Vaikea rengasvalinta - Auttakaa miestä mäessä
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Vaikea rengasvalinta - Auttakaa miestä mäessä
Kai tää tuning-osastolle kuuluu...
Pitäs rengaskauppaan mennä jotta saa perjantaina uudet kiekot alle. Haussa on ns. laadukkaat gummit ja valinta on vaikea. Haussa olisi hiljainen, kulutusta kestävä, mielellään mahdollisimman pyöreäolkainen rengas. Onko esittää mielipiteitä seuraavista renkaista ostopäätöstäni tukemaan?
Continental SportContact2
Kallein
Pahaa sanaa en ole kuullut keneltäkään
Goodyear Eagle F1 GS-D3
Kuulemma pitää ku tauti, myös märällä
Kuulemma myös äänekäs eikä kestä kulutusta
Semperit Direction-sport
n. 200 € edullisempi kuin Continental
Kuvio vaikuttaa äänekkäältä, ei muuta havaintoa
Pitäs rengaskauppaan mennä jotta saa perjantaina uudet kiekot alle. Haussa on ns. laadukkaat gummit ja valinta on vaikea. Haussa olisi hiljainen, kulutusta kestävä, mielellään mahdollisimman pyöreäolkainen rengas. Onko esittää mielipiteitä seuraavista renkaista ostopäätöstäni tukemaan?
Continental SportContact2
Kallein
Pahaa sanaa en ole kuullut keneltäkään
Goodyear Eagle F1 GS-D3
Kuulemma pitää ku tauti, myös märällä
Kuulemma myös äänekäs eikä kestä kulutusta
Semperit Direction-sport
n. 200 € edullisempi kuin Continental
Kuvio vaikuttaa äänekkäältä, ei muuta havaintoa
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Kai se hyvä kumi on, mutta laittaa pikkusen lisää paalua niin saa varmasti hyvät renkaat, ei nimittäin viittis heti vaihtaa jos ei miellytä ku tuppaa olemaan tuo koko aika arvokas.Mauri H. kirjoitti:Sitä se on, minä ja epk ajellaan sellaisilla.Mr_Benz kirjoitti:Kuulostaa laaturenkaalta...Mauri H. kirjoitti:Marangonit vaan
Sanokaapas muuten mitä noissa merkinnöissä on tuo xl ja fr? (225/35 ZR18 xl fr)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Tuossa noista merkinnöistä.
Mitä tarkoittaa XL-merkintä Nokian NRZi renkaan kokomerkinnän yhteydessä?
Rengas on kehitetty neljä yksikköä suuremmalle sallitulle pyöräkuormalle (load index). Syynä tähän on rengasnormien mukainen kuormitusindeksin vähennys V, W ja Y-nopeusluokissa, kun nopeus on yli 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Rengastyyppi on yleistymässä, kun nopeiden autojen massat ovat kasvaneet
Mitä tarkoittaa RF -merkintä 185/70R13 Nokian NRT2 -renkaan kokomerkinnän yhteydessä?
Merkintä tarkoittaa, että rengas kuuluu henkilöautonrenkaan korkeimpaan kantavuusluokkaan. RF-rengas on suunniteltu kantamaan normaalia henkilöauton rengasta suurempaa kuormaa.
On muistettava, että RF-renkaissa on oltava suuremmat käyttöpaineet kuin henkilöauton renkaissa. Yleinen paine maksimikuormalle on 290 kPa. Asuntovaunu- ja perävaunukäytössä kantavuutta voi nostaa 10%, kun samalla painetta nostetaan 20 kPa (< 100 km/h).
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Marangonin renkaat ovat ihan hyviä. Äitini vanhassa Volvo 740 oli sellaiset alla ja hyvin piti. Kesti myös pitkään.
Vanhemmiten ne "kovettui" ja kesällä mutkaan mennessä ne ulisi niin pirusti
Nyt laitettiin mein Mersun alle alupallot ja niiden päälle 205/55 marangoonit.
Vanhemmiten ne "kovettui" ja kesällä mutkaan mennessä ne ulisi niin pirusti
Nyt laitettiin mein Mersun alle alupallot ja niiden päälle 205/55 marangoonit.
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
Mun kokemusten mukaan renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote jossa pätee aikalailla aukottomasti vanha sanonta "halvalla ei hyvää saa".
Itse pitäydyn muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen vain ja ainoastaan tunnettujen, laadukkaita renkaita valmistavien valmistajien tuotteissa. Kuten esim Michelin,Continental,Goodyear,Nokia jne.
Falkenit, Marangonit, Barumit ym jätän kyllä ihan suosiolla sinne rengasliikkeen varastoon.
Vaikka perinteisten valmistajien renkaat ovat kalliimpia ne ovat sitten myös useimmiten parempia..ja renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote joissa en ole valmis tinkimään. Ensinnäkin sen takia että renkaat ovat osa turvallisuutta ja toiseksi sen takia että renkaat ovat erittäin merkittävä osa auton ajettavuutta ja ajo-ominaisuuksia.
En näe kovin järkevänä esim sitä että panostan autossani melkoisen määrän euroja alustaan ym ajo-ominaisuuksia parantaviin tekijöihin..ja sitten heitän alle jotkut halpa-renkaat jotka vievät ison osan ajo-ominaisuuksia sen sileän tien
Joskus aiemmin olen jossakin topicissa kertoillut viime kesältä kun pääsin testaamaan SLK:n alla muutamia erilaisia renkaita..erot ajo-ominaisuuksissa eri renkaiden välillä olivat niin valtavat että jos olisin sokkona ajanut niin en olisi uskonut ajavani samaa autoa!
Viimeistään sen kokemuksen perusteella hylkäsin kaikki loputkin ajatukset siitä että joskus laittaisin autoni alle jonkun halpisrenkaat.
Hyvä ja laadukas rengas on AINA kalliimman hintansa arvoinen..siitä olen 110% vakuuttunut.
Itse pitäydyn muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen vain ja ainoastaan tunnettujen, laadukkaita renkaita valmistavien valmistajien tuotteissa. Kuten esim Michelin,Continental,Goodyear,Nokia jne.
Falkenit, Marangonit, Barumit ym jätän kyllä ihan suosiolla sinne rengasliikkeen varastoon.
Vaikka perinteisten valmistajien renkaat ovat kalliimpia ne ovat sitten myös useimmiten parempia..ja renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote joissa en ole valmis tinkimään. Ensinnäkin sen takia että renkaat ovat osa turvallisuutta ja toiseksi sen takia että renkaat ovat erittäin merkittävä osa auton ajettavuutta ja ajo-ominaisuuksia.
En näe kovin järkevänä esim sitä että panostan autossani melkoisen määrän euroja alustaan ym ajo-ominaisuuksia parantaviin tekijöihin..ja sitten heitän alle jotkut halpa-renkaat jotka vievät ison osan ajo-ominaisuuksia sen sileän tien
Joskus aiemmin olen jossakin topicissa kertoillut viime kesältä kun pääsin testaamaan SLK:n alla muutamia erilaisia renkaita..erot ajo-ominaisuuksissa eri renkaiden välillä olivat niin valtavat että jos olisin sokkona ajanut niin en olisi uskonut ajavani samaa autoa!
Viimeistään sen kokemuksen perusteella hylkäsin kaikki loputkin ajatukset siitä että joskus laittaisin autoni alle jonkun halpisrenkaat.
Hyvä ja laadukas rengas on AINA kalliimman hintansa arvoinen..siitä olen 110% vakuuttunut.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Siksipä tässä kysellään... Itsekkään en ole harrastanut "halpis kokeiluja" oikeastaan missään asiassa. Kyllä tuntuu siltä että kallistun tuon Good Yearin puoleen, Continentalia toki tekis mieli, mutta se maksaa liikaa. Uniroyalin rainsporttia kans tarjos yks liike, mutta mutta....jva kirjoitti:Mun kokemusten mukaan renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote jossa pätee aikalailla aukottomasti vanha sanonta "halvalla ei hyvää saa".
Osaako joku sanoa Turun seudulta mestaa joka myis edullisesti Good Yearia?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Kuin myös! Makaroonilla ajellaan.Mauri H. kirjoitti:Sitä se on, minä ja epk ajellaan sellaisilla.Mr_Benz kirjoitti:Kuulostaa laaturenkaalta...Mauri H. kirjoitti:Marangonit vaan
Myös Toyoa pitää vähän kehaista
On ainakin hiljainen, pyöreä olkainen, kestää kulutusta siinä missä muutkin matalat renkaat.
Eikä myöskään ole halvimpia, niin ei voi olla huonokaan
Joku mersupurkaamo??
Continental on mitä luultavimmin hyvä..samoin on varmaankin Goodyear. Niiden välillä valinta on varmaankin enemmän mieltymyskysymys..molemmat varmasti toimii kelvollisesti.
Tosin kun silloin viime kesänä ajelin eri renkaita niin vaikka uskomattomalta tuntuukin niin melkoinen ero oli ajotuntumassa jopa muuten samalla, mutta eri nopeusluokan renkaalla. Eli kyseessä oli Dunlop SP1 V ja Dunlop SP1 W...eroa nimittäin todella oli, vaikka renkaat olivatkin ulkoisesti täysin identtiset.
Olen useammassakin yhteydessä harmitellut sitä että renkaan ostajalla ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta kokeilla eri renkaita ennen ostopäätöstä..varsinkin kun renkailla siis on TODELLA suuri merkitys siihen miltä auto tuntuu ajaa.
Esimerkkinä vaikka juuri SLK joka on hyvin herkkä kaikille alustaan liittyville asioille..ml renkaat. Näinpä vaikkapa SLK:hon renkaita hankkiva on täysin kuulopuheiden,tuurin ja "musta tuntuu" tiedon varassa renkaita hankkiessaan..ilman mitään mahdollisuutta testata autoonsa parhaiten sopivaa rengastusta. Aika huono homma, varsinkin kun miettii että käytännössä esim SLK:n rengastus ns merkkirenkailla maksaa pyöreästi 1000e..useimmilla rengasmerkeillä/ malleilla yli tuon tonnin.
Renkaat lienevät niitä harvoja tuon hintaisia tuotteita jotka kuluttaja joutuu käytännössä ostamaan täysin sokkona..tietämättä mitä rahallaan saa. Ei kovin hyvä homma..
Tosin kun silloin viime kesänä ajelin eri renkaita niin vaikka uskomattomalta tuntuukin niin melkoinen ero oli ajotuntumassa jopa muuten samalla, mutta eri nopeusluokan renkaalla. Eli kyseessä oli Dunlop SP1 V ja Dunlop SP1 W...eroa nimittäin todella oli, vaikka renkaat olivatkin ulkoisesti täysin identtiset.
Olen useammassakin yhteydessä harmitellut sitä että renkaan ostajalla ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta kokeilla eri renkaita ennen ostopäätöstä..varsinkin kun renkailla siis on TODELLA suuri merkitys siihen miltä auto tuntuu ajaa.
Esimerkkinä vaikka juuri SLK joka on hyvin herkkä kaikille alustaan liittyville asioille..ml renkaat. Näinpä vaikkapa SLK:hon renkaita hankkiva on täysin kuulopuheiden,tuurin ja "musta tuntuu" tiedon varassa renkaita hankkiessaan..ilman mitään mahdollisuutta testata autoonsa parhaiten sopivaa rengastusta. Aika huono homma, varsinkin kun miettii että käytännössä esim SLK:n rengastus ns merkkirenkailla maksaa pyöreästi 1000e..useimmilla rengasmerkeillä/ malleilla yli tuon tonnin.
Renkaat lienevät niitä harvoja tuon hintaisia tuotteita jotka kuluttaja joutuu käytännössä ostamaan täysin sokkona..tietämättä mitä rahallaan saa. Ei kovin hyvä homma..
Mulla ollut Good Year F1, Uniroyalia ja Contia. Tähän mennessä viime kesänä hankitut Continentalit ovat kyllä ajo-ominaisuuksiensa ja äänettömyytensä ansiot mukavimmat renkaat, mitä mulla on ollut. Kulutuskestävyydestä en osaa vielä sanoa mitään, sen verran vähän tuli
kilometrejä viime kesänä. Hinta oli kyllä sika rasvainen. Kaverillani Makaroonit ja kehu niitä kovasti, tiedä niistä sitten.
Coupeeseen ajattelin kuitenkin kokeilla noita Makarooneja, kun sillä ei nyt kuitenkaan ajella kovin paljon.
kilometrejä viime kesänä. Hinta oli kyllä sika rasvainen. Kaverillani Makaroonit ja kehu niitä kovasti, tiedä niistä sitten.
Coupeeseen ajattelin kuitenkin kokeilla noita Makarooneja, kun sillä ei nyt kuitenkaan ajella kovin paljon.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Tähän topicciin pitää kyllä kommentoida että esim. tuo jva:n hylkimä Falken valmistaa Good Yearille nopean ajon renkaita.
Suurin osa ns. halpisrengasmerkeistä on suurempien yhtiöiden omistamia, ja tasoltaan ainakin hyvin lähellä kalliimpia merkkirenkaita, tuotekehitystä on nääs turha tehdä kahteen kertaan.
Suurin osa ns. halpisrengasmerkeistä on suurempien yhtiöiden omistamia, ja tasoltaan ainakin hyvin lähellä kalliimpia merkkirenkaita, tuotekehitystä on nääs turha tehdä kahteen kertaan.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Niin no... Eiköhän nuo halpistehtaat ole aika usein suuremman tehtaan omistuksessa ja molemmat toimii omilla organisaatioillaan. Jos tuotekehitys olisi yhteinen, ja tavara lähes samaa, niin miksi ne sitten on erimerkkisiä ja erihintaisia? Siksi koska laatu ja hinta ei yksinkertaisesti yhdisty samassa paketissa ja siksipä esim. liirumlaarumit ei ole continentaleja Jos lukee vaikka jonkun rengastestin niin aika suuria eroja ne tahtoo löytää laatukumi - halpiskumi akselilta.Mauri H. kirjoitti:Suurin osa ns. halpisrengasmerkeistä on suurempien yhtiöiden omistamia, ja tasoltaan ainakin hyvin lähellä kalliimpia merkkirenkaita, tuotekehitystä on nääs turha tehdä kahteen kertaan.
Se että jos joku tehdas on toisen, suuremman tehtaan/konsernin kimpassa ei kyllä takaa yhtään mitään. Piste. Tämän olen omassa työssäni saanut todeta (läheinen yhteistyö erilaisten tuotekehitysorganisaatioiden ja tehtaiden kanssa).
Lyhyesti sanottuna kysymys on siis rajanvedosta. Paljonko sitä laatua/ominaisuuksia haluaa ja paljonko saa olla "kilohinta"
Niin ja Marangoni varmastikkin on kohtuullisen laadukas kumi, mutta...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Joo, totta kai tavara ei ole samaa, mutta varmasti tuotekehityksessä käytetään toisiaan hyväksi.Mr_Benz kirjoitti:Niin no... Eiköhän nuo halpistehtaat ole aika usein suuremman tehtaan omistuksessa ja molemmat toimii omilla organisaatioillaan. Jos tuotekehitys olisi yhteinen, ja tavara lähes samaa, niin miksi ne sitten on erimerkkisiä ja erihintaisia? Siksi koska laatu ja hinta ei yksinkertaisesti yhdisty samassa paketissa ja siksipä esim. liirumlaarumit ei ole continentaleja Jos lukee vaikka jonkun rengastestin niin aika suuria eroja ne tahtoo löytää laatukumi - halpiskumi akselilta.
Se että jos joku tehdas on toisen, suuremman tehtaan/konsernin kimpassa ei kyllä takaa yhtään mitään. Piste. Tämän olen omassa työssäni saanut todeta (läheinen yhteistyö erilaisten tuotekehitysorganisaatioiden ja tehtaiden kanssa).
Lyhyesti sanottuna kysymys on siis rajanvedosta. Paljonko sitä laatua/ominaisuuksia haluaa ja paljonko saa olla "kilohinta"
Niin ja Marangoni varmastikkin on kohtuullisen laadukas kumi, mutta...
Esim. tuossa aiemmin mainitsemassani Falken - Good Year jutussa Good Year taas tarjoaa Falkenille tuotekehitystä, siinä missä Falken valmistaa GY:lle niitä nopean ajon renkaita.
Itse taas olen sitä mieltä että normaali autoilija vaikkakin hiukan paremmalla autolla ei kumeissa eroja huomaa, suomen tiet kun ovat mitä ovat. Mutta kun kerran käytetään leveää ja matalaa rengasta joka armotta kuluu kesässä heikoksi, ei ainakaan omasta mielestäni ole tolkkua maksaa satsista 1000 €:tä kun sen voi saada 500 €:llä, ja käytännössä ei välttämättä huomaa mitään.
Ja taas jos asiaa katsotaan toiselta kantilta: Ostaa joka toinen vuosi kalliit renkaat, vaikka sitten tuo 1000€, tai ostaa joka vuosi halvemmat renkaat 500 €, näin halpiksilla ajavalla on aina alla uudet renkaat reilulla pinnalla, siinä kun merkkirenkaalla ajavalla on joka toisena kesänä kuluneet renkaat alla.
Olen varma siitä että kulunut merkkirengas on huonompi kuin uusi halpismerkkinen.
Toki jos on mahdollisuus ja haluja pitää pelimerkkejä kiinni renkaissa niin voihan niitä joka vuosi vaihtaa. Itse kypsyin esim. viime kesänä siihin kun kalliit merkkirenkaat kuluivat kesässä niin että paljoa kannata harkita niiden laittamista alle ensi kesäksi.
ps. nuo halppiksetkin ovat aika ajoin menestuneet vertailuissa tosi hyvin.
Laittakaa alle lähes normaalikokoiset laaturenkaat, ovat varmasti parhaat
ajaa näissä riisiravistimien urissa, Ei hae niinkuin ajokoira kuten leveillä renkailla. kestävät pidempään, kyljet pysyvät puhtaampina eli saavat vähemmän kiveä, ilmanvastuskerroin pienempi, polttoaineen kulutus pienempi vierintävastus pienempi, sadekelillä turvallisempi ja halvempi, jos muka notkuu on se kuvittelua, lisätkää painetta. Ei mersu tarvitse beach buggyn renkaita, kun sitä ei ole siksi suunniteltukaan, eikä sitä ole suunniteltu ulospäin levittäville vanteillekkaan. NO PISTETÄÄN TAAS NUORUUDEN
PIIKKIIN. Tämä on tosi!
"pappa"
ajaa näissä riisiravistimien urissa, Ei hae niinkuin ajokoira kuten leveillä renkailla. kestävät pidempään, kyljet pysyvät puhtaampina eli saavat vähemmän kiveä, ilmanvastuskerroin pienempi, polttoaineen kulutus pienempi vierintävastus pienempi, sadekelillä turvallisempi ja halvempi, jos muka notkuu on se kuvittelua, lisätkää painetta. Ei mersu tarvitse beach buggyn renkaita, kun sitä ei ole siksi suunniteltukaan, eikä sitä ole suunniteltu ulospäin levittäville vanteillekkaan. NO PISTETÄÄN TAAS NUORUUDEN
PIIKKIIN. Tämä on tosi!
"pappa"
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Jotenkin odotin tätä...Raimok kirjoitti:Laittakaa alle lähes normaalikokoiset laaturenkaat, ovat varmasti parhaat
ajaa näissä riisiravistimien urissa, Ei hae niinkuin ajokoira kuten leveillä renkailla. kestävät pidempään, kyljet pysyvät puhtaampina eli saavat vähemmän kiveä, ilmanvastuskerroin pienempi, polttoaineen kulutus pienempi vierintävastus pienempi, sadekelillä turvallisempi ja halvempi, jos muka notkuu on se kuvittelua, lisätkää painetta. Ei mersu tarvitse beach buggyn renkaita, kun sitä ei ole siksi suunniteltukaan, eikä sitä ole suunniteltu ulospäin levittäville vanteillekkaan. NO PISTETÄÄN TAAS NUORUUDEN
PIIKKIIN. Tämä on tosi!
"pappa"
Kun kerta Raimo oot vanhempi herrasmies, niin kannattanee hamuta tuoli alle kun julkaisen kuvat pienestä mersusta madallettuna, isoilla kiekoilla ja sikaohkasilla renkailla.
Mutta kuitenkin.. Totta turiset että vakio renkaat ja alusta on 100% varmuudella tietyllä tavalla mukavampi ja mersumaisempi, mutta nyt tavoitteena on joku muu kuin veltto lahnamersu..
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Joo pitää kyllä paikkansa..mutta siitä olen eri mieltä että ne olisivat tasoltaan lähellä toisiaan vain sillä perusteella että ne ovat saman omistajan hallinnassa.Mauri H. kirjoitti:Tähän topicciin pitää kyllä kommentoida että esim. tuo jva:n hylkimä Falken valmistaa Good Yearille nopean ajon renkaita.
Suurin osa ns. halpisrengasmerkeistä on suurempien yhtiöiden omistamia, ja tasoltaan ainakin hyvin lähellä kalliimpia merkkirenkaita, tuotekehitystä on nääs turha tehdä kahteen kertaan.
Myynnin kannalta ei olisi järkevää tehdä vastaavaa/yhtä hyvää rengasta kilpailemaan yhtiön kalliiden renkaiden kanssa. Esim Continental- Barum..jotka tulevat käytännössä samalta tehtaalta ja tietyllä tavalla voidaan sanoa että ne ovat "sama rengas"..jota ne eivät siis tosiasiassa todellakaan ole.
Automaailmasta kaikki varmaan tietävät että vaikkapa VW Passat ja Skoda Octavia ovat teknisesti ajatellen lähes "sama auto"..mutta jokainen tietää myös sen että tosiasiassa Passat ja Octavia eivät todellakaan ole sama auto.
Jos joku hiihtoa harrastaa niin tietää tuntee varmaankin alan erään mahtimerkin eli Fischerin sekä Virolaisen halpamerkin Visun. Teknisesti ajatellen Visu ja Fischer ovat sama suksi..osa malleista jopa tulee samalta valmistuslinjalta, mutta jokainen joka on molempia suksia kokeillut tietää taatusti että Visu ei ole Fischer.
Eli siis pointti on se että rengasmaailmassakin mahtivalmistajien kannattaa ostaa pikkuvalmistajat itselleen toisaalta kehitystyön kannalta..mutta ennenkaikkea siksi että saadaan koko markkinat haltuun. Eli myytävää löytyy halpaan hintaan myös niille joilla ei ola varaa, tarvetta tai halua ostaa kalliita merkkirenkaita. Halparenkaiden markkinat kun eivät nimittäin ole ihan pienet..siksi on tuloksen kannalta hyvä olla myös niillä mukana, mutta esim Continental myy halparenkaat mieluummin Barumina kuin Continentalina..profiloitumatta kuitenkaan halparengasvalmistajaksi..vaikka rahat kilahtaakin yhteiseen kirstuun.
Joo..ja Falkenista sen verran että itsellä ei kokemusta ko merkistä ole..ja koska tuota aiemmin mainitsemaani kokeilumahdollisuutta rengaskauppoja tehdessä ei ole niin tuskin uskallan koskaan edes ostaa Falkenia, koska en arvaa ostaa "sikaa säkissä".
Juuri tämän takia testausmahdollisuus rengaskauppojen yhteydessä olisi enemmän kuin tärkeää..
Etenkin kun vertaa TM:n ja muutaman Saksalaisen autolehden tuoretta kesärengasvertailutestiä. Marangonin taakse jäivät ns. laatumerkit Michelin, Dunlop, Firestone, Toyo.Mr_Benz kirjoitti:Niin ja Marangoni varmastikkin on kohtuullisen laadukas kumi, mutta...
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Totta, ei ne tietenkään sama rengas ole, eikä varmastikaan yhtä hyvä, mutta väitän että ero merkkirenkaisiin on pienimpi kuin se hintaero, merkkirenkaassa maksa myös nimi. Mutta aina ei se nimi ja hinta takaa hyvää laatua.jva kirjoitti:Joo pitää kyllä paikkansa..mutta siitä olen eri mieltä että ne olisivat tasoltaan lähellä toisiaan vain sillä perusteella että ne ovat saman omistajan hallinnassa.
Myynnin kannalta ei olisi järkevää tehdä vastaavaa/yhtä hyvää rengasta kilpailemaan yhtiön kalliiden renkaiden kanssa. Esim Continental- Barum..jotka tulevat käytännössä samalta tehtaalta ja tietyllä tavalla voidaan sanoa että ne ovat "sama rengas"..jota ne eivät siis tosiasiassa todellakaan ole.
Automaailmasta kaikki varmaan tietävät että vaikkapa VW Passat ja Skoda Octavia ovat teknisesti ajatellen lähes "sama auto"..mutta jokainen tietää myös sen että tosiasiassa Passat ja Octavia eivät todellakaan ole sama auto.
Jos joku hiihtoa harrastaa niin tietää tuntee varmaankin alan erään mahtimerkin eli Fischerin sekä Virolaisen halpamerkin Visun. Teknisesti ajatellen Visu ja Fischer ovat sama suksi..osa malleista jopa tulee samalta valmistuslinjalta, mutta jokainen joka on molempia suksia kokeillut tietää taatusti että Visu ei ole Fischer.
Eli siis pointti on se että rengasmaailmassakin mahtivalmistajien kannattaa ostaa pikkuvalmistajat itselleen toisaalta kehitystyön kannalta..mutta ennenkaikkea siksi että saadaan koko markkinat haltuun. Eli myytävää löytyy halpaan hintaan myös niille joilla ei ola varaa, tarvetta tai halua ostaa kalliita merkkirenkaita. Halparenkaiden markkinat kun eivät nimittäin ole ihan pienet..siksi on tuloksen kannalta hyvä olla myös niillä mukana, mutta esim Continental myy halparenkaat mieluummin Barumina kuin Continentalina..profiloitumatta kuitenkaan halparengasvalmistajaksi..vaikka rahat kilahtaakin yhteiseen kirstuun.
Joo..ja Falkenista sen verran että itsellä ei kokemusta ko merkistä ole..ja koska tuota aiemmin mainitsemaani kokeilumahdollisuutta rengaskauppoja tehdessä ei ole niin tuskin uskallan koskaan edes ostaa Falkenia, koska en arvaa ostaa "sikaa säkissä".
Juuri tämän takia testausmahdollisuus rengaskauppojen yhteydessä olisi enemmän kuin tärkeää..
Mutta tosiaan riskillä sitä mennään kun itsekin usein kokeilun vuoksi ostan hieman oudompia renkaita, ei voi etukäteen tietää miten pelaavat auton alla.
Otan varmaan julkaisemasi kuvat hyvänä pilana, varsinkin jos olet tosiaanMr_ Benz kirjoitti:Jotenkin odotin tätä...
Kun kerta Raimo oot vanhempi herrasmies, niin kannattanee hamuta tuoli alle kun julkaisen kuvat pienestä mersusta madallettuna, isoilla kiekoilla ja sikaohkasilla renkailla.
Mutta kuitenkin.. Totta turiset että vakio renkaat ja alusta on 100% varmuudella tietyllä tavalla mukavampi ja mersumaisempi, mutta nyt tavoitteena on joku muu kuin veltto lahnamersu..
kutistanut mustaa kutistesukkaa ison vanteen ulkokehälle ja lykännyt ne
vielä mersun alle. " Uskon että vaikka vähän korkeammallakin alustalla
pikkumersu pysyisi parkissa pystyssä, ilman ovien aukipitämistä elektroniikka
poiskytkettynä." Joten madallus on tarpeeton!
Minulla ei ole vakio alustaa korkea kylläkin, uskoisin että yksi foorumin
jäykimmistä. Eikä renkaanikaan ole vakiot kuin leveydeltään, painettakin 3,4
vakio 2,2 sijaan. Täällä vaan ei pärjää ilman maavaraa ja pidän pikkuteiden
vaudikkaita mutkia ja heittoja kivoina, täällä ajan mersua minä ei elektroniikka. (riittävän vanha ei elektroniikkka holhoa)
Minulla olisi alla Continentalit, mutta kun Nokialaisten ostaminen on
isänmaallinen teko ajan niillä. Tosi on!
"pappa"
Ps. vieläkö pidät herrasmiehenä?
jva kirjoitti:Mun kokemusten mukaan renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote jossa pätee aikalailla aukottomasti vanha sanonta "halvalla ei hyvää saa".
Itse pitäydyn muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen vain ja ainoastaan tunnettujen, laadukkaita renkaita valmistavien valmistajien tuotteissa. Kuten esim Michelin,Continental,Goodyear,Nokia jne.
Falkenit, Marangonit, Barumit ym jätän kyllä ihan suosiolla sinne rengasliikkeen varastoon.
Vaikka perinteisten valmistajien renkaat ovat kalliimpia ne ovat sitten myös useimmiten parempia..ja renkaat jos mitkä ovat sellainen tuote joissa en ole valmis tinkimään. Ensinnäkin sen takia että renkaat ovat osa turvallisuutta ja toiseksi sen takia että renkaat ovat erittäin merkittävä osa auton ajettavuutta ja ajo-ominaisuuksia.
En näe kovin järkevänä esim sitä että panostan autossani melkoisen määrän euroja alustaan ym ajo-ominaisuuksia parantaviin tekijöihin..ja sitten heitän alle jotkut halpa-renkaat jotka vievät ison osan ajo-ominaisuuksia sen sileän tien
Joskus aiemmin olen jossakin topicissa kertoillut viime kesältä kun pääsin testaamaan SLK:n alla muutamia erilaisia renkaita..erot ajo-ominaisuuksissa eri renkaiden välillä olivat niin valtavat että jos olisin sokkona ajanut niin en olisi uskonut ajavani samaa autoa!
Viimeistään sen kokemuksen perusteella hylkäsin kaikki loputkin ajatukset siitä että joskus laittaisin autoni alle jonkun halpisrenkaat.
Hyvä ja laadukas rengas on AINA kalliimman hintansa arvoinen..siitä olen 110% vakuuttunut.
Olen samaa mieltä!
Itse ajelin aikoinaan pinnatuilla ja kaiken maailman liirunlaarumeilla. Sitten kun Hakkikselta tuli 2:nen, ostaa päräytin asenteella " ei niissä kuitenkaan paljoo eroo oo nykyisiin "Turpoihin" mutta käsitys muuttui sillä kertaa. Auton ajoominaisuudet muutui totaalisesti ja pito aivan tautisesti.
Kesärengas puolella ostin "Makaroonit" viime kesänä. Kyllä oli Misukoiden jälkeen karmea auto ajaa!! Veteli minne sattuu, kulmien suuntauksenkin jälkeen.
Pitäis lähtee rengaskauppaan ja varma on että alla pyörii joko Misukka, Gutikka tai Nokia.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Tänään kävin asennuttamassa uudet renkaat, Continental Premium Contactit. Ensivaikutelma hyvä, vaikuttivat tahmeilta, hiljaisilta ja kevyesti rullaavilta. Katotaan nyt sitten kun ne ehtivät asettua.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Kaverini on ollut koko ikänsä autoalalla töissä, myös rengasliikkeessä, ja kun mainitsin että kokeilen Marangonia hän sanoi heti että todella hyvä valinta.
Kuulemma rengasliikkeessä Marangoneja vanteisiin vedettäessä ei juurikaan tarvinnut tasapainottaa jos vanteet olivat suorat, siinä kun Good Yeareihin meni vähintään 40 grammaa / rengas, yleisimmin 40-60, meni Marangonikierrokseen yhteensä 40 grammaa.
Se mitä tämä tarkoittaa voi jokainen miettiä itse, hänen mielipide oli se että GY:t olivat melkoisen epätasalaatuisia siinä missä Makaronit taas olivat varsin laadukkaita.
Mutta sellaista tällä kertaa, halusin vaan jakaa tämän kanssanne, kun tuli kaverin kanssa tänään puheeksi.
Kuulemma rengasliikkeessä Marangoneja vanteisiin vedettäessä ei juurikaan tarvinnut tasapainottaa jos vanteet olivat suorat, siinä kun Good Yeareihin meni vähintään 40 grammaa / rengas, yleisimmin 40-60, meni Marangonikierrokseen yhteensä 40 grammaa.
Se mitä tämä tarkoittaa voi jokainen miettiä itse, hänen mielipide oli se että GY:t olivat melkoisen epätasalaatuisia siinä missä Makaronit taas olivat varsin laadukkaita.
Mutta sellaista tällä kertaa, halusin vaan jakaa tämän kanssanne, kun tuli kaverin kanssa tänään puheeksi.
Yleensä hiukan halvempi rengas tarvii vähemmän painoja.Mauri H. kirjoitti:Kaverini on ollut koko ikänsä autoalalla töissä, myös rengasliikkeessä, ja kun mainitsin että kokeilen Marangonia hän sanoi heti että todella hyvä valinta.
Kuulemma rengasliikkeessä Marangoneja vanteisiin vedettäessä ei juurikaan tarvinnut tasapainottaa jos vanteet olivat suorat, siinä kun Good Yeareihin meni vähintään 40 grammaa / rengas, yleisimmin 40-60, meni Marangonikierrokseen yhteensä 40 grammaa.
Se mitä tämä tarkoittaa voi jokainen miettiä itse, hänen mielipide oli se että GY:t olivat melkoisen epätasalaatuisia siinä missä Makaronit taas olivat varsin laadukkaita.
Mutta sellaista tällä kertaa, halusin vaan jakaa tämän kanssanne, kun tuli kaverin kanssa tänään puheeksi.
Tähän mennessä uusista renkaista pohjat on vienyt continental.
Painoja meni n. 100g / rengas... ja niitä pyöriteltiin ja väänneltiin ja aina yhtä paljon!
Vaan ei kait se silti mikään huono rengas ole?
Joku mersupurkaamo??
Tässä teille huiput kesä renkaat...
Ovat ainaki halvat, mutta muusta ei tietoa.
http://www.eurovanne.fi/ekoturbo.htm
Jos pyöräkulmat kunnossa, niin kait ne kesän tai kaksi kestää...
Ovat ainaki halvat, mutta muusta ei tietoa.
http://www.eurovanne.fi/ekoturbo.htm
Jos pyöräkulmat kunnossa, niin kait ne kesän tai kaksi kestää...
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Voi harmi ku ei ollu sopivaa kokoa...Arto.L kirjoitti:Tässä teille huiput kesä renkaat...
Ovat ainaki halvat, mutta muusta ei tietoa.
http://www.eurovanne.fi/ekoturbo.htm
Jos pyöräkulmat kunnossa, niin kait ne kesän tai kaksi kestää...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei sitä sitten raskinut panna liikaa niitä peli merkkejä peliin ja päädyin Falkeniin. Oisin varmaan muuten ottanut Good Yearit, mutta falkenissa tuntui kumi olevan jonkin verran pehmeämpää. Valitsin siis näppituntumalta toivoen että pehmeämpi on hiljaisempi. No jos on huonot niin ens kesänä voi sitten uusia.
Huomenna laitetaan sitten "Raimon kauhistukset" alle...
Huomenna laitetaan sitten "Raimon kauhistukset" alle...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Minä tein epäisänmaallisen teon ja tilasin juuri renkaat saksasta www.reifenversand.com putiikista. Toyo PXT1S renkaat olivat tuolla 103 € / kpl kun kotosuomessa hinta näytti pyörivän jossain 260 € tuntumassa. Ja rengaskoko oli 225/45ZR17. Moottoripyörän renkaita olen tuosta puljusta tilaillut jo aiemminkin.
Saas nähdä millaiset nuo jaappanilaiset renkaat ovat mersun alla.
Saas nähdä millaiset nuo jaappanilaiset renkaat ovat mersun alla.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07