W124 200E -91... ostanko pussihousut?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

W124 200E -91... ostanko pussihousut?

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt olis parit kuvat tuosta viimeisestä hankinnasta, eli W124 200E -91 ja vois tähän jotain juttuakin vähän yrittää vääntää...

auto on siis ihan perus "varustein" oleva tyypillinen 200E, eli ei mitään ylimääräistä, eikä kaikkia pakollisiakaan :D eli ei ole tiedossa sähkölasien murheita, ei vuotavan kattoluukun aiheuttamaa veden tiputtelua, ei tarvitse murehtia ilmastoinnin toimimattomuudesta jne.

varusteet tais olla lähinnä korotettu/jäykistetty jousitus/alusta, pohjapanssari (nämä on ihan plussaa...), takapenkin niskatuet, isompi akku, lohkolämmitin, lämmitettävät etupenkit (saattaa olla kyllä jo vakiovaruste muovikylkisissä :roll:), keskuslukitus, etulokasuojiin asennetut sivuvilkut :P ja vetokoukku (luultavasti se on kuitenkin jälkiasennus...)

muuten auto on ihan perus siisti, mitä nyt vähän jauhoissa ja jyvien kuorissa sisältä ja päältä (pitää huomenna pestä vielä oikein sienen kanssa, kun ei pelkkä painepesuri + liuotin saa tuota likaa irti...

332 000 km on mittarissa ja tekniikka tuntuu olevan ihan ok. peräkään ei huuda ja sille löytyi selitys, kun tutkin auton papereita, sieltä löytyi 1500 mk:n lasku peräremontista 2000 vuodelta... huoltokirjan mukaan autolla oli ajettu tuohon aikaan n. 220 000 km...

autosta löytyi myös täydellinen työkalusarja (käyttämätön) + uutta vastaavat vararengas ja tunkki :shock: huvittavin yksityiskohta oli sisäänajosta muistuttava paperilappu (pitää muistaa ottaa siitäkin kuva... ja oli ihan museoitavassa kunnossa, eli ei pikisiä sormenjälkiä ja suora)

huoltokirja on täydellinen ensimmäisten 60 000 km osalta, mutta sitten puuttuu muistaakseni pari huoltoa ja taas jostain 100 000 km paikkeilta on huollot merkitty vihkoon... nythän se sitten sopivasti loppuikin juuri tuohon 300 000 km kohdalle...

virheetön käyttöohjekirja tuli myös vastaan ja joitakin muita mersun vihkoja, en uskaltanut niitä oikein käpäillä ettei ne likaannu :oops:

auto on ollut ensin diplomaattiautona indonesian lähetystöllä ja on sieltä kulkeutunut poriin luultavasti n. 80 000 km ajettuna, josta n. 2007 paikkeilla jalasjärvelle... (laitan nuo paremmin, kun uskallan selata huoltokirjaa ja muita papereita puhtaammin käsin...)

auto vaikuttaa mukavan "räpeltämättömältä" (kynsikuppeja, lokasuojan kromikaaria, stereoita ja hattuhyllyn kaijutin asennuksia lukuunottamatta), joten tuli mieleen ajatus pitää tämä täysin orginaali kuntoisena ja pikkuhiljaa fiksailla kuntoon, jos iskee pussihousu fiilis :D (eihän tuolle mitään voi edes tehdä, kun se on vähäpäästöinen...)

hinta oli 500€... nyt vain vielä odotellaan, että millaisilla alumiinivanteilla ne talvirenkaat on, kun niistä oli vähän epäselvyyttä, mitkä tässä on ollut ja onko ne laitettu vahingossa jonkun toisen auton alle täksi talveksi... vai tuleeko ollenkaan... (olishan se ihan mukava lisä tietysti saada talvirenkaatkin valmiiksi vanteille asennettuina :D )

remonttia näytti olevan seuraavissa kohteissa... jarruputkien uusintaa (vaiheessa), pakoputken paikkausta (tehty jo), lamppujen vaihtoa (tehty myös), puuhakilvetkin otin muutamaksi päivää, että saa hieman koeajaa, mutta jarruja lukuunottamatta en keksinyt mitään moittimista :roll: paitsi että tuo on manuaali (4 vaihteinen), no ei se automaatti tietysti oikein tuon 2 litraisen perään edes sovi...

pikku huoltoakin tein, eli tulpat, öljyt ja suodatin tuli vaihdettua ja nesteitä/öljyjä tarkisteltua muutenkin, kaikki näytti olevan ok. niiltä osin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tässä on vielä listaa auton tiedoista ja varusteista, mitä nykyisenä puutteellisten vin kooderien aikana netista löytää :(

Perustiedot:

engine 102963 10 095759
interior 062
lights HELLA
paint1 348
transmission 716217 01 678319
wiper SWF 901218

"Varusteet"

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 CENTRAL LOCKING SYSTEM
483 COMBINATION CODE: 481+482 (UNDERSHIELDS + SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE)
524 PAINTWORK - PRESERVATION
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
801 AEJ 06/1/M/X (YEMEN, PEOPLES REPUBLIC (SOUTH YEMEN)) :?
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
874 HEATING WATER RECIRCULATING PUMP
348 PEARL BLUE METALLIC (auton väri :roll:)
062 CLOTH BLUE
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

500€?? :shock:

Jumankekka mikä diili :!: Onneks olkoon vaan.. kyllä kelpais mullekkin. :)

Onko muuten tietoo, onko 200E:ssä ja 230E:ssä erilainen välitys, jos puhutaan nelivaihteisesta lodjusta?
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuohon välitys asiaan en osaa vastata varmaksi, mutta olettaisin ihan samoilla osilla molempien olevan kasattu :roll:

sain jarruputki remontin tänään valmiiksi ja totesin todeksi sen, mitä eilen jo epäilinkin, eli tuohon on tehty kaikki jarrut uusiksi viime keväänä, jolloin se oli n. 2 kk huollossa ammattikoululla, paitsi tietysti nuo taka-akselin jarruputket... joka nurkassa on uudet levyt + palat, eli säästää niidenkin uusimisen vaivan/hinnan (halpa kierroshan se olisi, mutta rahaa kuitenkin...)

etupäästä löytyi myös muutakin uutta osaa, eli alatukivarret on melko uudet, kuten myös kaikki raidetangot, apusimpukka ja ohjausiskari on varmaan vaihdettu myös keväällä (mikä selittää hyvän ajotuntuman...)

pesin oikein sienellä tänään koko roskan jollakin vahashamppoolla mitä pajalta sattui löytyä ja nyt lähti paskat hyvin irti... ihan siisti ja kiiltävä maalipinta sieltä alta paljastui... auto on ylimaalattu luultavasti hiljattain (epäilisin että joskus 2005 +-1 vuosi), mutta ihmetyttää, miksi ei ole maltettu etulokasuojia vaihtaa, vaan ne on kitillä ja kromikaarilla yritetty elvyttää :shock: takalokasuojan kaaret pitäis myös vaihtaa, mutta se asia ei onneksi ole vielä akuutti...

huomisellä jäi vielä sisätilojen puunaus, kun tahtoo jauhoja olla sielläkin vähän joka paikassa :D (helpohko homma, ainakin mitä tänään iltasella kokeilin yhden takaoven putsata) ja maanantaina pitäis kokeilla saada tuo leimaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

500€:n autoksi aika kopsakassa kunnossa näyttäs olevan. :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:500€:n autoksi aika kopsakassa kunnossa näyttäs olevan. :D
niin no, ei noissa kännykällä otetuissa kuvissa kyllä näy kaikki "ruvet"... mutta ihan hintansa arvoinen tuntuu olevan... kuskin penkkiä lukuunottamatta esim. sisätilat on kyllä käytännössä uudet...

tuulilasi pitäs kyllä vaihtaa, ei siinä mitään rikkiöimiä ole, mutta luultavasti on alkuperäinen ja sen kyllä huomaa :D

joku 150 € olen nyt laittanut huoltoon ja korjaukseen, eli tuulilasinpyyhkijä, muutama polttimo, jarruputkea n. 5 m, jarruletkut taakse, puhdistusaineita, öljyt ja suodatin, tulpat ja joitakin "pisteosia" mitä nyt sattui itsellä olla vanhastaan ja olivat parempia, kuin autossa olevat (ja lisäksi n. 30 tuntia työtä, mutta sitä ei lasketa kustannuksiin, mielummin päinvastoin...) parissa päivässä ja sillä pitäis mennä kyllä leimasta läpi, ei ainakaan oma silmä löydä mitään huomautettavaa enää teknisesti :roll: pakokaasutesti tietysti varauksella, kun niitä en ole nyt pääsyt missään tarkistamaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vähän epäilyttää, että tuossa olis termostaatti paskana, kun moottori lämpenee mielestäni luonnottoman hitaasti :? vai olenko vain tottunut liikaa tuon oman 300E:n ominaisuuksiin, joka on siis "heti lämmin" malli :D

luulis sitä tuollaisen 2 litraisen bensakoneen kuitenkin aika hyvin lämpenevän, jos siellä kaikki jutut on kunnossa... lämpö kyllä nousee siihen n. 80 C mittarin mukaan, mutta se vaatii aikaa... tälläisellä 0 kelilläkin pitää ajaa ainakin 7 km lenkki, että saa lämmöt normaaliksi... tuuletin toimii/se ei siis pyöri jatkuvasti...

kyllähän tuolta tietysti puuttuu useampi 10 Kw lämmitystehoa ja se voi vain tuntua tässä alkuvaiheessa vialta :roll:

pitää tehdä tänään pikatesti ja kokeilla alkaako ylävesiletku lämmetä liian nopeasti, kun kylmästä laittaa käyntiin :idea:

tuo jäähdytin on kyllä koomisen kokoinen, olisko se 1/4 siitä 300E:n kennosta :P 600 fiatissakin taitaa olla isompi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no ite ku ajelin tenavalla työmatka-ajoa eikä mitää lohkolämppäreitä ollu, niin ekat 10km oli kylmää kyytiä. Coupen 300 pata lämpenee ekalla kilomeetrillä jo melkee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:no ite ku ajelin tenavalla työmatka-ajoa eikä mitää lohkolämppäreitä ollu, niin ekat 10km oli kylmää kyytiä. Coupen 300 pata lämpenee ekalla kilomeetrillä jo melkee.
näin se vain taitaa olla, eli ei tuossa mitään vikaa tunnu olevan, se vain on tuollainen :D

testasin termostaatin toiminnan pikatestillä illan päätteeksi... ylävesiletku lämpenee vain senverran, mitä se "ilmaushauli" päästää termarin ohi nestettä, ja lämppäriltä tuleva paluuletku on jatkuvasti paljon kuumempi, sitten kun lämmöt nousee siihen +80 C, niin ylävesiletku ei kättä kärsi, eli kunnossa on...

sitten tein sellaisen havainnon, että tuo 348 PEARL BLUE METALLIC väri ei ole kovin yksinkertainen paikkamaalattava :P 300E:n metallinhohto harmaa oli paljon helpompi väri näillä spraypurkeilla, muutamaa kohtaa ei edes huomaa, että sitä on maalattu :shock: mutta tämän 200E:n väri on niin villi, että ei kyllä spray maalausta häivytä mitenkään... taitaa tuossa olla vähän jopa helmiäistä mukana :roll: no, fiksaan ja maalaan silti ne muutamat kohdat spraylla, mistä on lakka rikki tai alkavaa rupea, niin ei pääse pahenemaan... (lähinnä sitä tankinkorkin ympäristöä yritin fiksailla, kun on vissiin pökitty tankkauspistoolia autonkylkeen ihan mielivaltaisesti :D) maalataan sitten vaikka siinä etulokarien vaihdon ja takakaarien korjauksen jälkeen koko roska yli, jos intoa piisaa, nyt siihen ei kuitenkaan ole vielä mitään aihetta...

huomenna olis sitten se leimalla käynnin vuoro :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin vain tuokin meni katsastuksesta läpi huomautuksitta 8) pakokaasupäästöstöissä meinas kierroksilla vähän tihkaista, mutta meni niistäkin lopulta läpi... eli CO ei meinannut tippua millään alle 0.3 %, HC oli jotain 50 ja lambda 1.02 (eli taitaa käydä niin laihalla, että tekee kiusaa tuon CO:n kanssa :roll: ) tyhjäkäynnillä arvot olikin aivan ilmaa, eli CO = 0.04 % ja HC = 15 :shock:

otin auton liikennekäyttöön (luultavasti pariksi viikkoa), niin saa vähän parempaa kuvaa auton muustakin kunnosta, puuhakilvillä kun ei oikein viitsi kauheasti kruisailla...

sitten vain loppu puunaus, alustan öljyäminen varastointia varten ja se projekti oli sitten siinä :? nyt on talveksi niin paljon muutakin "harrastamista" ja tekemistä tiedossa, että tuon aika on sitten joskus myöhemmin... mielelläni olisin enemmänkin tehnyt remonttia, kun tuon yksilön kanssa kaikki tuntui menevän kuin elokuvissa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Omien kokemusten mukaan nuo m102 koneet lämpenee tosi nopeesti. Kannattaa vaihtaa termostaatti varulta. Hieno laite 500 euron peliksi.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JP74 kirjoitti:Omien kokemusten mukaan nuo m102 koneet lämpenee tosi nopeesti. Kannattaa vaihtaa termostaatti varulta. Hieno laite 500 euron peliksi.
juu, eihän se suuri kustannus olisi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no niin, tänään kun ajelin reilun 200 km lenkin asioilla, niin jo rupes tulemaan säädettävää/huollettavaa :D lisäilmaluisti lopetti toimintansa käytännössä heti katsastuksen jälkeen :P eilen se tais jo kerran tarttuilla, kun tyhjäkäynti jäi kerran siihen n.2500 rpm kohdalle, mutta kun sammutti auton ja käynnisti auton uudelleen, niin tyhjäkäynti oli siististi sen n.700 rpm :roll: risteyksissä ja muutenkin v-mäinen ajaa, kun pitää kaasulla pitää autoa käynnissä :x muuten se kyllä 9/10 käy tyhjäkäyntiä, mutta sammuu tietysti aina silloin, kun sitä vähiten toivoo... no tuo nyt pitäis olla helppo nakki putsata...

sitten varmistui se, että polttoaineen syötössä on jotain hämminkiä, kakkosella täyskaasu kiihdytettäessä auto jää satunnaisesti rykimään n. 4000 rpm paikkeille ja jää siihen tilaan vaikka maailman tappiin asti, jos ei hellää kaasua (kokeilin ja sama meno jatkui 1.5 km, kunnes luovutin...) kolmosella ei mielestäni tee samaa, joten bensapumppu ei pitäisi olla syynä :roll:

lisäksi auto nypyttää tasakaasuajossa ärsyttävästi (mutta mersuja "ihannoiva" apukuski ei muka tuota oiretta huomannut, mutta mun takapuoli kyllä rekisteröi sen ärsyttävän nypytyksen...vähän kuin löis moottorijarru fuel cuttia päälle) seosruuvia pyöräytin kokeksi ensin 1/4 kierrosta, ei vaikutusta, sitten 1.5 kierrosta, ei vieläkään muuta vaikutusta, kuin että tyhjäkäynti muuttui raskaammaksi ja kulku parani muuten huomattavasti, mutta nypytys jäi :roll: huomenna siis ke-jet sulkeiset :twisted: pitäisköhän kokeilla kaataa parilitraa asetonia ja ksyleeniä tankkiin, niin paikat vähän putsaantuis ajossa pajaa kohti (50 km ajoa) samaa vaivaa oli myös 300E:ssä, joka poistui kyllä kilometrien karttuessa ja paikkojen putsaantuessa... eli sellaista hienosäätöä vailla, moni ei varmaan edes noteeraisi näitä juttuja mitenkään, mutta minä haluan nuo pois, koska ei auton kuulu tuollainen olla ja itse ne kerran sieltä pystyy poistamaan...

muuten auto on ajossa kyllä täys 10 (w124 asteikolla), eli ei puolla, ei hae, ei ole kalppia ohjauksessa, eikä kolise 8) poislukien tietysti se normaali mersun penkin aiheuttama vitutus :evil: jessus että näissä osaa olla huonot penkit, vaikka muka muovikylkisissä on paremmat penkit :? ja vitut sanon minä, missään muussa autossa en ole noin onnettomiin penkkeihin törmännyt, kuin mersuissa ja sitä vertailupohjaa on kuitenkin aika laajalti :wink:

ai niin, valot saa pisteitä (w124 asteikolla) 8 pistettä, paremmilla polttimoilla vois saada jopa 9 :roll: (eli niillä +90 % lisää valotehoa), noilla jopa näkee ajaa 80 km/h "turvallisesti" (luultavasti pystys ajamaan jopa 100 km/h, mutta ne ehti vaihtaa tänne jo talvirajoitukset, joten ei kokeilla ennen kevättä...), 300E:n valoilla tällä kelillä max. nopeus on jätettävä siihen 60 km/h... se saakin valoista pisteitä vain 3, asteikolla 1-10
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14022
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea uudelle pelille. Huippuhieno väri tuo 348. Termostaattia vaihdettaessa vaihda myös termostaattikopan kansi alumiiniseen, jos se vielä on muovia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Se nypytys saattaa johtua myös kipinäosastolta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo L. kirjoitti:Onnea uudelle pelille. Huippuhieno väri tuo 348. Termostaattia vaihdettaessa vaihda myös termostaattikopan kansi alumiiniseen, jos se vielä on muovia.
juu, tuo väri on kieltämättä aika viehättävä :shock: en ole näitä tämän värisiä autoja muutenkaan kovin paljoa nähnyt ja täytyy sanoa, että aika nopeasti se sai mun hyväksynnän...

termarin jo ehdin vaihtaa ja lämmöt alkaa olla sellaisia mitä olettaiskin, nyt lämpömittarin neula nousee ajossa karvan yli 80 C viivan, kun vanhalla termarilla se jäi viisarin paksuuden verran vajaaksi... vanhakin oli kyllä 87 C termari, mutta ikä oli tehnyt tehtävänsä... ja nyt sais testattua letinkin toiminnan, eli lämmöt nousee paikallaan käyttäessä sen 00 C rajan yli ja mangeetikytkin lukitsee letin... hyvin pelaa siis nyt...

termarikotelo pitää muistaa vaihtaa seuraavan termarin vaihdon yhteydessä, ellei se mene rikki jo sitä ennen... oli pientä murentumisen alkua jo huomattavissa, ei kuitenkaan vuotanut vielä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:Se nypytys saattaa johtua myös kipinäosastolta.
kipinäosastoon tänään keskityinkin tuon termarin vaihdon yhteydessä ja jotain parannusta tuli :roll: jakajan kansi oli kuitenkin "uusi" ja pyörijä samoin, niiden putsaamisella ei tuntunut olevan vielä mitään vaikutusta, mutta kun nyppäsin tulpanjohtojen päästä ne pellit irti, niin mielestäni jotain parannusta jo tapahtui :roll: tulpathan on jo uudet... uudet osat kielis mielestäni siitä, että samaa "vikaa" on joku toinenkin jo metsästänyt... "jakaja" oli myös mielestäni väärässä asennossa, kun pyörijä oli selvästi jakanut kipinää vain toisesta reunastaan, nyt säädin jakajan asentoa niin, että se olis käsittääkseni paremmin hollila...

nypytys ei kuitenkaan hävinnyt täysin ja nyt epäilen että autoon olis vaihdettu joskus väärän mallinen bensapumppu... esim. 300E:n pumpun paine on max. 4 bar. mutta niitä onkin niissä 2 kpl sarjassa ja kertovat painetta ja järjestelmäpaine saadaan siten nousemaan siihen vaadittuun reiluun 5 bar.

tyhjäkäynnillä homma pelaa hienosti ja satunnaisesti myös kohtuullisessa kiihdytyksessä, mutta kunnon vedossa kone suorastaan hyytyy, eikä bensanpaineen säätimestä kuulu sitä suhahdusta, kun laittaa virrat päälle, oireet oli hyvin vastaavat 300E:n kanssa, kun siitä levis toinen pumppu (tässä 200E:ssä on vain yksi pumppu...) onneksi mulla on niitä max. 7 bar. pumppuja vielä hyllyssä, niin pitää kokeilla poistuuko tuo nypytys sellaisen vaihdon jälkeen, kun ei siitä kokeilusta tule edes mitään kustannuksia...

TK moottori pitää vielä putsata, se jäi pajalla tekemättä, mutta sen saan tässä kotonakin askarreltua päivän aikana...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ehdottamasti kaikki nämä nykimiset ja pykimiset johtuu bensapumpusta :idea: samaa vaivaa alkaa olemaan, kuin 300E:ssä... äsken kaupassa käydessäni jouduin ruuvaamaan 4 kierrosta ! CO ruuvia, että pääsin kotiin... kunnossa oleva ke-jet oikeilla bensanpaineilla ei kestä tuollaista 4 kierroksen ruuvailua ja jo eilen jouduin 2 kierrosta lisäämään... eli sitä on nyt 6 kierrosta ruuvattu rikkaammalle katsastuksen jälkeen :D normaalistihan 1/2 kierrosta riittää...


tyhjäkäynti sentään alkoi pelamaan, kun putsasin TK moottorin, eikä auto enää sammu, kun kytkin pohjassa odottelee risteyksissä tai vaihtaa vaihdetta... joudun nostamaan pikkasen myös mekaanisesti tyhjäkäyntiä, kun tuo alhainen bensapaine vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin... onneksi tuo on hyvä käyntiinlähtijä, niin sitä ei varmaan ole edes huomannut, kun olen startaillut autoa välillä käyntiin risteyksissä :P

eli se nykiminen/nypyttäminen on sitä EHA:n tekemää säätöä... joka nyt tuntuu korostuneesti, kun liian alhainen besanpaine sekaa systeemiä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Osta diisseli ni ei nypytä...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Väisänen kirjoitti:Osta diisseli ni ei nypytä...
ja pöh... ei mulla nämä mersut ajamista varten edes ole, vaan tekemistä/säätämistä varten, ducato on ajamista varten :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no niin, nyt tuo on sitten siinä kunnossa, että ei käy enää kuin sen mitä luultavasti ryyppysuutin antaa bensaa :? hörähtää käyntiin, mutta ei käy tyhjäkäyntiä, eikä kestä kaasua ja tuo hörähdyskin vain pitkän sahaamisen jälkeen...

olikos se niin, että ke-jetin suuttimet vaatii sen 3 bar. painetta avautuakseen ja nyt pumppu ei kai jaksa enää tehdä edes senvertaa painetta...

nyt jo rupes kaduttamaan, että miksi en ensimmäisenä asentanut tuohon megaa... tämä ke-jetin kirous on kyllä jotain aivan käsittämätöntä :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Väisänen kirjoitti:Osta diisseli ni ei nypytä...
:wink:

Ei nyi.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Väisänen kirjoitti:
Väisänen kirjoitti:Osta diisseli ni ei nypytä...
:wink:

Ei nyi.
kyllä se dieselikin osaa nypyyttää/nykiä ja muuten temppuilla, jos se ei ole kunnossa, eli ei ole ratkaisu... ei bensakonekkaan nypytä, kun se kunnossa on ;)

toisaalta tämä on ihan hyvä, että saa vähän kertausta näihin ke-jetin vikoihin/oireisiin, niin osaapahan sitten taas paremmin auttaa, kun muut on samojen ongelmien parissa... harmi vain, kun se teki sen täällä kotona, olis levinnyt pajalla, niin tuo olis jo kunnossa, nyt tuo pitää sitten kuskata trailerilla sinne ensin :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vaihdoin bensapumpun tänään ja nyt pelaa 99 % tyydyttävästi omasta mielestä :roll: tyhjäkäynti on ok. eli nyt ei sammuile vaihdetta vaihtaessa, risteyksiin tultaessa, paikallaan kaasutellessa ja kaasu päästettäessä jne. lähtee käyntiin kun vähän näyttää avaimia, tasakaasuajossa ei nypytä, eikä pikkukierroksilla ajo tunnu siltä, kuin olisi kenguru tankissa (luulin ensin sitä nytkytystä ominaisuudeksi, mutta se olikin vika :oops: olikohan se juuri sitä "bonanzaa"...)

luultavasti EHA:a on säädelty, että sais tuon viallisen bensapumpun aihettaman vian pois ja nyt kun bensanpaine on sellainen mitä sen kuulukin, niin EHA on jotenkin vähän pois kartalta :roll: eli se 1% mihin en ole tyytyväinen... pitää joku päivä kokeilla sitä EHA:a vähän säätää, jos sitäkautta sais vielä jotain parannusta...

auton sain ajokuntoon aamulla niin, että kun se kylmänä kävi jotenkin sen ryyppysuutimen voimin, niin nyppäsin EHA:n johdon irti silloin, kun kierrokset oli korkeimmillaan (päättelin, että silloin EHA on säätänyt paineen pienimmäksi ja tuo bensapumppu pääsee silloin ruokkimaan konetta parhaiten) ja odottelin käykö kone vielä lämpinäkin ja sitten baanalle... niin kauan meni hyvin, kunnes kävin tankilla, siitähän auto ei sitten suostunut lähtemään millään käyntiin, kun ryyppysuutin ei antanut bensaa :? no tulipahan testattua tuo akku (100 Ah) samalla, akku vaikuttaa muuten erittäin hyväkuntoiselta :wink: ei huonolla akulla tuollaista "sahaus sessiota" pidetä...

no kun sitten lopulta kyllästyin starttaamiseen tankilla, niin ajelin startin voimin pois mittarilta ja jätin auton lämppäri päällä vähän jäähtymään, siitä se sitten lähtikin käyntiin, kun sai lämppärin avulla enimmät lämmöt pois koneesta...

niin ja koneesta tuli huomattavasti pirteämpi joka kierrosalueella, ei se silti vielä mikään raketti ole, mutta luultavasti nyt on kaikki hevoset tallissa, mitä tuollaisessa kuuluukin... no, ehkä 4500-5000 rpm jälkeen on vielä jotain sanomista, mutta siihen juuri epäilen sen EHA:n säädön vaikuttavan... kiertää kyllä rajoittajalle jne. mutta hieman tuntuis jotain sanomista olevan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eikös sitä ole aiemminkin ollu puhetta, että ei ne K-jetit nyt ole niin ihmeellisiä, kun vaan opiskelee edes jollaintavalla sen systeemin.

Mutta siihen, että onko se teknisesti hyvä vai huono, ei tässä oteta kantaa - enämpi vain sen järjestelmän ymmärrettävyyteen. Ei se vaikea voi olla, kun minäkin siitä jotain tajuan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:Eikös sitä ole aiemminkin ollu puhetta, että ei ne K-jetit nyt ole niin ihmeellisiä, kun vaan opiskelee edes jollaintavalla sen systeemin.

Mutta siihen, että onko se teknisesti hyvä vai huono, ei tässä oteta kantaa - enämpi vain sen järjestelmän ymmärrettävyyteen. Ei se vaikea voi olla, kun minäkin siitä jotain tajuan.
juu ja kyllä mulla tuossa 200E:ssä olis tarkoitus tuo ke-jetti pitää, jos sen sitten joskus "museoisi"... näiden omien autojen k- ja ke-jettien murheita on paljon helpompi ratkoa, kun saa fyysisesti sitä rassailla ja saa myös sen "perstuntuma" efektin ajossa :D ja sain minä sen ke-jetin siinä 300E:ssäkin toimimaan ihan moitteetta, sitä vain ei enää ollut järkevää siinä pitää, joten "lahjoittelin" osat pois muutamalla kympillä :D (muistaakseni 60 €) lähti määräjakaja, suuttimet, EHA, potentiometri ja bensanpaineen säädin maailmalle...

kyllä meille koulussakin opettiin k-jetronic, mutta siitä nyt on jo aikaa, ja joskus -90 luvulla kertailin ihan omatoimisesti sen toimintaa (kavereiden turbo projekteja), mutta siitäkin alkaa olla jo pian 15 vuotta :D ke-jettiin taas en ole sen kummemmin aikaisemmin tutustunut kovin perusteellisesti, ennen tuota omaa 300E:tä... mutta samat perusjutut siinä tietysti on, kuin k-jetissäkin, poislukien tuo EHA:n tekemä säätö... paniikin iskiessä revinkin aina ensimmäisenä EHA:n piuhat irti :P mekaanisesti/ilman sähköä ke-jetti on ihan k-jettiin verrattava pruiskutin...

vaikka musta kyllä tuntuu, että vaadin nyt tuolta ke-jetiltä enemmän, mihin se on edes suunniteltu kykenevän ja tuossakin autossa sillä on jo yli 300 000 km ajettu :oops: mutta koska tämä ei varsinaisesti maksa mitään, niin nysvään sitten aikani kuluksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

EHA:a säädetty ja nyt lähti loputkin nykimiset/pykimiset...

1/4 kierrosta myötäpäivään ohjauspaineen säätöruuvia ja hyvä tuli, tyhjäkäynti pelaa, kierrosherkkyyttä tuli lisää ja kiertää puhtaasi punaviivalle asti 8)

mutta nyt ei sittten löydy enää mitään säätämistä :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

200E viety tänään huilaamaan ja huomenna pitää muistaa laittaa se vielä seisontaan...

viikossa tuli n. 1500 km ajeltua ja ihan hyvin meni, kun sai vain sen ruiskun lopulta säätöihin... ajoltaan on kyllä täyden kympin auto, kun ei se ruisku enää temppuile...

nyt olis sitten reilu 10 vuotta aikaa etsiä ehjää sinistä kuskinpenkkiä ja hattuhyllyä, niin sais sitten museokatsastaa tuon, kun sen aika tulee :D tuo vois olla ihan järkevääkin säilöä jälkipolville, kun sen "entisöinti" alkuperäiskuntoon ei ole mikään vaativa työ :roll: tuo penkki ja hattuhylly olis sisustan osalta ainoat osat ja peräluukun alalista, etulokasuojat + takakaaret ulkoisesti... maalipinnasta en muualta ole mitään huomauttamista löytänyt, joten sen ylimaalaamisen saa unohtaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

w124 mersun (käsittääkseni orginaalit) 15" 8 reikä vanteet ostettu kesävanteiksi tuohon 200E mersuun... kunnostusta ja maalausta ne tietysti kaipaa, mutta eipä ne maksaneetkaan kuin 75 € kaikki 4 kpl ;) vielä kun sais noudettua ne itselle, niin näkis kuinka paljon ne vaatii kunnostusta, vai pääseekö vain pelkällä maalaamisella (pulverimaalausta ajattelin...) :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

hain vanteet tänään espoosta ja vaikuttavat ihan ok. vanteilta, kun niitä vain ensin hieman ehostaa :D samalla reissulla tuli haettua sitten yksi 200E mersu vielä lisää :P mutta siitä jossain muussa jutussa sitten enemmän...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin