"superturbo" kysymyksiä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
JoMa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 06.05.2007 15:40

"superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JoMa »

Tuollainen superturbo on tässä jo jonkin aikaa mietityttänyt ja kysymyksiä olisi sellainen liuta ettei kaikkea edes muista tähän kirjoittaa..

Elikkä mikä kone tuollaisen oikeasti tehokkaan diiselin rakentamiseen olisi paras? Autona olisi 124 koppanen sedani ja mielellään facelift malli jos vain sellainen oikealla koneella jostain sattuisi löytymään.. Mitä tuo superturbo sana sinällään edes tarkoittaa? Tai siis ideana olisi saada sellainen 400 heppainen kone tehtyä. Miten tuo 4-maticci kestäisi tuollaisilla tehoilla? Miten muuten kone kestää? Mitä kaikkea täytyisi tehdä jotta tuolllainen olisi mahdollinen?

Kuinka kallis tuollaisen rakentaminen olisi? Ja mitä muutoksia pitää tehdä? Minkä hintaisia nuo valmiit rakennelmat sitten ovat? Luulen että valmiin ostaminen tulisi niin vaikeaksi koska mitä olen katsonu niin vaikeaa tuntuu olevan löytää ulkomailtakaan juuri sellaista kuin haluaisin.. Mielessä olisi sedani mustana ja faceliftina ja mustilla sportline nahoilla, ilmastoinnilla ja vakkarilla ja jos vielä olisi neliveto jos se vain kestäisi.. Näyttää vain tuollainen olevan kohtuu harvinaisuus.. Jos sopiva löytyisi ja kaikki tässä selviäisi olisi auto tarkoitus täysin käydä läpi ja rakentaa auto pitkäksi aikaa..

Mitä tuohon facelift malliin tulee muutoksia muuta kuin ainakin etusäleikkö muuttuu ja onhan se aina uusin malli tuosta korimallista? Mitä tuollaiset superturbot sitten kuluttavat?

Tässäpä ainakin aluksi liuta kysymyksiä, toivottavasti edes osaan saataisiin vastaus tätä kautta.. En tiedä että onko tämä edes oikea osio laittaa tälläisiä kysymyksiä mutta toivottavasti jos olen väärässä niin modet siirtävät tämän oikeaan osioon..

Ja jos jostain löytyy linkkejä ja tietoa asiasta niin ottaisin niitä mielellään vastaan..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ainakin osaan noista löytyy tietoa hakutoiminnolla. Kokeile eri hakusanoja, esim. superturbo tai turbotus, ja tutki saalista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

JoMa kirjoitti:Elikkä mikä kone tuollaisen oikeasti tehokkaan diiselin rakentamiseen olisi paras? Autona olisi 124 koppanen sedani ja mielellään facelift malli jos vain sellainen oikealla koneella jostain sattuisi löytymään.. Mitä tuo superturbo sana sinällään edes tarkoittaa? Tai siis ideana olisi saada sellainen 400 heppainen kone tehtyä. Miten tuo 4-maticci kestäisi tuollaisilla tehoilla? Miten muuten kone kestää?
ST koneena käy 124:sen 300 turbo dieselin oma kone, 400 heppaa jos tavoittelet on OM606, väyrysen 24 venttiilinen koneen hankkiminen edessä.
Laatikko vaatii vahvistamisen. 4 matic ei käsittääkseni kestä ST käyttöä.
ST = 100hp/litra.
JoMa kirjoitti: Mitä kaikkea täytyisi tehdä jotta tuolllainen olisi mahdollinen? Kuinka kallis tuollaisen rakentaminen olisi? Ja mitä muutoksia pitää tehdä? Minkä hintaisia nuo valmiit rakennelmat sitten ovat? Luulen että valmiin ostaminen tulisi niin vaikeaksi koska mitä olen katsonu niin vaikeaa tuntuu olevan löytää ulkomailtakaan juuri sellaista kuin haluaisin.. Mielessä olisi sedani mustana ja faceliftina ja mustilla sportline nahoilla, ilmastoinnilla ja vakkarilla ja jos vielä olisi neliveto jos se vain kestäisi.. Näyttää vain tuollainen olevan kohtuu harvinaisuus.. Jos sopiva löytyisi ja kaikki tässä selviäisi olisi auto tarkoitus täysin käydä läpi ja rakentaa auto pitkäksi aikaa..
Rakentamiseen kannattaa varata 10k€. Hyvänä apuna on autonrakentelu tausta. ST mersun löytäminen ulkomailta on vaikeaa, ST on ns. Suomalainen "keksintö". Helpointa on kytätä nettiautoa ja dieseleiden virittämiseen keskittyneiden forumeiden myydään palstoja.
JoMa kirjoitti:Tässäpä ainakin aluksi liuta kysymyksiä, toivottavasti edes osaan saataisiin vastaus tätä kautta..
Haku on ystäväsi..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

SamuliS kirjoitti:
ST koneena käy 124:sen 300 turbo dieselin oma kone, 400 heppaa jos tavoittelet on OM606, väyrysen 24 venttiilinen koneen hankkiminen edessä.
Laatikko vaatii vahvistamisen. 4 matic ei käsittääkseni kestä ST käyttöä.
ST = 100hp/litra.
Kyllähän siitä vanhemmasta kapeakantisesta OM603sta saa tuon 400hv ihan kohtuudella ulos. Paras tulos ko. koneesta on lähempänä 500hv. Jos ei jopa ylikin.
ST-raja on 100kw/litra :D

ST:n katsastusta helpottaa huomattavasti kun hommaat EI-vähäpäästöisen auton. Eli vanhemman kuin -92 Toki sitä ei saa alunperin facelift mallina mutta kyllähän sen voi itse päivittää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mika.T kirjoitti:ST-raja on 100kw/litra :D
Kova on raja. Vielä on viton kanssa puuhaa jos tuohon meinaan päästä :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:ST-raja on 100kw/litra :D
Kova on raja. Vielä on viton kanssa puuhaa jos tuohon meinaan päästä :shock:
Sen takia mä aloinkin pienentämään Viton iskutilavuutta, on edes jotain mahkuja :lol: Tuo raja tarkoittaa 57.5 kW/sylinteri eli 77 hp. Alunperin Vitossa on 24,5 hp eli alkuperäinen teho pitäisi pystyä kertomaan piillä (3,14).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kävin äsken citymarketissa :roll: siinä jossain tuunikilehdessä on juttu ST mersusta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57222

Ostaisin tuon,mutta vaimo pisti ehdoksi ,että pitäis offroad auto myydä ensin ,siihen ei pysty venymään niin täytyy unohtaa koko juttu :(
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Toihan ois alkuperäiselle kyselijälle edullinen tapa päästä kiinni ST Mersuun..
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Tre. Oisko jollain kokemusta holset hx35 tai hy35 ahtimista.
Tavoitteena ois 250-300 hepoa ja ripeä käyttöauto. Kone on om603 (300tdt)
Ja mahtuuko tommonen ahdin vakio pakosarjaan ja kannattako sitä siihen ylipäänsä laittaa vaikka sopisikin.

Konttorilla kävin kyselemässä siitä katsastuspuolesta jo etukäteen. Teholappu sekä
meinas, että tarvitaan vastaavuustodistus kyseisen mallisarjan tehoikkaamman auton alustatiedoista. Siis mitä ihmettä! täytyykö siihen laittaa jonku amg:n jarrut yms. Meinas, että täytyy, vaikka tehot nousis yhen kilovatin verran.
Tietääkseni noita on tehty ihan laillisiksi 124 300tdt:n omilla jarruilla...?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jokkis kirjoitti:Tre. Oisko jollain kokemusta holset hx35 tai hy35 ahtimista.
Tavoitteena ois 250-300 hepoa ja ripeä käyttöauto. Kone on om603 (300tdt)
Ja mahtuuko tommonen ahdin vakio pakosarjaan ja kannattako sitä siihen ylipäänsä laittaa vaikka sopisikin.

Konttorilla kävin kyselemässä siitä katsastuspuolesta jo etukäteen. Teholappu sekä
meinas, että tarvitaan vastaavuustodistus kyseisen mallisarjan tehoikkaamman auton alustatiedoista. Siis mitä ihmettä! täytyykö siihen laittaa jonku amg:n jarrut yms. Meinas, että täytyy, vaikka tehot nousis yhen kilovatin verran.
Tietääkseni noita on tehty ihan laillisiksi 124 300tdt:n omilla jarruilla...?
Jos haluat muutoskatsastaa mallin W124 300 hv tehoille, tarvitset säädösten mukaan 500E alustan. Muutoin kannattaa harkita esim. 300E alustaa (teho max 188 hv) tai 300E-24 alustaa (teho max 231 hv) tai muuta bensamallin moottoria vertailumoottoriksi. Mallin 300TD Turbo alusta riittää 143 hevosvoiman tehoille. Jos mallin 300TD Turbo alusta vastaa jonkun tehokkaamman bensamallin alustaa, voi tehoa nostaa muutoskatsastuksessa tuohon bensamallin tehoon asti ilman alustamuutoksia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

jokkis kirjoitti:Tre. Oisko jollain kokemusta holset hx35 tai hy35 ahtimista.
Tavoitteena ois 250-300 hepoa ja ripeä käyttöauto. Kone on om603 (300tdt)
Ja mahtuuko tommonen ahdin vakio pakosarjaan ja kannattako sitä siihen ylipäänsä laittaa vaikka sopisikin.
mulla oli entisessä hy35, mynäpumppu kooleri ym härpättimet, ~350/600 tehot, oli mukava käyttää ja alhaalta vetämään.. jos ny tuollasiaki tehoja haet laita ihmeessä se pakosarjakin vaihtoon, itte tekemällä tai teettämällä, ei pitääs iso lisä olla kustannuksiin muun roppauksen ohella.
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Kiitos vain vinkeistä. Juttelin pro-turbon myyjän kanssa ja hän meinas, että dieselissä toimii parhaiten vakio pakosarja. Eivät jouda tekemään pakosarjaa ja heittivät tommosen jutun kehiin. Ite oon kyllä toista mieltä.
300TDT
200D
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Muutaman kerran Pro-Turbon pajalla asioineena voin kyllä todeta, että ei siellä kyllä turbodieseleistä tiedetä tuon taivaallista..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jokkis kirjoitti:Kiitos vain vinkeistä. Juttelin pro-turbon myyjän kanssa ja hän meinas, että dieselissä toimii parhaiten vakio pakosarja. Eivät jouda tekemään pakosarjaa ja heittivät tommosen jutun kehiin. Ite oon kyllä toista mieltä.
No mites ne ton väitteen perusteli? Tahtoo nuot orig sarjat olla hyvinpitälti ennemmän tai vielä enemmän pskoja.

Onhan niitäki hyvällä menestyksellä käytetty, mutta paljon paremmanki saa pienelllä vaivalla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

jeemu kirjoitti:
jokkis kirjoitti:Kiitos vain vinkeistä. Juttelin pro-turbon myyjän kanssa ja hän meinas, että dieselissä toimii parhaiten vakio pakosarja. Eivät jouda tekemään pakosarjaa ja heittivät tommosen jutun kehiin. Ite oon kyllä toista mieltä.
No mites ne ton väitteen perusteli? Tahtoo nuot orig sarjat olla hyvinpitälti ennemmän tai vielä enemmän pskoja.

Onhan niitäki hyvällä menestyksellä käytetty, mutta paljon paremmanki saa pienelllä vaivalla.
kkd tekee siihen jeemulle paaljoon paremman hetkessä
http://kkdmotorsport.kuvat.fi/kuvat/pakosarjoja/
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

noita kuvia katoin niiin oli kyllä hyvän näköstä ukot osaa hommansa :)
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Kuva

Tollaisii pikaliittimiä mistäs niitä saa itel meni muutama rikki on muovisia ja metallisia
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

http://www.tarvikemotti.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5251
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuorma-autoihin varaosia myyvässä liikkeessä noita on.
S124 300TE
S211 E500
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: "superturbo" kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

saakohan tohon holley 150 siirtopumppuun mitään varaosii
kun alko eilen pitää vähän korvaan pistävää ääntä ,mistä lie johtuu?
Vastaa Viestiin