Etanolia bensan ja dieselin sekaan...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Etanolia bensan ja dieselin sekaan...

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kukaan kokeillut/harrastanut?

+Ilmeisesti pitäsi esim vähentää päästöjä. (palaa puhtaasti ja täten pitäisi kuulemma moottorin käydä nätimmin)
+ilmeisesti poistaa polttoainejärjestelmästä veden, kun alkoholi sekoittuu veteen ja alkoholi taas pystyy sekoittumaan bensaan, tällöin järjestelmään ei jää vesi pyörimään..


-Mutta liian kovalla seoksella ilmeisesti käy polttoainejärjestelmän muovi ja kumi osien päälle..
-Pohjoismaisissa oloissa kylmäkäynnistys on ongelma, ja moottorin esilämmityksen tarve kasvaa.

Enemmän tietoa etanolin ominaisuuksista
220.128 Black Mirror
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kyllähän tota Masinolia joskus tullu laitettua. Nykyäänhän ei sitäkään tarvitse kun bensasta muutenkin etanolia muutama prosentti.

Wanhojen autojen kumit ei etanolia kestä kuten 70 ja 80 lukujen autot, kaikki eurooppalaiset autot pitäisi olla etanolin kestäviä jo vuodesta 1988 kun E85 tuli myyntiin julkisesti.

Itse harkinnut jos siirtyisi E85 käyttäjäksi kun sitä nyt alkaa saamaan täältä ja ruotsissahan sitä on myyty jo 15 vuotta. Monella tuttavalla 90 luvun konvertoitu saab, mersu ja volkkari. Syöttöjä vain korkeammaksi. Hintahan on melko mairitteleva. Täsmälleen puolet bensan hinnasta, mutta kulutuskin n. 20% enemmän.

Ahdetut autot pääsee ihan uusiin ulottuvuuksiin, voi varautua ahtojen nostoon! :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

No minä käytän "koneessani" parasta aikaa ja mahdollisimman usein.. Päästöt on varsinkin aamuisin varsin hurjia. Tosiaan tuo rankempi käyttö hieman rassaa pisemmänpäälle elimistöä.. Mitään varsinaista lämmittelyähän tää ei vaadi..

Sori.. oli pakko :lol:
Think Locally, Fuck Globally
wäinö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 26.07.2007 19:46

bensaa dieselin sekaan

Viesti Kirjoittaja wäinö »

Yks koneasentajaäijä kerto joskus että dieselin sekaan vois pistää hieman bensaa, että kylmäkäynnistyminen olis helpompaa.. Sekin vain kaivureilla ja muilla vanhemmilla työkoneilla joissa ei ole lohkolämmitintä ja on pakko saada käymään :lol: En oo kokeillu itse kyllä mihkään työkoneeseen, turhan kalliista kokeilua jos hajoo. 8) miten lie sitten vanhemmat autot.

Kai se varmaan on toimiva tämäkin konsti :roll:
110 cdi Vito
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensaa dieselin sekaan

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

wäinö kirjoitti:Yks koneasentajaäijä kerto joskus että dieselin sekaan vois pistää hieman bensaa, että kylmäkäynnistyminen olis helpompaa.. Sekin vain kaivureilla ja muilla vanhemmilla työkoneilla joissa ei ole lohkolämmitintä ja on pakko saada käymään :lol: En oo kokeillu itse kyllä mihkään työkoneeseen, turhan kalliista kokeilua jos hajoo. 8) miten lie sitten vanhemmat autot.

Kai se varmaan on toimiva tämäkin konsti :roll:
Puolustusvoimissa hyvinkin käytetty toimenpide :idea:
220.128 Black Mirror
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

W123 ohjekirjassakin lukee että max. 50% bensaa dieselin sekaan talvella. Tehot tippuu mutta lähtee käyntiin. Etanoli tiputtaa dieselin setaanilukua joten dieselautoissa en sitä käytä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kenelläkään tietoa että missä myydään puhdasta etanoolia?

Itse olen ajatellut jos pariin tankilliseen vuodessa pistäis tuota etanoolia kunnon seoksella, että saisi järjestelmän ns puhtaaksi.

Coupea nyt mietin kun se tykkää seisoa sen puolet vuodesta ja tankkiin kertyy mitä kertyy.. Luulisi esim suuttimille tekevän pelkkää hyvää..
220.128 Black Mirror
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Etanoli auttaa veden suodattimen läpi pumpulle ja suuttimille. Ei suositeltavaa dieselissä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kryptonite kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa että missä myydään puhdasta etanoolia?
Itse olen ajatellut jos pariin tankilliseen vuodessa pistäis tuota etanoolia kunnon seoksella, että saisi järjestelmän ns puhtaaksi.
Coupea nyt mietin kun se tykkää seisoa sen puolet vuodesta ja tankkiin kertyy mitä kertyy.. Luulisi esim suuttimille tekevän pelkkää hyvää..
Ei sitä bensa autoonkaan kannata mahdottomia laittaa menee seokset laihalle. Onko se nyt tuo 5% maksimissa, jos siinä ei ole sitä jo nesteen pumpulta valmiina.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti: Wanhojen autojen kumit ei etanolia kestä kuten 70 ja 80 lukujen autot, kaikki eurooppalaiset autot pitäisi olla etanolin kestäviä jo vuodesta 1988 kun E85 tuli myyntiin julkisesti.
Lehdissähän oli jo aikaa sitten juttua että uudet autot ei nimenomaan kestä E85:ttä. Tuossahan se oli linkissäkin:
Ruotsin E85:n (85 til-% etanolia, 15 til-% bensiiniä) ongelma on se, että nykyautot eivät pysty sitä käyttämään ilman modifiointia.
Olikos ne kaikki Volvot ja Saabit jo noita E85 kelpoisia koska sitä Ruotsista helposti saa. Eikös niitä kutsuttu jossain vaiheessa Bio-Fuel -autoiksi :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Kryptonite kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa että missä myydään puhdasta etanoolia?

Itse olen ajatellut jos pariin tankilliseen vuodessa pistäis tuota etanoolia kunnon seoksella, että saisi järjestelmän ns puhtaaksi.

Coupea nyt mietin kun se tykkää seisoa sen puolet vuodesta ja tankkiin kertyy mitä kertyy.. Luulisi esim suuttimille tekevän pelkkää hyvää..
Eikös sitä löydy jokaiselta huoltikselta "SINOL" - tuotemerkillä.

Tietysti jos haluaa viimeisen päälle puhdasta niin pitää pyytää lääkäriltä resepti, kun noista "Royal" ei oikein tiedä ja mahtaako noita enää nykyään mistään juuri saadakaan. :wink:
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Noudattaakseen eduskunnan 6,2,2006 Hyväksymää biopoltoaine lakia Shell ottaa käytöön Etanoolisekoiteisen Bensiinin (E5) Suomessa vuoden 2008 alusta.

Joten kaikki etanoolista innostuneet ei muuta kuin Shellille ja sassiin. :twisted:

Ainiin Etanooli imee Itseensä liuoksessa olevan veden ja jo pienissä pitoisuuksissa tämä vesi-etanooliyhdiste erottuu omaksi seokseksi. vesi-etanooliseos kun on bensiiniä raskaampaa ja painuu tankin pohjalle. ja etanooliton pensiini jää sen yläpuolelle. eli imuputkenpään korkeudesta riipuen, jos tankissasi on oikeasti kosteutta (vettä) voi veden määrästä riipuen käytämäsi bensiini olla Etanoolitonta ( alentunut oktaaniluku ) tai pahimmassa tapauksessa veden ja etanoolin seosta. Tosta viimesestä tuskin mikään kone kovin paljon tykkää.

Mutta ei kai meillä kenelläkään ole vettä tankissa vai onko :?
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo takuun E85 kestävyydestä autoteollisuus onkin antanut vasta ihan muutama vuosi sitten.
ongelma on se, että nykyautot eivät pysty sitä käyttämään ilman modifiointia.
Tämä tarkoittaa lähinnä chippaamista ym. tingeltangelia. Mutta yllättäen chippaaminenhan on suomessa laitonta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi! Laki on se mikä tässäkin hommassa mättää. Kun on auto vähäpäästömerkitty, niin sitähän ei saa modifioida ilman testilaitos testejä.

Monomotronic, k- ja ke-jetronicit pitäs mennä yleensä täysin modifioimatta 100% E85. esim kaverin '95 230E mersu ainoa mitä se teki oli sytytyksen uudelleen säätö ja co:t kohilleen, kestänyt 7 vuotta 350tkm orkkis osilla. samoten erään tuttavan Passat joka konvertoitiin ihan uutena, eli 1998 mallia, edelleen on kestänyt. Ei noissa voi edes konvertoinnista puhua koska mitään fyysisiä muutoksia ei ole tehty. Mieluiten konvertointi silti, paineen nosto jne.. Sitten taas mersu C200 '98 mallia ei hallitse kuin max 80% E85, joten joutuu tankkaamaan 40l E85 ja 10l tavan bensaa jotta ruisku pystyy homman hoitelemaan itekseen. Sen jälkeen pitääkin alkaa chippaamaan ja vaihtelemaan suuttimia.

Juu Volvo Bi-Fuel, Saab BioPower. Ruotsin autot on ollut etanolikestäviä jo 80 luvun alusta. Sen takia ne on myös konvertoinnin "helpoimmasta" päästä kun omaavat vielä helpoimman ruiskun eli XX-jetronicin.

Täällä oolannissa tulee enskuun alusta ABC:n valikoimaan E85 kunhan Esso lopetetaan. Sitten tankille! Hinnaksi ei varmasti tule samaa kuin ruotsissa, siellä nyt 7,5kr eli 80c/l.

Edit: AMG mersut ei tarvitse modifiointia, pitäis mennä sellaisenaan, vuosimallista riippumatta, asia on otettu huomioon jo AMG pajalla.

Edit2 Tutkintaa: www.etanol.nu juttua ruotsiksi. foorumin Mersu M104 keskustelu. EHA säätöruuvia 1 kierros myötäpäivään ja se on siinä... suunilleen :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:Joo takuun E85 kestävyydestä autoteollisuus onkin antanut vasta ihan muutama vuosi sitten.
ongelma on se, että nykyautot eivät pysty sitä käyttämään ilman modifiointia.
Tämä tarkoittaa lähinnä chippaamista ym. tingeltangelia. Mutta yllättäen chippaaminenhan on suomessa laitonta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi! Laki on se mikä tässäkin hommassa mättää. Kun on auto vähäpäästömerkitty, niin sitähän ei saa modifioida ilman testilaitos testejä.

Monomotronic, k- ja ke-jetronicit pitäs mennä yleensä täysin modifioimatta 100% E85. esim kaverin '95 230E mersu ainoa mitä se teki oli sytytyksen uudelleen säätö ja co:t kohilleen, kestänyt 7 vuotta 350tkm orkkis osilla. samoten erään tuttavan Passat joka konvertoitiin ihan uutena, eli 1998 mallia, edelleen on kestänyt. Ei noissa voi edes konvertoinnista puhua koska mitään fyysisiä muutoksia ei ole tehty. Mieluiten konvertointi silti, paineen nosto jne.. Sitten taas mersu C200 '98 mallia ei hallitse kuin max 80% E85, joten joutuu tankkaamaan 40l E85 ja 10l tavan bensaa jotta ruisku pystyy homman hoitelemaan itekseen. Sen jälkeen pitääkin alkaa chippaamaan ja vaihtelemaan suuttimia.

Juu Volvo Bi-Fuel, Saab BioPower. Ruotsin autot on ollut etanolikestäviä jo 80 luvun alusta. Sen takia ne on myös konvertoinnin "helpoimmasta" päästä kun omaavat vielä helpoimman ruiskun eli XX-jetronicin.

Täällä oolannissa tulee enskuun alusta ABC:n valikoimaan E85 kunhan Esso lopetetaan. Sitten tankille! Hinnaksi ei varmasti tule samaa kuin ruotsissa, siellä nyt 7,5kr eli 80c/l.

Edit: AMG mersut ei tarvitse modifiointia, pitäis mennä sellaisenaan, vuosimallista riippumatta, asia on otettu huomioon jo AMG pajalla.

Edit2 Tutkintaa: www.etanol.nu juttua ruotsiksi. foorumin Mersu M104 keskustelu. EHA säätöruuvia 1 kierros myötäpäivään ja se on siinä... suunilleen :)
Hmmm, mistä voisi varmistaa kelpaako E85 c36:seen? Ainoa luotettava tietolähde lienee AMG itse? Toinen asia on se mistä ja miten saa suomessa E85:ttä ja mihin hintaan....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Varmaankin AMG:ltä se vaan selviää. Ei sitä kai saa vielä mistään muualta kuin Maarianhaminan Essolta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Juu Volvo Bi-Fuel, Saab BioPower. Ruotsin autot on ollut etanolikestäviä jo 80 luvun alusta. Sen takia ne on myös konvertoinnin "helpoimmasta" päästä kun omaavat vielä helpoimman ruiskun eli XX-jetronicin.

Täällä oolannissa tulee enskuun alusta ABC:n valikoimaan E85 kunhan Esso lopetetaan. Sitten tankille! Hinnaksi ei varmasti tule samaa kuin ruotsissa, siellä nyt 7,5kr eli 80c/l.

Edit: AMG mersut ei tarvitse modifiointia, pitäis mennä sellaisenaan, vuosimallista riippumatta, asia on otettu huomioon jo AMG pajalla.

Edit2 Tutkintaa: www.etanol.nu juttua ruotsiksi. foorumin Mersu M104 keskustelu. EHA säätöruuvia 1 kierros myötäpäivään ja se on siinä... suunilleen :)
Etanolin käytön lisäminen ei taida Suomessa olla tekninen vaan poliittinen ongelma. Niin kauan kunnes Neste, joka on valtiovallan erityisessä suojeluksessa, ei saa tuotantoa kunnolla käyntiin, on turha haaveilla ympäristöystävällisemmän ja samalla tehoa lisäävän polttoaineen käytöstä. Tästä kertoo sekin, että maailmalla käytetään polttoainetta, jossa on 85 prosenttia etanolia, mutta meillä ministeri Pekkarinen puhuu aivan eri prosenttiluvuista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: Etanolia bensan ja dieselin sekaan...

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kryptonite kirjoitti:+ilmeisesti poistaa polttoainejärjestelmästä veden, kun alkoholi sekoittuu veteen ja alkoholi taas pystyy sekoittumaan bensaan, tällöin järjestelmään ei jää vesi pyörimään..
Itse asiassa alkoholi ja bensiini ei sekoitu keskenään, mutta auto käy kyllä alkoholillakin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikä asiaa helpota ollenkaan se, että Altia päätti peruuttaa polttoaine-etanolin valmistukseen käytettävän tehtaan rakentaminen viimehetkellä. Nyt sitten tukeudutaan brasilialaiseen pirtuun.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:Eikä asiaa helpota ollenkaan se, että Altia päätti peruuttaa polttoaine-etanolin valmistukseen käytettävän tehtaan rakentaminen viimehetkellä. Nyt sitten tukeudutaan brasilialaiseen pirtuun.
Joo, politikonpellet vaan yleensä kykenee sotkemaan selvät asiat, ei juuri muuta.

Mulle heti E85:ttä jos se soppa kelpaa mersuun!

On se kumma että valtio on aina käsi ojossa ottamassa rahaa mutta muuten ei kättä tarjota... Persettä (karvaista) vaan näytetään autoilijoille. Mitäs jos kaikki rupeais kulkemaan töihin ilman autoja, ei taksitkaan kuljettais kansanedustajia ja ministereitä. Mahtaisko sittenkään tulla muuta kuin takseille pakkolaki jolla ministerit ja kansanedustajat sais kyytiä?

Politikoille tiedoksi että etanolia voidaan valmistaa suomessa omista uusiutuvista raaka-aineista, mutta bensaa ei taloudellisesti saa turpeesta tehtyä.
Viimeksi muokannut AK47, Ma 04.02.2008 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

AK47 kirjoitti:Hmmm, mistä voisi varmistaa kelpaako E85 c36:seen? Ainoa luotettava tietolähde lienee AMG itse? Toinen asia on se mistä ja miten saa suomessa E85:ttä ja mihin hintaan....
karlmb -> etanol.nu kirjoitti:Hej! Jo det stämmer, jag har en AMG C36 från -94. Den går att köra okonverterat men spridarna räcker inte riktigt till på fullvarv. Lämpligt är nog att höja bränsletrycket en aning till 5.2 Kp/cm2 från original 4.
Det kan man göra t.ex med en BTR från en gammal KE-jet mercedes eller en ställbar BTR t.ex. Malpassi.

AMG:n verkar inte ha några programmerade spärrar mot att ställa upp bräsnlemängden, tillskillnad från min E220 -94 som inte vill öka mer än ca 25%, sedan blir det felkoder och magerkörning.
Har en KE-jet-BTR i den nu och efter det även ett Flexitune-sequential för kallstartens skull på den.
Jotensakin suomeksi: 94 mallinen c36 voi ajaa sellaisenaan E85 mutta suuttimien tuotto ei tahdo riitää täyskierroksilla. Bensan painetta nostamalla sekin homma toimii. Alkuperäinen 4Kp/cm2 pitää nostaa 5,2Kp/cm2. Säädettävällä bensapaineensäätimellähän se onnistuu kuten Malpassi ym.. AMG:ssä ei ole ilmeisesti ohjelmoitu rajoituksia polttoaineen syöttöön. Mutta erotukseksi E220 94 mallissa rajoitukset on ja siinä on KE-jetronicin paineen säädin ja lisäksi Flexitune (ruotsalainen E85 konvertointituote) kylmäkäynnistyksen parantamiseksi.

Hän ajaa maalis-marraskuun ajan 100% E85 ja talvella 60%E85/40%Bensa
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Hmmm, mistä voisi varmistaa kelpaako E85 c36:seen? Ainoa luotettava tietolähde lienee AMG itse? Toinen asia on se mistä ja miten saa suomessa E85:ttä ja mihin hintaan....
karlmb -> etanol.nu kirjoitti:Hej! Jo det stämmer, jag har en AMG C36 från -94. Den går att köra okonverterat men spridarna räcker inte riktigt till på fullvarv. Lämpligt är nog att höja bränsletrycket en aning till 5.2 Kp/cm2 från original 4.
Det kan man göra t.ex med en BTR från en gammal KE-jet mercedes eller en ställbar BTR t.ex. Malpassi.

AMG:n verkar inte ha några programmerade spärrar mot att ställa upp bräsnlemängden, tillskillnad från min E220 -94 som inte vill öka mer än ca 25%, sedan blir det felkoder och magerkörning.
Har en KE-jet-BTR i den nu och efter det även ett Flexitune-sequential för kallstartens skull på den.
Jotensakin suomeksi: 94 mallinen c36 voi ajaa sellaisenaan E85 mutta suuttimien tuotto ei tahdo riitää täyskierroksilla. Bensan painetta nostamalla sekin homma toimii. Alkuperäinen 4Kp/cm2 pitää nostaa 5,2Kp/cm2. Säädettävällä bensapaineensäätimellähän se onnistuu kuten Malpassi ym.. AMG:ssä ei ole ilmeisesti ohjelmoitu rajoituksia polttoaineen syöttöön. Mutta erotukseksi E220 94 mallissa rajoitukset on ja siinä on KE-jetronicin paineen säädin ja lisäksi Flexitune (ruotsalainen E85 konvertointituote) kylmäkäynnistyksen parantamiseksi.

Hän ajaa maalis-marraskuun ajan 100% E85 ja talvella 60%E85/40%Bensa
Kiitoksia.

Onneksi täyskierroksia tarvitsee aikas harvoin ;) Pitäisi ihan kokeilla tuota litkua, jos kävisi kesällä lomalla maarianhamiassa tahi ruoattissa. Nyt ei viitsi lähteä kokeilemaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mun mielestä jossai päi suomee oli myynnissä testimielessä E85. Olikoha jossai länsisuomes. Sen muistan että helsingissä se ei ollut kun itse muutama vuosi sitten siel asuessa asiaa harmittelin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jatkoa edelliseen... Porissa on ollut pari huoltoasemaa jotka myi 2000 luvun alussa E85 mutta menekki ei ollut suurta. Yllättäen, ko. polttoaineeltahan poistettiin vasta 2004 10x dieselvero.

Ja muuta faktaa aiheeseen. Ruotsissa E95 bensiinistä vähintään 5% on etanolia. Joillakin asemilla sekoitetaan 7%. Näin on siis tehty jo vuosia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ponupannu11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 09:10
Paikkakunta: Kolari

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

meillä päin tuota etanolia tuo naapuri valtio Ruotsi myy 82 senttiä litra(5 km rajalle),kyllä sitä täälläkin jonnin verran käyttävät seoksella talvella 30% bensaa ja loput etanolia ja kesällä 20% bensaa ja loput etanolia ei vain ole itte vielä tullu kokeiltua ku on riiseli tuo minun "Johtotähti" mutta kuhan saan tuolta tallin perukoilta Pajeron kuntoon niin vois kokeilla ku sillehän tuo meno vesi maistuu ku on 3 litran pensa koneella.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Perjantaina tukholmassa maksoi E85 7,1kr/litra eli tasan 5kr halvempaa kuin bensa tai 60c halvempaa kuin bensa täällä saaristos. Jos sitä sitten kuluukin sen 30% enemmän, niin kyllä se silti kannattaa. Niin kauan kun sen hinta ei nouse yli 1,1€ niin sen käyttö on halvempaa. Ruotsalaiset puhelevatkin että sen käytöllä säästää rahaa 2-3€/100km.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:Perjantaina tukholmassa maksoi E85 7,1kr/litra eli tasan 5kr halvempaa kuin bensa tai 60c halvempaa kuin bensa täällä saaristos. Jos sitä sitten kuluukin sen 30% enemmän, niin kyllä se silti kannattaa. Niin kauan kun sen hinta ei nouse yli 1,1€ niin sen käyttö on halvempaa. Ruotsalaiset puhelevatkin että sen käytöllä säästää rahaa 2-3€/100km.
Hys hys.. Verokarhu voi kuulla.

Joo, saisi joku politikko kerätä ilmaiset pisteet ja lopata E85:ttä myytäväksi suomeen ja vielä ruotsin tyylisellä hinnalla/verotuksella. Oikeasti siinä täyttyisi suomella komeasti EU:n biopolttoaineen osuudet ja saataisiin rintaan kiiltäviä metalleja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siis kysehän ei enää ole että tuleeko sitä vai ei, vaan millon myynti alkaa. Täällä pitäis alkaa kunhan Esso muuttuu ABC:ksi. Virallisesti se muuttui tänään mutta kyltit on vielä Esso ja pumput jne. Ainoa mikä aiheuttaa mietintöjä on se hinnoittelu. Jos se tulee maksamaan yli tuon 1€ niin turha sitä on lähteä ruuvaamaan autoa, koska jokatapauksessa se ruuvaaminen/käyttö olisi laitonta jos auto on vähäpäästöinen, ellei lakia muuteta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Joo tuota etanolihommaa suunniteltiin muutamavuosisitte siten että veettäis vaikka ½metriä jäähytisvesiputkea pensaletkun viereen :arrow:lämpimänä etanoli olis valmiiks lämmintä ja sillee... Alkaa olleen ajankohtasta henkilökohtasestikki tuo etanolinkäyttö ko bensa ei ole ilmasta ja kortti pitäs kohta saaha taskuun.

Niin ja sitä E85 myyään 5km päässä
Pienempi vika, isompi leka.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Haisuli kirjoitti:W123 ohjekirjassakin lukee että max. 50% bensaa dieselin sekaan talvella. Tehot tippuu mutta lähtee käyntiin. Etanoli tiputtaa dieselin setaanilukua joten dieselautoissa en sitä käytä.
Ohjekirjassa lukee max 50% bensaa dieselin joukkoon. Mitenköhän on etanolin laita? Mikä olisi optimi sekoitus suhde jos alkaa "lantrailemaan"? Siis silloin kun sitä tavaraa on saatavilla. Tietysti talvisin se ei kannata.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Kyllä sitä varmaan pystyy käyttään talvelakiainaki 40% ja pensaa loput 60%
Normaalistihan kovemmila pakkasila auto on roikannokassa että ja jos vielä jonkisortin lämmittimen pulttoaineputkile kehittellee.
Pienempi vika, isompi leka.
Vastaa Viestiin