W211 SBC-jarrujen nesteen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 03.09.2010 22:05

W211 SBC-jarrujen nesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Niin, kukaan tehny "kotikonstein"? Onnistuuko normaaliin tapaan, vai pitääkö ottaa jotain huomioon, ettei tuo iki-ihana sbc rupee häröileen. :roll: Auto vm. 2005.
Jarruneste tais olla tuolle joku oma litku vai muistanko höpöjä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kait tuossakin uskaltaa tehdä helpot, eli imaisee konehuoneesta jarrunestesäiliön tyhjäksi, ajelee päivän pari ja vaihtaa taas niin vaihtuu joka nurkasta. Ei tarvii mönkiä auton alla + muut mahdolliset "ongelmat".
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

epk kirjoitti:kait tuossakin uskaltaa tehdä helpot, eli imaisee konehuoneesta jarrunestesäiliön tyhjäksi, ajelee päivän pari ja vaihtaa taas niin vaihtuu joka nurkasta. Ei tarvii mönkiä auton alla + muut mahdolliset "ongelmat".
Miten se neste tuolla konstilla vaihtuu "joka nurkasta"? Eihän sinne jarrusylintereihin ole mitään kiertoa, vähän nestettä menee putkeen ja palaa takaisin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei varmasti parilla kerralla vaihdukkaan ! olen kyllä siinä uskossa että kun 3-4 kertaa vaihtaa säiliöstä vaikka viikon välein niin on aikasta kokonaan vaihtuneet nesteet, faktaa ei ole mutta mutua. Mitäs muut on mieltä ?


edit, jos järjellä miettii niin ei pitäisikään vaihtua mutta näin tehtynä ainakin tulee mustista nesteistä kirkkaat (eli jos on tummat nesteet olleet purkissa ja mustaa höhhöä purkin pohjalla niin ekan kerran jälkeen tulee vielä jostain mustaa mutta sitten parin vaihtokerran jälkeen kirkastuu kokonaan).
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

epk kirjoitti:ei varmasti parilla kerralla vaihdukkaan ! olen kyllä siinä uskossa että kun 3-4 kertaa vaihtaa säiliöstä vaikka viikon välein niin on aikasta kokonaan vaihtuneet nesteet, faktaa ei ole mutta mutua. Mitäs muut on mieltä ?
no eihän ne kyllä vaihdu....

en tiedä tuon alkup. kysyjän jarrujärjestelmää mutta mikä siihen estää vaihtamasta jarrunesteet ihan oikeasti "ilmauspullolla"?...ei kai se niin erikoinen järjestelmä ole että tunnistaa virrattomana lepotilassa mitä sille tehdään?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm , täytyypi tehdä paremmin !


tuolla aiheesta : http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58741
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

epk kirjoitti:hmm , täytyypi tehdä paremmin !


tuolla aiheesta : http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58741
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.

"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.

Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilaruuvi suljetaanTämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W210 E420 kirjoitti:
epk kirjoitti:hmm , täytyypi tehdä paremmin !


tuolla aiheesta : http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58741
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.

"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.

Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilmaruuvi suljetaan. Tämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
SBC-systeemi ei tuota huomaa jos on kaapeli boksista irti tai muuten laitettu nukkumaan mutta tuossa on se ongelma että jarrupolkimesta on sähköyhteys "työsylinteriin" eikä se toimi jos SBC-yksikkö on nukutettu. Sillä hätäjärjestelmällä ei paloa taida apuja saada ja sehän vaikuttaakin vain toiselle akselille.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

DBFI kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:
epk kirjoitti:hmm , täytyypi tehdä paremmin !


tuolla aiheesta : http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58741
lainasin siitä theadistä vai mikä se on slangilla...maalaispoika kun olen..
maalaisjärjellä ajattelin tota juttua aikaisemmassa viestissäni.

"Jarrupalojen vaihto onnistuu niin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan eli ovet lukossa ja avain kaappiin. Jarrut kyllä resetoituu ajaessa. Aioin tehdä viikonloppuna.

Miksei nesteitä voi vaihtaa siten, että aukaisee yhden jarrun ilmausruuvin ja polkee jarrua ja antaa nesteen virrata niin, että säiliö on melkein tyhjä. Ilmaa ei saa mennä sylinteriin. Sitten täyttää säiliön uudella nesteellä ja edelleen pumppaa jarrulla uuden nesteen pyörän jarrusylinteriin ja ilmaruuvi suljetaan. Tämä toistetaan joka pyörälle. Näin ei tarvitse ilmata. Olen tehnyt näin W124:lle ja hyvin on nesteet vaihtunut. Vai huomaako sähköjarrut tämän huijauksen ?"
SBC-systeemi ei tuota huomaa jos on kaapeli boksista irti tai muuten laitettu nukkumaan mutta tuossa on se ongelma että jarrupolkimesta on sähköyhteys "työsylinteriin" eikä se toimi jos SBC-yksikkö on nukutettu. Sillä hätäjärjestelmällä ei paloa taida apuja saada ja sehän vaikuttaakin vain toiselle akselille.
ja kuten saimma hoomata.....maalaiset on tyhmiä. :oops: :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W210 E420 kirjoitti: ja kuten saimma hoomata.....maalaiset on tyhmiä. :oops: :wink:
Mistä tiesit että olen maalta? :shock: Tai ehkä koko Lounais-Suomi on maaseutua.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

DBFI kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti: ja kuten saimma hoomata.....maalaiset on tyhmiä. :oops: :wink:
Mistä tiesit että olen maalta? :shock: Tai ehkä koko Lounais-Suomi on maaseutua.
ei kestä kiittää....tosin tarkoitin itseäni, sillä tyhmällä. :D

ps. kaikki kehäIII ulkopuolella on maaseutua :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testeri ja painevaihtaja kiinni, sitten nesteitä vaihtamaan..
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

dealer kirjoitti:Testeri ja painevaihtaja kiinni, sitten nesteitä vaihtamaan..
kyllä näin on..
eikähän tuo kikkakolmosilla taida onnistuakkaan ilman että jarrut sen älyää..
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

dealer kirjoitti:Testeri ja painevaihtaja kiinni, sitten nesteitä vaihtamaan..
Mitä maksaa,? jos käyn vaihtaa nesteet
teillä.
Taitaa omatoiminen puuhastelu olla vain jarrujen tuho. :shock:
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 03.09.2010 22:05

Viesti Kirjoittaja ruikku »

h.hartikainen kirjoitti:
dealer kirjoitti:Testeri ja painevaihtaja kiinni, sitten nesteitä vaihtamaan..
kyllä näin on..
eikähän tuo kikkakolmosilla taida onnistuakkaan ilman että jarrut sen älyää..
Ookoo, tarvinnee sit käyttää "pajalla". Parempi katsoa kuin katua..
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jani k »

vaihdoin itselle nesteet sillain kun oli kuluneet jarrupalat.
järjestelmä ensin nukkumis tilaan ja sitten ilmausruuvi hieman auki ja sylinterit varovasti painoin pohjaan ja ilmausruuvi kiinni ja auto käyntiin sitten polkimella varovasti painellen ja nestettä lisäillen, sama homma uudestaan ja nestettä meni reilu litra eli kyllä se onnistui eikä kovin kummonen homma, tietokone muistaakseni herjas jotain ennen kun palat oli levyjen lähellä mutta tekstit häipyi ja jarrut tulivat ennallen ja hyvin pelittää.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ajattelin myös itse vaihtaa jarrunesteet. Minulla on Motonetin imuöljynvaihtaja, sillä ajattelin kokeilla.
Ensin alipaine sitten vaan ilmausruuvi auki ja lisäilee nestettä mitä tarvitsee. Katsotaan mitä tapähtuu. Korkeintaan lavettiauto vie koko vehkeen Veholle.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

PaHa kirjoitti: Mitä veho mahtaa veloittaa jarrunesteiden vaihdosta?
Miten usein nesteet pitäisi vaihtaa?
Ilmoittaako huoltonäyttö niille jonkin service huoltonumeron?
Service #6:n alla jarrunesteiden vaihto kahden vuoden välein.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Noin 100 €,oli muistaakseni hinta .

Kannattaa myös huomioda mahdollinen takuu asia ,jos joutuu uusimaan
koko hässäkän.
Takuu voi mennä vaikeaksi, jos ei ole merkintää huollosta jossa jarrunesteet on vaihdettu.
kava73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 11.09.2010 15:39
Paikkakunta: Helsinki

nesteet

Viesti Kirjoittaja kava73 »

jostain muistan lukeneeni ettei kannata mennä itse säätäämään koska jos jostain syystä sbc päättää siirtää palat "optimiin" niin sotku on valmis. Ja sitten voi kaivaa vaimonkin kuvetta kun systeemi ja maalipinnat on käsitelty litkulla
S211 E220 cdi vm, 2008
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: nesteet

Viesti Kirjoittaja jartuo »

kava73 kirjoitti:jostain muistan lukeneeni ettei kannata mennä itse säätäämään koska jos jostain syystä sbc päättää siirtää palat "optimiin" niin sotku on valmis. Ja sitten voi kaivaa vaimonkin kuvetta kun systeemi ja maalipinnat on käsitelty litkulla
Tuota pelkoa ei pitäisi olla, jos muistaa pitää avaimet taskussa ja ovet kiinni.
Tai ottaa kummankin akunkengät irti.
Tuo takuu asia on ihan totta, mutta jos itse tekee kaikki korjaukset ja huollot niin sama pätee niihinkin. Takuu mies löytyy peilistä.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kaikenlaisia jarruja niitä on pitäny tehdä....??
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

juhape kirjoitti:Kaikenlaisia jarruja niitä on pitäny tehdä....??
Totta puhut.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

juhape kirjoitti:Kaikenlaisia jarruja niitä on pitäny tehdä....??

Tästä voi päätellä omatoimisen nesteen vaihdon.

Anna sivun ensin latautua ,jotta näät koko asian. (68 sivua)
Aika erilaiset jarrut verrattuna ,tavis jarruihin.

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -30-02.pdf
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

Viesti Kirjoittaja jlzki »

Ei tuossa nesteen vaihdossa pitäis olla ongelmia. aivan normaali imu ja täyttö. ei varmaan haittaa deaktivoida järjestelmä. Itse deakivoin autocomilla. ehkä akun poiskytentä riittää(olettamus!) tutulla asentajalla,joka ei tiennyt asiasta,vaihtoi jarrupaloja ja männät laukes kynsille! sairauslomaa.. Deaktivoikaa ennen kun teette mitään remppaa noihin,ettei satu vahinkoja!
Vastaa Viestiin