W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:ei siellä mitään rikki pitäisi mennä, mutta bensaa on koneessa sitten startissa het reilusti ;) kun säätö on maksimissaan ...siis täyskaasuasento...
Ei kun siis tanko on nyt painettu taakse :D . Tanko oli jumittunut etuasentoon ja sillä asetuksella käyttelin jo...

Luin tässä välissä Shop Manualin puuttuvat sivut mitkä sain s-postilla ... ja Troubleshooting osiossa oli että jos säätötanko jumissa (Kondenzwasser in Kraftstoff :shock: ) niin pumppu vaihtoon :shock: :shock: .

Eli yritän saada sen tangon liikkumaan kevyesti ennen kuin yritän taas käyntiin. Sitä vaan jos ei liiku tanko eteenpäin niin voiko joku vipu taipua kun keskipakosäädin yritää sitä liikuttaa? Sinne tangon etupäähän kun ei perkules mahdu sormet väliin jotta saisi sen pultin ruuvattua millä voisi sitten vetää esim pihtien kanssa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

taakse.... siis sisäänpäin, mäntäyksikköön? Silloin se on täyskaasuasento...mikäli se on ulkona pumpusta jumissa on se tyhjäkääyntiasento... sillä sen voisi saada käyntiin ja lämpimäksi hyvinkin...

Kyllä siellä sitten joku muu antaa ensin periksi....kuin se tanko taipuu...tuskin sinänsä mikään menee rikki jos et nyt hirveästi kaasuttele ;)

Mikäli siellä taas on vesi päässyt tekemään tuhojaan...niin ainoa vaihtoehto lienee tuo pumpun avaaminen/huolto/vaihto/korjaus... männät ja sylinterit saattavat olla hapettuneet kuopille.... sinänsä varmaankin 6-pyttyisen osat ovat vaihtokelpoisia....

Mutta mikäli osat alkavat liikkua herkästi, kannattaa tietty kokeilla ja ajella ennen purkamista.... ;) saapi edes rahalle vastinetta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Juuh, eli kun itse olen purnannut noista oikeista ja vasemmista niin tässäkin on mahdollisuus väärinkäsityksiin.

Eli tanko oli jumittunut eteen eli starttisolenoidin tyrkkäämään asentoon. Nyt olen saanut sen painettua taakse, eli "tyhjäkäyntiasentoon" , right :wink: .

jackie on kohta täällä, kovasti polttelee että pantais kone tulille (vaikka tapaninajelulle emme pääsekkään :) ). Jos en kaasuttele vaan annan käydä tyhjää (jos se kestää käynnissä) että saadaan pata lämpöiseksi.

Shop manualissa oli ohje miten tyhjäkäyntiseokset saadaan jokseenkin kohilleen ilman CO-mittaria - sitä meinaan kokeilla jos saadaan tuo ruutta nyt pelaamaan :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kondenzwasser in Kraftstoff
Tarkottaa siis kondenssivettä polttoaineessa...eli kun polttoaine häipyy niin vesi jää... ja tietäähän sen mitä siitä seuraa....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ääh, jotain mätää on siis vielä :evil: . Kun tuota edellisen linkin kuvaa katsoo niin tanko on edessä asennossa S eli Start (se mihin solenoidi lukitsee tangon startattaessa). Kun kone pyörii ja solenoidi vapauttaa tangon se vetäytyy asentojen V ja L välille eli Voll ja Leerlauf (tayskaasu ja tyhjäkäynti).

Tässä videossa tanko oli painettu sisään ja auto kävi kohtuullisesti kunnes annoin kaasua ja tanko vapautui ja palasi vissiin siihen S-asentoon. Ainakin tukehtui ja kasteli tulpat :twisted: . Tämän paremmin en ole saanut autoa käymään ja se tanko on ollut siis jumissa S-asennossa sen seitsemän vuotta :( .

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 260351.flv
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

http://www.blocket.se/vi/18961978.htm?ca=11_s&last=1
Jollakin muullakin on ollut ongelmia 6.3:n pumpun kanssa. Svedu on vaan hiukan oikaissut. Lienekö jäänyt osia vanhasta pumpusta?
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aikomus on irroittaa pumppu ja ottaa se ainakin visuaalisen tarkastelun kohteeksi. Tällä välillä tarkistin että vahatermostaatti toimii oikein ja nyt on neuvot loppu. Pitää käyttää jollain rivipumppuekspertillä ensin syynissä, ellei sitten ottaisi sen kainaloon ja veisi Jalasjärvelle parin viikon päästä kun siellä on se kurssi :) .

Tehdaskunnostettuja pumppuja saa Saksasta: www.koller.de

Muuta puuhaa riittää; löysin ohjeet sieltä Wikka-sivuilta jotta apurungon puslat saa vaihdettua irroittamatta koko etupalkkia. Tuli ostettua moottoritilaan erikokoista (jäähdyttäjän) kumiletkua jotta saa vesiletkut uusiksi (lämppärin letkut on tosin aika ahtaassa paikassa) nyt kun ja jos pumppu lähtee sieltä irti.

Ilmajousituksen kompura/tehostajan pumppu tiputtaa öljyä, pitää ottaa koneen etupää näkyville kun saa syylarin kokonaan pois tieltä; pitää uusia kumiset pa-letkut ja ainakin kompuralle menevä öljyletku ja jos jotain vielä löytyy niin laittaa samalla.

Vesipumppukin tihuttaa, siihen voi tehdä kuulemma korjaussarjan jostain dieselkoneen vesipumpun vastaavasta. En vaan löytänyt mistään mitään korjaussarjoja, oliko se nyt OM 601, 602 ja 603 koneen vastaavasta...pitää vielä tutkia se vinkkilinkki :D .

Ilmansuodatin löytyikin hyllystä Motonetista; 9,75 EUR ja pa-suodatin meni tilaukseen; 6,90 hintaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pumppu on nyt pöydällä. Suihkuputkien pumpun päät oli parissa kohtaa sen verran jumissa että piti irroittaa viereiset lähdöt kokonaan jotta sai sinne avaimen väliin jolla esti lähtöä pyörimästä. Noiden "lähtöjen" alle kuuluu tiivisteet jotka pitää vetää kaksi kertaa tiettyyn momenttiin ja kolmannen kerran lopulliseen, vähän alempaan. Nykyään Suuressa Maailmassa käyttävät teflonisia - pitää selvittää se momentti vaiko sormituntumalla :) .

Pitää käyttää pumppua tutulla "asiantuntijalla" ensin, sitten vaikka Joutsenon Dieselasennukseen; "jackie" olikin jo kysellyt sieltä. Tuossa Lemillä on myös yksi eläkeukko jolla on dieselin koepenkit ym vehkehet kotona...

Jos ei selviä muuta niin Kollerille tilaus :evil: .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060394.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060393.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100405.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100404.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100414.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100409.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100413.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mekaaninen rivipumppu bensalle on kyllä niin erikoinen laite että en alkanut sitä roudaamaan mihinkään dieselpajalle :) . Kollerilta Saksasta vaihtopumpun saisi hintaan 4299,- EUR + alv + rahti :shock: . Sai kummasti miettimään suunitelmaa B eli vaikka sähköruiskua...

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 110420.jpg

Ainakin etu- ja takaöljytilat on yhteydessä vaikka näin ei saisi olla, lisäksi öljyputken liitäntä taitaa olla tukossa. Lisäksi se mikä joskus on ollut öljyä oli muuttunut joksikin muuksi vihreäksi mössöksi jota huuhtelin ulos ATF:llä:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120438.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120440.jpg

Lisäksi käyttövipu jumittaa eikä palaa ihan nolla-asentoon itsestään, eli jotain mätää on. Sekä tuolta neliskanttisesta sivuluukusta mitattuna säätölaitteiston yksi mitta on ainakin pielessä.

Joka tapauksessa jäljitin korjaajan jenkeistä jonne pumppu lähti maanantaina. Minimi velotus on 950 USD mikä sisältää tiivisteiden vaihdon ja säädön. Osat ja lisätyöt siihen päälle.

Tässä kuvia sitten kun touhusin kumiletkujen kanssa:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160442.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160443.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160444.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160447.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160448.jpg

Bensansuodattimeen käsiksi pääsy vaati ilmasäiliön irroittamisen pyöränholvista:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 180450.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 180452.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 190456.jpg

Syylari lähti myös irti; onneksi olin ostanut jo kiinnikekumisarjan - toiselta puolelta puuttui koko pitkä kumilista. Lisäksi kuulemma puuttuu joku pitkä sinkitty lista tai se on nimeltään clamp, tilasin tänään merkkiliikkeen kautta Saksasta hintaan 40,42. Samalla tulee "tuulitunnelin" puskinkumeja 5 kpl.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 190454.jpg

Pitää irroittaa kompura/tehostinpaketti koska kompuran öljyn paluulinjan O-rengas alkoi tihuttamaan - tulee sekin Saksasta. Samalla se paineellinen letku pitää teetättää uusiksi vanhoilla päillään; mokomalle pikku pätkälle hintaa kertynyt 117,89. Moottoriöljynsuodatin maksaisi 47,25 - tarvikkeena ei saa :evil: . Rockautosta saa 3 kpl rahteineen reilut 60 USD eikä tuosta mene tulleja eikä alveja :D .

Termostaatin tilasin merkkiliikkeestä, hinta 26 ja risat. Ylä- ja alavesiletkut maksaisivat yhteensä 144,- EUR mutta ne on hiljattain vaihdettu (samalla kun syylarin kiinnitysosia on hukattu) kuten jäähdyttäjän korkkikin on uusittu. Korkki on muuten sama kuten w123:ssa ja Motonetistä saisi 4,20 EUR hintaan mutta tässä on MB:n oma joten se saa tietenkin jäädä paikoilleen.

Vesipumpun hinta on huimat 973 euroa joten se pitää yrittää korjata:
http://www.stjarna.is/fornbilar/wp63/wp63.htm

Tuossahan sitä on savottaa...laturikin pitää irroittaa kiinnikkeineen jotta pääsee kompuran öljyletkua irroittaan öljynsuodattimen jalasta:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 190455.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikös tässä ookki samanlainen? http://www.garaget.org/?car=129410&image=1198845

Monta muutakin helmee tolla tyypillä on...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti:eikös tässä ookki samanlainen? http://www.garaget.org/?car=129410&image=1198845
On :) . Voi p*rse kun on siisti konehuone. Pitää yrittää itse tehdä sen mikä voi...ainakin syylari ja se suojapelti maalata...imusarjat ja venttiilinkopat hinkata puhtaaksi.

Just purin irti laturin minkä kerkisin asentaa kun piti päästä koekäyttämään...vähän enemmin nyt on tilaa kun on kompura ym roippeet jo irti :D . Tuossa hurri-kuupistekolmosessa on esimerkiksi moottorin öljynjäähdyttimien letkutkin orkkikset; huomasin että ylempi on minulla puhki alemman puristeholkin vierestä. Maksaa aivan s**tanasti orkkikset :evil: , meinasin purkaa molemmat kuten kompuran voiteluletkunkin ja teettää vanhoihin päihin jatkokarat jotka sitten puristetaan punosvahvistettuun teflonletkuun. Ei vaan ole enää orkkiksen näkönen mutta ei viitti kolmeasataa maksaa noista letkuista :shock: .

Kestäisiköhän tavallinen hydrauliikkaletku koneen öljynlämpöjä? Hydrauliikkaliikkeessä sanoivat että ei kestä ja tarjosivat teflonsisustaista punosvahvistettua tilalle.

Ai niin kun eilen nykäisin vielä kompuran iri huomasin nerokkaan keksinnön; kompuran paluuöljy valuu kampikammiosta ulos ja O-renkaan tiivistämänä itse kompressorin jalustan sisälle mistä se ohjautuu takaisin moottoriin :!: . Siis ontto jalka tuolla paketilla :o .

Niin, kunnossa oleva 6.3 polttaa (vakio) rengasta iloisesti, autoissahan on jonkinasteinen lukkoperä. Jos pitoa on liikaa niin sitten menee kardaani solmuun (tyyppivika) tai perä antautuu (toinen tyyppivika). Ovat jenkeissä yrittäneet asentaa GM:n TurboHydramaticceja mutta ainakaan vakiona eivät kestä mahtavaa yli 500 Nm vääntöä :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kysyppäs Karra tuosta firmasta niitä öljyletkuja, voisi jotain jopa onnistuakin.

http://www.paineteho.fi/

Ko. firmassa on yksi jannu, joka on ajellut päivittäiset ajonsa viimeisen 30 vuotta yhdellä ja samalla ponttoonimersulla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

karra kirjoitti:
Joka tapauksessa jäljitin korjaajan jenkeistä jonne pumppu lähti maanantaina. Minimi velotus on 950 USD mikä sisältää tiivisteiden vaihdon ja säädön. Osat ja lisätyöt siihen päälle.
Onko kyseessä guru nimeltä Gus Pfister, Pacific Fuel Injection?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JTJ kirjoitti:
karra kirjoitti:
Joka tapauksessa jäljitin korjaajan jenkeistä jonne pumppu lähti maanantaina. Minimi velotus on 950 USD mikä sisältää tiivisteiden vaihdon ja säädön. Osat ja lisätyöt siihen päälle.
Onko kyseessä guru nimeltä Gus Pfister, Pacific Fuel Injection?
USAssa on vissiin kolme firmaa jotka tekee näitä remontteja. Minun tapauksessani kyseessä on NY:n osavaltiossa sijaitseva H&R Fuel Injection, Hans Utke.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Hans Utke soitti tänään jotta pumppu on valmis :D . Viikon kesti remppa.

Pumpussa oli kaikenlaista vikaa; bensat sisällä eli tiivistevika. Joku oli sörkkinyt pumpun takaa tyhjäkäynnin seossäätöä koneen käydessä eli sieltä oli palikat hajonneet. Lisäksi jotain komponentteja piti uusia itse pumppuyksiköstä.

Starttisolenoidi oli viallinen, sanoi että "se vuoti läpi" eli tulipalovaara. Ko osa taisi olla kallein yksittäinen palikka. Toinen kylmäkäynnistyysuuttin oli rikottu liian pitkällä ruuvilla, tai vissiin joku muovinen tiivistelevy - se uusitiin. Luonnollisesti nuo kylmäkäynnistyssuuttimet kuin myös 8 kpl ruiskutusuuttimia puhdistettiin ja tarkastettiin (säädettiin ? ).

Rahti Suomeen UPS:llä vakuutuksineen plus tuo remppa tekee 2327 USD eli nykykurssilla noin 1800 EUR. Omaan piikkiin meni sinne lähetys ja huomenna sinne lähetettävän varmennetun shekin lähetyskin, UPS:illa menee.

Kahden tonnin budjettini piti aika hyvin paikkansa :shock: :) :P . Pääasia että tuli kuntoon. Katsotaan nyt sitten vasta kun saa pannun tulille...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hieno homma. Nyt vaan kiireellä ruutta paikoilleen ja sitten pärräämään p-rallia pitkin Lappeenrantaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Hieno homma. Nyt vaan kiireellä ruutta paikoilleen ja sitten pärräämään p-rallia pitkin Lappeenrantaa.
No jo vain :lol: . Ilmajousitus, jarrut, vaihteisto... vielä on tutkittavaa ja testattavaa :D .

Hans on joka puhelussa sanonut että you gotta have the tank boiled ( by a radiator shop). Tällä ajetaan takaa että kaikki ruoste ym. töhnä saadaan pois bensatankista. Isossa maailmassa on kaksi koulukuntaa eli toiset pinnoittavat (vuoraavat) tankin putsauksen jälkiltä mutta taasen toinen porukka on sitä mieltä että jos vuoraus lähtee irtoamaan nin se tukkii ainakin sihdin ja vaurioittaa siirtopumppua.

Soitttokierros jäähdytinkorjaamoille sekä firmamme osto-gurun kanssa jutustelu tuotti sen tuloksen että kaakon kulmalla ns. lipeässä keittäminen ei enää onnistu. Joskus sellaista tehtiin. Ajattelin että jos tankissa on töhnää niin irroittaa sen ja tekee sinne kuumavesi-astianpeukonetablettiseoksen ja sillä liottelee....

Mutta, tänään kurkkasin anturin aukosta sisälle; kirkasta peltiä :shock: . Pohjan alimmassa osassa eli imukaukalossa näkyi sihtiasetelman ympärillä muutama murunen jotain mustia irrallisia kökkäreitä. Pitää irroittaa sihti alakautta jotta saa sen kaukalon putsttua. Laitan sitten ennen siirtopumppua vielä yhden suodattimen, pitää vaan etsiä tarpeeksi iso mikä ei ahdista virtausta.

Tässä detalin kuvia; ensin näkyy tankki ja siirtopumppu:

http://www.detali.ru/cat/MB/B47001000038.0017.gif

Tässä kuvassa kaikki muu mukaanlukien konehuoneessa sijaitseva filtteri.

http://www.detali.ru/cat/MB/B47001000037.0017.gif

Letkut 534 ja 511 on uusittu; purin prässätyn holkin veks ja klemmarilla kiinni uusi letku. Samoin letkut 379 ja 390. Aiemmin tuli jo uusittua letkut 141 ja 359. Huomenna pitää ostaa vielä letku 364, purkasin tänään prässätyn pään siitä pois - tässä oli liitos välissä: kupariputken pätkä eikä mitään letkukaraa vaan ihan suora putki :shock: . Noh, kuvassakin on liitos.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tämä voi mersumiehelle tulla järkytyksenä, mutta 90 luvun ruiskuooppeleissa ja loppukauden 240 ruiskuvålvoissa on valtavankokoiset polttoainesuodattimet. Ne muistuttaa hernekeittopurkkia. Niitten läpi mahtuu virtaamaan enemmän kun riittävästi pentsiiniä.

Meikäläisellä on Dodgessa sellanen Ååppelin filtteri bensapumpun jatkona. Ja ei jarruta polttoaineen virtausta pätkääkään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

karra kirjoitti:Hans Utke soitti tänään jotta pumppu on valmis :D . Viikon kesti remppa.

tulille...
Viikossa valmista :D tämän täytyy olla jo jonkin sortin ennätys. Pari vuotta taaksepäin tiedustelin Gus Pfisteriltä vastaavaa hommaa ja arvio oli noin 4 - 6 kk. Ja piti vielä oikeen huonona asiana että itse otetaan pumppu irti ja yritetään laittaa paikoilleen. Sitten kun ei supatakkaan toivotulla tavalla, niin häntä syytetään. Olisi parempi jos joku asiantuntija suorittaisi nämä työt. Hänellä olisi antaa muutama hyvä osaaja Saksasta joka voisi pumpun irrottaa ja kiinnittää. :roll: Homma tyssäsi sitten siihen.
Tämä Hans Utke vaikuttaa enemmän kuin kiinnostavalta. Heti ilmoitat minkä väriset savut tuli. Ei malta odottaa :lol: .

Olikos täällä foorumilla uusia vinkkejä näiden jousituksen ilmaventtiilien suhteen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Esson baarissa kerrottiin että mersun siirtopumpun imulinjaan ei saisi laittaa mitään suodattimia, sihtihän siellä jo onkin. 6.3.ssa on siis matalapaineinen siirtopumppu. Imulinja on sitä paitsi 12 mm kokoa joka antaa sekin osviittaa että siellä ei saisi olla turhia kuristuksia. Luotetaan siihen että sihti suojelee siirtopumppua ja varsinainen filsu taas mekaanista rivipumppua.

OP ei pysty kirjoittamaan shekkiä minulle USD:issa :shock: . Tein ns. SWIFT shekin joka toimitetaan vastaanottajalle noin viikossa - ajaa kuulemma saman asian (toivotaan niin). Ehkä joku muu pankki olisi näin voinut shekin tehdä mutta kulut olisi kuulemma suuret; nyt tuli vain EUR 11,70 plus USD 3,80.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No eikö ne saksassa kelpuuta tavallista pankkisiirtoa :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aapo.T kirjoitti:No eikö ne saksassa kelpuuta tavallista pankkisiirtoa :roll:
Eiku se oli Ameriikassa toi pulju, vaikka Hans siellä touhuski.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kurkkasimme jackien kanssa tankin anturin aukosta sisälle toissailtana; siistille näytti. Laskin eilen loput bensat pois sekä sihdin tulppa lähti helposti auki pohjasta, uusi tiiviste tulee merkkiliikkeen kautta Helsingistä. Sinne "ammeen" poihjalle jäi noin 3 mm bensakerros koska sihti ei ime aivan pohjasta asti ja ainut likaisuus mikä näkyi oli jotain mustaa mujua muutama murunen...samanlaista mustaa mitä oli tarttunut lieriömäisen anturin pohjaan. Sain mujut putsattua rievun ja notkevartisen "tarttujan avulla". Tosiaan ihan kirkas pelti näkyy...tai voihan tuo olla galvanoituakin.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290462.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290463.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290465.jpg

Sihti:
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290466.jpg

Putsailin jo moottoria, ja huom, sain muutaman näkyville jäävän klemmarin vaihdettua MB-originaaleihin koska alustasta niitä jäi muutama yli (oli tehty ylimääräisiä liitoksia kun laiskuuttaan ei joku ollut uusinut koko letkua).

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290467.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 290468.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyselin ostopalstalla syyläriin tulevaa klipsiä. Se onkin ihan omansa, eli ainoastaan W109 6.3:een sopiva osa. Eli ei taida helposti löytyä Suomesta. Homma on nyt hallussa kuitenkin koska minulle luvattiin toimittaa sellainen ameriikasta asti :lol: .

Kuva

Sovittelin syylaria paikoilleen uusien kumikiinnikkeiden kanssa ja hyvin istui kunhan irroitin yhden ilmastoinnin lauhduttimen letkun. Nekin on vähän vinksallaan, kuten puolet syylarin kiinnitysosistakin puuttui. Itse asiassa luulen että autoni on ollut ketjukolarissa koska keulapelleistäkin löytyi ei-tehtaan hitsisaumaa sekä jälkiä maalauksesta, mm. etuhelman sisäpuolella.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 310470.jpg

Käsittelin tuulettimen suojapellin Brunox-ruosteenmuuntoaineella; tässä kuva kun eka kerros on vedetty:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 310469.jpg

MBClassicsilta tuli paketti; apurungon puslat, bensansuodatin sekä taakse oikanpuoleinen koristelista :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mielenkiintoinen teline kompuralla, mistähän minä tuollaisen saisin.. Itsellä on jo hommattu kompura, tosin ilman ohjaustehostinta. :cry:

btw. Sattuisko sinulla olemaan valokuvaa takajarrusatuloiden asennosta normaalikorkeudella? tai sitten kuvaa liukujen tukitangon etäisyydestä koriin.. Voisi olla avuksi omassa projektissa, jos sitä joskus kerkeisi tehdä.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Antti L. kirjoitti:
Mielenkiintoinen teline kompuralla, mistähän minä tuollaisen saisin.. Itsellä on jo hommattu kompura, tosin ilman ohjaustehostinta. :cry:

btw. Sattuisko sinulla olemaan valokuvaa takajarrusatuloiden asennosta normaalikorkeudella? tai sitten kuvaa liukujen tukitangon etäisyydestä koriin.. Voisi olla avuksi omassa projektissa, jos sitä joskus kerkeisi tehdä.
Täytyy tunnustaa että en ole pyöriä vielä edes irroittanut :oops: , meinaan jos kuvan ottaisi. Linkitin tänään Wörle-firman osoitteen foorumille; siellähän oli kuvia akselistoista. Tai onko näistä osviittaa: http://www.m-100.cc/6point3/brochure/te ... _data.html

Sinullahan on 2.2 litrainen kuutoskone. Ilmajousitteisia oli kasikoneisten lisäksi 300-mallit mutta niissäkin on moottori ihan erilainen mitä sinulla. Tuli mieleen että kompuran jalusta saattaisi löytyä mallista W109 300 SEL 2.8, siinähän on ilmajousitus mutta M130 kuutoskone joka on varmaan samantapainen mitä sinulla :roll: .

Mites sähkökompura, pitää olla vaan melkoisen korkea paine...

Tietty voihan sen öljynpaluun järjestää letkulla takaisin... mites se öljyn tulo kompressorille? Onko sinulla ruiskupumpussa erillinen öljylinja, niitäkin oli erilaisia ratkaisuja (sinulla taitaa olla 2-mäntäinen ruiskupumppu) ?

Ei kun kysymyksiä rohkeasti vaan M-100 foorumille, näin että olit sinne rekisteröitynyt :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Eli, siis nyt on uutta letkua moottorin öljynjäähdyttimessä sekä kompuran öljylinjassa. Millainenhan paine tuossa öljynjäähdyttimessä on? Katselkin nimittäin että öljynputsarin jalasta lähti kaksi pikku linjaa; toinen ruiskutuspumpulle ja toinen siis ilmakompressorille. Sitten isompi lähtö oli öljynjäähdyttimelle mutta se menee sen alapäähän...paluu tulee ylhäältä ja menne öljynsuodattimen jalan latasosaan eli suoraan sinne suodatintilaan :o . Luulisi kuuman öljyn menevän ylhäältä sisään ja alhaalta ulos...vai onko virtaus noin päin eyyä e jää ilmataskuja sinne :roll: . Joka tapauksessa menooletku oli koeponnistettu 75 atu ja paluuletku 100 bar merkintöjen mukaan :) .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080476.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080477.jpg

Rockautosta saapuivat Mahlen paketissa Knechtin valmistamat öljynsuodattimet, made in Austria (vuonna 2002). Kotiin tuotuna pari maksoi noin 40 euroa.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 020471.jpg

Nyt siistimisen kohteena oleva kompura/tehostin:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080473.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080474.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080475.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 080480.jpg

Kompressorin valmistaja on Knorr-Bremse ja pumpun taas Vickers. Pumpun säliön pohjasta ei löydy suodatinta - uudemmissahan sellainen on. Ohjausvaihteesta sain suurimman osan öljyä olos kun laitoin muoviletkun menoliitäntään ja puhalsin öljyt ulos. Luulempa että laitan sinne ihan tavallista automaattiöljyä...ei tainnut näin vanhoissa olla virallinen suositus se Febin MB tehostimen öljy - sekin on varmaan tavallista hydrauliikkaöljyä. Tomaattiöljyssähän on niitä kitka-aineita kait mutta hydrauliikkaöljyn muut ominaisuudet toki mukana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Luulempa että laitan sinne ihan tavallista automaattiöljyä...
niin sitähän sinne pitää laittaa. ;) Kuten kuten omassasikin, voi tehostajan öljysäiliön kannesta lukea "vain automaattivaihteistoöljyä"



Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Luulempa että laitan sinne ihan tavallista automaattiöljyä...
niin sitähän sinne pitää laittaa. ;) Kuten kuten omassasikin, voi tehostajan öljysäiliön kannesta lukea "vain automaattivaihteistoöljyä"
Niin kun joskus ei näe metsää puilta... :oops: . Hyvä että palautit maan pinnalle.

Tänään on vähän laiskottanut mitta suotakoon se joskus... tutkailin tätä hommaa ja kävin jo irroittamassa etupyörät: http://www.mercedesshop.com/Wikka/W108Subframe

Eli apurungon puslien vaihto. Pitää kokeilla jos vaikka ei tarvi jarruletkuja irroittaa, jarrusatuloiden irroitus ei auta koska niissä on vielä putkiosuus mikä on navassa kiinni. Tekstistä jäi epäselväksi pitääkö irroittaa kallistuksen vakaaja vaiko raidatangon päät - veikkaan vakaajatankoa asiaa silmäiltyäni :) . Auto on pukeilla ja syylari irti joten konettakin voi vielä laskea kera etupalkin noin 5 cm alaspäin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Mikä on tämä osa ja mikä on sen työtehtävä? Omassani toi on kylmästi ohitettu.

Kuva
Vastaa Viestiin