EPC-valo ja nykiminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jouscar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 16.01.2009 17:11

EPC-valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Parilla tutulla on ilmennyt Mesessä seuraavat ongelmat.
220 Väyrynen -98 ml. 307 tkm, alkaa hyytyä ajossa ja syttyy EPC valo. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin meno jatkuu normaalisti. Vikakoodi sanoo että säätömatka-anturi viallinen, mitäs se tarkoittaa?
Toisella 220 C ja käynnistäessä palaa EPC ja rynkyttää, mutta kun käynnistää uudelleen niin toimii normaalisti. Hänelle sanottu että syöttöpumppu uusiksi (1800€).
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Epc merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Eikös väyrysessä ole sama pumppu,kuin tuossa c-mallissakin?c-mallissa viat ovat aika tyypillisiä.Tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin.Itse käytin pumpun korjauksessa.Tuli maksamaan 1500 eur.Sitten tuli oireita jo vuoden päästä uudestaan.Korjattiin takuuseen ja tämän jälkeen sai autokin lähteä....


Oireet viittaa siis pumppuun.Tarkista vielä,onko missään ilmavuotoja polttoaineputkissa/suodattimissa ym.

Syttyykö valo vain kylmänä käynnistäessä vai myös kuumana?
Itsellä syttyi valo jossain vaiheessa myös pitkän moottoritien päässä hiljentäessä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=220

Tuolta löytyy yksi kertomus, vikakoodin ja sen tulkinneen masentajan mukaan pumppu olisi pitänyt vaihtaa. En sitten vaihtanut, letkujen tiivistely riitti.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Epc merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllähän tuota kannattaa kokeilla.Itsellä ei kyllä tiivisteiden ja o-renkaiden vaihto auttanut.Kaikkia tuli kokeiltua.Jopa suodatin vaihdettua alkuperäiseen ja välillä tarvikkeeseen.
Takaiskuventtiili oli asennettu jo aikaisemmin.Ilmeisesti jollakin muullakin oli ollut jo ongelmia.
Sen verran seurailin,että putkissa kulkee ilmakuplia jostain syystä.
Ilmakuplia meni myöskin pumppuremontin jälkeen,joten eipä johtunut
viat siis siitäkään.

Yhden kaverin olen kuullut korjaavan pumppuongelman forte aineella.
Tätä kannattaa myös kokeilla.Ei tehonnut kylläkään minulla.

Hae purkki fortea ja kaada polttoainesuodatin sitä täyteen.Auto käymään puoleksi minuutiksi.Sitten annetaan vaikuttaa.Itse laitoin perjantai-iltana ja laitoin auton käymään uudestaan sunnuntai-iltana.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Sampaio79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 16.10.2005 12:17
Paikkakunta: Ivalo

Viesti Kirjoittaja Sampaio79 »

Omassa lucasilla varustetussa E220D:ssä alkoi ongelmat kovien -35 pakkasten jälkeen. Eli 3-4 käynnistysyritystä aamuisin ko. pakkasjakson jälkeen, käy kuin zetori, ajossa ryntäilyä ja rankkaa savutusta, jatkuvia EPC-häiriöitä, joko heti käynnistyksestä tai kun päästää jalan kaasulta. Ja pa-suodatin oli puolillaan, epäilin jäätymistä ja vaihdoin, ei vaikutusta.
Pari viikkoa ongelmaa katseltuani liimasin nuo kuuluisat polttoaineletkujen o-renkaat tiivisteliimalla.
Oikea vika taisi kuitenkin löytyä suutinten paluuletkuista. Eli suomeksi kolme ruiskua kirjaimellisesti UI dieselissä. Laitoin uudet paluuletkut ja tyhjensin kupit, nyt on toiminut viikon verran kuin mersu. Lähtee -10 lämmöillä heti tulille kun avaimesta kääntää, eikä EPC-valo kummittele.

Toivottavasti tästä on apua jollekin vian etsinnässä. Itse opin ainakin sen ettei Luukasta kannata heti vaihtaa, vaan haistella ensin hieman konehuonetta. Letkut olivat 8Eur luokkaa.

Olisin varmasti itsekin vienyt vikamuistin luettavaksi, meillä kuitenkin lähin Mesekauppa ja dieselhuolto 300km päässä, edellämainitut oireet huomioiden auto olisi pitänyt viedä lavalla.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Epc

Viesti Kirjoittaja Petromax »

No hyvä,jos tuolla korjaantui.


Itsellä oli samanlaisia oireita.Vaihdoin kaikki polttoainejärjestelmän putket+o-renkaat.Eri suodattimia tuli kokeiltua.Joku sanoi,että alkuperäinen suodatin on kai kaikkein huonoin vaihtoehto.

Joitakin antureitakin tuli vaihdettua.
Forte käsittelykin tuli tehtyä,ei vaikutusta.Tälläkin joku on saanut pelastettua
pumpun.

Kaveri sanoi,mikä on paljon tuonut autoja saksasta,ettei ongelmaa ole siellä.
Varmaan on vaikutusta suomen talvella ja nykyajan diesel on melko "kuivaa"
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

Mulla on laitettu takaisku jo aiempien omistajien aikana. Välillä diesel haisee ulospäin ja jostain se sitä vuotaakin, mutta silti vielä epc-valo ei pala (koputan puuta). Olen laittanut aika usein talvella 2t-öljyä tankkiin juuri tuon polttoaineen kuivuuden takia. Ei ainakaan haittaa ole ollut.

kesällä tarkoitus tutkia mistä polttoainetta tulee...
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Sampaio79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 16.10.2005 12:17
Paikkakunta: Ivalo

Viesti Kirjoittaja Sampaio79 »

Dodih,
Nyt se sitten myrkyn lykkäs. Eli tuo letkujen tiivistely oli näköjään lumetta. Viikon seissyt mese ei enää lähde käyntiin. Hirnahtaa tosi ilkeästi kun avaimesta kääntää, ja sammuu sankan mustan pilven ja epc-valon saattelemana.
Eli kysymykseni kuuluukin: Mikä tarkalleen ottaen pumpusta laukeaa? Olen ymmärtänyt että tiivisteet- onko näin?
Tilasin germaaniasta jo tiivistesarjan ja pumpun lukitustapin.
Toimintasuunnitelma onkin seuraavaksi että nappaan pumpun irti ja lähetän vaikka klaukkalaan dieselhuoltoon tiivistesarja luukakseen teipattuna. Autolla kun ei pääse huoltoon kun lavalla raahaten (300km).
Onko tuossa pumpun irrotuksessa sen kummempaa huomioitavaa kun että kone pitää kiertää YKK +15 asentoon? niin ja pultit on vissiin vasenkätisellä kierteellä?

Sami
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Oliko jo paljonkin kilometrejä ajettu mersullasi?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Sampaio79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 16.10.2005 12:17
Paikkakunta: Ivalo

Viesti Kirjoittaja Sampaio79 »

186000 mittarissa -97 E220D.

Sami
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

No eihän noilla kilometreillä mikään pumppu korjausta tarvitse!

Missähän se vika oikein on? Asutko näillä Klaukkalan kulmilla? Laita YV:tä, jos vaikka kävisin katsomassa kävelylenkillä autoasi sunnuntaina - eli huomenna.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Sampaio79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 16.10.2005 12:17
Paikkakunta: Ivalo

Viesti Kirjoittaja Sampaio79 »

Tere,
Sori vastaus kesti hetken.
Ivalossa asustelen. Klaukkalasta puhuin kun kaikki tuntuvat kehuvan ko. dieselhuoltoa.

Sami
leikhan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.09.2014 06:48

Re: EPC-valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja leikhan »

Monenlaista näyttää olevan EPC valon syttymiseen,mulla syttyy,kun painaa jarrua ja alkaa huonsti käymään,alkaa jo tuntua saksalaiselta huumorilta 220d c -malli 99
leikhan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.09.2014 06:48

Re: EPC-valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja leikhan »

Nämä vehkeet tarvii paljon huumorintajua. Mulla korjaantu sillä kun vaihdoin ilmanputsarin,pelannu hyvin pari viikkoa,tänään käytin leimalla ja läpi meni huomautuksitta, konttorilta lähtiessä eka mutkassa,kun painoin jarrua,niin siinähän se oli EPC palaa onnellisesti ja vehe rynkyyttää, sammutus ja uudelleen käyntiin ja menoksi seuraavaan jarrutukseen.Joku esson mies sano jotta jarruvalokytkin hajonnu,valot kyllä toimii vaikka espi päällä.Tosin toinen sano ettei muuta vikaa ku,että on mersu.alan kyllä oleen samaa mieltä.
Mauni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 01.09.2015 18:09
Paikkakunta: Uusimaa

Re: EPC-valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Mauni »

Jarruvalokatkaisin on yleinen vika. Täsmää EPCn syttymiseen jarrua painaesa. Parin kympin osa ja helppo vaihtaa. Millä lailla rynkyttää?
Diesel on voimaa ja turbodiesel ylivoimaa.
leikhan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.09.2014 06:48

Re: EPC-valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja leikhan »

Näin oli. Nyt toimii taas ainaki150kmää meni
Vastaa Viestiin