300d hihna ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Mites 124 300d sais hihnan paikoilleen ilman ohjaustehostinta?
Pystyykö laittamaan lyhyemmän hihnan, ohittaa tehostimen ja jos pystyy niin minkä mittasen?
Olis hyvä jos jollain olis tietoo ettei tarttis ulkona kokeilla!!
Nii ja sentakia kysyn kun on tehostimen korvake poikki ja autoa pitäs siirtää!!
Viimeksi muokannut jamo78, La 19.02.2011 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja erppe »

Jos ei tarvii viittä kilometriä pitempään siirtää ja koneessa on nesteet sisällä, niin elä laita hihnaa ollenkaan. Kahtelet vaan lämpömittaria vähäsen. Ohjaus on tietty vähän jäykkä jos paikallaan pitää veivata...
Viimeksi muokannut erppe, Su 13.02.2011 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Eikö kellään tietoa?!
Matkaa olis semmonen 200km!
Ei kortti riitä trailerin vetoonkaan...
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja BTriker »

jamo78 kirjoitti:Eikö kellään tietoa?!
Matkaa olis semmonen 200km!
Ei kortti riitä trailerin vetoonkaan...
Jos sinulla on ohutta narua, niin mittaa narulla pituus. Pujottelet reitin minkä hihna kulkee. Siitä näet samalla, ottaako lyhyempi hihna mihinkään kiinni, kun ei kierrä tehostimen kautta. Ota sitten huomioon kiristimen liike.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja ES »

Ei ole enää 300D:tä tuossa pihalla, että vois mittailla, mutta eihän siitä tarvitse saada pyörimään, kuin vesipumppu. Akku lataukseen ja sitten parkeilla vaan ajelet. Miten olis vanha sukkahousutemppu? En tiedä, pysyykö moniurapyörien päällä mitenkään. Kasa sukkahousuja ja sakset mukaan ja muistat tarkkailla lämpömittaria.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja erppe »

Kahtelin vähän, niin periaatteessa vois onnistua semmonen että ostas vaan varaosaliikkeestä sopivan hihnan (kolmi tai neliurainen, mittais sopivan pituuden narun avulla) ja laittas sen kulkemaan urapuoli hihnankiristintä vasten. Näin siis kuvasta katottuna. Tallille pääsevät kertokoon lisää.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ai perhana, eipä onnistukaan vetää suoraan samalla reitillä lyhyempää hihnaa. Ottaa kiristäjään kiinni.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: 300d hihna ongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

erppe kirjoitti:Kahtelin vähän, niin periaatteessa vois onnistua semmonen että ostas vaan varaosaliikkeestä sopivan hihnan (kolmi tai neliurainen, mittais sopivan pituuden narun avulla) ja laittas sen kulkemaan urapuoli hihnankiristintä vasten. Näin siis kuvasta katottuna. Tallille pääsevät kertokoon lisää.

Pääsiskö joku mittaamaan pituuden?
Olisin tosi kiitollinen!
Nii ja kaaviokuvaa miten hihnan laittas kulkemaan.
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

No nyt on mese haettu trailerilla tallille. Mites porukka on korjannut noita ohjaustehostimen rikkonaisia korvallisia?
Hitsattu pala takas kiinni vai tehty uus korvallinen? Jos joku on tehny uuden korvallisen nii oisko kuvia laittaa nii tietäs millasen rupee suunnittelee siihen!
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jamo78 kirjoitti:No nyt on mese haettu trailerilla tallille. Mites porukka on korjannut noita ohjaustehostimen rikkonaisia korvallisia?
Hitsattu pala takas kiinni vai tehty uus korvallinen? Jos joku on tehny uuden korvallisen nii oisko kuvia laittaa nii tietäs millasen rupee suunnittelee siihen!
Vähän haperaksihan se alumiiniseosteinen materiaali menee vuosien saatossa, mutta onnistuuhan se mm. AC TIG:llä hitsata...kunhan käyttää oikeanmoista hitsauslisäainetta. Hitsatessahan materiaali " köyhtyy ", joten on syytä hitsausta vahvistettava. Sen jälkeen onkin tärkeintä saada poraus oikeaan linjaan, ettei pumppu kampea väärään asentoon.

Kaikkein paras olisi hankkia terve pumppu tai ainakin se etummainen lohko pumpusta, jonka vaihtamalla saa käypäsen pelin. :wink:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

rumilus kirjoitti: Kaikkein paras olisi hankkia terve pumppu tai ainakin se etummainen lohko pumpusta, jonka vaihtamalla saa käypäsen pelin. :wink:
Joo pumppu oliskin helppo hankkia, mutta kun on lohjennut lohkon puolelta!
Saahan sen jakokopankin tietysti vaihettua (eikös se siinä muistaakseni ollu kiinni) mut hieman työläämpi vaihtaa :|
Tuli vaan hommattua halvalla tollanen 300td aikas ruosteeton peli ja 7h vielä 8)
Pitäs nyt vaan saada toi tehostin kiinni ja linjaan että pääsis ajelee sillä!
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jamo78 kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Kaikkein paras olisi hankkia terve pumppu tai ainakin se etummainen lohko pumpusta, jonka vaihtamalla saa käypäsen pelin. :wink:
Joo pumppu oliskin helppo hankkia, mutta kun on lohjennut lohkon puolelta!
Saahan sen jakokopankin tietysti vaihettua (eikös se siinä muistaakseni ollu kiinni) mut hieman työläämpi vaihtaa :|
Tuli vaan hommattua halvalla tollanen 300td aikas ruosteeton peli ja 7h vielä 8)
Pitäs nyt vaan saada toi tehostin kiinni ja linjaan että pääsis ajelee sillä!
Ei muutakuin AC TIG:llä hitsaamaan jakopäänkaaveli kuntoon. Rittävän hyvän tuloksen saa, jos lohjennut pala(t) on tallessa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja ES »

No onkos se pala nyt edes alumiinia, en muista enää?

Jaa, EPC:stä katsottuani taitaapa olla, mutta mitähän paikkaa nyt tarkalleen tarkoitetaan? Jos osa on moottorissa kiinni, sen hitsaamisen saa kyllä unohtaa. Alumiinivaluosat vaatii massansa vuoksi ihan perskeleesti lämpöä ja alumiini tunnetusti johtaa sitä hyvin. Hitsauskoneenkin pitää olla todella stydi. MIG:istä en itse tiedä, mutta TIG:istä on alumiinin kanssa kokemusta.

Olen hitsannut aikoinaan joitain kymmeniä moottorinkorvakkeita uusiin kulmiin, mutta minulla olikin silloin käytössä 500A TIG, eikä se paljonkaan liian iso ollut, itse poltin ja kärki ei toki 500A kestänyt, mutta mitähän olisi ollut, varmaan 300 käytössä. Ja kauan sai lämmittää, ennenkuin alkoi sulamaan. Esilämmittääkin voi vaikka kosanilla, mutta eihän tuota voi tehdä moottorin kylkeen.

Kyllä se muuten hitsattavissa on ja ihan hyvään tulokseen osaava kaveri pääsee. Valussa lähinnä haittaa huokoset ja piiseosteisuus.
Viimeksi muokannut ES, La 19.02.2011 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja rumilus »

ES kirjoitti:No onkos se pala nyt edes alumiinia, en muista enää?
Kyllä se jakopään kaaveli on alumiiniseosteista. Hitsauslisäaineena voi käyttää vaikka " moottorialumiini " lankaa.

Eihän tuo alumiinin hitsaus niin suuria kaarienergioita tarvitse tässä tapauksessa, vallan hyvin riittää 200 A AC TIG-invertteri.
Vielä parempaan lopputulokseen pääsee logiigalla- ja pulssitetulla laitteistolla, jolla voidaan tehokkaasti rikkoa oksidikalvoa. :wink:
Huokoisuutta tulee aina jonkin verran hitsaustapahtumissa, mutta nekin on kompensoitavissa sopivalla seoskaasulla ja hitsaustapahtuman huolellisella suojaamisella. :wink:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Nyt kun kilpurin rakennuksessa samaa ongelmaa tutkiskelin niin ainakin om605 koneeseen sai lyhyemmällä remmillä homman toimimaan ilman tehostinta, samalla poistui myös ilmastointi ja kiristinpyöräkin käytöstä. Eli remmi kiertää ainoastaan vesipumpulla kammella ja laturilla. Remminä 6pk 976 joka pitää väkisin venyttää päälle koska mitään kiristystä ei ole, mutta tuntuis asettuvan sopivaan kireyteen.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
mesekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2010 19:35

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja mesekki »

...
Viimeksi muokannut mesekki, To 17.08.2017 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=110553" onclick="window.open(this.href);return false;

erppe kirjoitti:Kahtelin vähän, niin periaatteessa vois onnistua semmonen että ostas vaan varaosaliikkeestä sopivan hihnan (kolmi tai neliurainen, mittais sopivan pituuden narun avulla) ja laittas sen kulkemaan urapuoli hihnankiristintä vasten. Näin siis kuvasta katottuna. Tallille pääsevät kertokoon lisää.
ja sitten vesipumppukin pyörii väärään suutaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mesekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2010 19:35

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja mesekki »

...
Viimeksi muokannut mesekki, To 17.08.2017 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ajattelin ilmeisesti väärin, eli kyllä ne kaikki rullat pyörii oikein päin :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mesekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2010 19:35

Re: 300d hihna ongelma

Viesti Kirjoittaja mesekki »

...
Vastaa Viestiin