W201:n perän momentti...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

W201:n perän momentti...

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Korjaamolla vaihtoivat stefan ja tais mennä liian kireälle ku rupes perä ääntämään muutaman 100 km:in jälkeen. Nyt uudet laakerit ja krymppy, mutta vonkuu 92 km nopeudessa tasakaasulla. Vedättäessä ja jarruttaessa äänetön. Meniköhän liian kireälle ? Osaako joku antaa momenttia. Eikö parempi olisi hieman liian löysä kuin kiian kireä, hakis paremmin paikkansa vai onko parempi vetää löysät pois ja siihen. Onko jollakulla hyvää säätöohjetta, ku laakerit pitää visiinkin vaihtaa uudelleen ?
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

tarkistitko hammaskosketusta värillä kirimisen jälkeen...? vaikuttaisi ettei ole sattunut kohdalleen? ja tuskin laakerit nyt vielä olis hajonnut säädöllä voi tulla kohdalleen...
Itse tein ja säästin
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mutterille ei ole momenttia, sen sijaan pinjonin pyörintävastukselle on.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vahinko jo tapahtunut, liike vastuuseen ja viet sinne niin kauan kun tulee kuntoon.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Easy Rider kirjoitti:Mutterille ei ole momenttia, sen sijaan pinjonin pyörintävastukselle on.
Sorry epäselvästi ilmaistu, on mutterillekin tietysti, mutta ei mitään kiristä-tähän-hyvä-tuli-momenttia. Ainakin joku mersun perä oli min. 180Nm, ettei ala koolit pyöriä ja polta pinjonia poikki. Alle sen krymppi liian lyhyt :arrow: uusiks. Saattaahan sitä rymppyä toki rautakangen ympärillä lekalla oikoo jos ei mitta riitä... :wink: Pinjonin pyörintämomentti on jotain Ncm asteikolla ja mutteria kiritään se 180Nm :arrow: jatketaan kiristäen laakerivälys pois :arrow: vielä vaan kiristetään kunnes pyörintävastus on sopiva.

Epäselvää toi on vieläki, ei osaa selittää. :D

E: Tuossa (tosin tuuma/pauna-järjestelmän mukainen) tarkkuusmomenttiavain jolla voi pyörintävastuksia mittailla:

Kuva

Herkällä jousivaa'allakin homma käy kolmihaaran reiästä tangentin suuntaan mitaten.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W201:n perän momentti...

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sanoppa iisi mistä tollasen avvaimen vois ostaa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Re: W201:n perän momentti...

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En osaa sanoa.
Vastaa Viestiin