m104 vihellys/ujellus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

m104 vihellys/ujellus

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Eilen alkoi töistä kotiin tultaessa kuulua vihellystä konehuoneesta. Ääni lähtee apukuskin puolelta, taikka ainakin kuskin pallilla kuullostaa että tulee apukuskin puolelta konehuonetta. Vihellys kuuluu kierrosten mukaan, tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Automaatin öljyt tarkistin, mutta vika ilmeisesti on moniurahihnassa taikka jossakin apulaitteessa. Ilmastoinnin pois päältä laitto, eikä puhalluksen 0:aan laitto ei auttanut

Voiko kulunut moniurahihna pitää tuollaista vihellystä, vai onko jonkin apulaitteen laakeri joka ulisee?

Miten on helpointa tarkistaa missä laitteessa vika on? Myös miten tarkistaa onko moniurahihna kulunut?

Laturi tuossa apukuskin puolella lohkoa nyt ainakin on, mutta mikä laite sen päällä on? w201:sessä ei laturin päällä ollut mitään.

Onko tuo ujellus mielestänne mitenkä vaarallinen koneelle. Lähinnä mietin että kannattaako yhtään ajella ennen kuin vika selvennyt?

Kysymykset saattavat olla todella tyhmiä, mutta en ole ennen joutunut moniurahihnan taikka sen pyörittämien laitteiden kanssa painimaan. Tarkoitus olisi näin aluksi selvittää itse missä päin vika saattaisi olla ennen korjaamolle vientiä, mikäli helppo itse korjata

Kiitos vastauksista.

Ainiin, kyseinen auto on 300-24v CE
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Moro

Laturin päällä on ilmapumppu joka puskee ilmaa pakosarjaan silloin kun kone on kylmä. "päästörajoitus juttu"

Kai sen äänen tulolähteen kuulee kun aukaisee konepellin ja menee kuuntelemaan... Jos mahdollista niin moniurahihna pois ja käsin pyörittelemään rullia yksi kerrallaan...

Itse olen juuri omasta autosta ottanut moniurahihnan pois kun keulalta kuului ylimääräistä ääntä varsinkin kylmällä ilmalla. No siinä sitten huomasin että kiristäjän pyörä, välirulla ja tuon ilmapumpun rattaan laakeri rahisivat kun niitä kädellä pyöritteli...
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Pitääkin viikonloppuna koittaa.

Onko tuo remmin pois otto pahakin homma? Jollakin kokemusta c124:stä m104 koneella? Aika ahtaalta kun tuo väli näyttää...

Toivotaan ettei vesipumppu pidä ääntä. On niin mukavassa paikkaa imusarjan alla ettei olekkaan ihan pikku homma.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

hippinakki kirjoitti:Pitääkin viikonloppuna koittaa.

Onko tuo remmin pois otto pahakin homma? Jollakin kokemusta c124:stä m104 koneella? Aika ahtaalta kun tuo väli näyttää...

Toivotaan ettei vesipumppu pidä ääntä. On niin mukavassa paikkaa imusarjan alla ettei olekkaan ihan pikku homma.
Ei ole vaikee homma ottaa pois mut kannattaa sit tarkkaan kattoo et miten se siellä OLI :!:

Joskus nimittäin palo tupakkia kun mietin ilman kuvia sitä takas. :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kuva
Tuosta oli apua ;) Itse jouduin vaihtamaan hihnan kiristimen. Kaikki uudet osat siihen oli hihnan lisäksi n. 150€, KL varaosat.

Itse otin syylärinkin irti (ja rikoin sen :oops: ) Helpottui tuo kiristimen vaihto ratkaisevasti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:[ http://www.detali.ru/cat/MB/B13135000003.0126.gif ]
Tuosta oli apua ;) Itse jouduin vaihtamaan hihnan kiristimen. Kaikki uudet osat siihen oli hihnan lisäksi n. 150€, KL varaosat.

Itse otin syylärinkin irti (ja rikoin sen :oops: ) Helpottui tuo kiristimen vaihto ratkaisevasti.
Sama kuva piti hakee sillon netistä et sain menee sen oikeelle urille.
(harmi kun en osaa noita kuvia laittaa tänne)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Kiitos kuvasta. Tuon avulla nousi mahdollisuudet saada hihna takaisin paikoilleenkin irrotuksen jälkeen.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Sergey kirjoitti:[ http://www.detali.ru/cat/MB/B13135000003.0126.gif ]
Tuosta oli apua ;) Itse jouduin vaihtamaan hihnan kiristimen. Kaikki uudet osat siihen oli hihnan lisäksi n. 150€, KL varaosat.

Itse otin syylärinkin irti (ja rikoin sen :oops: ) Helpottui tuo kiristimen vaihto ratkaisevasti.
Saisikohan joku tuon sergeyn ruskivoorumilta linkittämän kuvan jostakin muualta näkyviin :?:
Aamulla pitäs saada hihna takaisin paikalleen että pääsisi suorittamaan kesän ensimmäiset ajot. :D :twisted:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

kustomi kirjoitti:Saisikohan joku tuon sergeyn ruskivoorumilta linkittämän kuvan jostakin muualta näkyviin :?:
Aamulla pitäs saada hihna takaisin paikalleen että pääsisi suorittamaan kesän ensimmäiset ajot. :D :twisted:
Olikohan se tämä kuva?
Kuva
Ihan noilla Sergeyn linkittämän kuvan numeroilla googletin :roll:

Edit:
Joistakin autoista saattaa puuttua tuo oikealla-alhaalla oleva rulla.
Ilmastoinnin kompuraa ei pyöritetä niissä yksilöissä joissa ei ole ilmastointia. :wink:
Viimeksi muokannut JeremyH, Ma 07.06.2010 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sama kuva on!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin