Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Olen tullut vaiheeseen, että pitäisi vaihtaa öljyt koneeseen. Sanokaa
mikä merkki voitelee mielesttänne parhaiten....
Pitäsin nyt loppuviikosta tossa vaihdella, kun nättiä ilmaakin luvattu.
suodatin on minulla jo valmiina.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

öljyt

Viesti Kirjoittaja steelman »

Terve,eikös ne MOBILIN öljyt ole Benziin niitä parhaita.Itse en kyllä muita kuria koneeseeni laita,on meinaan huonoja kokemuksia muiden valmistajien litkuista.Itse käytän MOBIL RALLY FORMULA 5 W 50:stä,ja on toiminut hyvin.

MAAILMA TARVITSEE ESIKUVIA-MERCEDES BENZ

MOBIL VOITELEE OIKEIN

:) :) :)
toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.12.2003 12:36

Viesti Kirjoittaja toni »

Millä meinasit saada öljynsuodattimen kannen auki? Itselläni tuotti vähän vaikeuksia.
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Noi mobilin rally formulat ei kyl mulla ainakaan pysyny tossa vanhuksessa ei sit millään tuol koneessa...(Ja moottorihan on kans toi M104) Nyt pistin sinne valvolinen öljyt ni johan rupes pelittämään.... :roll:
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

mikäs on muuten moottorin öljyn tilavuus? osaako joku sanoa? ei jaksas ruveta tutkiin tota italian kielistä manuaalia...
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

onko se 7.5 litraa toi öljyn tilavuus? Valvoline MaxLife onko tua nyt oikea öljy?
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

vitut minä valvolinee pistä... tosta ei ole vielä täyssynteettistä versioo...
mobilit pitää pistää
220.128 Black Mirror
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

TimitZu kirjoitti:vitut minä valvolinee pistä... tosta ei ole vielä täyssynteettistä versioo...
mobilit pitää pistää
:?
Valvoline SynPower Full Synthetic Motor Oil 8)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

TimitZu kirjoitti:onko se 7.5 litraa toi öljyn tilavuus? Valvoline MaxLife onko tua nyt oikea öljy?
Jep.
7.5 litraa se tilavuus on.
Ei pysynyt mopilit munkaan koneessa, tosin tuahan on M103:nen...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

valvolinen sivuilla suositellaan moottoriöljyksi MaxLifea...
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

124 Series: 300E, -CE, -TE-24 (M104)

Recommendation MaxLife
Alternative 1 Turbo V
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

pysyykö toi 5W-40 SynPower öljy tossa koneessa sisällä?
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Ajattelin kysyä, että kannattaako vanhojen öljyjen kanssa käyttää jokin puhditusaine. ennen kuin laskee öljyt pihalle. onko noista konepesu aineista jotain apua?
220.128 Black Mirror
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

tällä hetkellä vanhat öljy on mobil 1 formula 5w 40... on pysynyt...noh ainakin kone kiertää vielä ja tikku kastuu :P ajatellaan näin että mulla pysyy
öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?
220.128 Black Mirror
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Niinhän nuo taitaa olla... toisen merkkiset vastaavat öölit kyllä on pysyny paremmin.
TimitZu kirjoitti:tällä hetkellä vanhat öljy on mobil 1 formula 5w 40... on pysynyt...noh ainakin kone kiertää vielä ja tikku kastuu ajatellaan näin että mulla pysyy
öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?
Mää mikään expertti oo, mutta pane vaikka 5W-50:set, niin kärsii kiusata enemmän :roll:
Eli jälkimmäinen luku määrittelee kuuman pään viskositeetin, isompi=>kestää enempi lämpöö...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

TimitZu kirjoitti:pysyykö toi 5W-40 SynPower öljy tossa koneessa sisällä?
Eiköhän ne siellä pysy siinä missä M1:kin. Meikäläisellä tuo M102:nen sai viime talvena kokeilu mielessä SynPowerin 0W-40:stä ja hyvin ne sisällä kesti, ens talvena sama juttu. Tuo suositustaulukko tuntuu tarjoavan vähänkin iäkkäämmälle kalustolle heti tuota MaxLifee :? , liekö olla jokin amerikkalainen oletusarvo. :shock: :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eiköhän se ole sama mitä ns. laatumoottoriöljyä siellä on kunhan on.

Remonttia se kone kaipaa jos ei öljy pysy sisällä.

Onhan siellä tietysti eri lisäaineita eri öljyissä, mutta....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Söikö kone öljyä, vai tuliko se vuotamalla pois? Itsellä ainakin oli ongelmana se, mikä monilla muillakin M104-meseilijöillä, että tiivisteet vanhentuessaan kovettuivat, halkeilivat ja vuosivat öljyä ulos (kannentiiviste ja nokkaketjun kotelon tiiviste). Jäykemmät öljyt olisivat ehkä pysyneet koneessa paremmin. Tiivisteiden vaihdon jälkeen Mobilia kone ei ainakaan syönyt eikä vuotanut, nyt vaihdatin Castrolit koneeseen, saas nähdä vaikuttaako öljynkulutukseen.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla ainakin tuli tiivisteistä ja palamalla pihalle.

Ohjurinkumit menee vaihtoon, kun saan uuden nenäkepin jostain, menee siinä samalla kun aukoon joutuu muutenkin.
Ja täytyisi kai muutkin tiivisteet uusia joskus.
Jostain syystä kulutus väheni puoleen kun laitoin eri merkkistä, mutta saman viskositeetin omaavaa öljyä :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No juu, vaihdettuani lopullisesti mobilista Valvolineen kulutus on tippunut draamattisesti. Viime öljynvaihdon jälkeisillä 6.000 km:lla ei ole öljyä tarvinnut lisätä YHTÄÄN. Mobilia meni ainakin 0,5 l / 1000km.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Öljyn kulutus ei ole mielestäni oikeastaan mikään mittari siitä, onko öljy hyvää vai ei. Jos kuluu tolkuttomasti, on se tietysti merkki siitä, että moottorissa on jotain vikaa.

Öljyissä on tietysti eroja. Ne saadaan lisäaineilla ja niillä on aina joku tarkoitus. Joku on pesevä, joku sitkas, joku kestää lämpöä enemmän jne.
Öljyn paineenkesto ja voideltavalla pinnalla pysyminen ovat ehkä niitä tärkeimpiä ominaisuuksia.

Männässä ylimpänä oleva öljyrengas kaapii liiat öljyt sylinterin pinnalta. Jos se kaapii kaiken öljyn, niin eikös kierron aikana silloin ole jossain vaiheessa metalli metallia vasten? Jos sen sijaan jää ohuen ohut kalvo, joka palaa kylläkin työvaiheessa pois (=moottori kuluttaa öljyä), niin voitelu on parempi.

Kun miettii, kuinka moottori toimii ja mikä on öljyn tehtävä, niin ehkä silloin ymmärtää myös sen, ettei pelkkä kulutus ole ainoa kriteeri. Eikö ole parempi käyttää hiukan enemmän öljyä, kuin korjata jossain vaiheessa öljyn takia simahtavaa konetta?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

samaa mieltä!

Viesti Kirjoittaja juha »

spede10 kirjoitti:Öljyn kulutus ei ole mielestäni oikeastaan mikään mittari siitä, onko öljy hyvää vai ei. Jos kuluu tolkuttomasti, on se tietysti merkki siitä, että moottorissa on jotain vikaa.

Öljyissä on tietysti eroja. Ne saadaan lisäaineilla ja niillä on aina joku tarkoitus. Joku on pesevä, joku sitkas, joku kestää lämpöä enemmän jne.
Öljyn paineenkesto ja voideltavalla pinnalla pysyminen ovat ehkä niitä tärkeimpiä ominaisuuksia.

Männässä ylimpänä oleva öljyrengas kaapii liiat öljyt sylinterin pinnalta. Jos se kaapii kaiken öljyn, niin eikös kierron aikana silloin ole jossain vaiheessa metalli metallia vasten? Jos sen sijaan jää ohuen ohut kalvo, joka palaa kylläkin työvaiheessa pois (=moottori kuluttaa öljyä), niin voitelu on parempi.

Kun miettii, kuinka moottori toimii ja mikä on öljyn tehtävä, niin ehkä silloin ymmärtää myös sen, ettei pelkkä kulutus ole ainoa kriteeri. Eikö ole parempi käyttää hiukan enemmän öljyä, kuin korjata jossain vaiheessa öljyn takia simahtavaa konetta?

Öljyn kulutus ei todellakaan ole mikään merkki öljyn hyvyydestä vaikkakin lähes kaikki pitää sitä öljyn hyvyyden mittatikkuna! Kuten spede10 sanoi öljyä kuluu aina polttomoottorissa sen toimintaperiaatteesta johtuen. Sanonta "jos öljyä ei kulu mitään ei ole voideltu" pitää varsin hyvin paikkansa. Rajan vetäminen normaalikulutuksen ja liiallisen syönnin välille onkin sitten todella vaikeaa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tos mun omas kotelossa ei öljyvuotoja ole kyl ja kansiremppakin siin on tehty n.50tkm sitten joten tuskin ne öljyt muuten sieltä häviää ku normaalilla tavalla...Ja ei toi nyt ihan älyttömästi sitä öljyä vie joten senkin puolesta se on normaalia... :lol: Tosin mersuissa on kuulemma ihan normaalia öljyn kulutusta jos se vie litran/1000 kilometrillä mikä musta ainakin kuulostaa aika paljolta... :roll:
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Öljyä kuluu, joskus enemmän, joskus vähemmän. Täytyy myös muistaa, ajaako nelos- vai kutoskoneella.
Olen huomannut, että jos vetelen paljon raskasta peräkärryä, öljyä kuluu enemmän (kuten myös bensaa!), joten en ihmeemmin ole huolestunut, kun joudun lisäämään silloin tällöin. Kone käy taatusti ylärajoilla ja ihme olisikin, jos öljyä ei kuluisi.

Aiemmin tällä foorumilla oli puhetta automaattivaihteiston öljyn määrästä.
Sain tässä jokin aika sitten hyvän muistutuksen siitä, ettei kannata laittaa yli ylärajan merkin.
Olin lähdössä pitkälle reissulle ja ajattelin varmistaa, että myös lootassa on riittävästi öljyä. Lisäsin hiukan huolimattomasti ja meni reilusti yli ylämerkin.
Jossain vaiheessa matkan aikana se sitten näkyi!

Olin vetänyt noin sata kilometriä ja jouduin löysäämään kaasun nopeasti erään tilanteen takia. Vaikutus oli mahtava! Takana pöllähti valtava sininen pilvi ja luulin jo hetken, että kone laukesi. Kokeilin samaa uudestaan jonkin matkan päässä ja taas pöllähti, mutta ei niin paljoa.

Ensimmäisessä sopivassa paikassa kurkin konehuoneeseen ja auton alle. Konehuoneessa oli kaikki kunnossa, mutta alustassa sitten näkyi, mitä oli tapahtunut. Kaikki oli nätisti öljyn peitossa. Vaihteisto oli sylkäissyt ylimääräiset öljyt ulos ja kuumassa pakoputkessa ne olivat sitten kärähtäneet.
Kun pääsin tarkistamaan vaihteiston öljyn määrän, oli se sopivasti ylärajassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Tänään vaihdatin autooni castrol magnatecit,laitettiin samalle forte-pesu koneeseen(vanhojen öljyjen)sekaan ja annettiin tyhjäkäynnillä käydä 25 min.öljynvaihtaja sanoi puolisynteettisten öljyjen olevan parempi vaihtoehto mersun koneeseen,ainakin tuon ikäisten kuin omani?
No ehkä se jotain tietää,kun on ammatikseen öljynvaihtaja,aikasemmat öljyt oli mobil 1 0-40W,ja sitä kului 11000km/1litra,saas nähdä kuluuko castrolia saman verran.
Paikka oli kouvolan autohuolto(on Suomen siisteimpiä öljynvaihtohalleja),kaikki työkalutkin puhdistetaan käytön jälkeen!!! :P
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Valvoline maxlife juuri elvyttää noi kumit(tosi on).Edellinen autoni söi öljyä jonkin verran,mutta maxlifellä kulutus loppui ja jotenkin moottori tuntui pirteämmältä.
Haluaisin myös ruveta käyttämään tätä mersussani(300d)tuskin ton viskositeetin 10w-40 kans tulee ongelmia talvella kun on webasto ja myös lohkolämppäri ja onhan se sentään synteettistä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

EzKo kirjoitti:
petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Valvoline maxlife juuri elvyttää noi kumit(tosi on).Edellinen autoni söi öljyä jonkin verran,mutta maxlifellä kulutus loppui ja jotenkin moottori tuntui pirteämmältä.
Haluaisin myös ruveta käyttämään tätä mersussani(300d)tuskin ton viskositeetin 10w-40 kans tulee ongelmia talvella kun on webasto ja myös lohkolämppäri ja onhan se sentään synteettistä.
Miullakin on nyt pyörinnä Valvolinet 8000 km M103:ssa ja hyvinhän nuo pelaa. Tyhjäkäyntipaineet on ehken hiukan alempana kuin mobililla, mutta öljynkulutuksessa, paineiden nousussa tms. ei ole eroja.

Ohjekirjasta muistelisin muuten joskus lukeneeni, että tuo M103 saa ottaa yli litran liukastetta tuhannella kilometrillä, joten ei se valmistajakaan oleta myllyn ihan kuluttamaton olevan -- vaikka kirjanlaatija on tainnut miettiä tilannetta, jossa autolla päästellään Saksan baanalla muutama tunti sen, mitä värkeistä lähtee...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Hessu kirjoitti: Tosin mersuissa on kuulemma ihan normaalia öljyn kulutusta jos se vie litran/1000 kilometrillä mikä musta ainakin kuulostaa aika paljolta... :roll:
Ei kyllä kaikki ole kunnossa jos noin syö öljyä, mersussa. Uudesta asti tutulla papalla ollut vectra söi ja syö yhä öljyä 2 litraa sataselle, ja se on ominaisuus siinä autossa, kun takuuseen veivät uutena että kone rikki, niin sanoivta merkkiliikkeessä, että ominaisuus. Eikä ollut revittelystä johtuvaa varmasti tuo öljynkulutus.
Mutta kyseisen papparaisen pojalla E280 T -94, ja ei kyllä silmämääräisesti syö tippakaan 10tkm, ja ällistelty on kyllä myötäänsä tikkua, ei vaju pinta ei. Ja raakaakin kaasunkäyttöä välillä. Joten jos kunnossa on niin ei litki. Mikä se nyt on tuossa motissa mallimerkintä, mutta tuohon m10:seen ei lienee suuren suuria eroja.
Mutta ei toki mitään hälyttävääkään ole jos syö.
124.023
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

öljyä koneeseen

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.

Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
Vastaa Viestiin