Juben w124 230E -85 jäärataprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Itseäkin pääs purasemaan jäärata kärpänen :) tosin kalusto on vähän halvempaa mallia. Ei voi muutasanoa kun on kyllä lystiä päristellä tuolla :D
Me ajellaan tommosella hybridi hirviöllä.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Noniin, pakosarjan laippa on nyt oikaistu ja putkisto muutenkin sipistelty siihen kuntoon, että kai tuon jäärata-autoon passaa istuttaa :roll:

Kuva

Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Just :roll: :roll:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

aadolf kirjoitti:Just :roll: :roll:
Hulluutta on monenlaista :idea:
Hinkkaamiseen ja maalaamiseen meni monta tuntia, mutta kyllä nyt silmä lepää ja on hyvä mieli koska tuli jopa omasta mielestä siisti :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
j4ki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 29.07.2008 16:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja j4ki »

No joo ite olisin maalannu mustakas, mutta eipä tuo paljoa näy. :D
- keep it simple -
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

j4ki kirjoitti:No joo ite olisin maalannu mustakas, mutta eipä tuo paljoa näy. :D
Niin minäkin muuten mutta eipä kestä musta versio ko. maalista kuin 400 asteeseen asti :?
Tuo Tikkurila Termal alumiini/silikonimaali kestää hopeana punahehkuun asti, siksi maalsin sillä muut paitsi takapöntön!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tänään auto kasaan ja huomenna kokeilemaan :arrow:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

joop79 kirjoitti:Miten toteutit tuon nopean ohjauksen????
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

sunbeam kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Miten toteutit tuon nopean ohjauksen????
Omassa jäärata lintassa lyhensin kääntövarsia 20mm ja samalla suoristin niitä,kaartoharitus pienenee.
Poikki ja migillä kiinni ne on valuterästä ei valurautaa
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuommonen oli:
Kuva

Ja tuommonen tuli:

Kuva

Ei ole punnittu paljonko lähti, mutta paljon ja kaikki ulkokehältä :roll:
E: Vauhtishan on käytetty myös tasapainoituskoneessa, mutta ei ollu grammaakaan heittoa :shock:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuo vauhtipyörän kevennys vaikuttaa jo merkittävästi kierrosherkkyyteen ja ehkäpä kihtyvyyteenkin.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Oliko orkkis vauhtipyörä?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kummeli kirjoitti:Oliko orkkis vauhtipyörä?
Oli...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Lyhensit siis kääntövarsia 20mm? Onko ongelmia kuolleen kulman kanssa? Kääntyykö pyörät enemmän vai vähemmän kui vakiona?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mersussa on rajoitettu navan kääntyminen, eli nopea ohjaus ei vaikuta siihen. Toki toppareita muokkaamalla saa kääntyvyyttä lisää.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Petehri kirjoitti:Mersussa on rajoitettu navan kääntyminen, eli nopea ohjaus ei vaikuta siihen. Toki toppareita muokkaamalla saa kääntyvyyttä lisää.
kyllä lankussa pyörät kääntyy ihan riittävästi :D ei mulla ainakaan ole tarvetta saada niitä enempää poikittain... tais olla myös yksi niistä ominaisuuksista, jotka sai mun vaihtamaan koriksi 124 koppaisen, sen 600 fiatin tilalle... aloin jossain vaiheessa suunnittelemaan 124 etupään asentamista siihen 600 koriin, niin totesin, että on helpompiakin tapoja tehdä sama homma :wink: taka-akselihan mulla oli jo mersusta muutenkin...

mulle ei yhtäkkiä tule mitään muuta merkkiä vastaan, joka tarjoaa samat "kääntökulmat" etupyörille, kuin mersu :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

napa kirjoitti:mulle ei yhtäkkiä tule mitään muuta merkkiä vastaan, joka tarjoaa samat "kääntökulmat" etupyörille, kuin mersu :roll:
Juu kyllähän mersussa pyörät kääntyy. Huonona puolena oikeastaan on renkaiden asento ääriasentoon käännettynä. Siis jos ajetaan kovaa poikittain renkaat linkussa pyörät ei enään otakkaan maahan kiinni ihan "niinkuin pitäisi". Tämä enemmänkin ongelma drifting touhuissa asfaltilla eikä niinkään jos koitetaan ajaa KOVAA jääradalla.

Rivipyörää, rivipyörää!!! opasti mullekkin joskus yksi kokenut ratin vääntäjä, kun jääradalla vedin poikittain sen edessä. :wink:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jäällä se on tosiaan vain etu, kun on mersun etupää... ainakin siinä vaiheessa, kun meinaa karata rasasta :D

asfaltilla on myös kumit jo niin leveitä, että menetetään pitoa liian suurella casterilla (eikös se ollut se takakallistuma)

vaikka mulla oli siinä 600 korissa kyllä vielä rajummat camberit ja casterit edessä, kuin mersussa vakiona ja silti pidin sitä yllättävän hyvänä ajaa myös asfaltilla (loppui luonto ennen, kuin etupäästä pito :wink: mikä on suuri ihme 600 fiatilla...) en kyllä päässyt kovin montaa kertaa vetämään sillä asfaltilla, kun se kone räjähti :P mutta ei kylmiltään järki antanut vetää ihan täyzii, joka kierroksella tietysti aina vähän nopeutta lisää, kunnes meni se kone :? oli eka kerta asfaltilla, niin sekin vähän rajoitti, ja kun talvella olin saanut jo 3 norraa poikki jäällä, niin vähän hirvitti mitä asfaltilla tapahtuu...

vaikka jälkeen päin olen tullut siihen tulokseen, että joku muu paikka sieltä olis pettänyt, kuin se 8 mm paksu norra, jonka sinne viimeksi asensin :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tämän illan remontti kusi heti alkuun kun ei saatu laatikon takamutteria irti, tuossa kotitallissa kun ei ole kompressoria.
Laitettiin vauhtipyörä ja kytkin paikoilleen ja vaihdettiin silmälaakeri, jonka "ulosvetäjään" tarvittiin seuraavanlaisia osia:
Kuva

:roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

napa kirjoitti:
mulle ei yhtäkkiä tule mitään muuta merkkiä vastaan, joka tarjoaa samat "kääntökulmat" etupyörille, kuin mersu :roll:
Volvo 240/740 antaa aika kovan vastuksen tässä suhteessa, sen verran tullut lainailtua aikoinaan äitin autoa
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

viime talvena oikein testailin, että millaisessa "tappisladissa" tuota 124 pystyy viemään, kaveri jolla on itsellä 240 volvo, totesi vain kateellisena, että voi kun volvossakin olis kääntyvät etupyörät :D

w124 200D vakiokoneella ja automaatilla ei ehkä ole se nopein auto jäällä, mutta hauskaa silläkin pystyi pitämään :P varsinkin nastattomilla talvirenkailla...

ei päässy muut vastaaviin luistokulmiin pyöräyttämättä autoa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Juu minun mielestä myös Mersun renkaat kääntyy riittävästi. Nopealla ohjauksella auto on kyllä ohjauksen puolesta loistava, koskaan ei tarvi veivata toiselle kierrokselle :wink:
Aikamoiseen kulmaan uskaltaa paiskata ilman spinnaamisen pelkoa :)

Mutta topic is now:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
Sami T kirjoitti:Lyhensit siis kääntövarsia 20mm?
Varret tulivat minulle valmiina sellaiselta taholta mitä ilman tässä koko projektissa oltaisiin vielä alkutekijöissä!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jube kirjoitti:Varret tulivat minulle valmiina sellaiselta taholta mitä ilman tässä koko projektissa oltaisiin vielä alkutekijöissä!
Niin tää on semmonen bolt on projekti. :lol: Näitähän tehdään joka kylällä useita kymmeniä :wink:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Viisain se on teettää semmosella kuka osaa kun itse voin tunnustaa, että hitsaustaito puuttuu tyystin :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Meinaatko tehdä kannelle mitään muutoksia? Voisi tuoda kivasti lisää tehoa kannen madallus, jyrkkä nokka ja kanavien siistiminen. Eikös noissa koneissa ole puristukset vakiona todella matalat?

Huomasiko laatikon vaihdolla mitään eroa, eli oliko huomattavasti tiheempi? Onkohan myös w201:sessä dieselissä tiheämpi laatikko?

Eihän olisi kuvaa noista valmiista kääntövarsista?
Viimeksi muokannut japex, To 11.02.2010 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Petehri kirjoitti:Rivipyörää, rivipyörää!!! opasti mullekkin joskus yksi kokenut ratin vääntäjä, kun jääradalla vedin poikittain sen edessä. :wink:
Juu, eihän se hauskinta ole mutta ylivoimaisesti parhaat ajat tulee rivipyörin 8) Nimim."saksankitkat rules vajaatehoisessa tärpätissä"
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Petehri kirjoitti:Mersussa on rajoitettu navan kääntyminen, eli nopea ohjaus ei vaikuta siihen. Toki toppareita muokkaamalla saa kääntyvyyttä lisää.
+ madalloitetussa autossa ottaa raidetangot sinne runkopalkkeihin kiinni. selviää rälläkällä...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ääninäyte on surkea koska on liian läheltä digikameralla otettu, mutta aika pikaseen tulee rajoitin vastaan, verkkasemmin vinkasee tehtaan jäljiltä oleva M102 :roll:

Kuva

Kuva

Ratti vaihtui samalla uuteen "kumipintaiseen" luisiin ja startti diesel malliseen!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kolositko takapuskuria putken kohdalta, että sait sen tarpeeksi ylös?? Näyttäisi vaan kuvassa jotenkin roikkuvan!? :?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Petehri kirjoitti:Kolositko takapuskuria putken kohdalta, että sait sen tarpeeksi ylös?? Näyttäisi vaan kuvassa jotenkin roikkuvan!? :?
Putki on kuvissa runkoa vasten, eli ylemmäksi ei saa muuten kuin pirraamalla peltiä :?
Pitää tänään tiputtaa muutama milli alaspäin ettei vastaa runkoon jo myöhemmin käyttää puskuri pois ja pirrata peltiin kolo...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin