Kylmäkäynnistys onglemia! (190E 2.0) - KORJATTU
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Kylmäkäynnistys onglemia! (190E 2.0) - KORJATTU
Moi,
Muutama päivä sitten Prisman pihassa, käynnistys kesti noin 15-20 sekuntia ennen kuin auto suostui käynnistymään. Auto oli seissyt ehkä tunnin verran, lämpötila ulkona noin 5 °C ja oli satanut koko päivän.
Pari päivää tämän jälkeen käynnistys ei ihan ekalla kerralla onnistunutkaan ja auto sammui pari kertaa ennen kuin suostui pysymään jotenkuten käynnissä. Moottori ei kuitenkaan ottanut kierroksia ja kierroksien vaihteluväli oli 500-1500 rpm. Koko auto tärisi tyhjäkäynnillä kunnes 1-2 minuutin jälkeen käynti normalisoitui ja moottori otti kierroksia. Siitä lähtien kylmäkäynnistys on ollut samanlaista.
Vähän taustatietoa:
Minulla on ollut ongelmia ABS:n kanssa aina kun on märkäkeli. Hyvin hiljaisella nopeudella ABS kolmiovalo syttyy ja jos painaa jarrua tuntuu, että ABS menee päälle ja jarrut ei näyttää toimivan kuin pitäisi, poljin juuttuu (jarrupoljinta pitäisi painaa muutaman kerran ennen kuin jarrupoljin liikkuu normaalisti).
Jos auto osuu monttuun tai töyssyyn, ABS valo tulee päälle ja pysyy päällä kunnes auto sammutetaan. ABS:n kolmiovalo vilkkuu aika usein.
Jos on vähän tiukempi mutka, aika usein ABS kolmiovalo vilkkuu ja ABS valo syttyy ja pysyy kunnes auto sammutetaan.
2-3 kertaa sähköt on hävinneet hetkeksi, ehkä 1 sekunnin verran (radio sammuu ja ajovalojen kirkkauteen tulee vaihtelua).
Etuanturit on puhdistettu monesti mutta ei ole auttanut.
Olen mittailut etuantureiden vastukset heiluttaen anturin kaapelia ja vastukset oli 982 ja 1014 ohm (toisessa anturissa vähän korkeampaa).
Ylijännitereleen sulakkeet on tarkistettu ja molemmat "näyttävät" ehjältä. En tiedä miten varsinaisen releen voisi tarkistaa (muistaakseni olen lukenut jostain, että ylijänniterele ohjaa sekä ABS:ää että sytytystä).
Alla pari kuva auton moottoritilasta. Olisin kiitollinen jos annatte vinkkejä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Kun olen autokorjailuhommissa noviisi, olisin enemmän kiitollinen jos antaisitte vinkit piirtämällä/merkkaamalla kuvaan.
EDIT:
Kaikki sytytysjohdot vaihdettiin (3. johdon häiriönpoistaja rikki).
Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).
Nyt auto on toiminut hyvin ja ongelma on ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.
Muutama päivä sitten Prisman pihassa, käynnistys kesti noin 15-20 sekuntia ennen kuin auto suostui käynnistymään. Auto oli seissyt ehkä tunnin verran, lämpötila ulkona noin 5 °C ja oli satanut koko päivän.
Pari päivää tämän jälkeen käynnistys ei ihan ekalla kerralla onnistunutkaan ja auto sammui pari kertaa ennen kuin suostui pysymään jotenkuten käynnissä. Moottori ei kuitenkaan ottanut kierroksia ja kierroksien vaihteluväli oli 500-1500 rpm. Koko auto tärisi tyhjäkäynnillä kunnes 1-2 minuutin jälkeen käynti normalisoitui ja moottori otti kierroksia. Siitä lähtien kylmäkäynnistys on ollut samanlaista.
Vähän taustatietoa:
Minulla on ollut ongelmia ABS:n kanssa aina kun on märkäkeli. Hyvin hiljaisella nopeudella ABS kolmiovalo syttyy ja jos painaa jarrua tuntuu, että ABS menee päälle ja jarrut ei näyttää toimivan kuin pitäisi, poljin juuttuu (jarrupoljinta pitäisi painaa muutaman kerran ennen kuin jarrupoljin liikkuu normaalisti).
Jos auto osuu monttuun tai töyssyyn, ABS valo tulee päälle ja pysyy päällä kunnes auto sammutetaan. ABS:n kolmiovalo vilkkuu aika usein.
Jos on vähän tiukempi mutka, aika usein ABS kolmiovalo vilkkuu ja ABS valo syttyy ja pysyy kunnes auto sammutetaan.
2-3 kertaa sähköt on hävinneet hetkeksi, ehkä 1 sekunnin verran (radio sammuu ja ajovalojen kirkkauteen tulee vaihtelua).
Etuanturit on puhdistettu monesti mutta ei ole auttanut.
Olen mittailut etuantureiden vastukset heiluttaen anturin kaapelia ja vastukset oli 982 ja 1014 ohm (toisessa anturissa vähän korkeampaa).
Ylijännitereleen sulakkeet on tarkistettu ja molemmat "näyttävät" ehjältä. En tiedä miten varsinaisen releen voisi tarkistaa (muistaakseni olen lukenut jostain, että ylijänniterele ohjaa sekä ABS:ää että sytytystä).
Alla pari kuva auton moottoritilasta. Olisin kiitollinen jos annatte vinkkejä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Kun olen autokorjailuhommissa noviisi, olisin enemmän kiitollinen jos antaisitte vinkit piirtämällä/merkkaamalla kuvaan.
EDIT:
Kaikki sytytysjohdot vaihdettiin (3. johdon häiriönpoistaja rikki).
Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).
Nyt auto on toiminut hyvin ja ongelma on ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Ma 30.03.2009 00:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: KylmäKännistys onglemia! (190E 2.0)
Maakaapeli kannattais tarkistaa. Samoin vois kurkata ylijänniterelen sisään joku jolla kolvi pysyy kädessä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Aamuisin kun lohkolämmitys on ollut n. tunnin verran päällä, auto käynnisty hyvin ja käy nätisti. Iltapäiväisin työpaikan parkkipaikasta lähtö on vähän hankalampaa. Auto käynnistyy mutta kierrokset vaihtelevat 500-1300 rpm:n välissä ja menee noin 30 sekuntia ennen kuin käynti tasaantuu ja ottaa kierroksia.
Voiko näiden perusteella arvata joku hoito tälle ongelmalle?
Voiko näiden perusteella arvata joku hoito tälle ongelmalle?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Oiskohan tuo noita ylijänniterele-häikkiä?
Kun auto käy huonosti niin palaako abs-valo samalla?
ylijänniterele antaa virran absille ja kylmäkäynnistyksessä sillä on merkitystä myös (myös muita tehtäviä). Auton vuosimallista riippuen rele sijaitsee joko sulakerasiaboksissa takana tai uudemmissa 190:ssä akun takana. Releessä on laattasulake yläosassa.
Tuo voisi olla yksi mahdollinen vikakohde.
Kun auto käy huonosti niin palaako abs-valo samalla?
ylijänniterele antaa virran absille ja kylmäkäynnistyksessä sillä on merkitystä myös (myös muita tehtäviä). Auton vuosimallista riippuen rele sijaitsee joko sulakerasiaboksissa takana tai uudemmissa 190:ssä akun takana. Releessä on laattasulake yläosassa.
Tuo voisi olla yksi mahdollinen vikakohde.
jos se ylijännitesuojarele on, eli kuvassa akun takana punainen kansi, niin sen korjaus on tosiaan kotikonsteinkin todella helppoa! Se näyttää purettuna siis tällaiselta. Ja kaikki liitokset vaan kolvaa uudelleen niin ainakin mulla moiset oireet katosi. Toki kandee eka kattoa että siinä se sulake on ehjä
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Kiitoksia vastauksista ja kuvasta.
Heti kävin releen kimppuun mutta emme saaneet sisustukset irti millään. Jouduimme lopussa repimään kotelon, että pääsisimme niihin käsiksi. Se oli jollain ihme liimalla kiinni yläpuolelta.
Meidän asiantuntija (työkaveri joka on sähköinsinööri) totesi, että siinä oli huonoja liitoksia .
Mutta jopa liimaakin ihmeellisempää oli se, että osa maksoi KL-varaosassa 95 euroa ja merkkiliikkeessä 81 euroa.
Ilmoitan myöhemmin miten tässä käy. Olisin hyvin tyytyväinen jos se korjaantuu tällä konstilla. Toki olisin vielä tyytyväisempi jos olisin pystynyt korjaamaan vanhaa.
Heti kävin releen kimppuun mutta emme saaneet sisustukset irti millään. Jouduimme lopussa repimään kotelon, että pääsisimme niihin käsiksi. Se oli jollain ihme liimalla kiinni yläpuolelta.
Meidän asiantuntija (työkaveri joka on sähköinsinööri) totesi, että siinä oli huonoja liitoksia .
Mutta jopa liimaakin ihmeellisempää oli se, että osa maksoi KL-varaosassa 95 euroa ja merkkiliikkeessä 81 euroa.
Ilmoitan myöhemmin miten tässä käy. Olisin hyvin tyytyväinen jos se korjaantuu tällä konstilla. Toki olisin vielä tyytyväisempi jos olisin pystynyt korjaamaan vanhaa.
Viimeksi muokannut mertsi1340, To 06.11.2008 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
@kardaani
Virranjakajan kannen ja pyörijän kuntoa en ole vielä tarkistanut.
Seuraavaksi testataan lämpötila-anturin kuntoa.
Kylmänä moottori ei käy tasaisesti ja kierrokset 500-1300 rpm välillä, noin 20-30 sekunnin käynnin jälkeen moottori käy tasaisesti ja tyhjäkäynti on 100% normaali. Ylimääräisiä savua en ole huomannut.
Jos moottori on lämmin tai lohkolämmitys on ollut päällä, käynnistysongelmia ei ole.
Virranjakajan kannen ja pyörijän kuntoa en ole vielä tarkistanut.
Seuraavaksi testataan lämpötila-anturin kuntoa.
Kylmänä moottori ei käy tasaisesti ja kierrokset 500-1300 rpm välillä, noin 20-30 sekunnin käynnin jälkeen moottori käy tasaisesti ja tyhjäkäynti on 100% normaali. Ylimääräisiä savua en ole huomannut.
Jos moottori on lämmin tai lohkolämmitys on ollut päällä, käynnistysongelmia ei ole.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Tuota noin. Lähtisin asiaa selvittämään ihan perusasioilla. Virranjakajan kansi ensin auki ja sen puhdistaminen sekä kuivaaminen. Tulpan johtojen peseminen ja tulppien uusiminen. Tämän lisäksi puhdistaisin vielä akkujen navat ja liitokset.
Konetila näytti olevan aika likainen. Virranjakajaan on saattanut joutua kosteutta. Kosteutta ja likaa pitkin kipinän jännite karkaa. Vielä jos tulpat ovat vähääkään heikompikuntoiset, niin on aika selvää että syntyy käyntihäiriöitä. Jos nämä toimenpiteet ei auta niin tuumaillaan lisää….
Konetila näytti olevan aika likainen. Virranjakajaan on saattanut joutua kosteutta. Kosteutta ja likaa pitkin kipinän jännite karkaa. Vielä jos tulpat ovat vähääkään heikompikuntoiset, niin on aika selvää että syntyy käyntihäiriöitä. Jos nämä toimenpiteet ei auta niin tuumaillaan lisää….
W210 290TD T
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Nyt on lämpötila-anturi testattu. Kylmänä vastus oli n. 3100 ohm:a ja lämpimänä (n 80 C) vastus oli n. 310 ohm:a. Siis jos olen ymmärtänyt asian, anturi on kunnossa, vai onko?.
Tänään, moottori kylmänä, käynnistäminenkin tarvitsi 3 yritystä.
Olen huomannut, että lämpötilamittari on viikon ajan näyttänyt karvan verran 80 merkin alapuolella ja ennen se oli yleensä karvan verran sen yläpuolella. Tästä ei ole varmasti merkitystä mutta ajattelin vain mainita asian.
Seuraavaksi vaihdan tulpat ja tarkistan tulppien johdot.
Onko muita ehdotuksia?
Tänään, moottori kylmänä, käynnistäminenkin tarvitsi 3 yritystä.
Olen huomannut, että lämpötilamittari on viikon ajan näyttänyt karvan verran 80 merkin alapuolella ja ennen se oli yleensä karvan verran sen yläpuolella. Tästä ei ole varmasti merkitystä mutta ajattelin vain mainita asian.
Seuraavaksi vaihdan tulpat ja tarkistan tulppien johdot.
Onko muita ehdotuksia?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
ilmanputsari pois ekana.
http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... =008-1.jpg
Tuossa kuvassa näkyvä Sininen Suutin (vasen alareuna) johon kuvassa menee punainen johto,niin otat siitä suuttimelta johdon irti ja yleismittarilla mittaat että tuleeko virtaa?
Itse kun en sähkäri ole ja tuohon budjetti turboon tein nopean korjauksen kyseiseen vikaan,laitoin startin heräte piuhasta virran tuolle kylmäkäynnistys suuttimelle. ainakun starttas anto virtaa suuttimelle,ja näin auto lähti kylmänäkin käymään
http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... =008-1.jpg
Tuossa kuvassa näkyvä Sininen Suutin (vasen alareuna) johon kuvassa menee punainen johto,niin otat siitä suuttimelta johdon irti ja yleismittarilla mittaat että tuleeko virtaa?
Itse kun en sähkäri ole ja tuohon budjetti turboon tein nopean korjauksen kyseiseen vikaan,laitoin startin heräte piuhasta virran tuolle kylmäkäynnistys suuttimelle. ainakun starttas anto virtaa suuttimelle,ja näin auto lähti kylmänäkin käymään
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mikä anturi tuo mahtaa olla, mihin nuoli osoittaa tuossa kuvassa?
JALMARI
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12
ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Lainaan tätä topikkia oman samanlaisen ongelman takia. Eli mullakin samanlaisia ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Lohkolämmittimessä puoltuntia ku on ni lähtee kuin palmun alta, mutta jos ei oo piuhanpäässä niin joutuu sahaamaan ennenku lähtee käyntiin. Testasin syöttämällä suoraa 12v akulta kylmäkäynnistyssuuttimelle niin silloin se naksahti eli pitäs olla kunnossa? Mikä tuo toinen anturi tossa edelläolevassa kuvassa on johon tulee 2 erillistä liitintä(1piuha per liitin) eli tuo jossa on vihreä rengas
W220 430 Lang
EX W202 230K
EX W124 300 tdt
EX W201 2.5-16
EX W201 2.0 E
EX W202 230K
EX W124 300 tdt
EX W201 2.5-16
EX W201 2.0 E
Se on pahamaineinen lämpötila-anturi.Petri41 kirjoitti:Lainaan tätä topikkia oman samanlaisen ongelman takia. Eli mullakin samanlaisia ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Lohkolämmittimessä puoltuntia ku on ni lähtee kuin palmun alta, mutta jos ei oo piuhanpäässä niin joutuu sahaamaan ennenku lähtee käyntiin. Testasin syöttämällä suoraa 12v akulta kylmäkäynnistyssuuttimelle niin silloin se naksahti eli pitäs olla kunnossa? Mikä tuo toinen anturi tossa edelläolevassa kuvassa on johon tulee 2 erillistä liitintä(1piuha per liitin) eli tuo jossa on vihreä rengas
Antaa tietoa eculle ja sytytykselle.
Jos toinen tieto poikkeaa on käyntiongelmia melko varmasti.
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Mikä on kylmäkäynnistys suutin englanniksi, onko Cold Start nozzle / injector?
Voisiko joku ystävällisesti kertoa vähän enemmän suuttimen testauksesta (mitä tarkalleen tehdään ja miten tulokset tulkitaan). Huomenna (isän päivänä) otan ilmaputsari pois ja rupean etsimään kylmäkäynnistys-suutinta ja toivottavasti kun sen löydän pystyn sen testaamankin.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa vähän enemmän suuttimen testauksesta (mitä tarkalleen tehdään ja miten tulokset tulkitaan). Huomenna (isän päivänä) otan ilmaputsari pois ja rupean etsimään kylmäkäynnistys-suutinta ja toivottavasti kun sen löydän pystyn sen testaamankin.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Tänään, isän päivän kunniaksi yritin testata kylmäkäynnistys suutinta.
Tarkoitus oli vaihtaa öljyä samalla. Heti kun ilmaputsari oli poistettu huomasin, että tämä ei ole meikäläisten hommia ja vaihdoin vain öljyt.
Suutin oli niin ahtaassa paikassa kuin mahdollista.
Testaus menee suurin piirtein näin kun lämpötila alle +5°C:
(ensin testataan suutinta vaiheet 1-5 ja sitten sähköliitintä vaihe 6)
1. suutin pitäisi ottaa pois avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia
2. poistetaan sähköliitintä suuttimen päästä
3. Suutin pannaan johonkin astiaan (tämä voi olla vähän vaikeaa kun polttoaineputki on aika jäykkä ja sitä ei voi helposti taivutella minne haluaa). Polttoaineputki pitäisi olla kytkettynä testausta varten.
4. kytke suuttimen sähköliitimen patteriin (-) napaan ja kun avain on ykkösasennossa kytke toinen piuha patterin (+) napaan.
5. Nyt jos suutin toimii, se suihkuttaa polttoainetta, jos ei siirry seuraavaan vaiheeseen (Huom. tämä voi olla hyvinkin vaarallista kun polttoaine ja sähköpiuhat ovat hyvin lähekkäin)
6. Mitta suuttimeen menevästä liitimestä jännitettä yleismittarilla kun yrität käynnistä autoa. Siihen pitäisi tulla 12V, jos ei tule sitten ilmeisesti sähköpiuhat vialliset ja suutin voi olla ehjä. Mutta jos siihen tulee 12V jännitettä sitten todennäköisesti suutin on viallinen ja vaihtokunnossa.
Löysin nämä ohjeet etsimällä internettiä ja en pysty sanomaan onko ne oikein vai ei (ainakin monessa paikassa oli samanlaiset ohjeet). Joten tehkää testaus omalla vastuulla. Korjatkaa jos jossain on virheitä.
Alla kuva moottoritilasta, kun ilmaputsari on poistettu, ja suutin (pää sinivärinen) on näkyvissä:
Tarkoitus oli vaihtaa öljyä samalla. Heti kun ilmaputsari oli poistettu huomasin, että tämä ei ole meikäläisten hommia ja vaihdoin vain öljyt.
Suutin oli niin ahtaassa paikassa kuin mahdollista.
Testaus menee suurin piirtein näin kun lämpötila alle +5°C:
(ensin testataan suutinta vaiheet 1-5 ja sitten sähköliitintä vaihe 6)
1. suutin pitäisi ottaa pois avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia
2. poistetaan sähköliitintä suuttimen päästä
3. Suutin pannaan johonkin astiaan (tämä voi olla vähän vaikeaa kun polttoaineputki on aika jäykkä ja sitä ei voi helposti taivutella minne haluaa). Polttoaineputki pitäisi olla kytkettynä testausta varten.
4. kytke suuttimen sähköliitimen patteriin (-) napaan ja kun avain on ykkösasennossa kytke toinen piuha patterin (+) napaan.
5. Nyt jos suutin toimii, se suihkuttaa polttoainetta, jos ei siirry seuraavaan vaiheeseen (Huom. tämä voi olla hyvinkin vaarallista kun polttoaine ja sähköpiuhat ovat hyvin lähekkäin)
6. Mitta suuttimeen menevästä liitimestä jännitettä yleismittarilla kun yrität käynnistä autoa. Siihen pitäisi tulla 12V, jos ei tule sitten ilmeisesti sähköpiuhat vialliset ja suutin voi olla ehjä. Mutta jos siihen tulee 12V jännitettä sitten todennäköisesti suutin on viallinen ja vaihtokunnossa.
Löysin nämä ohjeet etsimällä internettiä ja en pysty sanomaan onko ne oikein vai ei (ainakin monessa paikassa oli samanlaiset ohjeet). Joten tehkää testaus omalla vastuulla. Korjatkaa jos jossain on virheitä.
Alla kuva moottoritilasta, kun ilmaputsari on poistettu, ja suutin (pää sinivärinen) on näkyvissä:
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Usko pois, että kokeilin ja kuinka per*****stikin mutta liitin ei millään lähtenyt pois. Oli niin ahdasta, etten voinut edes tarttua siihen liittimeen. Oli miljoonaa piuhaa ja putkia sen ympärillä. Joten ajattelin ehkä olisi parempi lopettaa ajoissa ennen kuin aiheuttaisin lisää vahinkoa .
Mutta kiitoksia neuvoista!
Mutta kiitoksia neuvoista!
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Itse asiassa huomasin sen keltaisen rautalangan, muuta just sen liitimen yläpuolella meni paksunippu johtoja joita en pystynyt liikuttamaan ilman suurta voimaa ja väkivaltaa.
Muuten, asiasta kolmanteen, olen huomannut, että joskus kun painan kaasua, kierroksia nousee vaikkapa 3000 ja tulee alas hyvin laiskasti. Mistä tämä voi johtua? Liittyykö tämäkin siihen suuttimeen?
Jotenkin en usko, että kylmäkäynnistys suutin on mun ongelman aiheuttaja.
Suutin on vain 1-2 sekuntia päällä ja kylmän kelin aikana (alle 5°C). Miten se voisi aiheuttaa epätasaista käyntiä startin jälkeen? Sen tehtävä on ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta muutaman sekunnin ajan heti startin alusta mutta mulla huono käynti voi kestää 1-2 min.
Muuten, asiasta kolmanteen, olen huomannut, että joskus kun painan kaasua, kierroksia nousee vaikkapa 3000 ja tulee alas hyvin laiskasti. Mistä tämä voi johtua? Liittyykö tämäkin siihen suuttimeen?
Jotenkin en usko, että kylmäkäynnistys suutin on mun ongelman aiheuttaja.
Suutin on vain 1-2 sekuntia päällä ja kylmän kelin aikana (alle 5°C). Miten se voisi aiheuttaa epätasaista käyntiä startin jälkeen? Sen tehtävä on ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta muutaman sekunnin ajan heti startin alusta mutta mulla huono käynti voi kestää 1-2 min.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974