Eli asensin tossa pyhinä DLS:n OA-10 elkun hattuhyllyyn free air asennuksena. EA-laukun paikalle n. 10" reikä ja elementti kiinni lujaan petolevyyn joka pultataan kiinni peltiseen hattuhyllyyn. Luonnollisesti myös petolevy vaatii 10" reiän.
Aiemmin kokeilin Ultimaten 10", mutta lopputulos oli täysin surkea, vaikka elkku myytiin freenä.
Nyt asennettu DLS OA-10 on HYVÄ
Paineita ei tietenkään kannata odotella, mutta sivistynyttä matalaa. Ei tarvitse juuri luukuttaa, kun bassoja on jo mukavasti kokonaisuudessa. Leikkasin vielä pääkanavilta (4" erkat ympäri) matalat pois. Ainoa miinus on, että bassojen suunnan havaitsee helposti. Helppo ja tilaa (kontissa) säästävä asennus.
Free air asennus toimii w 124:ssä
Free air asennus toimii w 124:ssä
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Free air asennus toimii w 124:ssä
Teitkö pelkän ensiapulaukun kohdan uusiks? Ite meinasin tehä koko hattuhyllyn uusiks 25mm vanerista ja upottaa Pioneer TS-W 253F 10" Freeairin siihen ensiapulaukun paikalle. Minneköhän muut on päätteet piilottanu? Ite meinasin tehdä siihen tankin ja kontin väliin levyn, johon pulttais vahvarin, mut se taas rajottaa lasten vaunujen mahtumista konttiin. Kuvat vahvistinasennuksista olis tervetulleita, ei siis mistään näyttelyasennuksista vaan ihan asiallisesti toteutetuista <----"vaikee sana" "käyttöasennuksista"
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
nyk. Audi V8 Quattro
Itse tein aikoinaan W124 kaudella myös freeair sovitelman ensiapulaukun kohdalle. Auton oman hattuhyllyn alapuolelle leikkasin n. 20 mm vanerin jonka kiinnitin pulteilla ja bitumilla peltiseen hattuhyllyyn. Elementtinä oli joku Infinityn 15" joka oli siis vanerilevyssä kiinni. Metalliseen hattuhyllyyn tein elementille pienemmän reiän, kuitenkin sen kokoisen ettei elementin reunat aivan koskettaneet siihen. Tällä systeemillä sain elementin magneetin mahdollisimman ylös tavaratilasta turhaa sitä madaltamasta.
Auton omat takakaiuttimet siis poistin, etteivät olisi häirinneet toisoa lepattamalla hervottomasti. Maalasin vanerin niiden peitelevyjen alta mustaksi ettei puun väri loista läheltäkään katsottuna. Subielementin ympärystän verhoilin harmaalla huovalla ja ensiapulaukun kanteen liimasin pari pientä pidikettä, jotka pitivät kantta n. 3 cm raollaan. Tällä tavoin edes se ei rämissyt kovempaa luukuttettaessa.
Etupää oli 2-tie sarjalla toteutettu. Disse ja 4" keskiääni passiivijaolla. Midien lisääminen etuoviin olisi parantanut järjestelmää, mutta ei se noinkaan huono ollut. Subin ja keskareiden jako oli n. 80 Hz @ 18dB/okt. Keskarit olivat auton omien peitelevyjen alla ja disset suunnattavine koteloineen kuumaliimalla peitelevyn reunassa kiinni, jotka lähtivät muuten autoa vaihdettaessa jälkiä jättämättä pois.
Valitettavasti kuvia mulla ei ole järjestelmästäni, mutta omien kokemusten perusteella luulen, että tuo freeair on kakkosneloseen vähintäänkin sieltä parhaasta päästä. Nimim. muitakin systeemejä tuli subille kokeiltua..
Auton omat takakaiuttimet siis poistin, etteivät olisi häirinneet toisoa lepattamalla hervottomasti. Maalasin vanerin niiden peitelevyjen alta mustaksi ettei puun väri loista läheltäkään katsottuna. Subielementin ympärystän verhoilin harmaalla huovalla ja ensiapulaukun kanteen liimasin pari pientä pidikettä, jotka pitivät kantta n. 3 cm raollaan. Tällä tavoin edes se ei rämissyt kovempaa luukuttettaessa.
Etupää oli 2-tie sarjalla toteutettu. Disse ja 4" keskiääni passiivijaolla. Midien lisääminen etuoviin olisi parantanut järjestelmää, mutta ei se noinkaan huono ollut. Subin ja keskareiden jako oli n. 80 Hz @ 18dB/okt. Keskarit olivat auton omien peitelevyjen alla ja disset suunnattavine koteloineen kuumaliimalla peitelevyn reunassa kiinni, jotka lähtivät muuten autoa vaihdettaessa jälkiä jättämättä pois.
Valitettavasti kuvia mulla ei ole järjestelmästäni, mutta omien kokemusten perusteella luulen, että tuo freeair on kakkosneloseen vähintäänkin sieltä parhaasta päästä. Nimim. muitakin systeemejä tuli subille kokeiltua..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
näin
no kuvia ei ole valitettavasti vielä. Mutta ea-laukun kannen alle lähes elkun kokoinen reikä, reikä on lähes koko "tasaisella" osalla hattuhyllyssä. Hattuhylly on siis muuten yhä vakio. Takaskobet jätin paikalleen, mutta kyllä ne tiivistystä kaipaisi.
VAffut pulttasin myös hattuhyllyyn, ns. ylösalaisin. Eivät syö ainakaan kontin tilaa paljon, kun ovat subielementin molemmin puolin.
Ainoa ongelma on tosiaan bassojen suunnan helppo havaittavuus. Ei kai sitä ongelmaa voi poistaa?
Vaffujen säädöt on ruhtinaallisen pielessä toistaiseksi, eli kai se kokonaisuus vielä voisi parantua pikkuviilaamisella
VAffut pulttasin myös hattuhyllyyn, ns. ylösalaisin. Eivät syö ainakaan kontin tilaa paljon, kun ovat subielementin molemmin puolin.
Ainoa ongelma on tosiaan bassojen suunnan helppo havaittavuus. Ei kai sitä ongelmaa voi poistaa?
Vaffujen säädöt on ruhtinaallisen pielessä toistaiseksi, eli kai se kokonaisuus vielä voisi parantua pikkuviilaamisella
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: näin
Ainoastaan leikkaamalla korkeammat pois sieltä subbarilta. En muista mikä se taajuus oli jonka alapuolelta ihminen ei erota tulevan äänen suuntaa. Joku näistä hommista oikeasti tietävä varmaan muistaa. Jos sinulla kerran on ne säädöt vielä hakusessa, niin jakotaajuuden säätämisestä voi löytyä apua.Vesa T kirjoitti:Ainoa ongelma on tosiaan bassojen suunnan helppo havaittavuus. Ei kai sitä ongelmaa voi poistaa?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: näin
Se taajuus riippuu auton ilmatilan pituudesta.Saul kirjoitti:Ainoastaan leikkaamalla korkeammat pois sieltä subbarilta. En muista mikä se taajuus oli jonka alapuolelta ihminen ei erota tulevan äänen suuntaa. Joku näistä hommista oikeasti tietävä varmaan muistaa. Jos sinulla kerran on ne säädöt vielä hakusessa, niin jakotaajuuden säätämisestä voi löytyä apua.Vesa T kirjoitti:Ainoa ongelma on tosiaan bassojen suunnan helppo havaittavuus. Ei kai sitä ongelmaa voi poistaa?
Silloin, kun aallonpituus on kuuntelutilaa pidempi, niin äänilähde on vaikea paikantaa.
Eli jos auton sisätila on esim. 3m pitkä, niin taajuuden pitäisi olla alle 1s/( 3m / 340m/s ) = ~113 Hz.
Korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2