SAA POISTAA
SAA POISTAA
elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes
aihiona ois tuollanen -88 vuoden 124 turbo diiseli farmari automaatilla.
teho tavoite ois 300-400hv. ja tarkoitus rakentaa joka päiväiseen ajoon.
tässä ensimmäisenä mielessä pyörineet seikat:
-laatikon vahvistus
-pumpun teko
-hx 35? 40?
-putkisto
-cooleri ja ahtoputket ja rutosti kaikkea muuta
tässä ois liuta kysymyksiä ennen projektin aloitusta(rahojen tuloa )
ensimmäinen kysymys ois laatikon vahvistuksesta. sen kaivan ite irti ja lähetän pajalle. mutta sitte ku se sieltä tulee ni tarviiko se ite vielä säätää? kunnen noista niin hirveesti tiiä..
onko monta vaihoehtoa laatikon tekijäksi?
sitten pumppu. mynän pumpusta on hyviä kokemuksia ja kuullu muutenkin kehuja. sellanen 7mm elementeillä? vaiko?
sitten ahtimesta. kun tahtois sellasen joka heräis jo alhaalta. mielessä on ollu hx35? superina tietty.
ja mitenkä sais voimaa ilman sitä helkutin moista savua
onko ainut vaihtoehto remmi ahdin?
aihiona ois tuollanen -88 vuoden 124 turbo diiseli farmari automaatilla.
teho tavoite ois 300-400hv. ja tarkoitus rakentaa joka päiväiseen ajoon.
tässä ensimmäisenä mielessä pyörineet seikat:
-laatikon vahvistus
-pumpun teko
-hx 35? 40?
-putkisto
-cooleri ja ahtoputket ja rutosti kaikkea muuta
tässä ois liuta kysymyksiä ennen projektin aloitusta(rahojen tuloa )
ensimmäinen kysymys ois laatikon vahvistuksesta. sen kaivan ite irti ja lähetän pajalle. mutta sitte ku se sieltä tulee ni tarviiko se ite vielä säätää? kunnen noista niin hirveesti tiiä..
onko monta vaihoehtoa laatikon tekijäksi?
sitten pumppu. mynän pumpusta on hyviä kokemuksia ja kuullu muutenkin kehuja. sellanen 7mm elementeillä? vaiko?
sitten ahtimesta. kun tahtois sellasen joka heräis jo alhaalta. mielessä on ollu hx35? superina tietty.
ja mitenkä sais voimaa ilman sitä helkutin moista savua
onko ainut vaihtoehto remmi ahdin?
Viimeksi muokannut oltzi, Ma 05.10.2015 18:46. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Itellä vakioloota, paineet vaan säädetty tappiin ja ohjausletku irti. Vielä on toiminu, nyt n. 10tkm hy35 ja mynän vanhan 7mm pumpun kanssa. Kilolla irtos 280hv harisella ja ainakin vielä tehot nousi sinne 5600rpm asti josta tasottu suoraan. Puoltoista kiloa varmaan vielä toimis jotenkin, sitten käy varmasti pieneks tuo hy35. Mutta tällaisenaan aika hyväntuntuinen käyttispeli. Jaksaa jopa hieman sutiakin 255 takarenkaalla, mutta vain hieman
Käyttis: W210 E55 AMG -00
ku tarkotus ois ettei hirveesti tarvis kantapään kautta oppia
ja tehdä sellane että kerralla kestäis. eli ei tuota vakio laatikkoa nostetuilla paineilla. se on mun mielestä vähän sellanen patentti joka hajoo koska vaan..
joku ahdin friikki vois tuohon savuttomuuteen kertoa ratkaisu vaihtoehtoja.
ja tehdä sellane että kerralla kestäis. eli ei tuota vakio laatikkoa nostetuilla paineilla. se on mun mielestä vähän sellanen patentti joka hajoo koska vaan..
joku ahdin friikki vois tuohon savuttomuuteen kertoa ratkaisu vaihtoehtoja.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Laatikko sitten vaan Siekkiselle. Ei ainakaan tarvi arpoa toimiiko tai onko muuten hyvä. Ja se 606 kansipahvi vht:lla kiinni niin ei tarvii arpoo niiden paineiden pidon kanssakaan. Vetareita kannattaa kummastella ovatko ruosteessa kovasti ulomman suojakumin alta. Tuppaa menemään vakionakin poikki.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x
Taitaapa itelläkin käydä juuri näin!oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes
IG: @pyrytakkunen
Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x
Kuin myös..PTracing kirjoitti:Taitaapa itelläkin käydä juuri näin!oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x
Näin minäkin... kaikki 42€!BTriker kirjoitti:Kuin myös..PTracing kirjoitti:Taitaapa itelläkin käydä juuri näin!oltzi kirjoitti:elikkäs tarkotus ois sijottaa veronpalautus rahat fiksuiten. ja mikäs sen fiksumpaa ku vanha mercedes
Uudemmista saa enemmän syöttöä (tietysti)...ja niitä on siis monta eri kehitysversiota tehty sitten vuoden 2002 tai 2003.
Nuo saa kyllä säädettyä täysin savuttomaksi jos vain haluaa, se tapahtuu ehkä minimaalisen heräämisen (kiihtyvyyden) kustannuksella. Mulla on nyt Vito semmosessa säädössä, että savua ei näy vaikka lähtee kaasupohjassa liikkeelle. Aikaisemmin se jätti selvän pilven ennen ahtojen nousua, ja öljyt sekä pakoputki oli kyllä sen näköisetkin ja kulutuskin oli suurempi, kun polttoaine muuttui noeksi.
VHT Copper Casket, sprayliima, jolla liimaat sen tiivisteen kiinni. Hienoa olisi jos tasopinnat molemmat on planattu puhtaaksi ja suoraksi.
Forumia kannattaa lukea ja käyttää hakua, kaikki nämä on kirjoitettu melko moneen kertaan tänne.
Joku valitteli jossain forumilla, että HX35superia ei saisi järkevillä pesillä dieselkäyttöön, en sitten tiedä mutta kysy turbokauppiaalta, joka ymmärtää dieseleistä edes jotain.
Nuo saa kyllä säädettyä täysin savuttomaksi jos vain haluaa, se tapahtuu ehkä minimaalisen heräämisen (kiihtyvyyden) kustannuksella. Mulla on nyt Vito semmosessa säädössä, että savua ei näy vaikka lähtee kaasupohjassa liikkeelle. Aikaisemmin se jätti selvän pilven ennen ahtojen nousua, ja öljyt sekä pakoputki oli kyllä sen näköisetkin ja kulutuskin oli suurempi, kun polttoaine muuttui noeksi.
VHT Copper Casket, sprayliima, jolla liimaat sen tiivisteen kiinni. Hienoa olisi jos tasopinnat molemmat on planattu puhtaaksi ja suoraksi.
Forumia kannattaa lukea ja käyttää hakua, kaikki nämä on kirjoitettu melko moneen kertaan tänne.
Joku valitteli jossain forumilla, että HX35superia ei saisi järkevillä pesillä dieselkäyttöön, en sitten tiedä mutta kysy turbokauppiaalta, joka ymmärtää dieseleistä edes jotain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juu. oon lueskelle useamman illan. ja aina sama homma. paras tulis ku antais rumilukselle tehtäväks koko auton
pakoputki hommaan en haulla löytäny vastauksia. eli minkälaisia vaimentimia ja mistä saa?
tarkoitus ois tehdä hapon kestävästä putki. downpipe mahd isosta, varmaan 4" ja loppu putki 3" putkesta. ahtimen jälkeen mutka ja siihen jousto ja toinen laatikon kohdalle?
herlevin rakentama 190 oli toissa vuonna tässä kaverilla ja se oli pirun hiljanen kampe. minkähänlainen putkisto/vaimentimet siinä mahto olla?
pakoputki hommaan en haulla löytäny vastauksia. eli minkälaisia vaimentimia ja mistä saa?
tarkoitus ois tehdä hapon kestävästä putki. downpipe mahd isosta, varmaan 4" ja loppu putki 3" putkesta. ahtimen jälkeen mutka ja siihen jousto ja toinen laatikon kohdalle?
herlevin rakentama 190 oli toissa vuonna tässä kaverilla ja se oli pirun hiljanen kampe. minkähänlainen putkisto/vaimentimet siinä mahto olla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Farmarissa on sitten vähän ahtaampaa se putkiston teko mitä sedanissa. Yksi jousto siellä alkuperäisessä paikassa riittää. En osaa sanoa millainen vaimennin kannattaa hankkia, kun itse tein kaiken itse.
Siitä kardaanitunnelista eteenpäin tullaan kahdella 2,5 tuuman putkella ja alkuperäisen vaimentimen tilalla on oma tekele. Mullahan on originaali kone, eli sen takia ei se etu putki ole vielä päivitetty kun tehot on ompelukoneen tasolla. Sen voin sanoa, että noiden kahden putken pujottelu sen varapyöräkotelon/polttoainesäiliön ohi oli aika tuskaa ja millimetripeliä, joten en voi suositella. Lisäksi putkistosta tuli hemmetin painava -> Yksiputkinen on helpompi.
Mutkia ja putkia sekä hitsausliitoksia tarvitaan lukuisia...
http://www.youtube.com/watch?v=y7C0pnYFeaA
Tässä on jonkun toisen näkemys samasta aiheesta:
Herlevikin teki ainakin alkuun vaimentimia itte, en tiedä onko sittemmin jaksanut semmosten kanssa räpistellä. Kysyppä häneltä, löytyy kyllä forumilta ja ihan puhelinnumerokin.
...ja farkussa jotkut vain teurastaa sen takapöntön ja tekee sinne väljemmät ja suoremmat putket sisälle.
Siitä kardaanitunnelista eteenpäin tullaan kahdella 2,5 tuuman putkella ja alkuperäisen vaimentimen tilalla on oma tekele. Mullahan on originaali kone, eli sen takia ei se etu putki ole vielä päivitetty kun tehot on ompelukoneen tasolla. Sen voin sanoa, että noiden kahden putken pujottelu sen varapyöräkotelon/polttoainesäiliön ohi oli aika tuskaa ja millimetripeliä, joten en voi suositella. Lisäksi putkistosta tuli hemmetin painava -> Yksiputkinen on helpompi.
Mutkia ja putkia sekä hitsausliitoksia tarvitaan lukuisia...
http://www.youtube.com/watch?v=y7C0pnYFeaA
Tässä on jonkun toisen näkemys samasta aiheesta:
Herlevikin teki ainakin alkuun vaimentimia itte, en tiedä onko sittemmin jaksanut semmosten kanssa räpistellä. Kysyppä häneltä, löytyy kyllä forumilta ja ihan puhelinnumerokin.
...ja farkussa jotkut vain teurastaa sen takapöntön ja tekee sinne väljemmät ja suoremmat putket sisälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
okei. mikähä herlevin tunnus on?
kaveri putkiston tekee. tehny muutaman kymmentä happosesta. audi a6 3" down pipea teki useemman päivän. kun siinä oli toista kymmentä mutkaa
ois hyvä ku pöntötki ois ruostumatonta. motonetistä saa vain läpi virtaavia malleja ja ne ei niin hyvin vaimenna..
onko käytännön eroja 7mm ja 8mm pumpuilla kun ajetaan joka päivästä ajoa ja ei "täysillä" paukuilla?
kaveri putkiston tekee. tehny muutaman kymmentä happosesta. audi a6 3" down pipea teki useemman päivän. kun siinä oli toista kymmentä mutkaa
ois hyvä ku pöntötki ois ruostumatonta. motonetistä saa vain läpi virtaavia malleja ja ne ei niin hyvin vaimenna..
onko käytännön eroja 7mm ja 8mm pumpuilla kun ajetaan joka päivästä ajoa ja ei "täysillä" paukuilla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=330Hinta kyselyt:yv:llä tai puhelimella Pekka 0400 563 783 Matti 0400 264 874
Siinä Herlevin äijien numerot mistä kysellä.
Onnea projektiin täällä päässä kyllä tullaan seuraamaan tiiviisti tällasia rojekteja
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mä tein samasta syystä sisäputkeen reikiä 5mm terällä, ei mennyt kuin pari kolme tuntia ja ainakin viisi tölkkiä kaljaa siinä kun pysväsporakoneessa surruttelin. Noissa valmiissa taitaa olla jotain 3 mm reikäpeltiä ne sisäputket.
Rälläkällä noi äijät niitä aikoinaankin teki, ne ei jaksa nysvätä reikien teon kanssa.
On se 2005 tehty Viton vaimennin edelleen ajossa vaikka mustasta raudasta tuli tehtyä ja luokattoman paskalla hitsaukoneella (alitehoisella). Ehkä siinä on pikkuhiljaa äänet nousseet, tai no en tiedä, mä olen autossa sisällä, enkä kuuntele pakoputkea.
Katseleppa noita nimimerkiin Petehri pakoputkia mitä se on tehnyt, siitä saa vähän referenssiä millainen se ruostumaton putki voi olla. Läpivirtaavia ne pitää tietysti olla...
Pakoputkivillaahan sai sitten esimerkiksi Marteliukselta.
[Sisältää järkyttävän kamalia hitsausaumoja http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html
Se kemppi milla hitsasin, se oli kiinteällä virralla ja olisi pitänyt olla .6 lanka. Ei se jaksanut sulattaa putkea. Oli suunniteltu ilmeisesti peltihommiin]
Rälläkällä noi äijät niitä aikoinaankin teki, ne ei jaksa nysvätä reikien teon kanssa.
On se 2005 tehty Viton vaimennin edelleen ajossa vaikka mustasta raudasta tuli tehtyä ja luokattoman paskalla hitsaukoneella (alitehoisella). Ehkä siinä on pikkuhiljaa äänet nousseet, tai no en tiedä, mä olen autossa sisällä, enkä kuuntele pakoputkea.
Katseleppa noita nimimerkiin Petehri pakoputkia mitä se on tehnyt, siitä saa vähän referenssiä millainen se ruostumaton putki voi olla. Läpivirtaavia ne pitää tietysti olla...
Pakoputkivillaahan sai sitten esimerkiksi Marteliukselta.
[Sisältää järkyttävän kamalia hitsausaumoja http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html
Se kemppi milla hitsasin, se oli kiinteällä virralla ja olisi pitänyt olla .6 lanka. Ei se jaksanut sulattaa putkea. Oli suunniteltu ilmeisesti peltihommiin]
Lisää tietoa: www.skg.fi
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... c&start=30
Sivun puolivälistä lähtien ja topicin viimesillä sivuilla on muutama putkisto.
Sivun puolivälistä lähtien ja topicin viimesillä sivuilla on muutama putkisto.
Eikös niitä jotain magneettiventtiileitä tai vastaavia hilavitkuttimia pitänyt viritellä, jotta sinne menee tai poistuu se alipaine kun on lämä (ahdot) tiskissä. Muuten alkaa luistamaan. Siitä oli jotain juttua jossain topikissa noin 4-6 kk sitten.
Tuon homman sulle kuitenkin varmasti kertoo laatikon tekijä kunhan kysyt. Mulla ei ole moisesta tarkempia tietoja, eli kyselen sitten kun tartten moista tietoa.
Tuon homman sulle kuitenkin varmasti kertoo laatikon tekijä kunhan kysyt. Mulla ei ole moisesta tarkempia tietoja, eli kyselen sitten kun tartten moista tietoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
selevä. aivan juu nii ei tullu mielee että varmaa laatikon tekijältä saa samaan rahaan neuvot
nyt olis osia pöydällä vaihdettavaks. taka kelkan kumit 4kpl, moottorin tuki kumit ja vaihdelaatikon kumi, kampiakselin stefa, suodattimet ja öljyt.
vesipumppu täytyy jostain hankkia huomenna kun vanha narisee oudosti ku käsin pyörittää?? ei taida muualla olla hyllyssä ku motonetis ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän?
onkoha hyvä öljy mitä ostin koneeseen Mobil Delvac 15w-40? täys synteettine. kumminki talvella aina ennen lähtöä on vähintää puol tuntia webasto päällä ni ei tuu kylmä starttejakaan.
nyt olis osia pöydällä vaihdettavaks. taka kelkan kumit 4kpl, moottorin tuki kumit ja vaihdelaatikon kumi, kampiakselin stefa, suodattimet ja öljyt.
vesipumppu täytyy jostain hankkia huomenna kun vanha narisee oudosti ku käsin pyörittää?? ei taida muualla olla hyllyssä ku motonetis ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän?
onkoha hyvä öljy mitä ostin koneeseen Mobil Delvac 15w-40? täys synteettine. kumminki talvella aina ennen lähtöä on vähintää puol tuntia webasto päällä ni ei tuu kylmä starttejakaan.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Voi se kokemus perustuu ihan silmämääräiseen tarkasteluun saksalaisen golfin pumpun ja motonetin pumpun välillä...mutta se hintaero. Miten voi vesipumppu maksaa jotain 20€ mutta siellä se on mulla golffissa paikallaan ja on toiminut jo ainakin 10 minuuttiaoltzi kirjoitti:ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän?
Eikö KL varaosissa ole ? tai no käy siellä motonetissa ihmettelemässä jos siellä vaikka mersuun on kunnon osat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juu mutta kun lähin kl on tampere(200km) ja lähin kl edustus nummela(40km) mutta ei kait niilläkään nummelassa hyllyssä oo. pitäis siis huomenna tai lauantaina saada nippuun auto. voisin ostaa ton vaikka veholta jos vähäänkään järki hintainen mutta tuskin niilläkään hyllyssä on moista. täytyypä huomenna soitella ja käydä kattoo motonetin pumppu. vajaa 60e maksaa siel. kl 75e tai 99e.veskola kirjoitti:Voi se kokemus perustuu ihan silmämääräiseen tarkasteluun saksalaisen golfin pumpun ja motonetin pumpun välillä...mutta se hintaero. Miten voi vesipumppu maksaa jotain 20€ mutta siellä se on mulla golffissa paikallaan ja on toiminut jo ainakin 10 minuuttiaoltzi kirjoitti:ei kait se voi olla aivan paskakaan.. eihän?
Eikö KL varaosissa ole ? tai no käy siellä motonetissa ihmettelemässä jos siellä vaikka mersuun on kunnon osat.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
No jos kiirus on niin motonetin osat on ihan hyviä olleet. Paljonhan niistä pahaa puhutaan, mutta lähinnä ne vetonivelet ja niiden kumit on ollut luokattomia.
...ja mullahan on motonetin nivel paikallaan kun oli kiire silloin talvella mutta toimii se vieläkin.
...ja mullahan on motonetin nivel paikallaan kun oli kiire silloin talvella mutta toimii se vieläkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi