280 se ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Voisiko joku laittaa kuvan tai hyvin perusteellisen selvityksen ilmastoinnin hihnan sijainnista, siis meneekö kompuran pyörijäkiekosta hihna suoraan laturin hihnan alla olevaan pyörijään. Huoltomies ihmetteli viime viikolla kun pyysin tsekkaamaan, että saisko pelkällä hihnan laitolla ilmastoinnin toimimaan. Ei ymmärtänyt huoltomies enkä minä, että mistä pirusta se hihna kiertää. Puuttuuko mersustani joku ratkaiseva osa, jonka kautta hihna tulisi kiertämään? Ja miten toimii säätönamiska , eli meneekö ihan vaan sininen kylmää ja punainen kuumaa?
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Hesso kirjoitti:Voisiko joku laittaa kuvan tai hyvin perusteellisen selvityksen ilmastoinnin hihnan sijainnista, siis meneekö kompuran pyörijäkiekosta hihna suoraan laturin hihnan alla olevaan pyörijään. Huoltomies ihmetteli viime viikolla kun pyysin tsekkaamaan, että saisko pelkällä hihnan laitolla ilmastoinnin toimimaan. Ei ymmärtänyt huoltomies enkä minä, että mistä pirusta se hihna kiertää. Puuttuuko mersustani joku ratkaiseva osa, jonka kautta hihna tulisi kiertämään? Ja miten toimii säätönamiska , eli meneekö ihan vaan sininen kylmää ja punainen kuumaa?
Eli nyt lienee kyseessä M110 moottori ja joko w126 tai w116 kori? Kampiakselin päässä pitäisi ylimääräinen hihnaura johon tulee juuri tuo ilmastoinnin oma remmi. Näin ainkin saman ikäluokan dieseleissä on. Onko siinä ohjaustehostimelle oma remmi vai pyörittääkö sitäkin sama remmi kun laturia. Myös ilmastoinnin kompuran hihnapyörästä voit päätellä mihin kohtaan remmi pitää laittaa, se kulkee aina kohtisuoraan tuo hihnapyörän mukaan. Mikäli sinulla ei ole kampiakselilla tarvittavaa hihnauraa että saisit tuon remmin paikoilleen niin mulla on sulle sellainen ylimääräisenä
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Eli siis m110 moottori on kyseessä. Tuleeko siis kompuran hihnapyörästä hihna suoraan kampiakselin( laturin hihnan vieressä) hihnapyörään? Vai onko näiden välissä jokin mesta jonka kautta hihna pyörii ja josta kiristetään?
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Re: 280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja tgts »

Hesso kirjoitti:Eli siis m110 moottori on kyseessä. Tuleeko siis kompuran hihnapyörästä hihna suoraan kampiakselin( laturin hihnan vieressä) hihnapyörään? Vai onko näiden välissä jokin mesta jonka kautta hihna pyörii ja josta kiristetään?
Hihna kulkee yhden "tukipyörän" kautta, jolla myös hihna kiristetään, kompuran kiinnityshän on kiinteä. Tuo pikkupyörä on kiinni koneen etuosassa keskellä, eli kohtisuoraan kampiakselin hihnapyörän yläpuolella. Jos tarvitset kuvan, voin käydä ottamassa omasta autosta. Siinä tosin on Diavian jälkiasennusilmastointi, mutta hihnan kulkureitti on sama kuin alkuperäisessä ilmastoinnissa. Sulla on ilmeisesti York -merkkinen kaksisylinterinen mäntäkompressori?
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Jep, York- kompura tosiaan. Myllyn etuosassa toi ohjauspyörä/kiristin joskus ollutkin, mutta otettu pois ja tietenkin tapit on katkenneet kierteiden sisään. No ,pitänee kikkailla pois sieltä ja uusi kiristin/ohjauspyörä tilalle. Oisko kellään tätä ohjauspyörää myytävänä, ja minkä hintainen uutena, löytyykö esim. motonetistä? Jos viitsit niin laita kuva vielä varmuuden vuoksi.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Kyllä kiristyspyörän luulisi jostain löytyvän. Samanlainen on ollut muissakin malleissa, joissa kompura on samassa paikassa, eli koneen oikealla puolella laturin päällä. Ainakin vanhemmissa W123:ssa (70-luvun dieselit ja ehkä kaikki 280:t) on noin. Vaihdoin omaan 300D:hen tekniikan vanhemmasta autosta (1. sarja), jolloin jouduin vaihtamaan alkuperäisen ilmastoinnin kompuran Yorkiin, joka sopii vanhempaan koneeseen (kiinnitysjalka toki tarvitaan). Siinä ainakin on samanlainen kiristyspyörä kuin W126:ssa. Uudemmissa 123:ssa kompura onkin koneen vasemmalla puolella ohjaustehostimen pumpun alla, eikä mitään kiristyspyörää ole ollenkaan, koska hihna kulkee suoraan kampiakselin hihnapyörälle.

Laitoin molemmista autoista muutaman kuvan tänne:

http://hajoa.mine.nu/img/mb-ilmastointi/
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280 se ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Jep, kuvat auttoi. Vielä kun jollain olis toi pikkupyörä myytävänä niin hieno olis. Mites ton pikku/ojauspyörän kiinnitys tapahtuu? Onko se kiinni niillä tapeilla jotka mulla näemmä joskus katkenneet sisään? Eli siis ihan normaali kiinnitys myllyn etuosassa oleviin kierteisiin, vai miten?
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Yritin tutkailla kiristyspyörän kiinnitystä, mutta siitä on hankala saada selvää ilman irrottamista. Alapuolella näytti olevan kuusiokolopultti aika lähellä vesipumppua. Muita pultteja ei näkynyt, joten voi olla että siellä on pelkät tapit tms. Pyörä kiristetään oikeaan asentoon tavallisella pultilla, jossa on 19mm avainväli. En tiedä ulottuuko se kanteen asti vaiko vain siihen valuosaan, joka toimii pyörän "korokekappaleena" kannen ja pyörän välissä.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Vastaa Viestiin