Öljynpaineen väpätys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Öljynpaineen väpätys

Viesti Kirjoittaja ii »

Eli mistäköhän mahtaa johtua moinen homma, kun ajaa pitkän siivun ja jättää tyhjäkäynnille. Niin öljynpainemittari sahaa aikas rankasti. n0,5-2,5 bar:in välillä. Normaalisti nuo paineet pysyy tuossa 1,5 barissa. Eikä mittari väpätä yhtään...W 123 300D
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Vika löytyy tarvikeöljynsuodattimesta, ja laita riittävän hyvälaatuiset moottoriöljyt koneeseen.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2807
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minä tarjoan kahta vaihtoehtoa: liian luikeroa öjyä tai toinen vaihtoehto, joka on huolestuttavampi: öljypumppu vetelee viimeisiään; joko on tullut tiensä päähän tai sitten öljypumpun siivilä on tukkeutunut.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Kyllä minullakin vispasi mittari aikoinaan kun oli 82 mallin 240 D. Esiintyi yleensä aina pitkän ajon ajon jälkeen kun kone oli kuumempi. Myin auton kun mittarin mukaan oli 500 tkm menty enkä tiedä sen jälkeen asiasta. Minulla se ilmiö esiintyi monta vuotta ja muutaman sataatuhatta ajoin sinä aikana.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Myös mun 240D:ssä on sama ilmiö, eli viisari väpättää parin viisarinleveyden verran pitkän ajon (tarvitaan ainakin 100km putkeen) jälkeen, muuten ei. Kone toimii moitteetta eikä ilmiö ole muuttunut miksikään ajan mittaan, joten enpä ole paljoa huolta kantanut... Öljynsuodatin on aina ollut laadukas saksalainen ja öljynä useimmiten Mobil Delvac 10W-30 tai 15W-40.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
Hyvälaatuisia öljyjä löytyy Devacista aina täyssynteettisiin.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

romuroope kirjoitti:Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
Hyvälaatuisia öljyjä löytyy Devacista aina täyssynteettisiin.
Mann öljynsuodatin on alkuperäinenkin :!: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Täytyypä kokeilla tuota öljynsuodatin hommaa. Onkin aina ollut halvin mahdollinen suodatin koneessa. Öljynä tosin aina delvac 10w-30
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2807
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vielä semmoinen kommentti että mulla on pystärissäni täysin kunnostettu OM616. Venttiileitä lukuunottamatta kaikki uusittua, myös öljypumppu. Mittari ei väpätä pitkänkään moottoritieajon jälkeen, toki öljynpaineet hiukkasen laskee.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

romuroope kirjoitti:Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
Miten selität sen, että niissä viidessä OM61x-sarjan moottorissa, jotka olen omistanut, vain yhdessä on viisari väpättänyt, vaikka jokaisessa olen käyttänyt samoja suodattimia ja öljyjä? Ei ne vaan aina korreloi, mutu ja fakta...
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joihinkin autoihin on asennettu melko uutena kuristin mittarin öljyputkeen jonka tarkoitus on eliminoida viisarin väpätykset.Joissakin autoissa kuristin on ja joissakin sitten taas ei,yksilöerot johtuu ilmeisesti siitä.Omassa autossani väpätyksiä ei kuitenkaan esiinny vaikka kuristimen olen poistanut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

jari_w123 kirjoitti:Joihinkin autoihin on asennettu melko uutena kuristin mittarin öljyputkeen jonka tarkoitus on eliminoida viisarin väpätykset.Joissakin autoissa kuristin on ja joissakin sitten taas ei,yksilöerot johtuu ilmeisesti siitä.Omassa autossani väpätyksiä ei kuitenkaan esiinny vaikka kuristimen olen poistanut.
Missä tuo kuristin sijaitsee? Jossain mittaristossa vai suodatinjalassa?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kuristin oli ainakin minun autossani öljyletkun päässä mittaristin puolella.Se on vaan semmonen "muovitikku" joka on työnnetty sinne putkeen noin 15mm pitkä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin