Kuva: Sytytysyksikkö rikki? 300CE-24 W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Kuva: Sytytysyksikkö rikki? 300CE-24 W124

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Juuri kun vaihteisto saatiin kuntoon, ilmeni samalla vika tyhjäkäynnissä auton ollessa lämmin:

Kuva

Ongelma ilmenee niin, että kun päästää kaasun ylös, kone laskee kierrokset normaaliin 600-700rpm ja alkaa yskähtelemään. Parin sekunnin jälkeen kierrokset nousevat automaattisesti noin tuhanteen, jolloin kone käy taas hyvin, kunnes kone laskee kierroksia ja sama alkaa alusta. Kone ei missään välissä sammu, mutta ei tuota tärinää voi kauaa katsella. Auto ei ole ajossa, kun ei mennyt (yllättäen) tyhjäkäyntipäästöistä läpi.

Kierrosten ollessa yli tyhjäkäynnin (kuten ajossa), täysin moitteeton käynti ja toiminta, ongelma vain kun päästää kaasun ylös. Kone käy tyhjäkäyntiä hyvin myös kylmänä, vaihteen ollessa vapaalla (kun kierrokset noin tonnin).

Huolto on muutaman päivän tutkinut vikaa ja sain oskilloskooppiprintit juuri. Tuleeko kellään mitään muuta mieleen, kuin että ECU on hajoamassa?

Jos kellään sattuisi olemaan vastaavanlaista 24-konetta ja haluaisi korvausta vastaan lainata omaa boxiaan hetkeksi (Helsingissä), huolto voisi mitata sytytyksen uudelleen ja ehkä eristää ongelman helpommin. Koko lainausoperaatio lienee vain noin 20min juttu. Uuden hinta taitaa olla reilu pari tonnia, joten varmuuden vuoksi sitä ei haluaisi ostaa...
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Jos joudut kuitenkin ostamaan uuden boksin, kannattaa katsoa tehtaan käytettyjen osien webkaupasta www.mbgtc.com


Omaan C200 maksoi "vain" 680e kuluineen Vehon pyytäessä pitkälle yli 2000e
230 C 1978
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Marko M kirjoitti: Omaan C200 maksoi "vain" 680e kuluineen Vehon pyytäessä pitkälle yli 2000e
Kiitti vinkistä. Veholla alkuperäinen ja korvaava malli maksoivat 1350 ja 3900e, mutta monet paikat näyttävät tarjoavan korjaustakin 500-700e hintaan. Pitää tietysti ensin paikallistaa vika.

Boksien varaosanumerot ovat A0125452132 ja A0125452032, joista ensimmäinen ilmeisesti löytyy monista 300-koneilla varustetuista autoista, ei pelkästään 24-koneista...

Juha
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Pienenä vinkkinä vois sanoa, että kannattaa myös mettästää vaikka ruottista jotaki vastaavaa raatoa. Esim farmari 300-24v malleja löytää jo aika halvalla.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

viron tarjonta 24 venasista kannattaa myös tsekata. vasta oli 900:lla moniventtiili siellä myynnissä...
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Mittaa lambda. Omasta meni sytkäongelmien jälkeen _kaikki_ tulpat uusiksi ja lambda vaihtoon. Tämänkin jälkeen piti käydä motarilla vinguttamassa kakkosella katti todella kuumaksi ennen kun meni tyhjäkäynnillä HC:t läpi.

[EDIT] Niin joo ja vielä oli lisäksi ilmestynyt jotain häikkää lambdan signaalitiehen, mikä lie häiriönpoistomötikkä löi maihin. Sen olivat vielä huollossa karsineet "turhana osana" ja taas mennään.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tai ruotsin tarjonta... ruosteiset ajokuntoiset 24v vehkeet alkaen 300€...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

http://car-ecu-repair.com/

Tuolla omani korjautin. Maksoi 440e + suomesta postikulut saksaan noin 20e. Postituksissa meni vajaa viikko suuntaansa ja itse korjaukseen muutama päivä. Muistaakseni tuohon sisältyi kahden vuoden takuukin. Niin ja tuossa oli se homma myös, että mikäli boksi ei ollutkaan rikki heidän testatessa sitä ennen korjausta niin hinnaksi tuli vaan 50e + postikulut.

Suomessa soittelin pariinkin vastaavaan firmaan, mutta heillä ei ollut oikeita välineitä tai ohjelmia noin vanhaan boksiin. Käytetyistä bokseista jotka ovat olleet autossa jolla rullattu enemmän kuin omallani(230tkm) pyydettiin alkaen 750e ylöspäin. Jos yksityisillä oli 24v purkuautoja, niin nuo usein jo joku oli ostanut autoista. Ei kuitenkaan mikään järjettömän harvinainen vika ja sytytysboksien hinnat on etenkin monella käytettyjen osien myyjillä tiedossa.

Omani tosin hajosi aivan totaalisesti. Kipinää ei tullut puolalle ollenkaan. Käymään lähti ja vika tuli korjattua, mutta talven seisominen aiheutti toisen vian, nimittäin öljynlauhduttimessa/jäähdyttimessä reikä :lol:
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy yksi käytetty boksi jos tarvii.
Joku mersupurkaamo??
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Aki P kirjoitti:Löytyy yksi käytetty boksi jos tarvii.
löytyskö ässään ehjää syttypoksia :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Löytyy yksi käytetty boksi jos tarvii.
löytyskö ässään ehjää syttypoksia :roll:
Minkälaista boksia olet vailla?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Aki P kirjoitti:Löytyy yksi käytetty boksi jos tarvii.
Juuri perjantaina menin tilaamaan sellaisen Saksasta. Löytyi purettuna 300CE-24 cabrioletista, jonka perä kolaroitu.

Ongelma muuten korjaantui lainaboksilla, joskin sytytyspiikit eivät kuitenkaan aivan normaaleilta näyttäneet silloinkaan. Huolto epäili, että ruiskusuuttimissa voisi olla hieman vuotoa, mutta toivottavasti nähdään pian uuden boksin kanssa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Harri126 kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Löytyy yksi käytetty boksi jos tarvii.
löytyskö ässään ehjää syttypoksia :roll:
Minkälaista boksia olet vailla?
johan sää yhen möit mutta saishan noita olla varallakin :D minkä hintanen olis ja poksin numerohan olis sama kuin edellinenkin :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

johan sää yhen möit mutta saishan noita olla varallakin :D minkä hintanen olis ja poksin numerohan olis sama kuin edellinenkin :wink:
Näköjään lauantai-iltana kirjoittanut tuon.
Mulla on varmaan ollut joku kuningasajatus, mutta en vain muista sitä nyt. :oops:
Eikä edes ole enempää bokseja. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Kuinkas muuten sytytysboxin asennus - ymmärsin, että sen lämpeneminen on yleisin syy rikkoutumiseen. Uuden boxin myyjä muistutti laittamaan kunnollista lämpötahnaa kiinnityspintaan, jota pitkin lämpö johtuisi auton rakenteisiin. Näin myös vanha boxi oli kiinnitetty.

Pii- ja hopeatahnat ovat käytössä tietokonepuolella, onko joku erityinen (litrahinnaltaan edullisempi) tuotenimi autojen vastaavaksi?
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

juha79 kirjoitti:Kuinkas muuten sytytysboxin asennus - ymmärsin, että sen lämpeneminen on yleisin syy rikkoutumiseen. Uuden boxin myyjä muistutti laittamaan kunnollista lämpötahnaa kiinnityspintaan, jota pitkin lämpö johtuisi auton rakenteisiin. Näin myös vanha boxi oli kiinnitetty.

Pii- ja hopeatahnat ovat käytössä tietokonepuolella, onko joku erityinen (litrahinnaltaan edullisempi) tuotenimi autojen vastaavaksi?
Piin ja hopeen itteki tiedän, mutta josko kuparitahna? Ainankin putkien pintalämpömittareihin moisella turasin lämmönjohtavuutta olevinaan paremmaksi :D Tiiä sitten, onko varteenotettava keino niin sytkäboxin kuin vanhojen keskuslämmitys(teräskö?)putkienkaan kanssa. Pitääpä käydä kurkkaamassa mittareiden alle, että joko siellä on putkessa kolo ja vedet kohta lattialla :lol: Mutta mitenkäs se nyt meni, puhtaampi syö ajan kuluessa epäpuhtaampaa pois..?? Että tarvitseeko sitä nyt sitten olla tarkkoina tuon kanssa, ettei autosta sisälokari sula taivaan tuuliin?? =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

litrahinnaltaan edullisempi :lol: kuinka monta kiloo meinaat sitä sinne saada mahtumaan :D

muuta kuin haet sitä pii tahnaa jostain , se o siinä.
Vastaa Viestiin