W124 E320 Kaasuläppä yksikön toiminta/sielunelämä?
W124 E320 Kaasuläppä yksikön toiminta/sielunelämä?
Elikkä mistäs kaikkialta ja millä tuo on kiinni? Kyse siis imusarjan alla olevasta alumiinin värisestä möykystä. Olen purkanut imuputken siitä päältä pois ja sen muovisen mustan pienen kotelon mikä on imusarjan päällä siinä keskellä. Mitäs kaikkee muuta pitää purkaa että sen saa sieltä pois tulemaan "yläkautta". Joku kuka on purkanut niin neuvot ois tarpeen tai sit jos jollain sattus olemaan jotain räjäytyskuvaa siitä. Kyseessä siis M104 ja 3.2l moottori
Viimeksi muokannut Messias, To 08.10.2009 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
http://www.students.oamk.fi/~t7smal00/imusarja.jpg
Mun muistaakseni tuossa oli 4 punttia tuon mustan töttörön alla joka on klemmarilla kiinni toussa kaasuläppä rungossa. ja tietenkin kaasuvivusto ja töpseli.... Sitten sen pitäs lähteä irti nostamalla.
Kuva on w140 keulalta m104.994
Mun muistaakseni tuossa oli 4 punttia tuon mustan töttörön alla joka on klemmarilla kiinni toussa kaasuläppä rungossa. ja tietenkin kaasuvivusto ja töpseli.... Sitten sen pitäs lähteä irti nostamalla.
Kuva on w140 keulalta m104.994
Irrota se jostakin pallonivelestä... Niiden pitäs irrota ko väännät jollakin sopivalla mensselilla siitä pallon kohdasta vipua ulospäin niin se irtoaa. Suhauta jotain rasvaa sinne palloon niin lähtee helpommin mikäli kaasuvivuston rasvaus on muuten jäänyt vähemmälle.
Eli ne pallonivelet vaan naksahtavat koloihinsa.
Eli ne pallonivelet vaan naksahtavat koloihinsa.
Viimeksi muokannut Sorsso, To 08.10.2009 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaasuläppä yksikön tominta?
Luistonesto ei toimi niin kuin pitäisi, eli se on todella yliherkkä ja lyö takapyörät välittömästi lukkoon eikä anna kierroksia ennenku nostaa kokonaan kaasupolkimen ylös. Vakionopeuden säädinkin tippuu välillä pois pelistä, joten oireet viittaaa tohon kaasuläppään? Se pitää virrat päällä ihme vikinää/kitinää ja joku rele siellä napsuu koko ajan? Noissahan on ollut jonkun verran kuulemma vikoja. Osaisko joku kertoo missä tarkalleen ottaen noissa on ollu vikaa? Johtoja ei ole tohon kaasuläppään uusittu, mutta muut moottorin johtosarjat on uusittu. Avasin ton kaasuläppäkotelon kannet ja huomasin, että tuo kaasuläppä ei sulkeudu aivan täysin tai sulkeutuu jos kädellä painaa, mutta kun päästää irti niin se palautuu ihan pikkuisen auki päin. Elikkä kuuluuko sen pysyä itsestään aivan täysin kiinni? Siinä on se kytkin mikä painuu pohjaan, kun sen läpän kääntää kiinni, mutta se kytkin on aika jäykkä eli se ei itsestään pysy pohjassa? Nyt ois hyvät neuvot kalliit, jos joku ymmärtää paremmin ton sielunelämää?
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
Tuossa V-8 väykyssä on myös sähköinen kaasuläppä ja se pitää kans aika kummaa vikinää ja ääni muttuu kun kaasua painaa. Eikä sekään mene ihan kiinni auto sammuksissa. Auto kuitenkin toimii ihan OK.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ei kukaan sattuis tietämään, että mistä löytyis ton kaasuläpän johtojen kytkentäkaavio? Elikkä siis siitä kaasuläpän johtonipun töpseliltä kaasuläpän sisällä olevalle piirilevylle menevät kytkennät. Mittailin yleismittarilla niin siinä on 4 ja 11 nastat oikosulussa ja 12 ja 13 nastat kans oikosulussa keskenään. Nuo 12 ja 13 nastat menee piirilevylle ja lähtee siitä piirilevyltä sitten kahdesta nastasta punaisella ja sinisellä kaapelilla sinne johonkin rattaiden alle varmaankin johonkin moottorille? Tuntuis vaan kun ainoastaan nuo kaks johtoo lähtee sinne rattaiden alle, että ovat virta piuhat jollekkin moottorille? Luulis että ei pitäis niiden olla oikosessa?
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
ukaiseppa tuo mun threadi! http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Ahaa.... Kiitos tästä vinkistä. Pitänee vielä kerran irrottaa omasta autosta ja tutkia tarkemmin.rei7pir8 kirjoitti:ukaiseppa tuo mun threadi! http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Onko popniittikorjauksen jälkeen ilmenny mitään ongelmia?
En nyt lukemalla tota tajua, että mitä kytkintä tarkotat?rei7pir8 kirjoitti:ukaiseppa tuo mun threadi! http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
Onkos sun autossa luistonestoa ja ilmenikö mitään muita "ongelmia" kuin tuo pelkkä ääni mikä tosta lähti? Mitenkäs menikö sulla tuo kaasuläppä kiinni asti itsestään vai jäikö siihen semmonen parin kolmen millin rako?rei7pir8 kirjoitti:ukaiseppa tuo mun threadi! http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
En ymmärrä sähkö hommista yhtään mitään, mutta yritinpäs kumminkin.Messias kirjoitti:Ei kukaan sattuis tietämään, että mistä löytyis ton kaasuläpän johtojen kytkentäkaavio? Elikkä siis siitä kaasuläpän johtonipun töpseliltä kaasuläpän sisällä olevalle piirilevylle menevät kytkennät. Mittailin yleismittarilla niin siinä on 4 ja 11 nastat oikosulussa ja 12 ja 13 nastat kans oikosulussa keskenään. Nuo 12 ja 13 nastat menee piirilevylle ja lähtee siitä piirilevyltä sitten kahdesta nastasta punaisella ja sinisellä kaapelilla sinne johonkin rattaiden alle varmaankin johonkin moottorille? Tuntuis vaan kun ainoastaan nuo kaks johtoo lähtee sinne rattaiden alle, että ovat virta piuhat jollekkin moottorille? Luulis että ei pitäis niiden olla oikosessa?
jotain tommosia kuvia mä löysin:
http://mb.auto.pl/wis/w124/CD01/ETM/wiring_index.pdf
ja sieltä kun tökkää jotain kohtaa niin aukeaa esim. tämän näköisiä kuvatuksia.
Electronic Accelerator (EA)/Cruise Control (CC)/Idle Speed Control (ISC),Engine 104 HFM-SFI
Mutta siihen se minun ymmärrykseni sitten loppuikin.
Kovasti on kaikkia palloja ja viivoja joka suuntaan. (ei varmaankaan siltä alueelta jolta halusit)
Ja onhan siellä vielä erikseen:
Engine 104 with HFM Sequential Multiport Fuel Injection/Ignition (HFM-SFI) Page I
ja
Engine 104 with HFM Sequential Multiport Fuel Injection/Ignition (HFM-SFI), page II
Mutta koska minä en ymmärrä kaavioista enkä oikein englannistakaan mitään niin tuossa tuo alkusivu tuohon ohje hässäkkään josta nuo löysin:
http://mb.auto.pl/component/option,com_ ... Itemid,62/
^jos tuo aukeaa sellaisena pienenä kuvana josta ei saa mitään selvää, niin tökkää kohtaa "Dok. serwisowa CD1"
Menikö lähellekkään sinnepäin mitä kysyit? (ei varmaan koska menin sekaisin tuossa välillä, että mitäs minun täältä pitikään etsiä)
PS. itselläni kun vakionopeuden säädin ja luistonesto takkusi, niin vika oli ainoastaan siinä että minulla oli eri halkaisijaltaan olevat renkaat edessä ja takana. mutta senhän sinä olet jo ottanut huomioon. Vai?
Tuokin ohje on varmaan tuttu?
http://www.w124performance.com/service/ ... index.html
(sen verran mitä olen kaasuläppiä nähnyt, niin hyvin harvoin ne menee kiinni asti. Tai jos menee niin niissä on reikä tai kolo)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
on ASD- eli ei luistonestoa. Auto ei pysynyt käynnissä ollenkaan ilman kaasun painamista. Kaasuläppä jää hieman auki, juuri tuon verran kuin kirjoitat. Siellä on semmoinen jousi joka painattaa kaasuläppää hieman auki.Messias kirjoitti:Onkos sun autossa luistonestoa ja ilmenikö mitään muita "ongelmia" kuin tuo pelkkä ääni mikä tosta lähti? Mitenkäs menikö sulla tuo kaasuläppä kiinni asti itsestään vai jäikö siihen semmonen parin kolmen millin rako?rei7pir8 kirjoitti:ukaiseppa tuo mun threadi! http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Nuo 4 ja 11 nastat menevät moottorille ja 12 ja 13 sille käämille mikä mulla oli mennyt poikki. Kunnossa ollessaan niiden vastus on luultavasti joitakin ohmeja.Messias kirjoitti:Ei kukaan sattuis tietämään, että mistä löytyis ton kaasuläpän johtojen kytkentäkaavio? Elikkä siis siitä kaasuläpän johtonipun töpseliltä kaasuläpän sisällä olevalle piirilevylle menevät kytkennät. Mittailin yleismittarilla niin siinä on 4 ja 11 nastat oikosulussa ja 12 ja 13 nastat kans oikosulussa keskenään. Nuo 12 ja 13 nastat menee piirilevylle ja lähtee siitä piirilevyltä sitten kahdesta nastasta punaisella ja sinisellä kaapelilla sinne johonkin rattaiden alle varmaankin johonkin moottorille? Tuntuis vaan kun ainoastaan nuo kaks johtoo lähtee sinne rattaiden alle, että ovat virta piuhat jollekkin moottorille? Luulis että ei pitäis niiden olla oikosessa?
Oletko purkanut johtonippua joka menee kaasuläppäyksikölle? Epäilisin että siellä on johdot yhdessä. Omaani uusin myös ne johdot ja olivat yhtä hapertuneit kuin muutkin moottorin johdot!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Uusitko ne johdot siitä kaasuläpän piirilevyltä ihan siihen johtonipun valetun liittimen nastoihin asti? Jos uusit niin mitenkä avasit sen liittimen, että saa suht ehjänä ja kosteudelta tiiviinä takasin?rei7pir8 kirjoitti:Nuo 4 ja 11 nastat menevät moottorille ja 12 ja 13 sille käämille mikä mulla oli mennyt poikki. Kunnossa ollessaan niiden vastus on luultavasti joitakin ohmeja.Messias kirjoitti:Ei kukaan sattuis tietämään, että mistä löytyis ton kaasuläpän johtojen kytkentäkaavio? Elikkä siis siitä kaasuläpän johtonipun töpseliltä kaasuläpän sisällä olevalle piirilevylle menevät kytkennät. Mittailin yleismittarilla niin siinä on 4 ja 11 nastat oikosulussa ja 12 ja 13 nastat kans oikosulussa keskenään. Nuo 12 ja 13 nastat menee piirilevylle ja lähtee siitä piirilevyltä sitten kahdesta nastasta punaisella ja sinisellä kaapelilla sinne johonkin rattaiden alle varmaankin johonkin moottorille? Tuntuis vaan kun ainoastaan nuo kaks johtoo lähtee sinne rattaiden alle, että ovat virta piuhat jollekkin moottorille? Luulis että ei pitäis niiden olla oikosessa?
Oletko purkanut johtonippua joka menee kaasuläppäyksikölle? Epäilisin että siellä on johdot yhdessä. Omaani uusin myös ne johdot ja olivat yhtä hapertuneit kuin muutkin moottorin johdot!
Tähden takaa elämä näyttää erilaiselta
Uusin johdot piirilevyltä asti ja otin pistokkeen kokonaan välistä pois kun en keksinyt miten sen avaisi.Messias kirjoitti:Uusitko ne johdot siitä kaasuläpän piirilevyltä ihan siihen johtonipun valetun liittimen nastoihin asti? Jos uusit niin mitenkä avasit sen liittimen, että saa suht ehjänä ja kosteudelta tiiviinä takasin?rei7pir8 kirjoitti:Nuo 4 ja 11 nastat menevät moottorille ja 12 ja 13 sille käämille mikä mulla oli mennyt poikki. Kunnossa ollessaan niiden vastus on luultavasti joitakin ohmeja.Messias kirjoitti:Ei kukaan sattuis tietämään, että mistä löytyis ton kaasuläpän johtojen kytkentäkaavio? Elikkä siis siitä kaasuläpän johtonipun töpseliltä kaasuläpän sisällä olevalle piirilevylle menevät kytkennät. Mittailin yleismittarilla niin siinä on 4 ja 11 nastat oikosulussa ja 12 ja 13 nastat kans oikosulussa keskenään. Nuo 12 ja 13 nastat menee piirilevylle ja lähtee siitä piirilevyltä sitten kahdesta nastasta punaisella ja sinisellä kaapelilla sinne johonkin rattaiden alle varmaankin johonkin moottorille? Tuntuis vaan kun ainoastaan nuo kaks johtoo lähtee sinne rattaiden alle, että ovat virta piuhat jollekkin moottorille? Luulis että ei pitäis niiden olla oikosessa?
Oletko purkanut johtonippua joka menee kaasuläppäyksikölle? Epäilisin että siellä on johdot yhdessä. Omaani uusin myös ne johdot ja olivat yhtä hapertuneit kuin muutkin moottorin johdot!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Tulipa uusittua kaasulpän johdot omaan S320:een vm94... tilanne ei ollu vielä kriittinen mutta ajatelin ottaa varmanpäälle. Moottorin johtosajra onkin jo rakennettu uusiksi pari vuotta sitten. Kaasulapän moottorin ja magneettikytkimen johdot oli aika hyvästi halkin koko matkalta liittimeltä kaasuläppään asti mutta asetotunnistimen johdot oli muuten ehjät mutta liittimen ja piirilevyn päässä oli kuoret kaikista halki.
Ensituntemuksena täytyy sanoa, että auto reagoi nyt kaasupetaaliin paljon paremmin ja voimaa on pintakaasullakin.
Pikkukysymys: Löysin vänkärin etulyhdyn alta yhden ylimääräisen töpselin johon tulee melko jämerät johton ilmeisesti plussa (puna-musta)ja maa(ruskea). Liitin on ihan mersun omia alkuperäsiä mutta ei mene millekkään laitteelle.
Onko kenelläkään mitään hajua mille laitteelle se olisi tarkoitettu? Auton kaikki laitteet/varusteet pelaa.
Ensituntemuksena täytyy sanoa, että auto reagoi nyt kaasupetaaliin paljon paremmin ja voimaa on pintakaasullakin.
Pikkukysymys: Löysin vänkärin etulyhdyn alta yhden ylimääräisen töpselin johon tulee melko jämerät johton ilmeisesti plussa (puna-musta)ja maa(ruskea). Liitin on ihan mersun omia alkuperäsiä mutta ei mene millekkään laitteelle.
Onko kenelläkään mitään hajua mille laitteelle se olisi tarkoitettu? Auton kaikki laitteet/varusteet pelaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Ylimääräinen johto voi olla lampunpyyhkimelle.
Ensituntemuksena täytyy sanoa, että auto reagoi nyt kaasupetaaliin paljon paremmin ja voimaa on pintakaasullakin.
Kysymys oli viive pitkä kaasupolkimen reagointiin (2 -4 )sekuntia vai?
Kysymys oli viive pitkä kaasupolkimen reagointiin (2 -4 )sekuntia vai?
Meseillään
Kaasuläppää ohjaa askelmoottori, joka pitää ääntä vaikka mitään ei tapahdu. Kaasuläpän ohjaus ajaa tyhjäkäyntimoottorin asian.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75