Kylmäkäynnistys onglemia! (190E 2.0) - KORJATTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Kylmäkäynnistys onglemia! (190E 2.0) - KORJATTU

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Moi,

Muutama päivä sitten Prisman pihassa, käynnistys kesti noin 15-20 sekuntia ennen kuin auto suostui käynnistymään. Auto oli seissyt ehkä tunnin verran, lämpötila ulkona noin 5 °C ja oli satanut koko päivän.

Pari päivää tämän jälkeen käynnistys ei ihan ekalla kerralla onnistunutkaan ja auto sammui pari kertaa ennen kuin suostui pysymään jotenkuten käynnissä. Moottori ei kuitenkaan ottanut kierroksia ja kierroksien vaihteluväli oli 500-1500 rpm. Koko auto tärisi tyhjäkäynnillä kunnes 1-2 minuutin jälkeen käynti normalisoitui ja moottori otti kierroksia. Siitä lähtien kylmäkäynnistys on ollut samanlaista.

Vähän taustatietoa:
Minulla on ollut ongelmia ABS:n kanssa aina kun on märkäkeli. Hyvin hiljaisella nopeudella ABS kolmiovalo syttyy ja jos painaa jarrua tuntuu, että ABS menee päälle ja jarrut ei näyttää toimivan kuin pitäisi, poljin juuttuu (jarrupoljinta pitäisi painaa muutaman kerran ennen kuin jarrupoljin liikkuu normaalisti).
Jos auto osuu monttuun tai töyssyyn, ABS valo tulee päälle ja pysyy päällä kunnes auto sammutetaan. ABS:n kolmiovalo vilkkuu aika usein.
Jos on vähän tiukempi mutka, aika usein ABS kolmiovalo vilkkuu ja ABS valo syttyy ja pysyy kunnes auto sammutetaan.
2-3 kertaa sähköt on hävinneet hetkeksi, ehkä 1 sekunnin verran (radio sammuu ja ajovalojen kirkkauteen tulee vaihtelua).

Etuanturit on puhdistettu monesti mutta ei ole auttanut.

Olen mittailut etuantureiden vastukset heiluttaen anturin kaapelia ja vastukset oli 982 ja 1014 ohm (toisessa anturissa vähän korkeampaa).

Ylijännitereleen sulakkeet on tarkistettu ja molemmat "näyttävät" ehjältä. En tiedä miten varsinaisen releen voisi tarkistaa (muistaakseni olen lukenut jostain, että ylijänniterele ohjaa sekä ABS:ää että sytytystä).

Alla pari kuva auton moottoritilasta. Olisin kiitollinen jos annatte vinkkejä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Kun olen autokorjailuhommissa noviisi, olisin enemmän kiitollinen jos antaisitte vinkit piirtämällä/merkkaamalla kuvaan.




Kuva



Kuva

EDIT:
Kaikki sytytysjohdot vaihdettiin (3. johdon häiriönpoistaja rikki).

Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).

Nyt auto on toiminut hyvin ja ongelma on ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Ma 30.03.2009 00:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: KylmäKännistys onglemia! (190E 2.0)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Maakaapeli kannattais tarkistaa. Samoin vois kurkata ylijänniterelen sisään joku jolla kolvi pysyy kädessä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Missä tämä maakaapeli sijaitsee?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Aamuisin kun lohkolämmitys on ollut n. tunnin verran päällä, auto käynnisty hyvin ja käy nätisti. Iltapäiväisin työpaikan parkkipaikasta lähtö on vähän hankalampaa. Auto käynnistyy mutta kierrokset vaihtelevat 500-1300 rpm:n välissä ja menee noin 30 sekuntia ennen kuin käynti tasaantuu ja ottaa kierroksia.

Voiko näiden perusteella arvata joku hoito tälle ongelmalle?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1615
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Oiskohan tuo noita ylijänniterele-häikkiä?
Kun auto käy huonosti niin palaako abs-valo samalla?
ylijänniterele antaa virran absille ja kylmäkäynnistyksessä sillä on merkitystä myös (myös muita tehtäviä). Auton vuosimallista riippuen rele sijaitsee joko sulakerasiaboksissa takana tai uudemmissa 190:ssä akun takana. Releessä on laattasulake yläosassa.
Tuo voisi olla yksi mahdollinen vikakohde.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos se ylijännitesuojarele on, eli kuvassa akun takana punainen kansi, niin sen korjaus on tosiaan kotikonsteinkin todella helppoa! Se näyttää purettuna siis tällaiselta. Ja kaikki liitokset vaan kolvaa uudelleen niin ainakin mulla moiset oireet katosi. Toki kandee eka kattoa että siinä se sulake on ehjä :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Kiitoksia vastauksista ja kuvasta.

Heti kävin releen kimppuun mutta emme saaneet sisustukset irti millään. Jouduimme lopussa repimään kotelon, että pääsisimme niihin käsiksi. Se oli jollain ihme liimalla kiinni yläpuolelta.

Meidän asiantuntija (työkaveri joka on sähköinsinööri) totesi, että siinä oli huonoja liitoksia .

Mutta jopa liimaakin ihmeellisempää oli se, että osa maksoi KL-varaosassa 95 euroa ja merkkiliikkeessä 81 euroa.

Ilmoitan myöhemmin miten tässä käy. Olisin hyvin tyytyväinen jos se korjaantuu tällä konstilla. Toki olisin vielä tyytyväisempi jos olisin pystynyt korjaamaan vanhaa.
Viimeksi muokannut mertsi1340, To 06.11.2008 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Ylijännitereleen vaihtaminen ei ainakaan korjannut kylmäkäynti ongelmat.

Mitä seuraavaksi kannattaa uusia autossa :twisted: ?

Onko ehdotuksia?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1615
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

oletteko tarkistaneet virranjakajan kannen ja pyörijän sieltä sisältä?
Moottorin lämpötila-anturi kannesta? Saako kone liikaa bensaa tyhjäkäynnillä-tuleeko savua pakoputkesta?
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

@kardaani
Virranjakajan kannen ja pyörijän kuntoa en ole vielä tarkistanut.

Seuraavaksi testataan lämpötila-anturin kuntoa.

Kylmänä moottori ei käy tasaisesti ja kierrokset 500-1300 rpm välillä, noin 20-30 sekunnin käynnin jälkeen moottori käy tasaisesti ja tyhjäkäynti on 100% normaali. Ylimääräisiä savua en ole huomannut.

Jos moottori on lämmin tai lohkolämmitys on ollut päällä, käynnistysongelmia ei ole.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Tuota noin. Lähtisin asiaa selvittämään ihan perusasioilla. Virranjakajan kansi ensin auki ja sen puhdistaminen sekä kuivaaminen. Tulpan johtojen peseminen ja tulppien uusiminen. Tämän lisäksi puhdistaisin vielä akkujen navat ja liitokset.

Konetila näytti olevan aika likainen. Virranjakajaan on saattanut joutua kosteutta. Kosteutta ja likaa pitkin kipinän jännite karkaa. Vielä jos tulpat ovat vähääkään heikompikuntoiset, niin on aika selvää että syntyy käyntihäiriöitä. Jos nämä toimenpiteet ei auta niin tuumaillaan lisää….
W210 290TD T
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Nyt on lämpötila-anturi testattu. Kylmänä vastus oli n. 3100 ohm:a ja lämpimänä (n 80 C) vastus oli n. 310 ohm:a. Siis jos olen ymmärtänyt asian, anturi on kunnossa, vai onko?.

Tänään, moottori kylmänä, käynnistäminenkin tarvitsi 3 yritystä.

Olen huomannut, että lämpötilamittari on viikon ajan näyttänyt karvan verran 80 merkin alapuolella ja ennen se oli yleensä karvan verran sen yläpuolella. Tästä ei ole varmasti merkitystä mutta ajattelin vain mainita asian.

Seuraavaksi vaihdan tulpat ja tarkistan tulppien johdot.

Onko muita ehdotuksia?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onko jo mitattu että tuleeko kylmäkäynnistys suuttimelle virtaa kun käynnistää kylmänä?
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Ei ole ja olisin kiitollinen jos kertoisit miten se tehdään!

(Itse asiassa en edes tiedä missä nuo suuttimet sijaitsevat.)
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ilmanputsari pois ekana.

http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... =008-1.jpg

Tuossa kuvassa näkyvä Sininen Suutin (vasen alareuna) johon kuvassa menee punainen johto,niin otat siitä suuttimelta johdon irti ja yleismittarilla mittaat että tuleeko virtaa?

Itse kun en sähkäri ole ja tuohon budjetti turboon tein nopean korjauksen kyseiseen vikaan,laitoin startin heräte piuhasta virran tuolle kylmäkäynnistys suuttimelle. ainakun starttas anto virtaa suuttimelle,ja näin auto lähti kylmänäkin käymään :wink:
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Kiitoksia paljon.

onko suutin tässä kuvassa?

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ei. ilmanputsari pois ja sen alla.
jalmari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ke 06.08.2003 20:31
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Mikä anturi tuo mahtaa olla, mihin nuoli osoittaa tuossa kuvassa? :?
JALMARI

______________
c123 280ce aut. -85
w204 180cdi aut. -12

ex s204 220cdi aut. -08
ex w202 2.0 aut. -99
ex c124 220ce aut. -93
ex W140 s420 aut.-97
ex W201 2.6 aut. -89
ex W124 e220 aut.-94
ex W203T kompressor Sport -04
ex w201 2.0 aut. -93
ex s124 300tdt -91
ex s210 320cdi -00
ex Sprinter Business Class-04
ex w124 260e -92
ex w201 2.0e -89
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

taitaa olla flektin sähkömagneetin anturi.
Petri41
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 13.01.2008 12:39
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja Petri41 »

Lainaan tätä topikkia oman samanlaisen ongelman takia. Eli mullakin samanlaisia ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Lohkolämmittimessä puoltuntia ku on ni lähtee kuin palmun alta, mutta jos ei oo piuhanpäässä niin joutuu sahaamaan ennenku lähtee käyntiin. Testasin syöttämällä suoraa 12v akulta kylmäkäynnistyssuuttimelle niin silloin se naksahti eli pitäs olla kunnossa? Mikä tuo toinen anturi tossa edelläolevassa kuvassa on johon tulee 2 erillistä liitintä(1piuha per liitin) eli tuo jossa on vihreä rengas
W220 430 Lang
EX W202 230K
EX W124 300 tdt
EX W201 2.5-16
EX W201 2.0 E
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Petri41 kirjoitti:Lainaan tätä topikkia oman samanlaisen ongelman takia. Eli mullakin samanlaisia ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Lohkolämmittimessä puoltuntia ku on ni lähtee kuin palmun alta, mutta jos ei oo piuhanpäässä niin joutuu sahaamaan ennenku lähtee käyntiin. Testasin syöttämällä suoraa 12v akulta kylmäkäynnistyssuuttimelle niin silloin se naksahti eli pitäs olla kunnossa? Mikä tuo toinen anturi tossa edelläolevassa kuvassa on johon tulee 2 erillistä liitintä(1piuha per liitin) eli tuo jossa on vihreä rengas
Se on pahamaineinen lämpötila-anturi.
Antaa tietoa eculle ja sytytykselle.
Jos toinen tieto poikkeaa on käyntiongelmia melko varmasti. :?
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Mikä on kylmäkäynnistys suutin englanniksi, onko Cold Start nozzle / injector?

Voisiko joku ystävällisesti kertoa vähän enemmän suuttimen testauksesta (mitä tarkalleen tehdään ja miten tulokset tulkitaan). Huomenna (isän päivänä) otan ilmaputsari pois ja rupean etsimään kylmäkäynnistys-suutinta ja toivottavasti kun sen löydän pystyn sen testaamankin.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

cold start valve taitaapi olla... suutintukin keskellä taitaapi seki sijaita..
Petri41
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 13.01.2008 12:39
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja Petri41 »

Eli pitääkin ruveta tutkimaan toimiiko tämä anturi. Onko tietoa millaisia vastusarvoja tuon lämpötila-anturin pitäisi antaa että voisi mitata toimiiko se?
W220 430 Lang
EX W202 230K
EX W124 300 tdt
EX W201 2.5-16
EX W201 2.0 E
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Tänään, isän päivän kunniaksi yritin testata kylmäkäynnistys suutinta.
Tarkoitus oli vaihtaa öljyä samalla. Heti kun ilmaputsari oli poistettu huomasin, että tämä ei ole meikäläisten hommia ja vaihdoin vain öljyt.
Suutin oli niin ahtaassa paikassa kuin mahdollista.
Testaus menee suurin piirtein näin kun lämpötila alle +5°C:

(ensin testataan suutinta vaiheet 1-5 ja sitten sähköliitintä vaihe 6)

1. suutin pitäisi ottaa pois avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia
2. poistetaan sähköliitintä suuttimen päästä
3. Suutin pannaan johonkin astiaan (tämä voi olla vähän vaikeaa kun polttoaineputki on aika jäykkä ja sitä ei voi helposti taivutella minne haluaa). Polttoaineputki pitäisi olla kytkettynä testausta varten.
4. kytke suuttimen sähköliitimen patteriin (-) napaan ja kun avain on ykkösasennossa kytke toinen piuha patterin (+) napaan.
5. Nyt jos suutin toimii, se suihkuttaa polttoainetta, jos ei siirry seuraavaan vaiheeseen (Huom. tämä voi olla hyvinkin vaarallista kun polttoaine ja sähköpiuhat ovat hyvin lähekkäin)
6. Mitta suuttimeen menevästä liitimestä jännitettä yleismittarilla kun yrität käynnistä autoa. Siihen pitäisi tulla 12V, jos ei tule sitten ilmeisesti sähköpiuhat vialliset ja suutin voi olla ehjä. Mutta jos siihen tulee 12V jännitettä sitten todennäköisesti suutin on viallinen ja vaihtokunnossa.

Löysin nämä ohjeet etsimällä internettiä ja en pysty sanomaan onko ne oikein vai ei (ainakin monessa paikassa oli samanlaiset ohjeet). Joten tehkää testaus omalla vastuulla. Korjatkaa jos jossain on virheitä.


Alla kuva moottoritilasta, kun ilmaputsari on poistettu, ja suutin (pää sinivärinen) on näkyvissä:

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Minkätakia et voinu tehdä vain tuota nro. 6 testausta :lol: ihan niinkuin neuvoin.

Ja jos ei virtaa tule siihen ni kokeile laittaa suoravirta siihen suuttimelle ja kokeile sitten käynnistystä,jos käynnistyy hyvin niin suutin on kunnossa.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Usko pois, että kokeilin ja kuinka per*****stikin :evil: mutta liitin ei millään lähtenyt pois. Oli niin ahdasta, etten voinut edes tarttua siihen liittimeen. Oli miljoonaa piuhaa ja putkia sen ympärillä. Joten ajattelin ehkä olisi parempi lopettaa ajoissa ennen kuin aiheuttaisin lisää vahinkoa :twisted:.

Mutta kiitoksia neuvoista!
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no eise liitin lähekkä ennenku otat sen rautalanka lukituksen siitä pois. senjälkeen lähtee melki ittestäää :lol:
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Itse asiassa huomasin sen keltaisen rautalangan, muuta just sen liitimen yläpuolella meni paksunippu johtoja joita en pystynyt liikuttamaan ilman suurta voimaa ja väkivaltaa.

Muuten, asiasta kolmanteen, olen huomannut, että joskus kun painan kaasua, kierroksia nousee vaikkapa 3000 ja tulee alas hyvin laiskasti. Mistä tämä voi johtua? Liittyykö tämäkin siihen suuttimeen?

Jotenkin en usko, että kylmäkäynnistys suutin on mun ongelman aiheuttaja.
Suutin on vain 1-2 sekuntia päällä ja kylmän kelin aikana (alle 5°C). Miten se voisi aiheuttaa epätasaista käyntiä startin jälkeen? Sen tehtävä on ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta muutaman sekunnin ajan heti startin alusta mutta mulla huono käynti voi kestää 1-2 min.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oisko imuilmassa vuotoja?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin