SAA POISTAA

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

SAA POISTAA

Viesti Kirjoittaja oltzi »

elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes :D

aihiona ois tuollanen -88 vuoden 124 turbo diiseli farmari automaatilla.

teho tavoite ois 300-400hv. ja tarkoitus rakentaa joka päiväiseen ajoon.
tässä ensimmäisenä mielessä pyörineet seikat:

-laatikon vahvistus
-pumpun teko
-hx 35? 40?
-putkisto
-cooleri ja ahtoputket ja rutosti kaikkea muuta

tässä ois liuta kysymyksiä ennen projektin aloitusta(rahojen tuloa :lol: )

ensimmäinen kysymys ois laatikon vahvistuksesta. sen kaivan ite irti ja lähetän pajalle. mutta sitte ku se sieltä tulee ni tarviiko se ite vielä säätää? kunnen noista niin hirveesti tiiä..

onko monta vaihoehtoa laatikon tekijäksi?

sitten pumppu. mynän pumpusta on hyviä kokemuksia ja kuullu muutenkin kehuja. sellanen 7mm elementeillä? vaiko?

sitten ahtimesta. kun tahtois sellasen joka heräis jo alhaalta. mielessä on ollu hx35? superina tietty.

ja mitenkä sais voimaa ilman sitä helkutin moista savua :D
onko ainut vaihtoehto remmi ahdin?
Viimeksi muokannut oltzi, Ma 05.10.2015 18:46. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

jaa mutta enhän mä voikkaa mitää tehä ennen ku oon opiskellu moottoritekniikkaa.. :lol:

kansipahvi unohtu listasta. minkälainen kestää yli 2 barin painetta?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Morguz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 22.02.2010 01:57
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Morguz »

Se om606 turbon vakio kansipahvi kestää kyllä =)

Ja tekemällä oppii!
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itellä vakioloota, paineet vaan säädetty tappiin ja ohjausletku irti. Vielä on toiminu, nyt n. 10tkm hy35 ja mynän vanhan 7mm pumpun kanssa. Kilolla irtos 280hv harisella ja ainakin vielä tehot nousi sinne 5600rpm asti josta tasottu suoraan. Puoltoista kiloa varmaan vielä toimis jotenkin, sitten käy varmasti pieneks tuo hy35. Mutta tällaisenaan aika hyväntuntuinen käyttispeli. Jaksaa jopa hieman sutiakin 255 takarenkaalla, mutta vain hieman :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

ku tarkotus ois ettei hirveesti tarvis kantapään kautta oppia :D

ja tehdä sellane että kerralla kestäis. eli ei tuota vakio laatikkoa nostetuilla paineilla. se on mun mielestä vähän sellanen patentti joka hajoo koska vaan.. :)

joku ahdin friikki vois tuohon savuttomuuteen kertoa ratkaisu vaihtoehtoja.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Laatikko sitten vaan Siekkiselle. Ei ainakaan tarvi arpoa toimiiko tai onko muuten hyvä. Ja se 606 kansipahvi vht:lla kiinni niin ei tarvii arpoo niiden paineiden pidon kanssakaan. Vetareita kannattaa kummastella ovatko ruosteessa kovasti ulomman suojakumin alta. Tuppaa menemään vakionakin poikki.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
jönni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 05.05.2010 23:34
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja jönni »

laatikko vaan siekkiseltä ja holsetin hx40 superi! kyllähän diisselin kuuluu hiukan sauhuttaa mutta mitä enempi soppaa koitat sinne pannuun syöttää ni sitä enemmähän se sitten sauhuttaapi(ei nyt sitten ihan aina paikkansa tämäkään "viisaus" pidä!) :lol:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja PTracing »

oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes :D
Taitaapa itelläkin käydä juuri näin! :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

PTracing kirjoitti:
oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes :D
Taitaapa itelläkin käydä juuri näin! :lol:
Kuin myös.. :roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja RH »

BTriker kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes :D
Taitaapa itelläkin käydä juuri näin! :lol:
Kuin myös.. :roll:
Näin minäkin... kaikki 42€! :lol:
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

joo o. eikö hx35 superi riitä yli 300 hepan ja kuitenki heräis aikasemmin?

mitä on VHT ?

mitäs eroa on mynän vanhalla ja uudella pumpulla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Uudemmista saa enemmän syöttöä (tietysti)...ja niitä on siis monta eri kehitysversiota tehty sitten vuoden 2002 tai 2003.

Nuo saa kyllä säädettyä täysin savuttomaksi jos vain haluaa, se tapahtuu ehkä minimaalisen heräämisen (kiihtyvyyden) kustannuksella. Mulla on nyt Vito semmosessa säädössä, että savua ei näy vaikka lähtee kaasupohjassa liikkeelle. Aikaisemmin se jätti selvän pilven ennen ahtojen nousua, ja öljyt sekä pakoputki oli kyllä sen näköisetkin ja kulutuskin oli suurempi, kun polttoaine muuttui noeksi.

VHT Copper Casket, sprayliima, jolla liimaat sen tiivisteen kiinni. Hienoa olisi jos tasopinnat molemmat on planattu puhtaaksi ja suoraksi.

Forumia kannattaa lukea ja käyttää hakua, kaikki nämä on kirjoitettu melko moneen kertaan tänne. :roll:

Joku valitteli jossain forumilla, että HX35superia ei saisi järkevillä pesillä dieselkäyttöön, en sitten tiedä mutta kysy turbokauppiaalta, joka ymmärtää dieseleistä edes jotain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

juu. oon lueskelle useamman illan. ja aina sama homma. paras tulis ku antais rumilukselle tehtäväks koko auton :lol:

pakoputki hommaan en haulla löytäny vastauksia. eli minkälaisia vaimentimia ja mistä saa?

tarkoitus ois tehdä hapon kestävästä putki. downpipe mahd isosta, varmaan 4" ja loppu putki 3" putkesta. ahtimen jälkeen mutka ja siihen jousto ja toinen laatikon kohdalle?

herlevin rakentama 190 oli toissa vuonna tässä kaverilla ja se oli pirun hiljanen kampe. minkähänlainen putkisto/vaimentimet siinä mahto olla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Farmarissa on sitten vähän ahtaampaa se putkiston teko mitä sedanissa. Yksi jousto siellä alkuperäisessä paikassa riittää. En osaa sanoa millainen vaimennin kannattaa hankkia, kun itse tein kaiken itse.

Siitä kardaanitunnelista eteenpäin tullaan kahdella 2,5 tuuman putkella ja alkuperäisen vaimentimen tilalla on oma tekele. Mullahan on originaali kone, eli sen takia ei se etu putki ole vielä päivitetty kun tehot on ompelukoneen tasolla. Sen voin sanoa, että noiden kahden putken pujottelu sen varapyöräkotelon/polttoainesäiliön ohi oli aika tuskaa ja millimetripeliä, joten en voi suositella. Lisäksi putkistosta tuli hemmetin painava -> Yksiputkinen on helpompi.

Mutkia ja putkia sekä hitsausliitoksia tarvitaan lukuisia...

Kuva
http://www.youtube.com/watch?v=y7C0pnYFeaA

Tässä on jonkun toisen näkemys samasta aiheesta:

Kuva

Herlevikin teki ainakin alkuun vaimentimia itte, en tiedä onko sittemmin jaksanut semmosten kanssa räpistellä. Kysyppä häneltä, löytyy kyllä forumilta ja ihan puhelinnumerokin. :lol:

...ja farkussa jotkut vain teurastaa sen takapöntön ja tekee sinne väljemmät ja suoremmat putket sisälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

okei. mikähä herlevin tunnus on?

kaveri putkiston tekee. tehny muutaman kymmentä happosesta. audi a6 3" down pipea teki useemman päivän. kun siinä oli toista kymmentä mutkaa :D
ois hyvä ku pöntötki ois ruostumatonta. motonetistä saa vain läpi virtaavia malleja ja ne ei niin hyvin vaimenna..

onko käytännön eroja 7mm ja 8mm pumpuilla kun ajetaan joka päivästä ajoa ja ei "täysillä" paukuilla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Näinköhän se toimii hyvin tolla hx 35 superilla. Jos en ihan väärin kattonu Finn-Turbon sivuilta nii pako puoli oli pienenmpi kuin imu. Normi HX 35 toimii varmasti paljon paremmin yläkierroksille saakka.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

nii en oo vielä ahdinta päättäny mut ois vaa kiva ku heräis ajoissa. 2kpl ST ollu ja toinen heräs 3000 ja vähä yli ja toinen 2700rpm kohdalla..
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tolla hy35 on täys paine (no joo, baari vaan) jossain siinä 2800rpm. Rupee toki jo päälle 2000rpm nostamaan painetta pikkuhiljaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
kinuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 03.08.2007 14:45

Viesti Kirjoittaja kinuski »

Hinta kyselyt:yv:llä tai puhelimella Pekka 0400 563 783 Matti 0400 264 874
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=330

Siinä Herlevin äijien numerot mistä kysellä. :)

Onnea projektiin täällä päässä kyllä tullaan seuraamaan tiiviisti tällasia rojekteja :D
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

toi alempi farkun kuva on meikäläisen autosta. omatekemä vaimennin,tykkäsin että ei mene vaimentimen reijät tukkooon joten reikäputki on tehty rälläkällä paksuhkolla hiomalaikalla viiltoja reilusti. ekana kerroksena teräsvilla ja loppuvilla dice prätkävillaa. hiljanen systeemi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä tein samasta syystä sisäputkeen reikiä 5mm terällä, ei mennyt kuin pari kolme tuntia ja ainakin viisi tölkkiä kaljaa siinä kun pysväsporakoneessa surruttelin. Noissa valmiissa taitaa olla jotain 3 mm reikäpeltiä ne sisäputket.

Rälläkällä noi äijät niitä aikoinaankin teki, ne ei jaksa nysvätä reikien teon kanssa.

On se 2005 tehty Viton vaimennin edelleen ajossa vaikka mustasta raudasta tuli tehtyä ja luokattoman paskalla hitsaukoneella (alitehoisella). Ehkä siinä on pikkuhiljaa äänet nousseet, tai no en tiedä, mä olen autossa sisällä, enkä kuuntele pakoputkea.

Katseleppa noita nimimerkiin Petehri pakoputkia mitä se on tehnyt, siitä saa vähän referenssiä millainen se ruostumaton putki voi olla. Läpivirtaavia ne pitää tietysti olla...

Pakoputkivillaahan sai sitten esimerkiksi Marteliukselta.

[Sisältää järkyttävän kamalia hitsausaumoja :oops: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html
Se kemppi milla hitsasin, se oli kiinteällä virralla ja olisi pitänyt olla .6 lanka. Ei se jaksanut sulattaa putkea. Oli suunniteltu ilmeisesti peltihommiin]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

aika makeen putkiston teit.. :D

mistä peten putkistoja pääsis kattelee haulla ei ihan äkkiä löytyny?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
kinuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 03.08.2007 14:45

Viesti Kirjoittaja kinuski »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... c&start=30

Sivun puolivälistä lähtien ja topicin viimesillä sivuilla on muutama putkisto.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

hyviä vinkkejä tullu. mutta mites toi automaatti kun sen teettää ni pitääkö sitä vielä ite säätää sen jälkee ku sen pulttaa kiinni? ja sen jälkeen kun saa lisää voimaa?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyllä laatikko vaatii lähes aina säätöä vahvistuksen jälkeen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös niitä jotain magneettiventtiileitä tai vastaavia hilavitkuttimia pitänyt viritellä, jotta sinne menee tai poistuu se alipaine kun on lämä (ahdot) tiskissä. Muuten alkaa luistamaan. Siitä oli jotain juttua jossain topikissa noin 4-6 kk sitten.

Tuon homman sulle kuitenkin varmasti kertoo laatikon tekijä kunhan kysyt. Mulla ei ole moisesta tarkempia tietoja, eli kyselen sitten kun tartten moista tietoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

selevä. aivan juu nii ei tullu mielee että varmaa laatikon tekijältä saa samaan rahaan neuvot :D

nyt olis osia pöydällä vaihdettavaks. taka kelkan kumit 4kpl, moottorin tuki kumit ja vaihdelaatikon kumi, kampiakselin stefa, suodattimet ja öljyt.

vesipumppu täytyy jostain hankkia huomenna kun vanha narisee oudosti ku käsin pyörittää?? ei taida muualla olla hyllyssä ku motonetis :D ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän? :D

onkoha hyvä öljy mitä ostin koneeseen Mobil Delvac 15w-40? täys synteettine. kumminki talvella aina ennen lähtöä on vähintää puol tuntia webasto päällä ni ei tuu kylmä starttejakaan.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

oltzi kirjoitti:ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän? :D
Voi se :roll: kokemus perustuu ihan silmämääräiseen tarkasteluun saksalaisen golfin pumpun ja motonetin pumpun välillä...mutta se hintaero. Miten voi vesipumppu maksaa jotain 20€ :shock: mutta siellä se on mulla golffissa paikallaan ja on toiminut jo ainakin 10 minuuttia

Eikö KL varaosissa ole ? tai no käy siellä motonetissa ihmettelemässä jos siellä vaikka mersuun on kunnon osat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:
oltzi kirjoitti:ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän? :D
Voi se :roll: kokemus perustuu ihan silmämääräiseen tarkasteluun saksalaisen golfin pumpun ja motonetin pumpun välillä...mutta se hintaero. Miten voi vesipumppu maksaa jotain 20€ :shock: mutta siellä se on mulla golffissa paikallaan ja on toiminut jo ainakin 10 minuuttia

Eikö KL varaosissa ole ? tai no käy siellä motonetissa ihmettelemässä jos siellä vaikka mersuun on kunnon osat.
juu mutta kun lähin kl on tampere(200km) ja lähin kl edustus nummela(40km) mutta ei kait niilläkään nummelassa hyllyssä oo. pitäis siis huomenna tai lauantaina saada nippuun auto. voisin ostaa ton vaikka veholta jos vähäänkään järki hintainen mutta tuskin niilläkään hyllyssä on moista. täytyypä huomenna soitella ja käydä kattoo motonetin pumppu. vajaa 60e maksaa siel. kl 75e tai 99e.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos kiirus on niin motonetin osat on ihan hyviä olleet. Paljonhan niistä pahaa puhutaan, mutta lähinnä ne vetonivelet ja niiden kumit on ollut luokattomia.

...ja mullahan on motonetin nivel paikallaan kun oli kiire silloin talvella :oops: mutta toimii se vieläkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin