Naula renkaan kyljessä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Naula renkaan kyljessä

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

saako paikattua ja paikkaavatko yleensä rengasliikkeessä kyljen reikiä?

Siisti naulan reikä (naula vielä paikallaan, ei ajeltu tyhjenemisen jälkeen).

Renkaalla (235/40*18 ) ajeltu viimekesänä tovin aikaa, mutta kulutuspinnaltaa vielä menisi pitkän tovin.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

vaikeita juttuja pidemmän päälle. Hetken voi kestää
autodidakti
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- tubelespaikka sisään ja taas mennään.. ja jätä naula renkaaseen kun menet korjaamolle. Muulla paikalla kun tubelespaikalla on turha korjata, jos muulla ehdottavat, ota rengas kainaloon ja juokset pois.

Tubelespaikka on semmonen kastemadon näköinen ja kokoinen liero joka työnnetään naulan tilalle renkaaseen.

Rengas liikkeissä on todella kirjavaa "osaamista" ja "palvelua".
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

keef kirjoitti:Rengas liikkeissä on todella kirjavaa "osaamista" ja "palvelua".
Se on tullut myös huomattua että rengasliike ehdottaa mieluusti paikkaamisen sijaan ratkaisuksi uutta rengasta..joka tietysti on luonnollistakin siinä mielessä että taitaa renkaasta saada paremman katteen kuin korjaamisesta?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

keef kirjoitti:Muulla paikalla kun tubelespaikalla on turha korjata, jos muulla ehdottavat, ota rengas kainaloon ja juokset pois.

Tubelespaikka on semmonen kastemadon näköinen ja kokoinen liero joka työnnetään naulan tilalle renkaaseen.
Leikataan nyt heti huhulta siivet alkuunsa. :wink:

Kastemato/koiranpaska yms. on pikakorjaus ja ihan kätevä tarkoituksessaan. Paikkatuotteiden valmistajat nimittää niitä kuitenkin väliaikaispaikoiksi, joita ei nyt ainakaan pitäisi mennä laittamaan kylkeen eikä renkaan olka-alueelle. Kulutuspinta alueella tuo toimii ihan hyvin ja hyvällä tuurilla rengas saadaan ajettua loppuun tuolla paikalla.

Jos taas haluaa että rengas on varmuudeltaan entisensä, on paikkaus tehtävä oikeilla; sisäpintaan liimattavilla tubeless paikoilla.
TipTopilta vaikka Pn.01 on kysyjän tarkoitukseen sopiva paikka. Sillä luvataan paikata alle (muistaakseni) Ø5mm reiät "selältä" sekä kyljistä.

Eli siis tuo sisäpintaan liimattava paikka on se oikeampi tapa korjata renkaita, ja kastemato on se pikakorjaus millä rengasliike siirtää vastuun kuluttajalle, sanomalla että: "jos ei pidä tule hakemaan uusi rengas."

Työtähän tuo sisäpintaan liimattava paikka vaatii enemmän ja tulee kalliimmaksi, muttei nyt ainakaan karkuun pidä juosta hintaa kysymättä, jos joku haluaa tehdä työnsä kunnolla ja palvella vastuullisesti asiakasta.


http://www.rematiptop.com/trm.htm

josta: "tire repair materials"

"oikeat"paikat luettelon sivulla 22
väliaikaiset sivulla 28
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Varoituksena voin sanoa, että itselläni tuollainen naulanreikä paikattiin "kastemato" -paikalla ja kesti 3kk, kunnes kyseinen rengas räjähti "moottoritienopeudessa". Vararenkaan vaihto motarin varressa, räntäsateessa ei naurattanut, kun oli ensin saanut auton luisteltua tien sivuun.

Korjaamolla sanoivat, että tuollainenkin vaurio heikentää huomattavasti renkaan rakennetta ja tekee siitä epäluotettavan. Yhdyn tuohon.

Näin kävi itselle, vaikka rengas ei ollut päässyt kuin puolityhjäksi ennen paikkausta. Syy rakenteen heikentymiseen saattaa olla siinä, että naula tukkii vuotokohdan niin hyvin, että autolla on saattanut ajella hieman tyhjällä renkaalla useamman sata kilometriä, jolloin rakenne pääsee vaurioitumaan.

Edit: Itselle laitettiin siis "kastemato"-paikka, jota erheessä sanoin itsekin TubeLess -paikaksi.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Omassani oli myös aikoinaan neljän tuuman naula renkaan kyljessä ja kun menin rengasliikkeeseen niin sanovat että turha alkaa korjaamaan millään paikkajutulla, ei kuulemma ois kestänyt kovin pitkään, ei sitten muuta ku uutta kumia alle.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Aikoinaan rengasliikkeessä hommissa olleena, muistan kuinka noita kylkivammoja ei korjattu ollenkaan. Kulutuspinnassa olleet korjattiin tubeles- tatilla. Semmoinen sienen näkoinen läpyskä/luikero. noita ns. koiranpaskoja eli niitä kastematoja en siellä nähnytkään, muutakun joskus tuli vastaan renkaissa. Tiedä sitten kestävyyksistä :roll: Eipä noita tubeles-tatteja tainnut koskaan takaisinkaan tulla :roll:
Think Locally, Fuck Globally
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- emmää ny ole väittänytkään että paikattu rengas olis uuden veroinen. :D

Mut tohon profiiliin ei sisäpuolelle saa laitettua mitään paikkaa.
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Kuva

naula on tossa kulutuspinnan ja kyljen rajamailla.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jos reikä ulotuu kyljen joustavalle alueelle, niin vaikea on
autodidakti
J-M T
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 13.07.2007 03:23

Viesti Kirjoittaja J-M T »

Kyll mie oon paikkuuttanu, ja ihtekkii paikannu sellasel karvamadolla, ja sillä vulkanoivalla rotanhännällä kymmeniä.
Ja hyvin on pitäny, erittäin hyvin. Jos ei pijä ilmoo ni laitan sisuskummin. Yksinkertasta. :wink:
Parasta aikkaa on tekkeytymässä viimesyksyne vaurio ku ol pultti (8mm)
,melekeen uuvvessa pakettiauton C-renkaassa, heti vetäsin karvamavon siihe että on aikaa talven vulkanoitua.
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Soittelin pirutani rengasliikkeisiin ja ilmoittivat yllättäen etteivät paikkaa moista reikää.

Uutta rengasta tyrkyttivät tilalle.

Kannattaisiko kuitenkin koettaa jos saisi jonkun tekemään rengastyöt?

Kulutuspinnaltaan, kun tuo rengas olisi vielä ok.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

No koittaahan aina voi. Kannattaa vaan pitää se vararengas helposti saatavilla, tai joku paukkumäihäpurkki, vai mitä ne on.
Sen kummemmin renkaan rakennetta tuntematta voisin kuvitella tuon olevan aika vaarallinen kovemmissa nopeuksissa. Moottoritiellä, kun tuo päättää revetä kyljestään, niin morjens. Mutta voihan tuo toisaalta onnistuakkin. :roll:
Henkilökohtasesti kyllä saattaisin manailla tienposkessa tuota vaihtaessani, että tuliko sitä säästöä nyt kuinkapaljon...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

HALOO!

Elekää ees aatelko tuommosen kylkivamman korjaamista tuolla koiranpaskalla, aina jos vaurio on kulutuspinnan ulkopuolella ni ehottomasti uus rengas!

Tuolla edellä oli jo esimerkki siitä miten siinä voi käyä ku kylkiosaa mennään korjailemaan.
Renkaan vyörakenne on aina vaurioitunu ku siinä on reikä ja erityisen vaarallinen tilanne on sillon jos reikä on kulutuspinnan ulkopuolella ts. kyljessä.

Ite en rengasmyyjänä suostu laittamaan edes omaan renkaaseen paikkaa tuommoseen kohtaan saati ottamaan minkäänlaista vastuuta näin paikatusta renkaasta.

Jos rengasvalmistaja ei oo hyväksyny kyseistä menetelmää tämmösissä paikkauksissa ja sattuu onnettomuus jonka syylliseksi voidaan esittää tällä tavoin paikattu rengas niin saattaa vakuutusyhtiön puoleltakin tulla ikäviä uutisia..

Vaikka kuin kirpasis ni hae vaan suosiolla uus kumi, taatusti turvallisin ratkasu.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

jukkareu kirjoitti:Soittelin pirutani rengasliikkeisiin ja ilmoittivat yllättäen etteivät paikkaa moista reikää.

Uutta rengasta tyrkyttivät tilalle.

Kannattaisiko kuitenkin koettaa jos saisi jonkun tekemään rengastyöt?

Kulutuspinnaltaan, kun tuo rengas olisi vielä ok.


- noita "rotanhäntiä, koiran paskoja, riekon paskoja, kastematoja ja kamelin paskoja saa kyllä ostettua ite. Netistäkin löytyy kauppa paikkoja.

Varmasti parhain ratkaisu on ostaa uudet renkaat ja kaikista kalleimmat.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mulla kävi kerran niin että ajoin päivän vanhan renkaan naulaan ja korjautin sen tubelespaikalla.

Muutamaa kuukautta myöhemmin renkaasta alkoi kuulua ihme läpyttävä ääni eikä päällepäin näkynyt mitään vikaa.

Olin jo onnellisesti ehtinyt unohtaa koko paikkausoperaation ja menin rengasliikkeeseen valittamaan asiasta. Syynä oli irronnut pinta (pinnattu rengas) ja rungosta tietty löytyi tatti jonka väitin kivenkovaan olleen siellä uudesta lähtien. Kyllä myöhemmin hävetti kun muistin asian oikean laidan. Oli tuo jotenkin ilmeisesti traumaattisena pyyhkiytynyt totaalisesti mielestä.

Tarinan opetus kuitenkin oli se että edes se kulutuspinnassa oleva tatti ei välttämättä ole kestävä ratkaisu. Ei se yksi rengas niin paljoa maksa - jos vain löytää vielä samanlaisen tilalle.

Silloin teininä tietysti se rengassarja maksoi neljäsosan koko Toyotan hinnasta! :? Ja oli siis peltivanteet ja 155/13 vakiot. :)
Vastaa Viestiin