Jarno.v kirjoitti:kierrosalue on kapea, aina pitää olla oikea vaihde päällä ja niitä pitää olla monta. Tuollainen 2 litranen tai isompi bensa-vääntökone on kyllä minun mielestä letkeämpi/mukavampi ajella.
Ehkä, mutta se riippuu sitten ihan koneen ominaisuuksista.
On mullakin tuossa 300TE:ssa huippuvääntö paperien mukaan 260Nm (vai 255, kun on katti), mutta kun se esiintyy vasta tuolla 4000 kierroksen paikkeilla. Eli jos D päällä ajelet pääkatuloikotusta, niin lootahan iskee nelosen sisään 40 km/h vauhdissa ja kierroksia on koneessa joku 1400. Siitä kun painat kaasua, niin kiihtyvyys on sitä luokkaa että W115 220D puhaltaa ohi. Sitten kyllä tapahtuu ihan mulle riittävästi, kun niitä kierroksia on 3000 tai yli, mutta jos jatkuvasti aikoo pitää konetta "menoalueella", niin kyllä siitä aika pyrkivää ajoa tulee. Onneksi mun pirtaan sopii tuommoinen hiukan pulskea mylly, millä kumminkin tarvittaessa voi vähän päteäkin. Ohituksissahan se kiihtyy kivasti.
Tarinan pointti on se, että varsinkin automaattiin yhdistettynä joku nykyaikainen TDI on käytössä letkeämpi; voimaa on normaalikierrosluvuilla käytössä mukavasti, ja myös leppoisalla ajotyylillä.
Ja tässä taas tullaan siihen koneiden ominaisuuksiin. Aikanaan ajelin Avensis turbodieselillä muutamia tuhansia kilometrejä. Päältä 2200 kierroksen vetoja on mukavasti ja ohituksetkin kävi hyvin vitosvaihteella. Mutta alta 2000 kierroksen ei tapahtu yhtään mitään, vaikka kaasun painaisi miten pohjaan. Sitten yli kahden tonnin tuntuu, kuin perästä tipahtaisi joku kahdeksan tonnin puntti pois ja taas mentiin.
Mitä tästä opimme? Emme sitten yhtikäs mitään.