w210 300d/300td vs 290tdi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

juha kirjoitti: Jees, ja samaan voi lisätä että bensavehkeen vääntö alkaa vasta siellä missä kierrokset kuuluu kabiiniin suht häiritsevästi.
Mutta on niissä bensakoneissakin eroja, esim. 2 litran vapareita joku carina n.160nm@ n.4000 ja vaikka a vectra 170nm@2600 tai tuo audi mikä oli yllä.
Uusissa tdi, cdi, hdi, dci, cdti, jee jee mitä lie muita, vääntöä on kyllä mutta kierrosalue on kapea, aina pitää olla oikea vaihde päällä ja niitä pitää olla monta. Tuollainen 2 litranen tai isompi bensa-vääntökone on kyllä minun mielestä letkeämpi/mukavampi ajella.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jarno.v kirjoitti:
juha kirjoitti: Jees, ja samaan voi lisätä että bensavehkeen vääntö alkaa vasta siellä missä kierrokset kuuluu kabiiniin suht häiritsevästi.
Mutta on niissä bensakoneissakin eroja, esim. 2 litran vapareita joku carina n.160nm@ n.4000 ja vaikka a vectra 170nm@2600 tai tuo audi mikä oli yllä.
Uusissa tdi, cdi, hdi, dci, cdti, jee jee mitä lie muita, vääntöä on kyllä mutta kierrosalue on kapea, aina pitää olla oikea vaihde päällä ja niitä pitää olla monta. Tuollainen 2 litranen tai isompi bensa-vääntökone on kyllä minun mielestä letkeämpi/mukavampi ajella.
No mulla on kakkosautona tuollainen Astra GSi Caravan 2.0 16V, siinä on bensakoneeksi todella mukavasti vääntöä ihan alhaalta lähtien, ja kai sillä sitten on kiva ajella.

Silti dieseliin sitä ei voi verrata edes samana päivänä, jossain TDi Passatissa se vääntö siellä 2000 kierroksella on ihan murhaava tuohon pihisijään verrattuna.

Eri tyyppisiä moottoreita, mutta minä en tuolla ruohonleikkurimoottorisella viitsi ajaa yhtään enempää kuin on pakko, väkinäistä puuhaa kun koko ajan pitää olla kierrokset yli 4000:nen jos on kiire. Sporttista kai se jonkun mielestä on, mutta aina silloin tällöin kun käy vaikka juuri jotain TDI Passattia ajamassa, käy miettimään että miksi noita bensakoneita edes vaivaudutaan valmistamaan :lol:

Kierrosluvun kapeus on kyllä harmi sinällänsä, ja tosiaan aiheittaa turhaa vaihtamistä, automaattihan dieselin pitääkin olla. Onneksi vanhat mersun dieselit on kierroskoneita.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

kardaani kirjoitti:Kun vertaatte dieselin ja bensan vääntöarvoja, niin älkää verratko maksimiarvoja vaan missä kierrosluvussa vääntö saavutetaan. Dieselissä yleensä huippu puolta pienemmillä kierroksilla kun bensoissa. Eli dieseleissä on vääntöä käytännöllisemmin.
Ja sitten on viellä kaikkein hienointa vertailla vaparibensaa, ahdettuun dieseliin, eikös niin :wink:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kahtokaapa jo jotain uutta VAG bensa turboa ja sen vääntöä, sekä aluetta. Puhutaan jo tuhansista kierroksista ja aika korkeista väännöistä vrt saman auton diesel, jossa vääntöhuippu 10 kierrosta, vaikka onkin hieman korkeampi, mutta mitäs sillä lyhyellä huipulla tekee?

Ja jos jonkun mielestä noissa alkaa ääni sisälle liian häiritsevästi kuulua tuossa 2000 kierroksen jälkeen jossa vääntö on huipussaan(bensaturbo) niin kait sitä ei voi harkita kuin hybridiä :roll:

Ja vettä myllyyn; ette ole ikinä viitsineeet helpottaa väännön esille tuloa käyttämällä esimerkiksi VAIHTEITA..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jarno.v kirjoitti:kierrosalue on kapea, aina pitää olla oikea vaihde päällä ja niitä pitää olla monta. Tuollainen 2 litranen tai isompi bensa-vääntökone on kyllä minun mielestä letkeämpi/mukavampi ajella.
Ehkä, mutta se riippuu sitten ihan koneen ominaisuuksista.
On mullakin tuossa 300TE:ssa huippuvääntö paperien mukaan 260Nm (vai 255, kun on katti), mutta kun se esiintyy vasta tuolla 4000 kierroksen paikkeilla. Eli jos D päällä ajelet pääkatuloikotusta, niin lootahan iskee nelosen sisään 40 km/h vauhdissa ja kierroksia on koneessa joku 1400. Siitä kun painat kaasua, niin kiihtyvyys on sitä luokkaa että W115 220D puhaltaa ohi. Sitten kyllä tapahtuu ihan mulle riittävästi, kun niitä kierroksia on 3000 tai yli, mutta jos jatkuvasti aikoo pitää konetta "menoalueella", niin kyllä siitä aika pyrkivää ajoa tulee. Onneksi mun pirtaan sopii tuommoinen hiukan pulskea mylly, millä kumminkin tarvittaessa voi vähän päteäkin. Ohituksissahan se kiihtyy kivasti.

Tarinan pointti on se, että varsinkin automaattiin yhdistettynä joku nykyaikainen TDI on käytössä letkeämpi; voimaa on normaalikierrosluvuilla käytössä mukavasti, ja myös leppoisalla ajotyylillä.

Ja tässä taas tullaan siihen koneiden ominaisuuksiin. Aikanaan ajelin Avensis turbodieselillä muutamia tuhansia kilometrejä. Päältä 2200 kierroksen vetoja on mukavasti ja ohituksetkin kävi hyvin vitosvaihteella. Mutta alta 2000 kierroksen ei tapahtu yhtään mitään, vaikka kaasun painaisi miten pohjaan. Sitten yli kahden tonnin tuntuu, kuin perästä tipahtaisi joku kahdeksan tonnin puntti pois ja taas mentiin.

Mitä tästä opimme? Emme sitten yhtikäs mitään. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

PT kirjoitti:tokaapa jo jotain uutta VAG bensa turboa ja sen vääntöä, sekä aluetta. Puhutaan jo tuhansista kierroksista ja aika korkeista väännöistä vrt saman auton diesel, jossa vääntöhuippu 10 kierrosta, vaikka onkin hieman korkeampi, mutta mitäs sillä lyhyellä huipulla tekee?
Itseasiassa nykydieseleissähän on vääntöhuippua leikattu, ja se on yleensä tapissa 1500-3500 kierroksella, harvassa bensaturbossa kiutenkaan noin laajalti, ja dieselin kanssa samantehoisissa on niitä Newtoneita puolet vähemmän.

Onhan noita muikeasti vetäviä bensapelejäkin, mutta tälläiselle laiskalle kepittäjälle ne ei oikein vaan sovi. Itse tykkään siitä kuminauhamaisuudesta, ettei tarvii niitä hammasrattaita liikuttamalla sitä tehoa houkutella jatkuvasti.

Mutta mutta, noissa dieseleissä sitten nykyään tosiaan joudutaan tulemaan toimeen ilman sitä yläkierrosten pirteää vetoa. Ajotyylin on oltava tyystin erilainen.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Mauri H. kirjoitti:
PT kirjoitti:tokaapa jo jotain uutta VAG bensa turboa ja sen vääntöä, sekä aluetta. Puhutaan jo tuhansista kierroksista ja aika korkeista väännöistä vrt saman auton diesel, jossa vääntöhuippu 10 kierrosta, vaikka onkin hieman korkeampi, mutta mitäs sillä lyhyellä huipulla tekee?
Itseasiassa nykydieseleissähän on vääntöhuippua leikattu, ja se on yleensä tapissa 1500-3500 kierroksella, harvassa bensaturbossa kiutenkaan noin laajalti, ja dieselin kanssa samantehoisissa on niitä Newtoneita puolet vähemmän.

Onhan noita muikeasti vetäviä bensapelejäkin, mutta tälläiselle laiskalle kepittäjälle ne ei oikein vaan sovi. Itse tykkään siitä kuminauhamaisuudesta, ettei tarvii niitä hammasrattaita liikuttamalla sitä tehoa houkutella jatkuvasti.

Mutta mutta, noissa dieseleissä sitten nykyään tosiaan joudutaan tulemaan toimeen ilman sitä yläkierrosten pirteää vetoa. Ajotyylin on oltava tyystin erilainen.
Eli juurikin tuota leikkaamista on noissa bensavehkeissä nykyään myös paljon, eli se vääntöhuippu on pitkä, "tuhansia" kierroksia.

Golf: 280 / 1800 bensalla 320 / 1750 dieselillä, mutta kun nuo pirut eivät ilmottele noita kierroksia sivuillaan tarkemmin, eli TM käteen ja kattelemaan.. On vaan viime aikoina pistänyt silmään tuollainen kehitys bensoissa.

Mitä noita matalapaine Saabeja on ajellu, niin kyllähän sekin aika laiskasti vaihtaen menee. Ja ex-T4:ssä oli jo tehtaalta rajattu 300Nm:n väännöt 1500 kierrokselle (kierroksia ei enää muista..) lastutuksen jälkeen enemmän vääntöä tottakai, mutta myös "leikattuna".

Ja ennenkuin homma karkaa, jos olisin rikas, niin kyllähän kolmas auto voisi joku iso diesel olla, mutta ei mitään VAG 2litrasta.. Ja iso maksaa taas hirveesti..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ylläpidon toivomusten vastaisesti, laitetaan tarinaa hieman tuosta edellä mainitusta bensan käyristä.

Eli Audi A4 2.0 T FSI
Vääntö : 280Nm 1800-5000 kierr
Teho : 200 hp 5100-6100 kierr

Laajuudesta voidaan olla montaa mieltä. Kun muistelee, että onko nykyisten dieseleiden koko kierrosalue edes tuota 3200 kierrosta, jolla esiintyy maksimi vääntö tuossa koneessa :wink:

Eikä aiheuta puhetta dieselin paremmuudesta ym, mutta vaan monille nykydieselihmisille pieni muistutus..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vastaa Viestiin