Kierteet kannesta. voihan vito

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Milläs ihmeellä korjataan kierteet cdi viton kannesta.

Oli erikoinen sarja suutinvuotoja samalle sylinterille ja tänään sitten selvisi että joku oli korjannut suuttimen kiristyspultin reijästä kierteen helicoililla joskus aikoinaan ja nyt se sitten antoi lopulta kokonaan periksi :evil:

Mikä neuvoksi? Kansi vaihtoon?

Ei päivääkään ehjällä vitolla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

onko siihen reikään varaa tehdä suurempia kierteitä, että sais sellaisen holkin laitettua, jossa olis sisäkierre sille mersun omalle pultille :roll:

korkannutta helicoilia ei enää kyllä helicoililla paikata...

sitten on tietysti se täyttöhitsaus ja uudet kierteet juttu tietysti olemassa, mutta se on jo aika hintava ratkaisu...
Viimeksi muokannut napa, To 04.11.2010 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Mahdollisesti on varaa, mene ja tiedä.
Mistä mahtaa holkkeja saada kun koitin niitä jo metsästää mutta huonolla menestyksellä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... Poraus.pdf

tuolta linkistä aukeavasta kuvastosta etsit kierteenkorjausholkit...

nuo wurth:n holkit ainakin on hyvässä maineessa, jos vain ainevahvuus riittää sen asentamiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Kiitos.
Maxii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 14.12.2008 12:47

Viesti Kirjoittaja Maxii »

Kannattaa myös tarkistaa jos vaikka kierrettä jatkuisikin vielä, itse olen muutamia kertoja selvinnyt laittamalla vain pidemmän pultin tilalle
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Paksumpi pultti ja sille kierteet
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

napa kirjoitti:http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... Poraus.pdf

tuolta linkistä aukeavasta kuvastosta etsit kierteenkorjausholkit...

nuo wurth:n holkit ainakin on hyvässä maineessa, jos vain ainevahvuus riittää sen asentamiseen...

Juu, helppoja laittaa ja toimivat ja kestävät, olen kokeillut.
Vähän kuitenkin hintavia .... olisko ollut ~80senttiä kappale. :lol:
Sen jälkeen voi käyttää taas niitä hengettömiä, alkuperäisiä pultteja.
Kannattaa joka kerta puhdistaa ne kierteet, kun suutinta käyttää irti, joka kerta.
Teräspultilla on tavattoman helppo pilata ne kierteet "pehmeästä" alumiinikannesta.
Hyvä kierteenpuhdistustyökalu tulee kierretapista, johon hitsaa hauskaa jatkoa lisäksi, jotta se riittää pohjaan asti.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

voiko näitä holkkeja laittaa peräkkäin vai riittääkö 1

ja ketä myy yksittäis kappaleita?
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

voiko näitä holkkeja laittaa peräkkäin vai riittääkö 1

ja ketä myy yksittäis kappaleita?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pulti/rauta kaupassa noita on ollut
voi tehdä myös itse jos on sorvi, jyrsin tai pylväspora
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jjh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 08.03.2010 12:21
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jjh »

itse korjasin 10/6millisellä holkilla ja hyvin toimii!
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

kiitos nopeista vastauksista sorvaaja on jo sorvaamassa :)
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jakil »

tuikku kirjoitti: Teräspultilla on tavattoman helppo pilata ne kierteet "pehmeästä" alumiinikannesta.
Hyvä kierteenpuhdistustyökalu tulee kierretapista, johon hitsaa hauskaa jatkoa lisäksi, jotta se riittää pohjaan asti.
Päivän niksipirkka: IKH:lla (varmaan muuallakin) on 6 mm:n kierretyökalu, jossa on poranterä samassa. En ihan ymmärrä miksi kierreosa on kärjessä ja pora perässä? mutta joka tapauksessa se on niin pitkä, että pohjaa tuonne kanteen, eli sillä saa kierteet ja koko reijän nätisti puhtaaksi. Eikä maksa montaa euroa. Toki tuollainen hitsattukin on ok, jos on pelit ja vehkeet.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

noniin nyt vito taas liikkuu..
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re:

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

MikkoL kirjoitti:voiko näitä holkkeja laittaa peräkkäin vai riittääkö 1

ja ketä myy yksittäis kappaleita?
Wurtin kiereholkkeja tuli ostettua 4kpl.. Riittäkö yksi holkki kiristämiseen (pää sanoo että ei). Mutta noissa holkeissa alkaa ja loppuu kierteet eri kohdissa verrattuna toisiinsa, eli niitä ei saa laitettua peräkkäin. Eli tarkoitus on koitta laittaa vain yksi ja koitta miten käy...

Jos jollakin on jo kokemusta niin olis kiva tietää ettei taas tee jotain typerää....
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

YOUgo kirjoitti:
MikkoL kirjoitti:voiko näitä holkkeja laittaa peräkkäin vai riittääkö 1

ja ketä myy yksittäis kappaleita?
Wurtin kiereholkkeja tuli ostettua 4kpl.. Riittäkö yksi holkki kiristämiseen (pää sanoo että ei). Mutta noissa holkeissa alkaa ja loppuu kierteet eri kohdissa verrattuna toisiinsa, eli niitä ei saa laitettua peräkkäin. Eli tarkoitus on koitta laittaa vain yksi ja koitta miten käy...

Jos jollakin on jo kokemusta niin olis kiva tietää ettei taas tee jotain typerää....
Ritää se
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Itse kun olen kierteitä mitoittanut, olen käyttänyt ohjetta jossa kierteen kuorman lasketaan jakaantuvan 3 kierroksen matkalle. Ja toinen nyrkkisääntöhän on että kierteen pituudeksi riittää 1,5x pultin halkaisija. Toki eripariliitoksissa (toinen pehmeää ainetta) voi joutua laittamaan lisää 'varmuutta' :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä riittää yksi holkki juu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re:

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

jakil kirjoitti:
tuikku kirjoitti: Teräspultilla on tavattoman helppo pilata ne kierteet "pehmeästä" alumiinikannesta.
Hyvä kierteenpuhdistustyökalu tulee kierretapista, johon hitsaa hauskaa jatkoa lisäksi, jotta se riittää pohjaan asti.
Päivän niksipirkka: IKH:lla (varmaan muuallakin) on 6 mm:n kierretyökalu, jossa on poranterä samassa. En ihan ymmärrä miksi kierreosa on kärjessä ja pora perässä? mutta joka tapauksessa se on niin pitkä, että pohjaa tuonne kanteen, eli sillä saa kierteet ja koko reijän nätisti puhtaaksi. Eikä maksa montaa euroa. Toki tuollainen hitsattukin on ok, jos on pelit ja vehkeet.

Kierreosa ensin ja sen perässä pora? Pitäs melken kuva nähdä.

Ettet ny vain tarkota nostavaa kierretappia? Se nostaa lastut ylöspäin ja on samalla lailla urat kun porassa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämmönen ?

http://webshop.industriacenter.fi/produ ... rum-dormer" onclick="window.open(this.href);return false;

ja

http://www.ebay.co.uk/itm/Dormer-Spectr ... 27cbca3ec0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kevyen metallin eli "alumiinin" kanssa on saanut olla varovainen ku kierratappia kiertää takaisin, ettei se lastu nalkkaa sinne ja tee tuhojaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Noihtahan kutsutaan kone kierretapeiksi jotka on tarkoitettu työstökoneissa käytettäviin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re: Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

Kiitos vastauksista. Pitääpä rohkiasti käydä töihin ku kerkiää.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Kierteet kannesta. voihan vito

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

arska10 kirjoitti:Noihtahan kutsutaan kone kierretapeiksi jotka on tarkoitettu työstökoneissa käytettäviin

Tuo on Nostava kierretappi, Elikkäs se nostaa lastun ylöspäin tuota käytetään yleensä pohjareijissä. Tappi mihinä ne urat on suoraa on Työntävä tappi ja se työntää lastut alaspäin ja sitä taas käytetään läpireijissä.


Työntävä tappi jättää paremman jäljen!


Molempia käytetään konepajoissa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Vastaa Viestiin