Venttiilien säätäminen 300d '83
Venttiilien säätäminen 300d '83
Meinasin vaihtaa venttilikopan tiivisteen, ja tuli mieleen että pitäisi ehkä samalla tarkistaa/säätää venttiilit. Isä muisteli että siihen pitää olla vähän erikoisempia avaimia. Millaisia avaimia tarvitaan ja mistä niitä saa? Mitkä on välykset, vai onko siihen jokin muu systeemi?
Jos Tampereella joku omaa tarvittavat välineet ja tietotaidon, ja olisi innokas tulemaan sopivaa korvausta vastaan opastamaan operaatiossa, sopii ottaa yhteyttä numeroon 0442800118..
Jos Tampereella joku omaa tarvittavat välineet ja tietotaidon, ja olisi innokas tulemaan sopivaa korvausta vastaan opastamaan operaatiossa, sopii ottaa yhteyttä numeroon 0442800118..
hmm.. nyt en tiädä, mutta mersuissa on aika pitkälti ollu hydrauliset nostajat. mutta, uskon kuitenkin että vanhemmissa ei oo ollu hydraulisia. kuitenkin, ei kai siinä mitään erikoistyäkaluja tarvita. taitaa olla ihan ruuvisäätöset? rakotulkki vaan ja jokunen ihan perus työkalu tarvitaan. uskoisin näin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ainut vaan että normaaleilla lenkeillä säädettäessä joutuu purkamaan suihkuputket pois edestä jos meinaa nysväämättä säätää välyksiä. Omat avaimet on väännetty muutamalle mutkalle että eivät ota putkiin kiinni?pera8x kirjoitti:hmm.. nyt en tiädä, mutta mersuissa on aika pitkälti ollu hydrauliset nostajat. mutta, uskon kuitenkin että vanhemmissa ei oo ollu hydraulisia. kuitenkin, ei kai siinä mitään erikoistyäkaluja tarvita. taitaa olla ihan ruuvisäätöset? rakotulkki vaan ja jokunen ihan perus työkalu tarvitaan. uskoisin näin.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Hydrauliset nostajat säätyy kyllä tavallisesti itsekseen, mutta pohjasäätö niissäkin monasti on, ja kun on puoli miljoonaa mittarissa, on ehkä syytä tarkistaa onko se kohdillaan.. Mulla oli joitakin vuosia sitten esimerkiksi yks 82 Ooppeli kutosella, ja siinä ole hydrauliset nostajat, ja kuitenkin säädöt pielessä. Siinä se pohjasäätö tehtiin siten, että klappi pois, ja sitten olikohan puolikierrosta kiinni vielä(en varmaksi muista, joten älköön kukaan suoraan tällä ohjeella ooppelin venttiilejä säätämään..)
En ole venttiilikoppaa vielä avannut, mutta kyllähän näissä on nuo "jäykät tulpanjohdot" pystyssä ihan kopan vieressä, joten saattavat olla tiellä..
Olis kyllä hyvä olla tarvittavat työkalut ja ohjeet valmiina kun hommaan alkaa, koska vaikka auto on lämpimässä, paikka on tavallinen parkkihalli, eikä siellä voi työkaluja valmistaa..
Niin ja ne välykset kiinnostais tietää, jos niitä tarvitaan..
En ole venttiilikoppaa vielä avannut, mutta kyllähän näissä on nuo "jäykät tulpanjohdot" pystyssä ihan kopan vieressä, joten saattavat olla tiellä..
Olis kyllä hyvä olla tarvittavat työkalut ja ohjeet valmiina kun hommaan alkaa, koska vaikka auto on lämpimässä, paikka on tavallinen parkkihalli, eikä siellä voi työkaluja valmistaa..
Niin ja ne välykset kiinnostais tietää, jos niitä tarvitaan..
Käypä katsomassa tuossa linkissä http://www.dieselgiant.com/valveadjustment.htm
On hyvät kuvat ja ohjeet kun osaa vähän englantia.
Omaan 300 seen olen pari kertaa venttiilinvälykset säätänyt. Ruiskutusputket vaan pois tieltä. Mitään erikoisaavaimia et hommaan tarvitse.
On hyvät kuvat ja ohjeet kun osaa vähän englantia.
Omaan 300 seen olen pari kertaa venttiilinvälykset säätänyt. Ruiskutusputket vaan pois tieltä. Mitään erikoisaavaimia et hommaan tarvitse.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Hyvän ohjeet kyllä! Yllättävän tiheesti homma pitäsi tehä, jos vuoden tai 12000 mailin välein tehdas ehdottaa.. Ja hydraulisista nostimista ei ohjeessa puhuttu mitään, joten lieko missään tämän sukupolven MB-nokivasaroissa hydraulisia nostimia? Rakenteessa ei edes näyttäisi olevan "sijaa" sellaisille..
Kuinkas tuo ilma-asia? Polttoainesuodattimen kun vaihdoin ja sahattiin käymään, niin melkoisen nokikasan pöyräytti tallinlattialle.. Se ei nykyisessä hallissa oikein kävisi päinsä. Tuleeko putkien irroittamisen johdosta kovin pahoja ilmavaivoja?
Kuinkas tuo ilma-asia? Polttoainesuodattimen kun vaihdoin ja sahattiin käymään, niin melkoisen nokikasan pöyräytti tallinlattialle.. Se ei nykyisessä hallissa oikein kävisi päinsä. Tuleeko putkien irroittamisen johdosta kovin pahoja ilmavaivoja?
Ei ole hydraulisia nostimia OM61x -sarjan koneissa.
Homma onnistuu kyllä ihan tavallisilla kiintoavaimilla suutinputkia irrottamatta, mutta hiukan ahdasta on. Avaimia tarvitaan kaksi samanlaista, koska sekä säätö- että lukkomutterien avainväli on 14mm. Kannattaa olla mahdollisimman hyvin istuvat ja laadukkaat avaimet tuossa hommassa. Toki helpointa on, jos on mahdollista käyttää juuri tuohon tarkoitettuja avaimia.
Homma onnistuu kyllä ihan tavallisilla kiintoavaimilla suutinputkia irrottamatta, mutta hiukan ahdasta on. Avaimia tarvitaan kaksi samanlaista, koska sekä säätö- että lukkomutterien avainväli on 14mm. Kannattaa olla mahdollisimman hyvin istuvat ja laadukkaat avaimet tuossa hommassa. Toki helpointa on, jos on mahdollista käyttää juuri tuohon tarkoitettuja avaimia.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85