W123 väsähtäneen takapenkin piristys.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rey529
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 22.10.2003 16:40

W123 väsähtäneen takapenkin piristys.

Viesti Kirjoittaja rey529 »

No niin. Nyt tultiin sitten siihen vaiheeseen , että takapenkin jousitus tarvitsi piristystä. Takapenkiltä kun tuli rutinaa, että tässä edetään nyt perhe maata
viistäen.
No niin. Istuinosa irti painamalla niitä kahta oranssia nappia istuinosan alareunassa, ja
nykäisemällä istuinosaa ylöspäin. Jos selkänojan haluaa irroittaa, niin selkänoja lähtee vastaavasti yksinkertaisesti
ylöspäin nostamalla. Syy istuinosan löysyyteen löytyi istuimen täytteenä käytetyn meriruohon repeämisestä (Vaurio). Täytin syntyneen raon superlonilla (taytto),
jonka jälkeen ujutin juuttikankaan jousien päälle (juutti). Jos haluaa olla oikein
tarkka, voi juuttikankaan liimata maitoliimalla meriruohotäytteeseen.
Ompelijakoulutuksen saaneen vaimon mukaan maitoliima on omiaan tähän
tarkoitukseen, koska se ei kovetu kuivuessaan niinkuin esimerkiksi Erikeeper.
Itse jätin liimauksen väliin, koska kyseinen liimapullo sattui olemaan hukassa.
Ilman liimaamistakin juutilla on oma tehtävänsä. Seuraavaksi jousien päälle
ujutettu 30 mm:n superlon (superlon) liukuu juuttikankaan päällä paljon miellyttävämmin kuin pitkin meriruohotäytettä. Koko operatsiooniin kuluu aikaa
jos hitaasti tekee noin 2 h, ja vielä sumpitkin kerkiää juomaan.

Tulos oli näin perstuntumalla huomattavasti parempi kuin ennen remppaa.
Remontin kustannukset olivat juuttikangas N/A, ja superlon 8€.

Suluissa olevat nimet viittaaavat digikameralla otettuihin kuviin, jotka olen pudottanut
sivulle Lady Blue
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/

REY-529
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kuvat nähtävissä

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Laitoin nuo penkkikuvat (vähän kutistettuina latautumisen nopeuttamiseksi)
tuonne:
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/penkki-vaurio.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/penkki-taytto.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/penkki-superlon.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/penkki-juutti.jpg

Mutta, mutta:
onko aivan varma, että noita jousia ei ollut sidottu keskenään yhteen?
Pääsääntö on, että sitomattomana jousipenkki "pettää" istujan alla ja vieterit painaa istumalihakseen. Sidottuina ei yksittäinen jousi voi painua oleellisesti naapuriaan enemmän, joten kuormitettu saa viereisiltä veto- (tai pikemminkin työntö-) apua.
Sidonta tehdään kulutusta kestävällä vahvalla (mutta suht. ohuella) narulla.
Noissa rakenteissa voisi kuvitella sidokset kuuluvan lähekkäin olevien nurkkien välille.

Joissakin S-mallisissa jousissa olen nähnyt jopa metallisia siteitä, mutta niillä on haittapuolena natina, jota ei ainakaan huonekaluissa hyväksyttäisi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
rey529
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 22.10.2003 16:40

Re: Kuvat nähtävissä

Viesti Kirjoittaja rey529 »

No nyt on kokemusta kahdesta 123:sen takapenkistä,
eikä kummassakaan oltu sidottu jousia toisiinsa. Itsellänikin kävi mielessä
tuo sitominen, mutta en lähtenyt siihen kuitenkaan. Jos sitä viimeistä
kuvaa (superlon) katsoo oikein tarkkaan, saatta nähdä verhoilunappien langat.
Testipenkki kun oli verhoiltu, ja nappien sitominen jousiin toimii mielestäni
vähän samalla tavalla kuin jousien sitominen.

REY-529
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Täytyy kiittää vinkistä, koska omassa dieselissä alkaa takapenkki olemaan aika lässähtänyt.. Kuskinpenkki onkin jo ihan sanoin kuvaamaattoman pas#"na, onhan sillä sentään ajettu n.800 000 km !
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nyt olisi varmaan paikallaan tosiaan piristää tuota kuskin penkkiä. Se saattaa olla ehkä se kulunein ja käytetyin osa tämmösissä paljon ajetuissa vempaimissa. Onkos siis hyviä ohjeita etupenkkien piristämiseksi? Tietysti näitä takapenkin preppaamisneuvoja voi kaiketi koettaa hyödyntää myös etupenkkiin, mutta millasia kokemuksia yleensä on porukoilla etupenkin kunnostamisesta? Miten? Kannattaako? Vaihtojakkara tilalle suosiolla?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vinkiksi: apukuskinpenkki käy kuskinpenkiksi heittämällä, kun vaihtaa vain sen penkin, ei sitä jalustaa missä on säädöt.
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin