pikkumersun jäykistys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 07.08.2008 16:52
Paikkakunta: merikarvia

pikkumersun jäykistys

Viesti Kirjoittaja Rene »

Elikkäs kyseinen pikkumersu on 190e vm91 1.8 bensa. Olen saanut meseni alle näillä foorumeilla paljon hehkutettua alusta palikkaa eli h&r:n 60mm ja bilstainin sprintit. kiitos teille, sillä kyyti on aivan mahtavan tasaista :D no mutta asiaan: tiedusteluni koskee alustan jäykistämistä. Kyyti on tasaiasta ja mukavaa mutta kaarreominaisuuksissa löytyisi runsaasti parantamisen varaa
tähän lääkkeeksi on ehdoteltu vahvempia kallistuksenvakaajia. kysymykseni siis kuuluukin että mistä hankin vahvemman vakaajan? mieluiten ei mistään jenkeistä tilattavia tai maailman harvinaisimmasta vain islannista löytyvästä mesestä purettavia tankoja vaan jollakin lailla järkeviä ehdotuksia :D kiitos kaikista ehdotuksista ja neuvoista jo etukäteen :D
kyllä sen anteeksi saa kun on näin hieno auto...
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Halvin ratkaisu varmaan olis laittaa käytetty 190E 2.6 kallistuksenvakaaja.
Luulis ainakin jäykistyvän jos ei liikaa. :roll:
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jani426 kirjoitti:Halvin ratkaisu varmaan olis laittaa käytetty 190E 2.6 kallistuksenvakaaja.
Luulis ainakin jäykistyvän jos ei liikaa. :roll:
Niin tai sitten 16V:n vakaaja...
Eikös täällä vasta ollut ilmoitus yhdestä purkkari cossusta?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

yksi todella helppo tapa tehdä jäykkä ja tunnokas alusta tuosta setistä on : pienempi kehäinen ratti mitä orkkis ruori!, varsinkin jos on alle 92 vm auto.

eepillä on tuo sama setti ja en kyllä näe miksi tarvii saada jäykempää, tosin riippuuhan se renkaistakin. On todella maukas ajella, ei uskoisi mitä "alusta" muutoksia saa aikaan pelkän ratin vaihdolla :idea:
Rene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 07.08.2008 16:52
Paikkakunta: merikarvia

Viesti Kirjoittaja Rene »

onhan tuossa myös hyomattavasti pienempi ratti :) mutta tosiaan sitä kaarreominaisuuksien paramtamistahan tässä nyt haetaan :) tuota just tarvitsin, tuota ehdotusta kossun tahi 2.6:n vakaajista... oon tuota kyllä miettinyt mutta pelkään enemmänkin että riittääkö se? kakskuutosen vakaajia vois olla kyl helpompi löytää ku kossun?
kyllä sen anteeksi saa kun on näin hieno auto...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nämä on kyllä aika lussuja kaikki kun ajetaan oikeasti mutkaista tietä :roll:

Tuo farkkukin kaipaisi kipeästi puolet jäykempää vakaajaa, ainakin taakse. Edessä on jo sportilinen vakaaja, eikä se juuri mitään muutosta tehnyt. Toki tuolla nyt jo pystyy ajamaan 90 asteen mutkan jotain 120 km/h 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eri Mersu-lähteiden mukaan sataysikymppisessä on ollut seuraavankokoisia vakaajia:
190E ja 190E 2.3; etu 22 mm, taka 13 mm
190E 2.6; etu 25 mm. taka 14 mm
190E X.X-16V; etu 23 mm. taka 18 mm

Tuo 2.6-tyypin 25-millinen etuvakaaja ohuen takavakaajan kanssa saattaa tehdä kevytmoottorisemman auton aliohjaavaksi, mutta yhdistelmä etu 25 ja taka 18 (tai paksumpi, jos löytyy) voisi olla mielenkiintoinen.

W124-tyypin etuvakaajaa (26 mm?) on ilmeisesti käytetty myös W201:sessä lyhennettynä (tai sellaisenaan?). Onko jollain kokemusta W124 vakaajien sopivuudesta W201:seen eteen ja taakse?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Rene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 07.08.2008 16:52
Paikkakunta: merikarvia

Viesti Kirjoittaja Rene »

Se kuulostaa mielenkiintoiselta =D täytyy koittaa tuolta englannin kieliseltä kattoo jos ei täällä kukaan tiedä
kyllä sen anteeksi saa kun on näin hieno auto...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

löytyis yks vakaaja w201 2.6:sta osunut hiukan kanttariin joten ei mahtunu ilman suoristusta kutoskoneiseen meseen,pystyy kyllä suoristaan ja tuskin haittaa pieni vääntymä toimintaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

tomant kirjoitti:W124-tyypin etuvakaajaa (26 mm?) on ilmeisesti käytetty myös W201:sessä lyhennettynä (tai sellaisenaan?). Onko jollain kokemusta W124 vakaajien sopivuudesta W201:seen eteen ja taakse?
Tämä kiinnostaisi itseänikin että minkälaisella modauksella menee paikalleen?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

BenzWorldissä löytyi vinkkejä W124:sen vakaajista W201:sessä. Tässä yksi esimerkki.

Etuvakaajat saa ilmeisesti muokattua sopivaksi lyhentämällä ja vaihtamalla kiinnikkeet, mutta takavakaajat eivät käy (hitsaamista ehdottivat, mutta sitä en suosittele).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin