Öljynpaineen väpätys
Öljynpaineen väpätys
Eli mistäköhän mahtaa johtua moinen homma, kun ajaa pitkän siivun ja jättää tyhjäkäynnille. Niin öljynpainemittari sahaa aikas rankasti. n0,5-2,5 bar:in välillä. Normaalisti nuo paineet pysyy tuossa 1,5 barissa. Eikä mittari väpätä yhtään...W 123 300D
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kyllä minullakin vispasi mittari aikoinaan kun oli 82 mallin 240 D. Esiintyi yleensä aina pitkän ajon ajon jälkeen kun kone oli kuumempi. Myin auton kun mittarin mukaan oli 500 tkm menty enkä tiedä sen jälkeen asiasta. Minulla se ilmiö esiintyi monta vuotta ja muutaman sataatuhatta ajoin sinä aikana.
Jari
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Myös mun 240D:ssä on sama ilmiö, eli viisari väpättää parin viisarinleveyden verran pitkän ajon (tarvitaan ainakin 100km putkeen) jälkeen, muuten ei. Kone toimii moitteetta eikä ilmiö ole muuttunut miksikään ajan mittaan, joten enpä ole paljoa huolta kantanut... Öljynsuodatin on aina ollut laadukas saksalainen ja öljynä useimmiten Mobil Delvac 10W-30 tai 15W-40.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
Hyvälaatuisia öljyjä löytyy Devacista aina täyssynteettisiin.
Hyvälaatuisia öljyjä löytyy Devacista aina täyssynteettisiin.
Mann öljynsuodatin on alkuperäinenkin .romuroope kirjoitti:Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
Hyvälaatuisia öljyjä löytyy Devacista aina täyssynteettisiin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2807
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Miten selität sen, että niissä viidessä OM61x-sarjan moottorissa, jotka olen omistanut, vain yhdessä on viisari väpättänyt, vaikka jokaisessa olen käyttänyt samoja suodattimia ja öljyjä? Ei ne vaan aina korreloi, mutu ja fakta...romuroope kirjoitti:Kyllä öljynpaineen väpätykset loppuu kun laittaa alkuperäisen Mersun öljynsuodattimen. Framit ja MAN:n ym.haistapaskan tarvikesuodattimet estävät öljyn virtauksen suodattimessa juuri senverran, että kapillaariputki ( öljynpaineen "mekaaninen" ) viisarimittari alkaa elämään.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Joihinkin autoihin on asennettu melko uutena kuristin mittarin öljyputkeen jonka tarkoitus on eliminoida viisarin väpätykset.Joissakin autoissa kuristin on ja joissakin sitten taas ei,yksilöerot johtuu ilmeisesti siitä.Omassa autossani väpätyksiä ei kuitenkaan esiinny vaikka kuristimen olen poistanut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Missä tuo kuristin sijaitsee? Jossain mittaristossa vai suodatinjalassa?jari_w123 kirjoitti:Joihinkin autoihin on asennettu melko uutena kuristin mittarin öljyputkeen jonka tarkoitus on eliminoida viisarin väpätykset.Joissakin autoissa kuristin on ja joissakin sitten taas ei,yksilöerot johtuu ilmeisesti siitä.Omassa autossani väpätyksiä ei kuitenkaan esiinny vaikka kuristimen olen poistanut.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.