190e:hen tiheämpää perää ja laatikkoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

190e:hen tiheämpää perää ja laatikkoa

Viesti Kirjoittaja japex »

Pikkasen olisi kiire saada tiheämpi perä ja laatikko mersuun, joten kyselen nyt täältäkin.

Eli itsellä on w201 190e 2.0 bensa, nelivaihteisella laatikolla.
Pitäisi saada reilusti lyhyemmät välitykset, eli mikä perä kävisi tuohon heittämällä ja olisi huomattavasti lyhyempi, myös laatikkoa saisi lyhentää hiukan. Pitäisi käydä kuorineen kokonaisena, ei jaksaisi vaihdella pelkkää murikkaa ja mittailla välyksiä.

Onko dieselin 4v lyhin laatikko 1-2-3 vaihteiltaan? vai onko vielä tiuhempaa 5-vaihteista laatikkoa, mikä kävisi tuohon?

Ajan jäärataa autolla ja ei ole kivaa mennä kakkosella satasta ja kolmosella hyytyy Riittäisi jopa jos auto kulkisi sen 140 nelosella.

Kunhan nyt saisi tiedon, mitä perää alkaisin etsimään =)

Ilmeisesti 190D:stä voisi löytyä 3.92 välityksellä ja tämä on tihein kyseiseen meseen? Nykyinen sitten taas on ilmeisesti 3,23 tai 3,27 ?
Onko yleisin perä 190d:ssä tuo 3.92:ne

Kertokaas nyt joku, että käykö vetarit yms: suoraan murikkaan kiinni, vai onko niissäkin pituuseroja.
Viimeksi muokannut japex, Ke 17.02.2010 11:50. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sulla on pikku perä ja jos sulla ei ole asd perä jossa on lyhkäsemmät niin ilman asd sama pituus kaikissa.
Kysäsepä käyttäjä nimi Jube hällä on kaksi perää ilman abs:ää ja osais kertoo välityksen.Tai kyllähän niitä monestakin paikkaa löytyy mutta tässä yksi.
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

atlas kirjoitti:Sulla on pikku perä ja jos sulla ei ole asd perä jossa on lyhkäsemmät niin ilman asd sama pituus kaikissa.
Kysäsepä käyttäjä nimi Jube hällä on kaksi perää ilman abs:ää ja osais kertoo välityksen.Tai kyllähän niitä monestakin paikkaa löytyy mutta tässä yksi.
Kiitos vinkistä, mutta sieltä ei löytynyt tiheää =(
Löysin jopa selkeän kaavion noista peristä.
http://www.baureihe201.de/W201/technik.htm
Eli ilmeisesti kaikissa viisivaihteisissa 190d:ssä olisi tuo tiheä perä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katopa myynti osia osastoa ja kuka myy 2.0d koneita ja 5-vaihteisia niin eiköhän...
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Eikös se ollu niin, että w124:n perä käy w201:een, kun vaan vaihtaa takakannen? Vissiin sit se perän kiinnitys koriin takaosasta on näissä eri korimalleissa vähän erilainen.

Ilmeisesti 200D sedan 5-vaihteisella sekä farmarit 200TD ja 250TD niinikään 5-vaihteisella manuaalilla on varustettu 3.91 välityksellä, jos tulkitsin tota tekniikka-osaston perävälitysilmoitusta oikein. Tää ehkä vähän auttaa lisäämään tarjontaa. Etenkin noita 250 TD:itä taitaa olla aika paljon olemassa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

japex kirjoitti: Löysin jopa selkeän kaavion noista peristä.
http://www.baureihe201.de/W201/technik.htm
Eli ilmeisesti kaikissa viisivaihteisissa 190d:ssä olisi tuo tiheä perä?
Tuon taulukon mukaan 3.92 on joku erityinen taksivaruste ollut saatavilla 10/88 jälkeen, joten tällasta ei varmaan helpolla löydy, mutta 3.91 on siis se yleinen 190D viisvaihteisella 10/85 jälkeen. Ennen 10/85 taulukon mukaan on ollu myös viisvaihteisella 3.23 välitys.

EDIT: lisätty muutama ajankohta tekstiin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Paljonkohan todellisuudessa vaikuttaisi kulkuun muutos tuosta 3,23:sesta esim: 3,67:aan tai 3,91:een. Eli kannattaako vaihtaa kokonaaan toinen perä samantein, vaikka jäykällä akselilla ja väsätä linkit.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla olis yksi 124 koppaisen perä, joka sopisi hyvin tuollaiseen projektiin, välitystä en muista ulkoa, mutta käyn tarkistamassa... 200D automaatista se kyllä on, joten en uskoisi sen aivan aavikko välityksillä olevan :roll:

perän sais ilmaiseksi, jos kelpaa :D posti/matkahuolto ei luulis paljoa veloittavan tuon kuljetuksesta, että jos ne kulut ostaja maksais, niin voisin pistää tulemaan :roll:

vaikka ei tuo jäykän perän rakentaminenkaan hullu idea ole, kun kerran jäärata autosta on kyse, joku pakun perä, niin tulee tiheä välityskin vielä...

edit: unohda koko juttu, tuo mun perä oli kans joko 3,23 tai 3,27 välityksellä :oops: reilu 3 kierrosta kuitenkin se vain pyörähti, että vetarin laipat oli myös yhden täyden kierroksen pyörineet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

joku bemarin perä jollain 4.44 välityksellä sinne. vois mennä aika helposti paikoilleenkin...
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Laskeskelin tuossa perävälityksen muutosta nopeuteen.

Eli jos nykyisellä
3.23:sella menee kakkosella 90kmh
menisi se
3.67:lla 79.3km/h
ja taas
3.91:llä 74.4km/h

Taidan heittää tuon 3.67:kan lukolla alle, jos vähän helpottaisi hyytymistä vaihtaessa. Kun ei tunnu löytyvän tuota 3.91:stä pikkuperänä.

Suurissa nopeuksissa tulisi vähän enemmän eroa.
Viimeksi muokannut japex, Ma 18.01.2010 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jos kerran pitää saada tiheä perä ja vielä jäärata autoon niin eikös jostain muusta retkuperäisestä kävisi perä murikka esin jostain 960 retkuperäisestä volvosta tai vastaavasta joku 5 seutuun oleva välitys siellä olisi makein mites noi bemarin perät niisä ainakin on loikkari laatikoita miten ne välitykset menee joku 4-4.5 välitys olis ainakin pakollinen ;)
Itse tein ja säästin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

japex kirjoitti:Kun ei tunnu löytyvän tuota 3.91:stä pikkuperänä.
C180:stä löytyy samanlainen. Tosin ei siinä lukkoa ole.
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Mika.T kirjoitti:
japex kirjoitti:Kun ei tunnu löytyvän tuota 3.91:stä pikkuperänä.
C180:stä löytyy samanlainen. Tosin ei siinä lukkoa ole.
Ei siinä lukkoa tarvitse ollakkaan vakiona, hitsaan sen itse lukkoon.

Mutta harmillisesti ei ole perää vielä löytynyt =( No on kyllä senverran pakkasiakin pitänyt, et ei oo ollu kiire radalle. Mut jos sulta löytyy niin tarjoa ihmeessä.

HUOM:Älä tarjoa jos se ei minun autooni käy! :lol:
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Nyt löyty c180:n perä autoon 3.91 välityksellä. Nyt menee hyvin ykösellä ja vaihto kakkoselle hyytymättä yhtään. Kolmosella taas mooaa, tai ei jos vetää ihan loppuun kakkosella.

Olisiko kyseiseen w201 190e 2.0 bensaan tiheämpää askia vielä? Olisiko dieselin 4v hyvä, vai onko 5-vaihteisessa tiheämmät välit 1-2-3 ?

Noin 120 saa vauhtia radalla ja juuri nyt kolmonen menee pitkäksi.

Voin myös ostaa jos sinulta moinen löytyy. Tarjoa

Jukka Huovila
0405218421
jukka.huovila@phnet.fi

YV.
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Eli perä löytynyt ja asennettu, nyt kiireesti laatikon kimppuun. Samalla kevennän vauhtipyörän. Onko kokemusta paljon voi höylätä siitä pois?
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Viesti Kirjoittaja japex »

Nyt purin laatikon irti ja huomasin että akselin boori on eri.

Ilmeisesti pitää heittää dieselin kytkinlevy? Kun alkuperäinen on 10-urainen 215mm ja laatikossa on 26?-urainen.

Entäs jos vauhtipyörästä vetää millin siivun pois asetelman alta, että se puristaisi levyä kovempaa. Pitäisikö kytkin paremmin? Vai meneekö osat roskalaatikkoon operaation jälkeen? =)

MINKÄ LEVY PITÄISI KÄYDÄ TOHON, tietääkö kukaan??
Kellään ei ole levyjä hyllyssä, joten pitäisi tilata =(
Vastaa Viestiin