Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Moi,


Muistan tästä aiheesta jostain lukeneeni, mutta en haulla/googlella löytänyt oikein mitään tietoa nyt kun sitä tarvitsisi.
W204 250cdi 4matic kävi määräaikaishuollossa (~220tkm) ja fiksu huoltomies oli tsekannut tämän tunnetun vikapaikan ja havainnut etuvetoakselissa pienen "klapin".

Eli 4Maticin etuvetoakseli menee öljypohjan läpi, jossa on vasemmalla puolen tukilaakeri. Tämä laakeri väljistyy ilmeisesti luokkaa noin 150-300tkm jälkeen.
Huonolla tuurilla laakeripesän ja laakerin väliin tulee välys ja ajan kanssa pesä väljistyy niin pahasti, että koko öljypohja pitää vaihtaa.
Öljypohjan vaihto vaatii ilmeisesti moottorin nostamisen pois, joten kustannus on tuhansia euroja korjaamossa ja itse tehtynä ainakin pitkä viikonloppu =)

Tukilaakeri maksoi joitain kymppejä KL-varaosassa(olikohan 40€) ja pitäisi saapua huomenna tallille. Vaihto ei käsittääkseni vaadi muiden osien(tiivisteiden yms.) vaihtoa, joten laakeri riittänee.
Hankin varmuuden vuoksi laakerilukitetta ja kemiallista metallia, jos laakeripesän ja uuden laakerin sovite ei olisikaan enää tarpeeksi tiukka.

Tukilaakeri on tarkoitus vaihtaa tulevana viikonloppuna ja raportoin sitten miten homma meni.
Jos joku on tehnyt ko. toimenpiteen niin olisi mukava saada kokemusperäistä tietoa onko tässä mitään erikoista huomioitavaa tai hyviä vinkkejä.
Viimeksi muokannut mikaman, Pe 01.03.2019 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 406
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Jään seuraamaan, olisi sama homma itsellä edessä. Tosin moottorina om642.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Nyt on laakeri vaihdettu. Homma ei sinänsä ollut kummoinen, mutta muutama vinkki nopeuttaa työtä aika paljon. Eli tässäpä tulee ohje nix0nille ja muille.

Suosittelen tätä tehtäväksi nosturilla, vaikka joku fakiiri varmaan tekisi tämän kerrostalon parkkiksellakin. Aikaa kannattaa varata 1-4h, riippuen tekijästä.
Tyyliä on varmaan tähänkin hommaan niin monta kuin tekijöitä, tässä oma hyväksi havaittu tapa:

1. Tunkkaa vasen etupyörä ilmaan ja irrota. Itse tunkkasin helman tunkkauspisteestä.

2. Irrota vetoakselin pultti navasta. Pultinkanta tulee esille kun naputtelee/kampeaa rasvakupin pois. Pultinkanta on E24 ja kierre normaalikätinen.
IMG_20190301_120533.jpg
3. Ota iskarin alapää irti navasta. Pultinkanta(2kpl) on E18 ja mutterin perus kuusiokanta. Otin varmuuden vuoksi myös pyörintänopeusanturin navasta irti, ettei sitä tule vahingoitettua.
Kampea navan yläosaa ulospäin, jolloin saat vetoakselin pään tulemaan pois navasta.
IMG_20190301_120607.jpg
4. Mene auton alle ja irrota pohjapanssari, 8kpl 8mm kannalla olevia ruuveja.

5. Irrota 4kpl hammastangon 21mm kannalla olevia kiinnikepultteja. Etummaiset on pelkät pultit ja takimmaiset 2kpl on pultti + yläpuolella mutteri. Irrota vielä yksi kiinnikepultti vasemmasta päädystä, taisi olla E10.
Nyt hammastankoa saa siirrettyä riittävästi pois tieltä, jotta vetoakseli ja kannakelaakeri tulee alakautta käden ulottuville.
IMG_20190301_143914.jpg
IMG_20190301_143932.jpg
6. Ota kannakelaakeria pidättelevä lukkosokka pois laakeripesästä. Käytin tähän lukkosokkapihtejä, jonka päässä on 90 asteen kulma, nämä sai alakautta taipumaan sopivasti. Tilaa ei kuitenkaan liialti ole.
IMG_20190301_143358.jpg
IMG_20190301_143316.jpg
7. Kun lukkosokka on pois, vetoakseli tulee kokonaisena vetämällä ulos.
IMG_20190301_131811.jpg
8. Vetoakseli, jossa laakeri on, irtoaa nivelestä lyömällä kumivasaralla. Nyt laakerin saa vaihdettua akselille sen booripään kautta.
IMG_20190301_133241.jpg
9. Lyö akseli takaisin niveleen. Muista lukkosokka!

10. Itse karhensin uuden laakerin ulkopinnan hiekkapaperilla ja putsasin laakeripesän öljypohjasta brake cleanerilla. Väliin laitoin asennuksessa laakerilukitteen.
Laakerin sovite oli jämäkkä, eikä välystä jäänyt yhtään. Laakerilukite varmaan ottaa 0,1mm välyksen vielä nollille.

Kasaa auto käänteisessä järjestyksessä.


Omalla kohdalla diagnoosi oli vähän väärä, sillä vetoakselilla tuntunut välys ei johtunut kannatinlaakerista vaan tuosta vetoakselin ja vetonivelen välisestä booriosasta.
Vanha kannatinlaakeri oli vielä ihan tiukka ja hyväkuntoinen. Booriosasta en osaa sanoa, mistähän tuo välys johtuu?
Ei varmaankaan vaadi mitään toimenpiteitä, vaihtaa sitten koko akselin kun jokin sen nivelistä tulee tiensä päähän., samalla katoaa booriosan välys(jos sitä on enemmän kuin tehtaalta tullessa).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Siinä boorissa ”kuuluu” olla ihan tuntuva välys. Siitä ei ole haittaa eikä hyötyä. Se usein virheellisesti diagnosoidaan väljäksi vetarin laakeriksi öljypohjassa. Fiksua se kuitenkin on vaihtaa ennenkuin väljistyy.
BBC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 13.09.2018 10:40

Re: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja BBC »

mikaman kirjoitti:Nyt on laakeri vaihdettu. Homma ei sinänsä ollut kummoinen, mutta muutama vinkki nopeuttaa työtä aika paljon. Eli tässäpä tulee ohje nix0nille ja muille.

6. .....Tilaa ei kuitenkaan liialti ole
IMG_20190301_143358.jpg
IMG_20190301_143316.jpg
Omalla kohdalla diagnoosi oli vähän väärä, sillä vetoakselilla tuntunut välys ei johtunut kannatinlaakerista vaan tuosta vetoakselin ja vetonivelen välisestä booriosasta.
Vanha kannatinlaakeri oli vielä ihan tiukka ja hyväkuntoinen. Booriosasta en osaa sanoa, mistähän tuo välys johtuu?
Kiitos hyvästä ohjeesta, pienentää kynnystä alkaa hommiin jos tuntuu tarpeelliselta.

Kuinkahan usein diagnoosi on väärä ja laakeri vaihdetaan turhan takia? Ilmeisesti joskus on ollut laakeri myös rikki kun Veholla niitä miellellään vaihtavat.
Kuvasta (IMG_20190301_143316.jpg) näyttäisi, että laakerille pääsee aika hyvin käsiksi mutta onkohan siinä oikeasti niin paljon tilaa, että voisi rasvasuojan käyttää irti, pestä laakerin ja laittaa uudet hyvät rasvat ihan paikallaan?
Vaikka vaihtokaan ei ole näköjään iso homma niin rasvojen vaihto olisi vieläkin kevyempi toimenpide
Mikähän laakerin numero oli, kuitenkin ihan normimittainen laakeri. Voisi itse kukainen ostaa haluamansa brandin pakkaaman lakrun.
.
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Pitikö välys siinä laakerissa/boorissa mitään ääntä vai tuliko se esiin vain tunnustelemalla?
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikaman »

BBC kirjoitti: Kuvasta (IMG_20190301_143316.jpg) näyttäisi, että laakerille pääsee aika hyvin käsiksi mutta onkohan siinä oikeasti niin paljon tilaa, että voisi rasvasuojan käyttää irti, pestä laakerin ja laittaa uudet hyvät rasvat ihan paikallaan?
Vaikka vaihtokaan ei ole näköjään iso homma niin rasvojen vaihto olisi vieläkin kevyempi toimenpide.
Ei siinä tosissaan tilaa juurikaan ole ellei sitten pura enemmän. Pitkät lukkosokkapihdet mahtuu sopivasta välistä tuonne laakerille, mutta allekirjoittaneen räpylä ei sinne esimerkiksi mahtunut.

BBC kirjoitti: Mikähän laakerin numero oli, kuitenkin ihan normimittainen laakeri. Voisi itse kukainen ostaa haluamansa brandin pakkaaman lakrun.
Ei tullut mitottua laakeria. Kannan mielelläni rahani KL-Varaosiin ja vieläpä hymyssäsuin tämän hintaluokan investoinneissa.
mikakoo kirjoitti:Pitikö välys siinä laakerissa/boorissa mitään ääntä vai tuliko se esiin vain tunnustelemalla?
Laakerissa ei välystä ollutkaan. Niinkuin Ruuvimeisseli sanoi, boorissa olisi pieni välys aina. Kaikki oli siis kunnossa, joten mitään ääntä ei kuulunut vaan huoltomies diagnosoi tämän ihan käsin tunnustelemalla vetoakselilta.


Niin ja hyvä jos ohjeesta on apua jollekin.
Kale79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 29.03.2015 01:17

Re: Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kale79 »

Itsellä diagnosoitiin edellisessä mersussa (250cdi 4matic) juuri tuo samainen vika. Vein veholle auton, kun autossa finntakuu voimassa, että laittavat kuntoon. Korjaamopäällikkö soitteli myöhemmin perään kysellen, mitähän vikaa me tästä nyt ollaan etsimässä?? :) Eli turha reissu ja väärä diagnoosi.. Autolla ajelin 70tkm ennen kuin myin pois ja ei ainakaan sinä aikana hajonnu ko. osa.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Re: Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja votsi »

Tuli vaihdettua itselle samalla tuo laakeri sisemmän suojakumin vaihdon yhteydessä. Uusi laakeri KL-Varaosasta hintaan 48€.

Hommana aika simppeli ja samat ohjeet pätee myös om642:lla varustetun auton kanssa.
Itsellä meinasi vain vastustaa nivelen irroitus tuosta väliakselista, jotta pääsee laakerin ujuttamaan pois. Vaati reilusti lämmitystä, että lähti lyömällä irti.

Itse laakeri lähti kyllä helposti irti. Uusi laakeri paikalleen sopivan kokoista putkea apuna käyttäen, sisäkoolista naputtelemalla.

Välystä ei laakerissa vielä tuntunut, mutta pieni rohina kuului pyörittettäessä. Kilometrejä mittarissa 288tkm, ja oletan kyseessä olleen alkuperäinen laakeri.

Kaikkinensa aika pienellä vaivalla ja kustannuksilla saa mielenrauhan. :)
S204 350CDI 4-MATIC AMG -10
W639 109CDI -07
Avatar
Pikku Mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Ohje: w204 4Matic etuvetoakselin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

https://m.facebook.com/groups/444589986 ... %2As%2As-R

tuossa keskustelua samasta vaivasta. kun itsellä ei fasea ole niin kysytään täällä mitä moottori-vaihteisto yhdistelmiä tuo koskee?
C 220 d 4matic aut. & SLK 230 Kompressor aut.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Vastaa Viestiin