Pakokaasun takaisinkierrätys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Kysyisin vielä samasta aiheesta uudelleen,eli kuinka saadaan
tuo laite pois toiminnasta,kone on CDI,vm 2000.
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

C220TD -97
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mutta tuo juttuhan taisi olla pumppu koneelle?
Kysymyshan oli Cdi:stä?
Mutta kyllä se alipaineletkun tukkiminen silti auttaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Nimenomaan CDi koneesta,mutta tässä on alipainekello turbon ALLA,
ei siis päällä niinkuin ilmeisesti vanhemmissa koneissa,luultavasti
on kyse tästä osasta,ja siihen siis menee yksi musta alipaineletku,letkussa
keltainen rengas puolivälissä.Siitä jos tulppaan sen,meneekö oikein?.
Entäs missä turbon hukkaportti sijaitsee??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

turbon alapuolella? ettei vain oli just se hukkaportin letku? en kyllä tunne cdi konetta mutta kuiten... 8)
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Kyllä,alapuolella se sijaitsee.Kellosta menee tanko turboon,aina käynnistettäessä alipaine vetää tankoa jolloin läppä turbossa aukeaa-
käsittääkseni pakokaasut kiertävät näin imusarjaan takaisin.
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Minun mielestä se kello siinä turbon alla käyttää turbon hukkaporttia, eikä ole tekemisissä pakokaasuntakaisin kierätyksen kanssa. Se hukkaporttihan toimii niin, että kun siellä letkussa ei ole alipainetta niin jousi kellon sisällä vetää porttin auki. Siispä jos letkun irroittaa ja tukkii, niin hukkaportti on koko ajan auki.
Käsittääkseni riittää kun irroitaa letkut kelloista, jotka on imusarjassa, niin pakokaasun kierrätys on poissa pelistä.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, turbon alla on hukkaportti, älä koske sen ohajusletkuun. Noissa hukkaportti on alipaineohjattu, ja sen kuuluukin aueta käynnistettäessä.

Kierrätys on imusarjassa, todennäköisesti ihan selkeä putki tulee siinäkin pakosarjasta turbon paineputkeen, siinä välissä on se ohjauslaite.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

OK.Siis se on turbon hukkaportti,hyvä etten irroittanut letkua siitä.
Mutta Pakosarjasta en löytänyt mitään putkea ,joka tulisi turbon
paineputkeen(Yritän jossain vaiheessa laittaa valokuvan tänne,aika
vaikea selittää sanoilla!).
Aikaisemmin mainittu että jotkut ottavat pelkän alipaineletkun pois
jolloin imusarjan läppä ei aukea,mutta täytyyhän koneen ilmaa saada,
on vaan näköjään oltava tarkkana,että ottaa OIKEAN letkun irti.
Ja tuo oikea pakokaasun ohjauslaite on vielä hakusessa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, usein se kierrätys toimii niin että alipainekello avaa kierrätyksen kun kellon päähän pääsee imu, systeemiä ohjataan elektronisesti tarkkailemalla mm. koneen lämpötilaa, imettävän ilman määrää jne.

Siksi tukkimalla alipainekellon päähän tuleva letku (ei siis pelkästään irroittamalla koska silloin karkaavat paineet) eliminoidaan kierron avautuminen.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Tuo oli hyvä lisäys,selittää ne muut (2 sähkoistä läppää+1alipaineläppä)
siellä imusarjassa.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Kuva
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Eli tuossa edellisessä linkissä kuvia CDI koneesta,jos joku osaisi
neuvoa mikä letku kuuluu pakokaasun kierrätykseen?
Kuvat saa auki avaamalla seuraavan nettiosoitteen:
http://fi.msnusers.com/mersuforum
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Siinä ylimmässä kuvassa kirkkaaseen kelloon menevä letku pitäisi irroitaa ja tukkia ennen haaroitusta. Tällöin myös suunnilleen kellon alapuolella oleva läppä ei saa alipainetta ja on koko ajan auki.
Ne syvemmällä imusarjassa olevat läpät jäävät vielä toimintaan. Jos lueskelit tuota toista juttua niistä läpistä, niin niiden toimimattomuus ei ollut mitenkään liittyväinen tähän. Oli vaan sattunut magneettiventtiili rikkoutumaan.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

No nyt tuli selväksi,kiitti vaan tiedoista,loppu on itsestä kiinni eli täytyy
ruveta ohjeiden mukaisiin töihin,tää oli mulle senverran uusi asia,että
piti selvittää perinpohjin koko asia,toivottavasti muutkin saavat tästä
apua.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itsekin olen yrittänyt ohittaa tuota egr:ää imusarjan päällä olevasta kellosta, mutta vähän huonoin menestyksin. Alipaineletkun tukkiminen nimittäin poistaa automaatin vaihdon pienemmälle!

Koneen ollessa kylmä tuo vaihto toimii, mutta kun auton ajaa lämpimäksi asti, niin se ei enää vaihda kaasua painamalla, ei edes kickdownilla. Riittävän pieni nopeus kyllä vaihtaa oikean vaihteen, muttei kaasupedaali.

Olen varmistanut, ettei alipaineletkut varmasti vuoda. Ja autohan oli S202 200 CDI Aut. -99
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Hmmh.

Kokeilin taas vaihteeksi tuota egr:n tukkimista ja nyt ensimmäisellä ajokerralla koneen lämmittyä automaatti lopetti alaspäin vaihtamisen. Mutta nyt myöhemmillä ajokerroilla tuo onkin toiminut taas aivan moitteetta.

Pitääpäs antaa tuon ohituksen olla viikko - pari kytkettynä ja seurata tilannetta oikein kunnolla.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Tuopa oli mielenkiintoinen havainto,en ole vieläkään itse ehtinyt poistamaan
kierrätystä,mutta ilmoitteleppa miten jatkossa automaatti toimii.
Itselläni 220CDI automaatilla,yli 300t. ajettu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kokeilin tukkia egr letkun tommosesta w203 220cdi -00.
Vedot heikkenivät huomattavasti.
Tukittu letku oli ihan siinä egr venttiilin juuressa, eli ei pitäisi vaikuttaa muihin toimintoihin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itse olen kokeillut myös pelkän läpän irroittamista sitä ohjaavasta sylinterin varresta ja läpän aukijumittamista. Tämä ainakin tuntuisi nopeuttavan kaasuun reagointia pienillä kierroksilla tasaisen nopeuden jälkeen, eli silloin kun pytyt on normaalisti täynnä pelkkää p@$kaa. Tällöin ei myöskään automaatti tuumaa tuosta mitään.

Nyt siis on letku tukittu ennen sitä haaroitusta ja ongelmia ilmeni, mutta kuten sanottua, häiriöt tuntuivat poistuvan parin startin jälkeen kokonaan joten pitää testailla muutama viikko kaikessa rauhassa löytyykö tuota ongelmaa enää kertaakaan. Tehoja ei ainakaan hävinnyt tällä menetelmällä, mutta en ole varma tuliko niitä lisääkään.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Kuulemien mukaan cdi moottoreista tehot häviää kun ottaa kierrätyssysteemit irti.Anturi haistelee ilman saantia kun se vähenee niin se lakkaa antamasta polttoainettakin samas suhtees.Muihin moottoreihin toi ei vaikuta kuin cdi.n.
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

agip kirjoitti:Kokeilin tukkia egr letkun tommosesta w203 220cdi -00.
Vedot heikkenivät huomattavasti.
Tukittu letku oli ihan siinä egr venttiilin juuressa, eli ei pitäisi vaikuttaa muihin toimintoihin.
.
Vedot huononee melko varmasti, jos irroittaa letkun ihan siitä alipaine kellon juuresta. Tällöinhän läppä kuiteskin menee kiinni ja kun egr venttiili ei aukea, niin eihän se moottori silloin saa ilmaa :wink:
Systeemihän pelaa niin, että läppä imusarjassa on ennen egr venttiiliä ja kun se egr venttiili aukeaa, niin samalla läppä sulkee "puhtaalta" ilmalta reitin ja alipaine imee pakokaasuja koneeseen.
Eihän tuosta tiedä, vaikka tuo egr:än poistaminen jotenkin muuttaisi imusarjan paineita ja automaatti ei pelaisikaan. Itselläni kun on manuaali, niin ei asia ole tullut aikaisemmin esille.
En ole huomannut että tehot olisivat mitenkään lisääntyneet, kun egr:än poisti toiminnasta, mutta ei ne varmaan pitemmän päälle ainakaan laskekkaan, kun imusarja ei karstoitu umpeen.
Ainoa ero minkä olen huomannut, oli että kovassa kiihdytyksessä ei savuuta läheskään niin paljon kuin aiemmin.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Smake75 kirjoitti:Kuulemien mukaan cdi moottoreista tehot häviää kun ottaa kierrätyssysteemit irti.Anturi haistelee ilman saantia kun se vähenee niin se lakkaa antamasta polttoainettakin samas suhtees.Muihin moottoreihin toi ei vaikuta kuin cdi.n.
Juuri tämän vuoksi onkin tärkeää irroittaa letku läpästäkin, niin ei ilman saanti vähene.
Tiedä sitten, jos nämä uudemmat cdi:t ovat herkempiä letkujen irroittelulle.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Eli tuntuis vähän siltä,että kannattaa avata senverran imusarjaa nähdäkseen
onko tuo imusarjaan puhdasta ilmaa päästävä läppä todella auki asentoon
jäänyt tai sitten jumittaa se auki varmasti.
Samoiten pakokaasua imusarjaan päästävä läppä kiinni asentoon,ettei sieltä
pääse mitään tulemaan läpi.Noin voi olla varma että ovat oikein .
Ainoastaan hämää se automaatti,onko todella niin herkkä alipaineen muutokselle,että rupeaa temppuilemaan?
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Juu, Hyvähän se on tarkistaa, että se läppä on tosiaankin auki. Se onkin helppo tarkistaa, kun ottaa imusarjaan menevän kumiletkun irti, niin siitä sitten näkee sen läpän.
Ainakin kun siitä sylinterin päästä kääntää läppää, niin tuntuu siellä sylinterissä olevan niin jäykkä jousi, että luulisi sen pysyvän auki ihan senkin varassa.
Tuosta automaatista en kyllä tiedä voisiko se mennä noin vähästä sekaisin. Odottelen kyllä mielenkiinnolla kommenttia tuosta jutusta.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

On tuo auto ollut vaimon käytössä melkein koko viikon, mutta tänään kävin sillä vähän pidemmän reissun. Lyhyehköllä matkalla, < 20 km, startin jälkeen vaihteisto vaihtaa aivan normaalisti, mutta vähän pidemmällä tuo tuntuu menevän lukkoon eikä pienemmälle vaihtoa tapahdu.

Tuli ihan mieleen vanhat "hyvät" ajat kun risteyksestä käännyin maantielle liikenneruuhkaan. Kaasu pohjassa kiihdytettäessä vaihteisto vaihtoi uskollisesti jo 2000 kierroksen kohdalla isompaa pykälää pesään. Ihan kuin olisi ollut vm -82 200 D mersun ratissa, ainakin kiihtyvyydestä päätellen - ei yhtään kivaa. :( Olisihan tuo toki kiihtynyt rivakammin esim. pakko-kolmosella, mutta eipä tullut vaihdettua kun ei sentään niin täpärä tilanne ollut.

Huomenna pakokaasun takaisinkierrätyksen ohitus saa luvan lähteä. Tai ainakin kokeilen sitä pelkästään sen vivun eliminoimiseen. Aiemmin ainakin vipuvarren irroittaminen imusarjan läpästä ei ole aiheuttanut vaihteiston sekoamista.

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että mitä jonkun toisen CDI sanoo automaatin kanssa EGR:n kellon ja läpän letkut tukittuna..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Olis todella hyvä kuulla lisää toisten kokemuksia tästä aiheesta,miten on
automaatti saatu pelaamaan,ei hyvä laatikolle jos vaihdot menee sekaisin.
Mutta yksi keino voi todella olla se,että irroittaa pelkän vipusen,täytyy vain
saada pakokaasujen tulo estettyä.
Itse aion kokeilla letkun tukkimista kun säät sallii ja aikaa löytyy,sekun on
pirssi ammattiajossa.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Eilen tukin pelkästään läpälle menevän letkun ja nyt tuntuisi toimivan ihan hyvin. Se läpän tehtävähän on aiheuttaa alipainetta imusarjaan jotta pakokaasu saadaan imettyä, joten ilman tuota imusarjan tukkimista en usko kovin paljon pakokaasua kulkeutuvan imusarjaan. Ja kierrokset jolla tuota pakokaasua kierrätetään ei vielä tuota suurempia turbon paineita, joten en usko ilman virtaavan tuota kierrätyslaitteistoa vääräänkään suuntaan suoraan pakosarjaan.

Ainakin pintakaasulla ajettaessa ja sen jälkeen vähän kaasua painettaessa tuntuu moottori vastaavan kaasuun huomattavasti ripeämmin kuin aiemmin. Suuremmissa kiihdytyksissä eroa ei enää huomaa. Mutta tehoa tuo imusarjan läpän eliminointi ei ainakaan tunnu hukkaavaan yhtään.

Tukkimisen olen tehnyt ruuvaamalla sopivan paksuisen ruuvin alipaineletkuun t-haaran sisälle.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Ja sait automaatin pelaamaan normaalisti? Tuohan voisi olla se lopullinen
muoto jättää kierrätys pois päältä,silloin ainakin ilma pääsee vapaasti
imusarjan lävitse kulkemaan ja niinkuin sanoit,ei aiheuta alipainetta pakokaasun kierrätyspuolelle.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Juu, kyllä se tuolla tapaa tuntuu toimivan aivan normaalisti. Aiemmin olen tuota testannut ottamalla läpästä sitä ohjaavan vivun irti ja sitomalla läpän auki asentoon nippusiteellä. Nykyinen tapa on päällepäin huomaamattomampi ja tuntuu toimivan aivan yhtä hyvin.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Vastaa Viestiin