C- sarjan (w202) -raappimista

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

C- sarjan (w202) -raappimista

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kaverin C- sarjalaisessa on pientä maalivikaa. Auto siis w202 ja vuodelta '93.

Oven kulmissa punerrusta, ja parin listan alta kurkistaa myös....
Tässä vinkkejä ja vaikutelmia muillekin :

* Oven alalista on painettu kiinnikkeisiin ylöspäin. Nämä kiinnikkeet ovat
väsähtäneet ja päästävät listan heilumaan. Kun lista on näin löystynyt,
niin se hankaa maalipintaa puhki, sekä kerää listan ja oven väliin märkää
mutaa... siitä se sitten alkaa.

* Kylkilistan kiinnitys on aika väljä. Oven sisäreunasta vain yksi ruuvi auki,
ja listan voi vetää helposti pois kiinnikkeineen. Listan reunat ovat jättäneet
ovipintaan pieniä hankausjälkiä ( hiekka mennyt listan ja oven väliin ).
Syvimmistä jäljistä on sitten maali mennyt puhki....ja ruoste alkanut.

= Onko muilla vastaavia kokemuksia ? Maalipinta tuntuu olevan muutenkin
varsin ohut - onkohan myöhemmissä vuosimalleissa parannusta ?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En tiedä, mutta minä kuulin C-sarjan esittelyn jälkeen, että ensimmäisissä autoissa oli todella maalivikaa jo tehtaalta, ja paikallinen pylväsmaakari sai C 220 Elegancensa kuulemma mukavan edullisesti tästä syystä... pitääkö sitten paikkaansa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Suosittelin kaverille jotakin kestovahaus käsittelyä, tällä voisi vielä
pelastaa paljon ?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Faijalla on -97 C250TDT, hopea. Ruostetta ei juuri näy mutta kiveniskemiä on keulassa runsaasti. Aika hyvin on kyllä pysynyt kurissa, eikä ole lähtenyt iskemistä leviämään
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Mulla on tuossa -94 C malli, eikä ole ruostunut vielä mistään. Uskoisin, että ruostuminen ei ole W202 ongelma, jos on hoidettu ja pidetty asiallisesti. Itse olen kyseisen alalistan kiinnikkeet uusinut heti, jos lista on ruvennut roikkumaan tai heilumaan. Kiinnikkeet maksavat 20 senttiä kappale, jotenka on aika edullinen korjaus. Uskoisin kyllä, jos kaikki autot pestään kunnolla ja vahataan väh. 2 kertaa vuodessa, niin ruostumis ongelmia ei tule ja ruostekäsittelyn kun tekee viiden vuoden välein, niin ihme on jos auto ruostuu.
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Minulla on myös vm.-94 C-malli, enkä ole vielä ruostetta löytänyt. Tarkastin myös Väyryselle ominaiset ruostepaikat, eli ovitiivisteiden alta, eikä tietoakaan ruosteesta. Alalistojen löystymistä en ole huomannut. Nyt kesällä tulee vahattua melkein kuukauden välein. 8)
Helman takapäästä tahtoo kyllä maali hävitä kun eturenkaasta lentää kiviä, kun en ole vielä asentanut roiskeläppiä. :( Jonkinlaiset kuraläpät tulee kun ensin saadaan jotkut tuuninkihelmat väsättyä. :roll:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

1993-95 oli mm. auto motor und sportissa sekä Tuulilasissa paljon juttua MB:n maalipintojen laadusta (myös yleisesti laadun laskusuhdanteesta). Virheitä oli niin W140:ssä kuin W202:ssakin.
Eräs suomalainenkin kaveri sai autonsa tehtaalle takuumaalaukseen jossa siinäkin oli sanomista. Maalien joukossa oli myös ollut jotain roskia... :shock:
Yksilöeroja lienee toisinsanoen aika paljon?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vaihtelua siis ainakin esiintyy....

Tässä kyseisessä '93 mallissa on myös takaluukun lukon ympärillä
maalivikaa, ja ruokatunnilla näin samanlaisen '95 mallin, joka oli muuten
virheetön, mutta lukon ympärys oli ruostunut samalla tavalla ?

No - kun ne korjaa niin taas on homma kunnossa, mutta outo kohta ?
( olen kyllä nähnyt myös w210- mallissa samaa ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Minulla on -98 C-sarjalainen, takaluukun lukon ympäristö alkoi kukkia, myös apukuskin oven tiivisteen alla kukintaa, sekä kuskin ovessa listan alla, eli ei kovin vakuuttavaa, auton on hyvin pidetty eikä tolkuttomasti ajettu.

Ennaltaehkäisy:

Ota takakontin lukko irti a tiiviste pois, (kiinni parilla ruuvillakontin puoleta), laita tiivisteen alla hyvät vaseliinit, niin ei ala kosteus muhimaan tiivisteen alla.

Kylkilistat on helppo irrottaa, yksi ruuvi irti a veto taaksepäin, kannattaa raapia vaikka puukolla kukinnat listan alta pois, pohjamaali ja paikkamaali pensselillä, ei näy missään kun on listan alla, kuitenkin ruostuminen pysähtyy eikä nouse näkyville listan päälle.
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

W202:ssa kannattaa tarkistaa tuo takaluukun hantaakin reunojen alta maalipinnan paksuu, onko mahd. jo kulunut metalli pinnalle.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Kokemuksia omasta -96 vuoden koslasta ja kaverin vuotta uudemmasta suomiautosta:

Ollut siis omassa käytössä kolme vuotta ja Suomessa ajettu sinä aikana n.40tkm. Ei mitään havaittavaa ruostetta muualla kuin yhdessä perin omituisessa (?) paikassa. Ruosteenalku niin vähäinen että lähti hankausvahalla pois ja pysyi poissa meikkipuikon+lakan jälkeen. Paikka: takaluukun avattua oikean takalampun ja korin saumassa oleva hitsaus/muu sauma.

Muita kokemuksia:
- konepelti on kolmen Suomessa oltun vuoden jälkeen kuin kuun pinta eli kiveniskemää on vaikka muille jakaa. Meikkipuikko on ahkerassa käytössä. 2-3 krt vuodessa olen auton vahannut. (hopea metalliväri)
- roiskeläppiä ei ole, mutta vielä ei ole maalia lähtenyt helmoista/takapuskurista/kaarista (onko muuten niistä kiiltävistä kaariensuojista paljonkin apua? eivätkö ne haudo suolamoskaa tms? käyttökokemuksia?)
- kaverin -97:ssa farkussa liikkeen piikkiin maalattiin takaluukun alareuna (täysin ruosteessa päältä että sisältä). Kertoivat liikkeessä vian olevan "tyyppivika". Pitääkö paikkaansa, voiko joku vahvistaa? Minulla ei näy muuta kuin pvc -suoja tai muu mönjä takaluukun rei´istä.
- kaverin autosta (ei muuten entinen taksi, n200tkm) takaluukun iskunvaimennin-kumitutit ovat hanganneet maalin aikast ohueksi, pohjamaaliin. tämä kannattanee huomata?
- farkun takaluukun avainreikä ei ole minulla koskaan toiminut, joskaan ei ole reunoiltaan ruosteessa tai muutakaan. Käytänpuutetta vai tyyppivika?
- jonkun suomalaisen ruostesuorjausfirman kuvagalleriassa oli c-sarjan ruostekuva (oisko linkki ollut täällä forumilla?) ja kuvasta pitkän pähkäilyn jälkeen päättelin että se on sisälokasuojan alta. Runsasta alkavaa ruostetta kuvassa, ilmeisesti jostain pultinreiästä lähtenyt
- ovien tiivisteet tai listat eivät repsota joten en ole ruosteita niiden alta kaivannutkaan. Olisiko syytä?

Niin ja vaimoke viime viikonloppuna takapenkiltä aidanpiikkejä ulos nostaessaan teki komean naarmun oven reunaan :shock: Tosin, entuudestaan löytyi toisen puolen takaoven kätkemänä samanlainen, veikkaisin jonkun napin housuista raapinen tai muuta... Käytön jälkiä sanoisin, autokin melkein jo 10v että mitä sitä peltilehmää kuin papin ****ia pitämään? :wink: (Voi olla että harmistusta lievensi kylmä mäyräkoira ja mökkiviikonloppu, vaikkakin aidanrakennussellainen)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mane kirjoitti:, takaluukun lukon ympäristö alkoi kukkia, .........
Ota takakontin lukko irti ja tiiviste pois, (kiinni parilla ruuvillakontin puolelta),
No nyt se ruosteen syy ainakin osittain selvisi, kun raaputtelin taas viikonloppuna : Lukkolaite ja avainsylinteri ovat yhtä ja samaa osaa.
Kun takaluukun humauttaa kiinni, niin lukkolaite tietenkin siinä tärähtää
ja voima osuu lukkosylinterin yläpuolella olevaan peltiin. Tämä siis hiertää
vähitellen maalin pois ja siksi ruostuminen tapahtuu lukkosylinteri yläpuolelta.

Jos takaluukkua on käytetty vähän, tai se on suljettu hellän varovaisesti,
niin maali kestää paremmin :wink:
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Re: C- sarjan (w202) -raappimista

Viesti Kirjoittaja postimies »

Henry V. kirjoitti:Kaverin C- sarjalaisessa on pientä maalivikaa. Auto siis w202 ja vuodelta '93.

= Onko muilla vastaavia kokemuksia ? Maalipinta tuntuu olevan muutenkin
varsin ohut - onkohan myöhemmissä vuosimalleissa parannusta ?
Yksi tarksitamisenarvoinen paikka on pitkä musta lista ovien alapuolella kynnyksessä. Kyseinen lista ylettyy auton etuovien etureunasta takaovien takaosaan. Otin omasta autostani kyseisen listan pois molemmilta puolilta erään pesun yhteydessä. Listan alle oli kertynyt kahdeksan vuoden aikana uskomaton määrä kuraa ja likaa. Valitettavasti pientä ruosteen alkuakin oli havaittavissa, onneksi vain pientä kiinnikereikien kohdalla. Nyt vaurioituneet reikien ympärykset on siistitty ja peitetty ruosteensuoja-aineella.

Lista irtoaa kevyesti repimallä, mutta samassa yhteydessä saattaa mennä muutama korinpuoleinen muovinipukka vaihtoon. Nipukoita on muistaakseni 9kpl per puoli. Huomattavaa on, että listapuoleisia muovinipukoita ei saa Veholta irtotavarana, vaan ne tulevat listan mukana. Listapuoleiset nipukat eivät menneet ainakaan minulla rikki, mutta hukkaan ne voi joutua.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Vastaa Viestiin