Paljonko Mersu kuluttaa???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Paljonko Mersu kuluttaa???

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Tiedustelisin että paljonko foorumilaisten autot kuluttaa kun tuntuu että oma vie vähän liikaa.Itsellä 2005:nen E 220 cdi farkku automaattilootalla.Ajelin tänään 300 km 88 km:n keskinopeudella jolloin ajotietokone näytti 7.2.Onko normaalia vai ei?
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 10.06.2010 19:40
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

W210 200 cdi -99 vei n.700km aikana 5.2 ja takas toiseen suuntaan 5.8. automaatti loovalla kyseinen peli.Keskikulutus on ollu 6.7.

E: Ajoin taannoin taksissa E 220 cdi:tä -06 manuaali missä keskikulutus muistaakseni 7-7.5.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mikä noissa uudemmissa kuluttaa enemmän?
Vai onko tuo nelonen liian pieni mylly väykkyyn.
00-vuosimalli 270 ohjelmoituna vie todellista sekalaisessa ajossa 6 litraa.
Ajotietokone näyttää viimosen 5000km:n keskikulutusta 5,5 l.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Viesti Kirjoittaja P4si »

C220 -96 bensa automaatti on vienyt n.3000 km:n kokemuksella: 7.8 l/100km ollu pienin ja 11l/100km suurin.

Riippuu täysin paljonko kaupunkiajoa.

Työmatka 23km/sivu. Mahdollista ajaa "vanhaa-" tai moottoritietä, silti

kulutuksessa ei tunnu olevan suurta eloa ajanko siis mittarinopeutta

130km/h vai 90km/h. 8 litran korvilla pysyy. Käytän 95e:tä.

Kun taas perheen toisella autolla (1.6 primera) kulutus ajotietokoneen

mukaan 90km/h n. 7 litraa ja 130km/h n. 9 litraa/100km :shock:

Molemmat autot melko lähellä toisiaan painonsa suhteen 1371kg ja 1420kg :roll:
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Joo samaa ihmettelen itsekin eli kulutuseroja 210 ja 211 välillä.Itsellä ollut vanhempia kolme kappaletta.Kaksi oli 200:sia ja yksi 220 cdi,kaikissa automaatit ja kulutukset pyöri 5-6 litran tietämillä.Tää nykyinen on jo toinen 211 farkku 150 heppasella dieselillä ja tuntuu kuluttavan enemmän!
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Meikäläisellä on jonkinlaisia vaikeuksia ymmärtää noita lukemia.
Alta kympin kuitenkin? :shock:
SEL vie 12 vähintään tässä nurkkapyörityksessä. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

W210 290 tdi automaatilla, viiden-kuuden litran paikkeilla. Ei talvellakaan yli seitsemää.
Avatar
marco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ma 07.05.2007 12:08
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja marco »

2,3 manuaali tenava on vienyt sekalaisessa ajossa(taajamaa + motaria) 7 litran hujakoilla. 300D vie saman verran. 300SE ei ole ollut vielä ajossa, mutta eiköhän sen kulutus ole ex-300TE luokkaa eli alle kympin kulutukseen ei taida päästä.
W163 320 -98

Exät:
S124 E300 TDT -94
W208 230K -98
S210 E290TD -97
W201 2,0D -87
S210 E270 CDI -01
W201 2,3 -87
W126 300SE -86
W124 300D -92
S124 300TE -86
S124 250 (3,0) -86
W124 300D -86
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Perkele, uusien suutimien jälkeen 200 cdi kuluttaa melkein 7 maantiellä?
Softattu peli, mutta ajan tosi rauhallisesti, ei äkkilähtöjä tai turhia ohituksia tjms.
Olisipa rahaa joskus niin korjauttaisin vanhat suuttimet iskuun ja laittaisin ne paikoilleen, sillon kulutus oli n. 5l 100km
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi iso korinen eli farkku 124:nen 2,5 litrasella turbodiiselillä (7mm elementit) vie noin 8 keskikulutusta. aika paljon on matka ajoa ja ihan pikkasen kaupunkiajoa.

pikkukoppanen 201 2,5 turbotiiseli sekin vie saman. 8 nurkissa pyörii, jos matkaa ajaa.

ja mun matka-ajo on motaria 130-150km/h mittarissa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Harri126 kirjoitti:Meikäläisellä on jonkinlaisia vaikeuksia ymmärtää noita lukemia.
Alta kympin kuitenkin? :shock:
SEL vie 12 vähintään tässä nurkkapyörityksessä. :oops:
Johtunee dieselin tehon puutteesta.
Väännöllä pärjää kyllä normiajossa.
Esim.omassa 220hp./520nm.
Vs.cosworth sierra 460 hp./+500 nm.
100-200 km/h ajat 16,5 s. Ja 8,8 s.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja aroline »

W212 220CDI aut taxissa vieny tasan 6,0 ajotietokoneen mukaan,mitattuna 6,2 litraa. 30th nyt mittarissa. sekalaista ajoa, ei juurikaan kaupungissa- paljon maantiellä reippaasti
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

W210 Kompressor kuluttaa kohtuullisesti

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Matka-ajossa W210 E200 Kompressor kulutti Etelä-Ruotsin hyväpintaisilla moottoriteillä 103km/h keskinopeudella ajotietokoneen mukaan 7,5L per 100km ja matkaa kertyi 560km.

Hämmästyin miten kevyesti ahdettu moottori kulkee harvaan välitetyn perän ja manuaalivaihteiston kuutosvaihteella. Käytännössä 100km/h on pienin nopeus missä kuutosvaihdetta voi käyttää.
Mutta onhan se toisaalta aika laaja se käyttöalue kun se ulottuu 100km/h-215km/h...viitosella vielä laajempi 70km/h-220km/h.

Kaupunkiajossa (kaupunki+esikaupunki) menee noin 9L/100km mutta kulutus nousee herkästi jos on vähänkään ruuhkaa.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W210 Kompressor kuluttaa kohtuullisesti

Viesti Kirjoittaja tempera »

E200kompressor kirjoitti:Matka-ajossa W210 E200 Kompressor kulutti Etelä-Ruotsin hyväpintaisilla moottoriteillä 103km/h keskinopeudella ajotietokoneen mukaan 7,5L per 100km ja matkaa kertyi 560km.

Hämmästyin miten kevyesti ahdettu moottori kulkee harvaan välitetyn perän ja manuaalivaihteiston kuutosvaihteella. Käytännössä 100km/h on pienin nopeus missä kuutosvaihdetta voi käyttää.
Mutta onhan se toisaalta aika laaja se käyttöalue kun se ulottuu 100km/h-215km/h...viitosella vielä laajempi 70km/h-220km/h.

Kaupunkiajossa (kaupunki+esikaupunki) menee noin 9L/100km mutta kulutus nousee herkästi jos on vähänkään ruuhkaa.
Kyllä näköjään isompi kone vie vähemmän ja automaatilla.
Mulla E 320cdi ja keskikulutus=6,3lt. Pienimmillään 75 km vauhdissa on ollut 4,8lt. Jos pörräisi vaan kaupungissa lyhyttä matkaa niin ettei kone ehdi edes lämmitä niin kulutus on ihan järjetön. Ihmettelen taksimiehen pientä kulutusta ellei sitten ole Kemijärven taksina. Taisikin olla Lohjan taksi.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tänään kävin tankilla ja tulos oli 558km ja 58,25l :lol: . Autona säästöpossu W123 300D turbo 5v manuaalilla ja 3,58 perällä :lol: . Ajo on ollut pääasiassa sisäänajoa eli jatkuvasti on kiihdytelty pedaali lattiassa ja muutenki ajotapa on ollut reipasta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kaikki vie mitäsille antaa. Alimmillaan matka 6.2. Ylimilllään ei paljoa yli 10 mene..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Paljonko Mersu kuluttaa???

Viesti Kirjoittaja Division »

iidaeetu kirjoitti:Tiedustelisin että paljonko foorumilaisten autot kuluttaa kun tuntuu että oma vie vähän liikaa.Itsellä 2005:nen E 220 cdi farkku automaattilootalla.Ajelin tänään 300 km 88 km:n keskinopeudella jolloin ajotietokone näytti 7.2.Onko normaalia vai ei?
Tuon verran tuo auto vie yleensä, jos sitä ei ole lastutettu ja termostaatti on viallinen.

Termostaatin kunnostamisella tippuu lukemat vastaavassa ajossa n. 6,2 l/100 km tasolle ja siitä lastuttamalla tippuu vielä 0,5 - 1,0 l/100 km lisää.

Vastaava auto näytti ostaessa samanlaisia lukemia, mutta yllä mainittujen operaatioiden jälkeen tuossa vauhdissa hetkellinen kulutus pyöri usein tasaisella 4,7 - 5,1 l/100 km välillä ja keskikulutus pyöri 5,1 - 5,3 l / 100 km välillä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

Sekalaisessa ajossa tietokoneen mukaan 6,9. Joskus "tarkistin" kynän ja paperin avulla parin tankkauksen yhteydessä jotta 0,3 litraa valehtelee tietokone. 7,2 litraa siis "todellinen kulutus ajossa josta yli 70 % maantietä.
C220d T 4-Matic
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuinka painava tämmönen w211 e220cdi on? ihmetyttää vaan kun 20-30v vanhemmat autot kuluttaa saman verran. luulis siinä ajassa jo vähä lukemia saatu paremmaks. bensamalleissahan tämä on toteutunutkin mutta onko sitten niin että dieseltekniikka on jo niin hyvää että sitä ei enää voida juurikaan parantaa.
Viimeksi muokannut Sergey, La 18.09.2010 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

E200 Kompressor S211

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Muutaman tuhat kilometriä olen ehtinyt tällä nyt veivaamaan ja tietokoneen mukaan keskikulutus on ollut n. 8,1 l/100km keskinopeudella 75 km/h. Tankatuista litroista ja matkamittarista laskettuna kulutus on kuitenkin ollut suurempi, jopa 8,8 l/100km tankkausvälillä.

Pienimmät lukemat tietokone on näyttänyt maantieajossa 7,5 l/100km, mutta kaupungissa yli 11 l/100km.

Tietokone tuntuu olevan turhan optimistinen, heittoa on paljon enemmän kuin Saabin vastaavassa aparaatissa oli :roll:

Auto on vm. 2008 farkku automaatilla, 135kW. 95E:tä olen käyttänyt.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:kuinka painava tämmönen w211 e220cdi on? ihmetyttää vaan kun 20-30v vanhemmat autot kuluttaa saman verran. luulis siinä ajassa jo vähä lukemia saatu paremmaks. bensamalleissahan tämä on toteutunutkin mutta onko sitten niin että dieseltekniikka on jo niin hyvää että sitä ei enää voida juurikaan parantaa.
uusissa autoissa on paljon sähkövempaimia, ilmastointia sun muuta mukavuusvarustetta, ei se auto sitä energiaa ilmaiseksi mistään tee, jotan kulutuksessa se sitten näkyy...

eikä sitä dieselin hyötysuhdetta enää turbodieselin keksimisen jälkeen ole saatu kuin muutamia % paremmaksi, rajat alkaa tulemaan vastaan...

omassa bensa 300E:ssä sain viimeisen 20 litran kulutuksen jo nousemman lähelle 10 ltr/100 km, kun ajeli pääasiassa pakkokakkosella karstaa poltellen ja otti välillä varttimailin vetoja :D silti siihen tuli niin paljon vielä maantietä mukaan, että ei mennyt tuo 10 ltr/100 km raja rikki :shock: mullahan ei ole tapana käyttää autoa paikallaan, joten sillä tuo kulutus pysyy aika kohtuullisena ja liikennevalot pyrin kiertämään kaukaa, jos se vain on suinkin mahdollista... kaikki kauppaliikeet esim. on boikotissa jotka on keskustassa... tosin siihen on osasyynä myös se maksullinen pysäköinti... pitäkööt tunkkinsa perkl... kun sinne liikkeensä laittavat.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja ana007 »

softattu w211 200cdi -05 jyväskylä-salo reipasta ajoa 6.5. Salo ylläs talvella 6.1. Sekaajo 7.3. Vaimon w210 220 farkku todellinen keskikulutus aina alle 6. Kyl w211 pikkukoneel on janosempi ku väykky samoil hepoil.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

napa kirjoitti: ja liikennevalot pyrin kiertämään kaukaa, jos se vain on suinkin mahdollista...
Joo,ne liikennevalot on myrkkyä.Emäntä osti bensakrematorion kesälomalla,sitten syksymmällä ihmettelin mikä tälle tuli,kun kulutus pomppasi vajaasta kympistä kolmeentoista.
No ei siinä muuta kun työt alkoi,ja maantievoittoinen ajo vaihtui 5km.työmatkaan useine liikennevaloineen ja muutama liikenneympyrä joissa joutuu usein pysähtymään.Ja siihen päälle kauppareissut keskustassa :evil: .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Sergey kirjoitti:kuinka painava tämmönen w211 e220cdi on? ihmetyttää vaan kun 20-30v vanhemmat autot kuluttaa saman verran. luulis siinä ajassa jo vähä lukemia saatu paremmaks. bensamalleissahan tämä on toteutunutkin mutta onko sitten niin että dieseltekniikka on jo niin hyvää että sitä ei enää voida juurikaan parantaa.

No on sitä nykyajan dieseleissä vähän erilaiset teho/vääntölukemat että kyllä se hyötysuhde on tainut aika paljon parantua.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

W124 200d, -90 ja 602tkm ajettuna kuluttaa 180tkm kulutusseurannan kokemuksella hieman alle 6 litraa satasella. Mukana kärryvetoa ja kaupunkia aikas paljon. Ei mielestäni paha arvo.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Joo, ei voi sanoa, että nämä Mersut kovin janoisia olis, kun vertaa esim. noihin allekirjoituksessani oleviin ex-bensavehkeisiin.

Samalla tai paremmalla tehosuhteella (hv+nm) varustettu dieseli imee 8 litraa satasella, kun vastaavan tehoiset bensavehkeet imi 18 litraa satasella. Ja verrattuna vielä E220Cdi ja E320Cdi niin +50% lisätehoja saa 1l/100km kulutuksen lisäyksellä...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jopa vanha KE-Jetronic osaa katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksella. Kun oikeasti opettelee ajamaan niin, että rullaa vaihde päällä aina liikennevaloihin, niin säästöä tulee kyllä.

Tuo 18 vuotta vanha kiikutin menee maantiellä 6.5 litraan. Tavoite on päästä alle kuuden ihan opettelemalla ajamaan taloudellisesti.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Jopa vanha KE-Jetronic osaa katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksella. Kun oikeasti opettelee ajamaan niin, että rullaa vaihde päällä aina liikennevaloihin, niin säästöä tulee kyllä.

Tuo 18 vuotta vanha kiikutin menee maantiellä 6.5 litraan. Tavoite on päästä alle kuuden ihan opettelemalla ajamaan taloudellisesti.
jep, ajotyylillä on vaikutusta... äkkiä ajatellen kytkin pohjassa valoihin rullaaminen voi kuulostaa järkevältä, mutta ei sitä kuitenkaan ole... maantiellä risteyksiin tultaessa automaatilla voi rullata kilometrin fuelcut päällä :D toki hätäisimmät pesässä tulijat tahtoo tympääntyä, mutta se on niiden harmi :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Jopa vanha KE-Jetronic osaa katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksella. Kun oikeasti opettelee ajamaan niin, että rullaa vaihde päällä aina liikennevaloihin, niin säästöä tulee kyllä.

Tuo 18 vuotta vanha kiikutin menee maantiellä 6.5 litraan. Tavoite on päästä alle kuuden ihan opettelemalla ajamaan taloudellisesti.
jep, ajotyylillä on vaikutusta... äkkiä ajatellen kytkin pohjassa valoihin rullaaminen voi kuulostaa järkevältä, mutta ei sitä kuitenkaan ole... maantiellä risteyksiin tultaessa automaatilla voi rullata kilometrin fuelcut päällä :D toki hätäisimmät pesässä tulijat tahtoo tympääntyä, mutta se on niiden harmi :twisted:
onneks aina voi ohittaa.

jos jollakin kilometri enne valoja hidastelulla säästää sen litran satasella, niin mun mielestä se ei ole sen arvosta. mielummin reippaasti sinne liikennevaloihin saakka ja sitten pysähdytään. ja kun valo muuttuu vihreeks, niin kaasua kunnolla, että muutkin kerkee, eikä synny ruuhkia. näin liikenne on sujuvampaa ja päästään paikasta A paikkaan B nopeempaa ja näin ollen säästetään sitä polttoainetta. tosin huonosti tämmönenkään toimii suomessa, riittää että edes yks siellä seassa alkaa säästään polttoainettaan, eikä tajua painaa kaasua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

et sä pera8x nyt oikein tajunnut... jos näen (ja useimmiten vielä kokemuksesta tiedän jo 5 km ennen, että siellä on jonoa...), että risteyksessä on 15 h-autoa ja pari rekkaa odottamassa risteävälle tielle pääsyä (3-tie jalasjärvellä ja itse tulen seinäjoki-jalasjärvi kantatietä), niin miksi helvetissä minä sinne kiirettä pitäisin :wink: suurin osa niistä h-autoista muuten on yleensä ohittanut mut n. 15 km aikaisemmin kovalla ylinopeudella... liikkennesilmä kehittyy, jos se on kehittyäkseen, kaikille sitä ei valitettavasti vain tunnu ikinä kehittyvän, vaan ajetaan juuri sillä "ohi aina pääsee" tyylillä :roll:

tuossakin kohtaa rajoitus vielä muuttuu niin, että ensin on 100 km/h-> 80 km/h n. kilometrin ja lopuksi 500 m 60 km/h... oikeastaan 2 km saa rullata fuelcut päällä, eikä oikeasti menetä mitään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin