Priiman V126:n oikea hinta... on???

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Priiman V126:n oikea hinta... on???

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Laitetaan nyt sitten oma laite teuraaksi ja kysytään, paljonko lossin oikea hinta mielestänne on. Yleisen käsityksen mukaan täytyisi antaa jopa rahaa, että vermeestä pääsisi eroon.
Toisaalta juuri ilmestynyt Classic-Mese kertoo, että hinnat ovat kovassa nousussa jopa Saksassa. Kyse on kuitenkin ongelmajätteestä - vai onko?

Minkä arvoinen on - tokihan se on ostajan ja myyjän välinen tahtokysymys - vaikkapa 1989-mallinen väkisinvahdettavana 300SEL ilman ilmastointia, mutta täysin ruosteettomana, nahkoilla, kattoluukulla, sähköikkunoilla ja teknisesti täysin läpikäytynä, himmelit numeroin ilmaistuna 221, 240, 280, 341, 412, 482, 506, 512, 524, 584, 592, 603, 630, 673, 873.

Kilometrejä toki 442.000, mutta öljyä kuluttamaton ja kaikki kaakit tallessa päästöjen ollessa 60% alle sallitun. Peräkään ei valita, paitsi isännällä itsellään.

Onko se kuuluisa 2000 ekkua päivän noteeraus vai laitetaanko ykkönen eteen, vai jopa nolla perään :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Vaikea arvioida näkemättä mutta luulis nyt hinnan pyörivän siinä 2500-4000€ paikkeilla jos riippuen kunnosta. Tosi vaikea tohon nyt on mitään tarkkaa sanoa kun ei ole vierestä nähnyt :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Kuitenkin kyseessä SEL niin kyll mää siit maksaisin 4000-5000 euroa ainakin jos olisin ostamassa semmoista. Näin niinkuin sokeasti kun en autoa ole nähnyt. Hinta voisi muuttua jos auton näkis..
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, kyse oli lähinnä tämän hetken arvostuksen tasosta, myyntiaikeissa en tokikaan ole. Itse asiassa otin pirssin viime viikolla taas liikenteeseen, jotta pääsee hiukan verryttelemään ennen talvilepoa. Ilmeisesti markkinahinta ei tällä haavaa kattaisi edes laitteluun mennyttä eurotukkua. Vähän tuo oli kontassa 6 kk huilin jälkeen, mutta nyt reilunt 500 km mentyään alkaa taas olla notkea kuin nuoruutensa päivinä.
Kyllä se vaan niin on, että ajamisesta auto pitää, seisokki on myrkkyä.

Tuossa jotain kuvatustakin ihan muuten vaan.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Onhan se Kaapon vanha daami hiaaaano vieläkin, vaikka ikää ja matkaa on takana. Kumpikaan ei siis taida pahemmin painaa.
Saa nuitten kuvien kattelu hyvälle tuulelle. Allekirjoitustani olen useasti kaikkea virsutusta lukiessa pohtinut vaihtaa, mutta enpä taida.

Ihan vaan kuriositeettina siis että tuon ikäisessä 126:ssa on nahkaa istuimissa ja kangasta oviverhoiluissa, jos oikein katselin? Vai onko tää joku kaapon "tuunaus", tyyliin penkit vaihtoon, joka on tullut missattua.

Ei tuosta kyllä harrasteauto hintaansa nähden (oletettava nykyarvo) paljon enää parane!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

RH kirjoitti: Ihan vaan kuriositeettina siis että tuon ikäisessä 126:ssa on nahkaa istuimissa ja kangasta oviverhoiluissa, jos oikein katselin?
Tuollaisena auton aikoinaan sain. Varustelistalta löytyy sellainenkin optio kuin Lederaustattung, nur Sitze. Asiaa on ihmetelty aikaisemminkin.
Penkit nahkaa, ovet veluuria.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Eihän tuo nyt vain ole ns nahkapäälliset?

Tässä jokunen aika sittenhän ihmeteltiin samanlaisia päällysiä eräässä Saksassa myynnissä olevassa 560SELissä. Eli penkkien muotoilu oli täysin samanlainen kuin veluuripenkeissä mutta kuosi oli nahkaa. Olivat erittäin samannäköiset penkit kuin sinulla.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Tuli vaan mieleen, että noitten penkkien alkuperäisyydenhän vois tarkistaa kun ottais vaikka takapenkin alaosasta verhoilun irti, luulis löytyvän mersun varaosanumero jos on alkuperäiset. Oishan se mielenkiinntoista tietää onko alkuperäiset.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kaapon autoa olen ihastellut jo vuosikausia, mutta nyt vasta kiinnitin huomiota tuohon verhoiluun. Hmm, auton nahkaverhoilun kuosi muistuttaa W140-ässän verhoilun kuosia. :roll: Vanhemmissa W126:ssa nahkaverhoilu on ollut tällainen:

Kuva

Ja sitten viimeisimmissä tällainen (muutos tapahtui 88 tai 89):

Kuva
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minusta noin vanhoissa ja harvinaisissa autoissa hinta määräytyy
lähinnä tapauskohtaisesti ostajan ja myyjän kiinnostuksesta ja
auton kunnosta riippuen. S-mersua ei Suomessa ole koskaan kovin
paljon myyty ja hyvät yksilöt ovat jo harvassa.

Listahintoja lähimmäksi pääsee, kun katsoo, onko Saksassa
sopivaa tarjolla ja mitä sen tuonti Suomeen maksaisi.
Jos on kyseessä oikein harvinainen malli ja varustelu, niin ei niitä
ole Saksassakaan myynnissä tai hinnat vaihtelevat.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minä myös kiinnitin huomion tuohon penkkien kuosiin joka on kuin suoraan W210 tai W140:stä :D
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Sanoisin että auto on ollut plyysiverhoilulla joka on myöhemmin verhoiltu nahkalla. Ovipahvithan ovat juuri kyseisen plyysiherhoilun.
Sisustan värikoodi on tässä autossa 971. Onko tämä tumman plyysisisustan koodi? Joku varmaan osaa kertoa....

Olikohan samasta autosta jotain juttua TÄHDELLISET lehdessä parivuotta sitten? Pitää tarkistaa..
ässäarpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Oikea hinta...

Viesti Kirjoittaja ässäarpa »

Keskustelu on menossa sivuraiteelle, kun aiheena on penkkimateriaali, vaika pitäisi miettiä oikeaa W126 hintaa.
Oikea hinta on se millä kauppa tapahtuu! Se on silloin kohteen oikea hinta.
Toisaalta. Suomessa ei osata arvostaa vanhaa. Tämän päivän yleinen auto voi olla 15 vuoden kuluttua haluttu klassiko. Muistan ajan kun kotona oli Volvo 740. Se oli olevinaan hieno auto. Samaan aikaan man Amazon kanta tuhottiin urakalla jokamiesautokisoissa. Nykyisin Amazon on 740:ää. paljon arvokaampi auto.
Samoin tulee aikannan käymän myös W126:lle. Se on arvottomimmassa tilassaan tällä hetkellä. Bensa on kallista ja liikenteesä nilkuttavat viimeiset ruostepommit arkiajossa tai nuorisoautoina. Pian ainoastaan hyvät yksilöt ovat hengissä ja ne saavat nostalgisen sädekehän.
Neuvoni on Kaapo sinulle, että jos et enempää saa kuin jonkun tonnin, niin aja ennemmin mersusi johonkin riiheen!
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Värikoodi 971 on musta plyysi (Velours anthrazit).
http://www.meinbenz.de/ Polsterung / W 126
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:...myyntiaikeissa en tokikaan ole.
Heti kun olet, niin saat 5k vaikka samantien; Amazonistakin on tarjottu 10k ja sillä on jo sentään liki tuplasti vuosia takanaan. :lol:

Eiköhän niiden todellisten vähänajettujen ja varusteltujen yksilöiden hinnat lähentele 5-numeroisia summia, Saksassa siis. Normaalikuntoisesta 300-400k ajetusta Suomi-Ässästä en kyllä paljoa tonnia enempää maksaisi; katsastuskuntoon saattaminenkin kun imaisee nopeasti useamman tonnin, virheettömään kuntoon laittaminen taas köyhdyttää pussia 5-10k€lla. Jaa mistäkö tiedän? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tämä menee hiukan aiheen viereen.
Yksi autoistani on -63 VW Karmann Ghia, eikä se tunnu yhtään vanhalta.
80- luvulla, kun katseli 40-luvulla valmistettuja autoja ajatteli, että ne on tosi vanhoja. :D
Täytyy lisätä, että olemme volkkarin kanssa saman ikäisiä. :D
Noh, palataanpa mersuihin.
Pidän sen ikäisistä autoista, joille pystyy tekemään itse jotain tien päällä ilman, että matka katkeaa johonkin tietokoneen ilmoittamaan vikaan. :evil:
420 SEL -86 hankittiin vähän aikaa sitten ja siinä on jo liikaa elektroniikkaa.
Ihme vikoja.
500 SEC on toiminut periaatteessa pelkillä perushuolloilla 10 vuotta.
Ruoste tosin alkaa vaivaamaan kumpaistakin.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tähän penkki-spekulointiin hatusta heitettyine sisustuskoodeineen, niin tuolla ylempänä Kaapo kirjoittaa asiasta aivan selvästi:
Varustelistalta löytyy sellainenkin optio kuin Lederaustattung, nur Sitze.

Jakkaroiden malli/kuvionti on yllätykseksi tosiaan suoraan kuin W126 velour-istuimissa, mutta nyt olisi ensiarvoisen tärkeää löytää kuvia toisesta samalla ultraharvinaisella optiolla varustetusta autosta ja tarkistaa kuosin malli. Pikaisella etsinnällä en löytänyt mobilesta yhtään vastaavalla optiolla olevaa autoa, vaikka niitä on kyllä välillä näkynyt :?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Oikea hinta...

Viesti Kirjoittaja RH »

ässäarpa kirjoitti:Keskustelu on menossa sivuraiteelle, kun aiheena on penkkimateriaali, vaika pitäisi miettiä oikeaa W126 hintaa.
Neuvoni on Kaapo sinulle, että jos et enempää saa kuin jonkun tonnin, niin aja ennemmin mersusi johonkin riiheen!
Sorry!
Mutta kyllähän minä heitin jonkinlaisen hinta-arvostusarvionkin, vaikken €uroina sitä käynytkään laskemaan.
Riiheen ajamisesta allekirjoittaneella ei niin hyviä kokemuksia. Sinnehän pakkaavat unohtumaan ja hapantumaan. Ajelet aina välillä.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, 126 on ajossa juuri tälläkin hetkellä, oltuaan osa-aikaeläkkeellä viime helmikuusta. Kyllä autot tosiaan tykkäävät, että niillä ajetaan.

Tuotakin käyttelin välillä ja siirtelin tarpeen mukaan jaloista pois. Mutta olipahan vaan kovin jähmeän oloinen vähän sieltä täältä, etenkin alustan toiminta muistutti pintakovuudeltaan kivirekeä ensimmäiset 100 km, alkoi sitten taas hävittää töyssyt kuten pitääkin. Samaten jarrut olivat nahkeat ja purivat liiankin innokkaasti.

Jonkun sadan matka-ajokilsan jälkeen alkoivat muutkin paikat asettua. Esim. kovasti keskustellut nahkat nitisivät jopa hermoja raastavasti, vetelin selkänojien ja istuinosien liittymäkohtiin hoitoainetta, mutta vasta aika ja kilsat auttoivat lopullisesti.
Samoin kattoverhoilu natkutti ja sirisi luukun kohilta ärsyttävästi.
Savuta ei missän vaiheessa, joten venavarsien kumit ovat säästyneet
koppuroitumiselta ainakin näin lyhyellä seisokilla.

W140 on puolestaan tallissa sen aikaa, että Daamin saa normiannoksensa liikuntaa. Tarkoittaa muutamaa viikkoa ja sitten huolto päälle ja eikun pihkatappi pakoputkeen :shock: ja unille kevääseen asti. Kokemuksen mukaan pidän tuota 6 kk seisontajaksoa maksimina sillä periaatteella, että auto otetaan siitä suoraan ajoon ilman mitään "luovutushuoltoa". Vuoden tai pidempään seissyttä tarviaa jo vähän käydä läpi ennen ajoa.

Hajanaisia vastauksia:

Leka: tuon penkkikoodin yhytin ensi kerran englantilaiselta 126-saitilta, mutta enpä löydä sitä enää mistään. Siellä oli varsin kattavat tiedot korisarjasta koodeineen ja valmistusmäärineen. Mobilessa tai vastaavassa ei sitä ole tullut vastaan, mutta harvoin siellä tulee seikkailtuakaan.

PM: Sattuneesta syystä taidat tosiaan tietää, mitä kunnon kuntoon laitto kustantaa - esimerkkejä taitaa olla parikin kappaletta. Muista "lämmitellä" Ässää em. syistä aina silloin tällöin, pääset käyttönotossa vähemmällä. Koska vietetään möhkön varpajaisia?

ässäarpa: eihän autonpito koskaan bisnes ole, mutta tässä on vähän sama kuin osakkeissakin - kurssien alakuolokohdassa ei kannata paniikissa myydä. Katselin uutta Classic Mercedes -lehteä ja sen lausunnot alkavat puoltaa arvostuksen nousua modern classic -kategoriassa. Jostain syystä W116 ei aivan ole siinä putkessa, mutta W180/9 sitäkin tanakammin. W140 on taas pitänyt hintaansa melko mukavasti erittäin rajallisesta tarjonnasta johtuen.

toipoi: juu, juttu oli Tähdellisissä, muistaakseni vuoden 2006 viimeisessä numerossa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Leka kirjoitti:Tähän penkki-spekulointiin hatusta heitettyine sisustuskoodeineen, niin tuolla ylempänä Kaapo kirjoittaa asiasta aivan selvästi:
Varustelistalta löytyy sellainenkin optio kuin Lederaustattung, nur Sitze.

Jakkaroiden malli/kuvionti on yllätykseksi tosiaan suoraan kuin W126 velour-istuimissa, mutta nyt olisi ensiarvoisen tärkeää löytää kuvia toisesta samalla ultraharvinaisella optiolla varustetusta autosta ja tarkistaa kuosin malli. Pikaisella etsinnällä en löytänyt mobilesta yhtään vastaavalla optiolla olevaa autoa, vaikka niitä on kyllä välillä näkynyt :?


Tomsclub.de

Tuossapa on. 1988 malli vielä. Kyselin http://w126.mercedesforen.de/ -foorumilla aiheesta. Vastaus oli että päälliset, mutta todistetta ei tullut. Itse kovasti epäilen verhoilun alkuperäisyyttä. Nahka on rypyssä istuimissa sellaisissa kohdissa, missä se ei käytössä rypistyisi.

Kaapo, KIUP voisi suorittaa empiirisen tutkimusretken ja raottaa hieman esim. takapenkin istuinosaa, se lienee helpoin reitti ratkaista tämä foorumilaisia kiehtova ongelma.

Lisäksi kun ovet ja muu verhous on mustaa, en uskoisi tehtaan lähteneen "designo-linjalle" jo 80-l. lopulla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:
Tomsclub.de

Kaapo, KIUP voisi suorittaa empiirisen tutkimusretken ja raottaa hieman esim. takapenkin istuinosaa, se lienee helpoin reitti ratkaista tämä foorumilaisia kiehtova ongelma.

Lisäksi kun ovet ja muu verhous on mustaa, en uskoisi tehtaan lähteneen "designo-linjalle" jo 80-l. lopulla.
Komea on peli, mutta niin on hintakin 8) Kuosi on penkeissä tosiaan juuri sama. Pitää tehdä tutkimusretki, sinällään sattuu hyvään saumaan, että viikonvaihteessa siivoan pirssi perusteellisesti ja siihen kuuluu takapenkin irrotus, näkee vähän mitä tuo on syönyt. On se ollut irti aiemminkin, mutta tuolloin en tätä asiaa osannut edes miettiä.

Kuva valehtelee sen verran, että oviverhoukset ovat oikeasti antrasiittiharmaat aivan ohkaisilla mustilla raidoilla. Tutkaillaan.... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sieltähän voi nahkaverhoilun alta löytyä täysin tehdasuudessa kunnossa oleva veluuriverhoilu. :!: 8)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Niin siis mikä se sisustuskoodi on kantakortissa?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Koska vietetään möhkön varpajaisia?
Toivottavasti ihan lähiaikoina, huomenna olis töitten jälkeen tarkotus käydä tsekkaamassa eräs yksilö. Ja jos se tosiaan toimivaksi ja ruosteettomaksi yksilöksi paljastuu, niin eiköhän siitä kaupat lyödä lukkoon. Koeajo äänettömällä ja välyksettömällä möhköllä lienee viimeinen naula arkkuun. Nyt kun alkaa oleen korkea aika hankkia tuollainen juoppo jos moista on vuosikaupalla mielinyt; vaikka bensa onkin hinnoissaan, sitä sentään saa vielä rahalla mittareista. :D

Viime syksynäkin yritin järkisyillä perustella tuon C-farkun ostoa. Bensaa vie sekin kuitenkin lähemmäs 12 litraa pätkäajossa, kunnossapitoon / varusteluun on kulunut liki 6k€ vuoden aikana ja tosiasia kuitenkin on että se on aivan onneton ritsa. Velipojan C36 sentään tuntuu ja kuulostaa vielä Mersulta, farmari on onneton sivutuuliherkkä rämisevä viulukotelo. Kaikki alustan osat, keltapassivoidut putket, pultit sun muut ovat umpiruosteessa. Mitään ei saa auki ilman lämmitystä, rälläköimistä ja poraamista vaikka onkin tuontiauto. 10 vuotta vanhemman Suomi-126:senkin alusta on tuohon verrattuna kuin juuri tehtaan hihnalta ulos rullannut. Ja tuo vesivärimaalaus... :x

Vuosien varrella tehdyistä mittavista rempoista huolimatta tuohon 126:seen sais korjata taas ainakin seuraavaa:

* Jarrut joka kulmaan, uudet levyt, palat, letkut, putket, seisontajarrun sälppeet ja takasatulat
* Laturi varmaan kolmannen kerran
* Kardaanin keskilaakeri, ristinivel ja takalimppu
* Ikkunamekanismi eteen
* Uudet kesärenkaat tarvis hankkia
* Vieterit ja iskarit
* Tuulilasi
* Perä, vuotaa kuin seula, taitaa olla kuiva
* Raidetanko, ala- ja yläpallot
* Kytkin
* Laatikkoremppa tai vaihtolaatikko
* Koneen öljyvuodot
* Ilmeisesti bensapumppukin alkaa oleen tiensä päässä
* Ruiskukin vaatisi varmaan jo säätöä tai uutta määräjakajaa
* Etupenkkien jousistot
* Muutamia paikkoja sais taas maalailla kolmannen / neljännen kerran

Että eiköhän tuosta listasta neljällä - viidellä tonnilla varmaan selviäisi. Teettäähän nuo tarvis, itteltä kun on aikalailla mennyt mielenkiinto auton alla pusaamiseen. Kymmenen vuoden aikajänteellä museorekisteriin ehkä... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Niin ja vastaus on:
Sellainen, että autosta luopuminen ei ota pattiin myöhemmin(kään). :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Koska vietetään möhkön varpajaisia?
Nyt kun alkaa oleen korkea aika hankkia tuollainen juoppo jos moista on vuosikaupalla mielinyt :D
Kyllä, time is high, jos näin aikoo tehdä. No miksikö? Jos luit viimeisintä Classic Meseä, niin ainakin Saksassa alkavat (hyvät) möhköt olla jo harvassa. Niitä ei muutenkaan valmistettu pilvin pimein ja leijonanosa kannasta on roudattu venäläisten ja vielä itäisempien hämäräveikkojen sekä banaanivaltioiden päämiesten kulkupeleiksi. Artikkelissa tätä oikein korostettiin, jos kohta W126 on ollut yksi kaikkien aikojen varastetuimpia automalleja Taiwanissa, Hong Kongissa ja siellä päin, niin laillisesti roudatut ja hankitut W140:t ovat siellä edelleen hyvässä kurssissa.
En siis ihmettele, että omankin etsintä kesti ammattilaiseltakin puoli vuotta. Tosin 300-dieseleitä ei tehty kuin reilut 6000 kipaletta :shock:
PM kirjoitti: Vuosien varrella tehdyistä mittavista rempoista huolimatta tuohon 126:seen sais korjata taas ainakin seuraavaa:

* Jarrut joka kulmaan, uudet levyt, palat, letkut, putket, seisontajarrun sälppeet ja takasatulat + etusatulat
* Laturi uusittu kerran ja nyt rempattu kerran
* Kardaanin keskilaakeri, ristinivel ja takalimppu
* Vieterit ja iskarit
* Tuulilasi
* Raidetanko, ala- ja yläpallot
* bensapumppu uusittu
* starttimoottori uusittu
* etulokarit uusittu
* puskurikromit uusittu

* etupyörien laakerit uusittu
Muisteluksia eli päivittelin listasi sellaiseksi, mitä omaan lossiin tuli tehtyä -jotain kyllä puuttuukin. Varsinaisia kuluvien tai huolto-osien osuutta tähän ei kannata edes yrittää lisäillä.
Seisokin jälkeen huomasin, että kuskun puolen ikkunamekanismi takkuilee, mennee vaihtoon, eivät nuo taida itsestään korjautua.
Tienposkeenkin tuo jätti - laturin hiilet olivat menneet eli ei polttanut latausvaloa ajossa. Virta loppui, mutta 14,60 euron osalla siitä selvittiin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Juu, nyt on koeajettu tuo 320:nen "yksilö". Aikamoinen räpellys oli; klommoa ja kluhmua siellä sun täällä, pari ruostepaikkaa, renkaat lopussa, sekarengastus täristi, tyhjäkäynti kateissa, ylimääräistä kilinää ja kolinaa tyhjäkäynnillä (ilmastoinnin kompurasta kuulemma), sähköklasi kanitti, takalasin laminoinnin väliin oli päässyt reilusti kosteutta, jarrut alko oleen finaalissa, etupenkkien niskatuet ei toiminu, muutenkin sisusta oli paikoitellen rähjäinen (ilman kulumia ja reikiä tosin). Muuten oli kyllä tien päällä mukava ja hiljainen, kulkuakin riitti ihan kotitarpeiksi 5-pykäläisellä maatilla. Mutta koska noiden vikojen korjaamiseen olis heti tarvinnut muutaman toimintatonnin ja myyjällä oli astronominen visio niin auton kunnosta kuin hinnastakin, tyssäsi kauppojen hieronta jokseenkin alkuunsa. Ja nuokin viat olivat vasta tunnin pintapuolisen tsiigailun tulosta...

Muutenkin auton historia oli suht epäilyttävä. Vaikka autoa myytiin 96-mallisena yhden omistajan Etelä-Saksan helmenä, on se vin-dekooderin mukaan tilattu Monacoon jo alkuvuodesta -95. Saksasta oli kyllä Mersun huoltokirja, joka loppui 2005 120tkm:n tienoilla. Mistään ei tosin selvinnyt että em. läpyskä olisi ylipäätään peräisin kyseisestä autosta. :roll:

Vaikuttaa aikas selvältä ettei Suomesta löydy kriteerejä täyttävää yksilöä, edes ylihintaisista "yksilöistä". Varsinkin jos haluaisi vähän eksoottisemman värin kuin harmaa tai musta. Varteenotettavat faceliftatut 320:set näyttäis kustantavan Saksassa lähemmäs kymppiä, harvat alle 200th ajetut 300 turbod:t taas lähtevät 12-13k ylöspäin. Tommosen 93-96:sen 320:sen sais varmaan kilpiin neljän tonnin veroilla, uudemmista dieseleistä lienee 6k€ realistinen arvio?

Tietysti W/S210 300 TurboD olis kans yks vaihtoehto. Eikä W124/V126 -osastokaan ole kokonaan vielä poissuljettu, kunhan vaan löytäisi jostain vähänajetun, täysvarustellun ja kaikinpuolin huippukuntoisen yksilön. Kaikista fiksuinta olis tietty hankkia muutaman vuoden ikäinen farmari-Volvo, Nissan Maxima tai vastaava. Semmosenhan kuitenkin sais sohlotun Suomi-Ässän hinnalla... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, näistä "varman historian" autoista ei aina tiedä lopultakaan. Aiemminkin on tullut sanottua, notta varmin mahdollinen tapa on evakuoida W140 ensimmäisen omistajan tallista, jolloin tietysti menettää kuluttajasuojan liikkeestä ostettuun verrattuna, mutta kaikesta muusta on melko paljon varmempi olo. Toki liikkeestäkin homma käy, omalla kohdalla kriteeri nyt sattui olemaan "ensiomistajalta suoraan."

Tehdään siis näin: annetaan Kaapon luottoakentille toimeksi etsiä haluamiesi speksien mukainen laite Saksanmaalta. Varataan projektille tarpeeksi aikaa (itsellä meni reilu ½ vuotta). Kaikki yksilöt eivät ole mobilessa tai autoscoutissa, ei ollut omakaan, joten vain paikallisolot tunteva ja laajan verkoston luonut akentti pystyy optimoimaan vaihtoehdot. Näistä ei-jobbareille-ehtineistä-erste hand -autoista on melkoinen kilpailu akenttien ja jälleenmyyjien kesken.

Ja sitten se menee näin: akentti lähettää sähköpostilla tietoja/kuvia jokaisesta omasta mielestään ostamisen arvoisesta tapauksesta. Sitten kysyy luvan käydä paikalla katsomassa (jos kauempana Hampurista) ja kertoo retken kustannukset.
Kun käynti johtaa kauppaan, tulee tavallisesti pyyntö siirtää varaus/käsiraha akentin tilille, jolla hän korvamerkitsee auton.

Tämän jälkeen siirtyy sovitun aikataulun puitteissa varsinainen kauppasumma sekä rahtikulut ja pirssi lähtee Suomeen. Akentti hoitaa kaikki rahti- ja tullimuodollisuudet molemissa päissä, itselle jää vain Suomen tullissa käynti saadun paperinipun kanssa.
Omassa tapauksessa akentti toi auton satamasta perille eli meitin nurkalla luovutettiin pirssi ja vastavuoroisesti akentin palkkio.

Mukana seurasi kansio, jossa oli eriteltynä kaikki hakemiseen liittyvät kulut kuitteineen sekä kaikki katsotut autot kuvineen, tietoineen ja akentin kommenteilla varustettuna. Siis erinomaisen selkeää ja läpinäkyvää toimintaa kaikissa vaiheissa. Akentti pitää asiakkaan lisäksi ajan tasalla puhelimitse, kun "tilanne on päällä".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin