W210 webaston käyttö (/tarvis edes engl. manuskaa?), aapuva!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

W210 webaston käyttö (/tarvis edes engl. manuskaa?), aapuva!

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Elikkä auto on faceliftin W210 -00 E 320 CDI (automaattisella ilmastoinnilla), jossa on tehdasasenteisena webasto ja tuhkakupin luukussa kellopaneeli, jolla voi kyseistä kapinetta ajastaa. Saksalaisen manuaalin perusteella en kirveelläkään tajua tuon toimintaa täysin. Webastossa on 5 nappulaa eli:

< nuolet ajan säätämiseen >

P niinku Program, Kellon kuva-nappula, mistä näkyy nykyaika ja sitten Liekkinappula, josta saa ohjelman päälle.

Nykyajan osaan tuohon säätää ja program-toimintojakin käyttää ja liekkinappulaa painaa jne. (eli saan kyllä rakkineen päälle), mutta muutama kysymys olisi toiminnasta:

-onko ohjelmoidun programin kellonaika lähtöaika, jolloin auto pitäisi olla lämmin?

-miten tän saa puhaltamaan sisälle lämmintä, laittaako se automaattisesti restin päälle sisälämpötilan mukaan? Huonolla saksankielellä tajuaa, että manuaalissa lukee niin, että automaatti-ilmastoinnin lämpötila-asetuksen mukaan lämpiää sisätila sopivan lämpöiseksi (aamullakin oli lämmintä 10 astetta ja aurinko paisto ohjaamoon, joten ei toi webasto käynyt ku joku muutaman minsan, eikä sisälle puhaltanu kyllä mitään?)

-eli pitääkö automaatti-ilmastointi olla jotenkin pienemmälle puhallukselle säädetty tms. jotta toi tajuaa lämmittää kabiininkin? Ite laite kyllä tuntuu puhaltavan ihan mukavasti ja toiminee kyllä ihan ok

Onpa kiven alla löytää edes englanninkielinen käyttöohjekirja, josta kävis ilmi miten tota pitää käyttää. Ei viittis Vehostakaan pelkän Webaston takia ostaa ohjekirjaa 60 €:llä, muuten kun W210 on niin selvä peli.

Lisätietoa: ajastinlaite on siis kantikas eli siis tämmönen:

Kuva
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onkohan näistä mitään apua?
Ihan samanlaista ei löytynyt.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei valitettavasti auta :( Itekki ankaran googlaamisen perusteella päädyin vaan noihin. Piru ku löytyis edes W210:n käyttöohjekirja suomenkielisenä, tai edes enklantilaisena niin siitäkin jo tajuis tuon toiminnan. Saksasta ku ei tajuu mitään, ja toi kello taitaa olla ihan joku Mersun oma "tehdasasennuskello" tms., ku googlen kuvahaullakaan ei löydy vastaavanlaista.

Voihan se olla, että tosiaan vaatii vähän kylmempiä olosuhteita ton itse testaamiseen. Ehkä ei tänä aamuna sen takia käynnistänyt automaagisesti puhallusta kabiiniin, koska muutenkin oli jo +10 C ulkona ja aurinko oli paistanut ohjaamoon. Ehkä sitte testailee uudestaan syssymmällä tai keskellä yötä ku on pari astetta lämpöistä.

Ei-faceliftatun väykän suomenkielinen manuskaki on jossain teillä tietämättömillä, todennäköisesti jossain kaikkien kamojen alla jossain kaapissa.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kellon kuvasta säädetään ja asetetaan ensin oikea kellonaika, eli "nykyaika" (pidetään nappia pohjassa kunnes alkaa numerot vilkkua ja nuolilla aika kohdalleen), liekistä painamalla laite alkaa lämmittää heti, mutta jos halutaan ajastaa se niin,

peestä (program) painetaan haluttu muistipaikka joita voi käyttää erilaisina aamuina (1,2, tai 3 eli nappia pidetään pohjassa) valittuun muisti paikkaan säädetään nuolilla se kellonaika ja päivä jolloin halutaan lämmittimen käynnistyvän, eli se päivä alkaa vilkkua näytöllä automaattisesti kun on tarpeeksi kauan aikaa painamatta niitä nuolia joilla on ensin säädetty päälle lähtöaika, nuolilla vaan oikea käyntiinlähtö aika asetus. Lämppärin vipujen pitää olla lämpimällä ja pieni puhallus päälle, muuten laukeaa lämpörele ja Webasto toimii kesälläkin että lämpötiloissa ei vika ole jos se ei käynnisty :idea:

Et voi säätää kun halutun käynnistys ajan, Webasto pyörii maximissaan ajastettuna yleensä sen 120min, siitä se on helppo laskea, Webastoa jos vertaa lohkolämmittimeen niin Webasto on nopeampi ja tehokkaampi.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: W210 webaston käyttö (/tarvis edes engl. manuskaa?), aap

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

masaf1 kirjoitti:Onpa kiven alla löytää edes englanninkielinen käyttöohjekirja, josta kävis ilmi miten tota pitää käyttää. Ei viittis Vehostakaan pelkän Webaston takia ostaa ohjekirjaa 60 €:llä, muuten kun W210 on niin selvä peli.
Terveiset täältä kiven alta :lol:
Olisi jouten englanninkielinen w210/facelift Owner's Manual :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

masaf1 kirjoitti:Piru ku löytyis edes W210:n käyttöohjekirja suomenkielisenä, tai edes enklantilaisena niin siitäkin jo tajuis tuon toiminnan.
Löytyy, mutta on autossa :roll:
Jos huomenna töistä tullessa muistais ottaa mukaan ja skannata.


Benzo kirjoitti: ...Webasto pyörii maximissaan ajastettuna yleensä sen 120min...
Siis 60 min kai tarkoitit?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Benzo kirjoitti:Lämppärin vipujen pitää olla lämpimällä ja pieni puhallus päälle, muuten laukeaa lämpörele ja Webasto toimii kesälläkin että lämpötiloissa ei vika ole jos se ei käynnisty
Niin, mut automaatti-ilmastoinnin kans tää onkin vähän hankalampi juttu, koska siinä asetetaan vaan lämpötila digitaalisesti ja puhallinkin säätyy automaagisesti. Voi sitä manuaalisestikin säätää, mutta se voimakkuus näkyy vaan ilmastointipaneelin näytöllä, joka ei tietenkään oo edes päällä sillon ku webasto toimii itsekseen ilman että autossa on virrat päällä.

Olis kyllä hieno homma, jos joku vois skannata käyttöohjekirjastaan sen webaston ohjeen pari sivua, missä kerrotaan miten automaatti-ilmastoinnin kans pitää menetellä, notta puhaltaa sisäänkin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

masaf1 kirjoitti: Niin, mut automaatti-ilmastoinnin kans tää onkin vähän hankalampi juttu, koska siinä asetetaan vaan lämpötila digitaalisesti ja puhallinkin säätyy automaagisesti.
Eeeäää...ööh... :roll:
Ainakin jälkiasenteisessa Webastossa puhallin käy kakkosnopeudella.
Automaatti-ilmastoidussa siis.

Ja kajuutta lämpiää just niin kuumaksi, kuin Webasto sen ehtii tunnissa lämmittämään em. puhallinnopeudella, jos jäähdytysnesteen lämpötila ei sitä rajoita.
(Vai olikohan se +22 ºC sittenkin... ei muista... ).
Webasto kuitenkin lopettaa lämmittämisen siinä vaiheessa, kun +70 ºC jäähdytysnesteessä on saavutettu.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

No täytyy yrittää suomentaa manuskasta tota hommaa. Mun mielestä tossa lukee saksaksikin niin, että se lämmittää kabiinin siihen lämpötilaan, johon ilmastointipaneelista on lämpötila asetettu. Tosin ei oo kyllä saksantaitoihin tosiaan luottamista, muutenhan tää oiskin ihan selkee homma :D
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Ari66 kirjoitti:
Benzo kirjoitti: ...Webasto pyörii maximissaan ajastettuna yleensä sen 120min...
Siis 60 min kai tarkoitit?
Webaston oma rajoitus kellolla on 120 min, samoin on eberillä. Sen saa itse näpelöityä 5-120 min välillä tuosta kellosta, ulkoa en muista miten meni.
Sitten jos kello on vietyä auton ajotietokoneelle/monitoiminäytölle tms., se ohejlmointi täytyy tehdä tietämyskoneella auton softaan.
Ainakin eberissä saa lisäksi 'pakkokäytön' päälle, jolloin vehje hurisee tasan niin pitkään kuin virtaa ja naftaa riittää. Tai joku sen sammuttaa...

Esim. W639:ssä on väylän maksimi tuo (kuulemma) tuo 120 min, eikä (kuulemma) saa kirveelläkään jatketuksi siitä. Olis vaan kiva saada se käymään pitempäänkin, kun väliin joutuu autossa yöpymäänkin.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Liekin kuvasta kun painaa(oikella nappi) (vihreä valo syttyy)Webasto käynnistyy ja on päällä tunnin jonka jälkeen sammuu automaattisesti.
Eikä sammu ennen vaikka moottori olisi jo lämmin,termostaatti auki ja puhallin jäähdyttää liiat lömmöt harakoille.
Samasta napista voi sammuttaa myös.
Kellon aika ei vaikuta mitenkään tässä toiminnassa.
Kierrättää nestettä vähän aikaa mootorissa (30 astetta) ja sitten rupee kiertämään sisätilassa automaattisesti ja samalla puhallin myös rupee puhaltamaan ,ei voi itse säätää nopeutta.
Kellossa on kolme eri mahdollisuutta laittaa eri käynnistys ajat.
kun ajastus on asetettu niin jonkinlainen valo jää päälle.
Tässä vaiheessa kellon on oltava oikeassa ajassa jotta lähtee käymään kuten halutaan.
Nappeja painelemalla pääsee kylä asiaan sisälle.
:oops: :oops:
Hanska kotelon takana on suodattimet jotka kannatta putsata muuten ei tule kuin hiukka lämmintä.
Alempana on aktiivihiilisuodatin joka poistaa muut epämiellyttävät hajut
Sekin kannattaa katsoa,( veholla 163€,minulta yksi 85€) ,Kiitos !

Jos webasto ei lähde käyntiin kun painat napista niin on rikki ,tai sama vika jos sammuu vähän ajan kuluttua ja haluaisit sen olevan päällä kun olet laittanut sen päälle.
Tähän käsi käynnistykseen ei vaikuta ulkolämpötila eikä myöskään ajastin
käynnistykseen.
Näin toimii omassa autossani joka on samanlainen kuin tuo kuva ja autosi tiedot näyttäis täsmäävän.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

nautseri kirjoitti:Jos webasto ei lähde käyntiin kun painat napista niin on rikki ,tai sama vika jos sammuu vähän ajan kuluttua ja haluaisit sen olevan päällä kun olet laittanut sen päälle.
Tähän käsi käynnistykseen ei vaikuta ulkolämpötila eikä myöskään ajastin
käynnistykseen.
Näin toimii omassa autossani joka on samanlainen kuin tuo kuva ja autosi tiedot näyttäis täsmäävän.
Kiitokset kaikille avuista, sain tuon soomalaisen manuaalinkin jo käsiini. Jos joku kaipaa webaston kellon ohjeita, niin multa saa skannattuna...

MUTTA, mikähän mahtais olla todennäköisin ongelma, jos webasto lähtee kyllä liekkinamiskasta käymään ja ihan komeasti hyrrää ja tohottaa, mutta sammuu joskus muutaman minsan päästä? Automaagisen ilmastoinnin näyttöön ei tuu mitään elonmerkkiä, eikä puhallusta tule kabiiniin tms.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Haulla löytyy lisää asiasta.

Veholta saa vaihto-osana 430€.
Ohjain kortti on itse webastossa.
Uusissa autoissa tarvitsee can väylä releen.

Webaston voi huoltaa itsekin ,irti ja osiksi.
Ei ole tekevälle kummoinen kapistus.
Omastani oli puhaltimen moottori mennyt rikki ,voi kokeilla suoraan 12v virralla pyöriikö.
Moottori on rungossa päätymäisin osa,joka on vaihdettavissa.
Myös liekin hehkun vai mikä lie oikea nimi voi tarkistaa ja putsata ,12v napiohin niin täytyy lämmetä,älä polta sormiasi ja muutakaan.
Liekkipesään tulee käytössä karstaa jonka voi poistaa varovasti.
Osia pitäisi löytyä huoltoliikkeistä?
Itse ostin käytetyn, jossa oli onneksi moottori ehjä.
Moottorin voi testata myös paikallaan, jos on tilaa ottaa kaksi napainen johtoliitin irti, joka menee moottorille ja syöttää siihen virtaa.
On mustan muovikannen alla heti tulevien johtojen vieressä,vaatii keskimäisen muovikannen irroituksen.
Jos saa mustan muovikannen paikallaan irti ,vaatii vähän muovikannen taivutusta alareunasta jossa on lukitus kielekkeet,kansi irti ja voi käsin koittaa pyöriikö puhallin herkästi,jos alussa tuntuu tahmivan on moottori yleensä mennyt rikki.
Haulla : webasto huolto , löytyy lissää asiasta.

http://www.google.com/search?hl=fi&q=we ... lr=lang_fi

http://www.techwebasto.com/thermosystems_automotive.htm

http://www.techwebasto.com/heater_main/5000918A.pdf

Löytyy webaston uusi moottori + muutakin thermo tob c ,diesel,myynnissä.
puh 0445642440
Viimeksi muokannut nautseri, Pe 25.04.2008 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Webaston ja eberin suurin erohan on siinä, että eberi toimii ja webasto ei...
Molemmille paras huolto-ohje on jatkuva käyttö, eli kesälläkin parin viikon välein käyttää kuumaksi asti (min. 10 min.). Samoin jäähdytyskäytöt on syytä aina antaa käydä loppuun asti. Molempia koneita on 'tuhottu' sillä, että lisälämmitinkäytössä vehje lähtee nippanappa käymään ja sitten auto jo sammutetaan.
Kyselin taannoin huollosta, joka huoltaa lähes kaikkia merkkejä (Eberi, Webasto, Ardic, Wallas ym.) että onko Webaston DW80 todella niin paska kuin miltä vaikuttaa. Meillä on työvehkeisiin laitettu palopesä per vuosi. Kaveri kysyi että paljonko niitä käytetään, minä vastasin että viis yötä viikossa vähintään kymmenen tuntia. Kaveri vastasi kysymyksellä, riittääkö tosiaan yks palopesä?... Eberin D7W:t meni samassa käytössä kymmentä vuotta yhdellä paloilmapuhaltimen vaihdolla...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Voi se pönttö toimia toisinkin päin paremmin,nimimerkillä kokemusta on. :lol:
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

nautseri kirjoitti:Voi se pönttö toimia toisinkin päin paremmin,nimimerkillä kokemusta on. :lol:
No voi tietysti.
Raskaalla puolella Scania siirtyi Webastosta (DW80) Eberiin (Hydronic 10), ja Volvo vaihtoi toisinpäin. Mersusta en tiedä kumpaa käyttää. Oma kantani webastoon tuossa tulikin, mutta eivät ole tuota Hydroniciakaan kehuneet. Yritin saada selville, että mikä sitä eniten riepoo, mutta en oikein kunnon vastausta saanut. Kaikki olivat vaan sitä mieltä, että aina se on rikki, mutta eivät osanneet vikoja kertoa. Asentajilta kuullun mukaan tahtoo mennä tukkoon, ja se taas viittaisi enemmän käyttäjän päässä olevaan vikaan.
pp__85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 11.05.2008 11:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pp__85 »

nautseri kirjoitti: Omastani oli puhaltimen moottori mennyt rikki ,voi kokeilla suoraan 12v virralla pyöriikö.
Vesipumppu on 12V:n kampe, mutta Hydronic Eberillä puhurilla merkintä max 7,8V. Thermo Top puhallinta voi kokeilla 12V.
Vastaa Viestiin