä nostaa paineita niin etttei laatikko luista.
Autoja on tullut vuosien varrella koluttua puskurista puskuriin, mutta automaatin toiminta on jäänyt opettelematta. Siksipä tässä spekuloin juuri sillä, että onko vaparin ja ahdetun laatikon toiminnassa jotain eroa? Eli kun tuolla alipainemodulaattorilla säädellään lootan vaihtamista niin miten mahtaa vaparin loota toimia kuin onkin ahtopaineita (ylipainetta)?

345hv/560Nm kuulostaa ihan :twisted:

Mutta mitä tulee tehoihin ja automaattiin niin mielestäni ne sopivat hyvin yhteen, varsinkin jos kyseessä on käyttöauto/perheauto. Mulla esimerkiksi on noin 240hv/370Nm joka on sellainen määrä jolla ajaminen on sellaista sopivan leppoisaa mutta ei silti jää kenenkään jalkoihin. Mutta sitten jos haluaa oikein AJAA, niin kyllä sen pitää olla manuaali. Tässä mun projektissa on tavoitteena mukava mutta suht ripeä auto. Jos taas haluan ajaa lujaa varttimailin tai kiertää rataa, niin sitä varten minulla on toiset harrasteautot jotka on manuaaleja.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jos taas haluan ajaa lujaa varttimailin tai kiertää rataa, niin sitä varten minulla on toiset harrasteautot jotka on manuaaleja.

Menee ehkä hieman OT mutta heräsi mielenkiinto? Elikkä millä vehkeillä harrastat kilvanajoja?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ahti kirjoitti:Jos taas haluan ajaa lujaa varttimailin tai kiertää rataa, niin sitä varten minulla on toiset harrasteautot jotka on manuaaleja.

Menee ehkä hieman OT mutta heräsi mielenkiinto? Elikkä millä vehkeillä harrastat kilvanajoja?
Minä en yleensä aja kilpaa kuin itseni kanssa. En tiedä onko tällä foorumilla ollut tapana esitellä itseään ja kalustoaan kuinka paljon? Äkkiseltään en löytänyt oikein sopivaa osastoa sitä varten. Mutta kirjoitettakoon nyt tässä sen verran että autot ovat niinkin huikeita kuin VW kupla ja Datsun 100A. :oops:
Ei liene epäselvää kummalla ajetaan suoraan ja kummalla mutkia. Molemmissa on isompi moottori, turbo ja välijäähdytin. Mitään mielenkiintoista urheiluautoa ei siis minun tallistani löydy. Käyttöautoina tällä hetkellä on Saab 9000 2.3 Turbo ja VW Caravelle 2.5 TDI. Eli kun on kerran turbon makuun päässyt, niin tuntuu siltä että ahtaminen on se juttu joka moottorille.

Meni tosiaan aika paljon off topic.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Molempia olen nähnyt sekä varttimaililla että mutkaradalla (Roadsport), joten ei kyllä ainakaan minulle selvinnyt kummalla ajat kumpaa??
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ahti kirjoitti:Molempia olen nähnyt sekä varttimaililla että mutkaradalla (Roadsport), joten ei kyllä ainakaan minulle selvinnyt kummalla ajat kumpaa??
Pitää kyllä paikkansa. Mutta kuplassa on paljon paremmat edellytykset suoralle kuin 100A:ssa, koska työntää takaa ja painojakauma on kiihdytystä ajatellen aika ihanteellinen. Riisikuppi taas taipuu mutkiin huomattavasti paremmin, joskin kärsii lukon puutteesta. Eli volkkarilla suoraan ja datsunilla mutkaa. Pitää kuitenkin vielä tarkentaa, että molemmat ovat siis katuleluja eikä mitään kilpa-autoja. Joten suorituskyky on vain nippanappa tyydyttävällä tasolla.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ville Komulainen kirjoitti:Jaa en tiennytkään että e23:seen sai 4 vaihteista lootaa, :shock: luulin että kaikissa oli ZF3HP22. Eikös 4 vaihteinen ZF tullut bemareihin vasta 524TDA:n myötä.
4hp22 taisi tulla joskus v.83, tai sinnepäin, mutta 745i:ssä on 4-vaihteinen.

Anteeksi tämä väärästä merkistä puhuminen :oops:
Vastaa Viestiin