Tuulilasin herkkä rikkoutuminen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Tuulilasin herkkä rikkoutuminen...

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Vuosi sitten vaihdatin 201:seen vm. 91 tuulilasin. Se oli ehjä 2 viikkoa ja nyt se piti vaihdattaa uuteen, ku 2 isoa halkeamaa. Matkailuautoon ( Ducato vm. 91 )vaihdettiin myös tuulilasi viime keväänä. Tänään tuli kivi edellä ajavasta autosta ja lasissa on rengasmainen särö. Onko teillä tietoa vahvemmasta tuulilasista. Nehän ennen vanhaan kesti isältä pojalle. Liekö syynä lyijypitoinen lasi, vai paksuus ja nykyajan sepeli tarttuu sivuteiltä ja liukkauden torjunnasta karkeisiin kesärenkaisiinkin.
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulle ainakin ne sanoi konttorilla, etteivät viitsi edes laittaa otteeseen merkintää lasista, kun se on mersun tyyppivika, että ovat ympäriinsä halki...

omassa ducatossa taas on keskellä lasia vaakatasossa n. 60 cm mittainen railo ja otteeseen tulee aina merkintä, että pitää olla vaihdettuna siihen ja siihen päivään mennessä, en kuitenkaan ole sitä vaihtanut vielä 5 vuoteen, kun ei niistä sakoteta, eikä katsastus siitä pomppaa...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Omasta mielestäni nykyaikaiset lasit "hiekkapuhaltuvat" paljon nopeammin kuin vanhat. Farkkuun vaihdettiin lasi kolmisen vuotta sitten ja nyt on jo kunnolla puhallettu. Luulen, että johtunee lyijypitoisuuden vähenemisestä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mitä enemmän lasissa on lyijyä, sitä pehmeämpää se on. Kovempi lasi varmaan halkeaa helpommin ja naarmut / kiveniskemätkin lienevät sitämyöten terävämpiä, selvemmin havaittavia. Ihan samoista raakalaseista, tosin erisävyisistä ja paksuisista, tehdään niin John Deeren traktorin lasit kuin Bugatti Veyronin, Bentley Arnagen ja Aston Martininkin lasit, siis meillä ainakin. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

PM kirjoitti:Mitä enemmän lasissa on lyijyä, sitä pehmeämpää se on. Kovempi lasi varmaan halkeaa helpommin ja naarmut / kiveniskemätkin lienevät sitämyöten terävämpiä, selvemmin havaittavia. Ihan samoista raakalaseista, tosin erisävyisistä ja paksuisista, tehdään niin John Deeren traktorin lasit kuin Bugatti Veyronin, Bentley Arnagen ja Aston Martininkin lasit, siis meillä ainakin. :)
Bill Clinton? :lol:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jahas - mulla pomppas pari viikkoa sitten katsastuksessa, kun apumiehen puolelta särö kuulemma on tullut näkökenttään...

Vaihdatin lasin Tip_topilla 370 euroa ja tänään tuossa pihalla illan viiletessä halkesi laidasta laitaan itsekseen - ja sisäpuolelta pelkästään!

Et silleesti. Nut se on näkökentässä - hyvin arvasi katsastusmies. Harmi etten ennättänyt käydä näyttämässä ehjää lasia; meneeköhän leima vanhaksi ennenkuin saa uuden ajan... :(
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

W211 alkuperäinen tuulilasi tuntuu kestävän paremmin kuin vanhempien mallien. Tuulilasin pintakerroksen pitäisi olla kova ja karkaistu ja sisäosan joustavan, niin silloin se kestää.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

kttopar kirjoitti:W211 alkuperäinen tuulilasi tuntuu kestävän paremmin kuin vanhempien mallien. Tuulilasin pintakerroksen pitäisi olla kova ja karkaistu ja sisäosan joustavan, niin silloin se kestää.
Tuskinpa kuitenkaan karkaistu... :shock:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tarkoitan tuulilasin pinnan karkaisua, joka lisää kestävyyttä kiven iskemiin. Sama tekniikka on käytössä kampiakseleissa, joissa pinta on kovaa ja runko joustavaa ainetta.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Harri126 kirjoitti:Bill Clinton? :lol:
Jepjep... :D :roll:

Aika vähän sitä loppujenlopuks laseista tietää, vaikka niitten kanssa päivittäin onkin tekemisissä, no hionnasta, silkkipainosta ja karkaisusta sentään jotain. Tänäänkin piti tehdä laseja, jotka eivät kuulemma onnistu missään muualla maailmassa; eipä ne onnistunu enää meilläkään ilmojen lämmettyä...

Sori OT
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin