W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Ensin jämähti päälle vikakoodi "2031-32, Check component B28 (pressure sensor) Boost pressure/atmospheric pressure unreasonable"
EGR:n jäähdyttimen ja samalla tehdyn EGR:n tulppaamisen jälkeen. Tehot pois. Tyhjäkäynnillä imusarjan läpät ponnahtavat auki. Syyksi täälläkin epäiltiin sitä tulppausta. Eli se sitten pois.

Nyt on tulppaus poistettu eikä mitään muita muutoksia ole tehty.
Tulee edelleenkin vikakoodi, mutta se näyttää muuttuneen muotoon "2013-002, Check component B28 (pressure sensor) The signal voltage is too high".
Saatu samalla testerillä kuin tuo aiempikin vikakoodi.
Mikähän siellä nyt oikein on pielessä? Oliko tulppauksen poisto sittenkin turha liike? Joku muu tässä nyt taitaa olla syynä tähän. Mikä?
Vikakoodin saa poistettua kuten aiemminkin, mutta se ponnahtaa heti takaisin auton käydessä. Myöskin imusarjojen ilmaläpät käyttäytyvät kuten aiemmallakin vikakoodilla eli ponnahtavat heti auki oltuaan vikakoodin poistamisen jälkeen hetken kiinni. Ja tietysti nytkin tehot pois.

Kokeiltu kahdella eri paineentunnistimella, joista toinen tuliterä. Sama tulos molemmilla. Sama vikakoodi, samat oireet.
Kohta paaliin..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jäleen kysymys onko anturien näyttämät "linjassa" järkeviä keskenään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Tuohon on paha vastata. Kyllähän minä niitä painetietoja olisin saanut aiemmastakin tilanteesta, mutta jäi laittamsta muistiin.
Tyhjäkäynnillä taisi nyt olla vähän alle ilmanpaineen eli pientä alipainetta? Lienee kai normaalia siinä tilassa? Kyllä rassaa tämä! Ei mitattu ajossa.
Moottori selvästi puhditon. Kuin olisi turbot pois pelistä kokonaan. Paska tilane kerta kaikkiaan.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Auto on nyt siis laiska paska. No va eli ei kulje!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahtopaine anturia ilmeisesti herjaa? Yleismittsri kouraan ja mittaamaan anturin tulojännite sekä maadoitus. Jotkut antureista joutuu pinnejä vaihtamaan ristiin jos erilainen anturi.
Onko toiminut koska viimeeksi normaalisti?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Toimi normaalisti ja kulki kuin maantiekiitäjä ennen kuin EGR:n jäähdytintä alettiin vaihtaa kevättalvella tallissa.
Mikä sen nyt tappoi? Mitään muuta ei ole vaihdettu tai muuhun koskettu.
Minkälaisia jännitteitä pitäisi löytyä?
Entäs sitten tämä läppien käytös? Sekin perseellään jostain syystä. Viittaa suurempaankin ongelmaan jossain?
KYlläpä *****!
Viimeksi muokannut esapk, La 08.05.2021 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Auto lähtee ensi viikolla Veholle, jos ei selitystä tälle löydy. Ihmetelkööt per**le siellä!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sen enempää asiasta tietämättä enkä halua olla "nokkela" ni mitäs kaikkea piti purkaa edestä että pääsi vaihtamaan sen osan? Meinaan kun vika siinä yhteydessä kerta tuli ni jokin sähkötökkeli tms ei ehkä ole perillä paikallaan tai jokin liitin meni rikki tai johto poikki? Jokin unohtunu laittaa paikalleen? Eikait niitä sentään väärin paikkoihin voi laittaa et jotkin olisi ristissä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sieltä remontia alueen läheltä vikaa etsiä, johto puristuksissa, vuotaa läpi,
liitin irti, jotenkin väärässä paikassa tms
läppien käytös siitä tai vika tilasta, siis jos osat oikeita ja ehjiä
mutta turha sitä on miettiä kyllä ne siellä vehossa sen kuntoon saa kun muistaa
työ tilauksessa mainitta että laitakaa kuntoon olkoon vika mikä vaan,
sitten voikin keskittyä siihen että kyllä per.. sat... on kallista näitten korajaaminen miksi en paalanut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos vika tosiaan tullut korjauksen yhteydessä niin kannattaa katsoa mitä johtoja on tarvinnut irroittaa ja tai siirtää, venyttää ym.
Katso kaikki liittimet mitä käytetty irti, on joskus tullut vastaan ongelma kun kone ei käynyt ja oli liitin survottu paikoilleen niin että pinnit oli lytyssä pohjalla. Maa ja anturin syöttöjännite yhdessä. Kaikki anturit mykkinä.
Ecun vaihto ja liittimen korjaus. Taas pelasi.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Täytyy vielä kerran käydä kaikkiki lapi, kun taas rauhoittuuu.. Jos piuhat poikki niin luulisi, ettei ole MAP:ssa jännitettä ollenkaan, saatika sitten liikaa?
Taisi olla jotain 4,5-5V kun, kunnossa?
Olkaa vaan nokkelia ja viisastelkaa kaikessa rauhassa. Ei haittaa.
On tuota samasa vaivaa näköjään muillakin. Tullut jopa ihan muuten vaan ilman mitään remonttiakin..Kieltaitoiset tutustukoot vaikka aluksi noihin.:

http://www.digital-kaos.co.uk/forums/ar ... 20787.html
https://www.motor-talk.de/forum/notlauf ... tml?page=2

Näyttää myös taas tyhjentävän akkua. Puolen tunnin käytön jälkeen ei enää jaksa lähteä käyntiin päivän tai kahden kuluttua.. Jännite pudonnut, Turhankin suuri kipinöinti navan irroituksessa. Mutta vain ensimmäisellä irroituksella. Jos laittaa heti takaisin kiinni ja irroittaa kohta uudelleen, ei enää tule kipinää.. Joku virrankulutus yhä päällä vaikka ollut avain pois jo ainakin 10 minuuttia?
Jos navoista ollut johdot irti niin silloin kyllä sähköt säilyvät ja käynnistyy. Ollut tätä ennenkin. Akku alle kaksi vuotta vanha Exide 100Ah.
Talvella joutui lataamaan liiankin usein, jos akku kytkettynä. Latausajasta päätellen ollut silloin taas aika tyhjä..Joskus parkkipaikallakin on joutunut käynnistämään lisäakulla ja kaapeleilla, jotka ovat aina mukana varmuuden vuoksi. Tämähän on kai ihan oma vikansa, mutta kerrotaan sekin.
Jos ollut navat irti pidempään, saa varautua ABS-, ESP,-,BAS- ABC-herjoihin.. Häviävät itsestään tai hävitettynä eivät palaa.
Sähkövikojahan noissa on muutenkin. Suurmestari siinä.


Ja jos saksanseisoja menee Vehoon niin siellähän kannattaa ehdottomasti sanoa, että korjatkaa samalla ihan kaikki muutkin viat mitkä löydätte tai/ja saatte aikaan ilman eri ilmoitusta niistä. Lisäksi siihen päälle A- ja B- huolllot erikseen ja peräjälkeen huolto-ohjelman mukaisesti.Eikä mitään vanhan auton ECO-huoltoja sitten... Ja autohan tietysti haetaan kotoa hinausautolla ja palautetaan samalla tavalla. Eihän siitä muuten tule tarpeeksi kallista ja ala harmittaa, ettei tullut paalattua..
Se oli sarkasmia.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: La 08.05.2021 10:46 Täytyy vielä kerran käydä kaikkiki lapi, kun taas rauhoittuuu..
Jos piuhat poikki niin luulisi, ettei ole MAP:ssa jännitettä ollenkaan, saatika sitten liikaa?
Taisi olla jotain 4,5-5V kun, kunnossa?

Näyttää myös taas tyhjentävän akkua. Puolen tunnin käytön jälkeen ei enää jaksa lähteä käyntiin päivän tai kahden kuluttua.. Jännite pudonnut, Turhankin suuri kipinöinti navan irroituksessa. Mutta vain ensimmäisellä irroituksella. Jos laittaa heti takaisin kiinni ja irroittaa kohta uudelleen, ei enää tule kipinää.. Joku virrankulutus yhä päällä vaikka ollut avain pois jo ainakin viisi minuuttia?
Jos navoista ollut johdot irti niin silloin kyllä sähköt säilyvät ja käynnistyy. Ollut tätä ennenkin. Akku alle kaksi vuotta vanha Exide 100Ah.
Talvella joutui lataamaan liiankin usein, jos akku kytkettynä. Latausajasta päätellen ollut silloin taas aika tyhjä..Joskus parkkipaikallakin on joutunut käynnistämään lisäakulla ja kaapeleilla, jotka ovat aina mukana varmuuden vuoksi. Tämähän on kai ihan oma vikansa, mutta kerrotaan sekin.
Jos ollut navat irti pidempään, saa varautua ABS-, ESP,-,BAS- ABC-herjoihin.. Häviävät itsestään tai hävitettynä eivät palaa.
Sähkövikojahan noissa on muutenkin. Suurmestari siinä.
Tuo paineanturin voltti juttu jos ei paljoa väärin muista niin
johtoa - + ja singnalia
eikä ole mitenkään harvinaista että vaikkapa jostakin muusta johtosarjan johdosto välillä,
mikä saanut vaurioita vuotta siiten singnali puolelle minkä eristi samoilta kohdin vaurioitunut tai jostin
muusta kohdin pääsee syöttö ja singnali ristiin(sietää sitä aikansa sitten vikatila)
vaikapa jostakin muusta anturista missä vikaa(yhteisisä +/- ) johtoja on monesti myös ollut poikki niin että päät on vastakain eristeen sisällä mutta pienkin liikahdus niin ei yhdistä silti voi yleis mittarilla piipaten tulla tulos että on ok ei vaan kestä yhtään kuormittaa
(siksi tuolla jossain aiemin jo vinkki siitä että mittaa kuormitamalla)

akkun johdon irrotaminen on kovin riskialtista ja vielä enemän kun kulutus/vika on päällä
jos sitä irrotat niin odota kokeeksi 20-30min jälkitoiminta aika voi olla pitkä
jos silloinkin vielä räiskyy niin sitten ennemin latuurin(ja muutenkin) siihen asti että sähkösyöppö löytyy

nu abs/esp ym herjat kuuluukin tulla kun systeemi on ollut vaille sähköä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Mikä anturi mittaa ilmanpaineen?
Se sama ahtopaineanturiko ennen käynnistystä vai joku muu jossain? Ilmanpainearvo on ihan järjellinen, viimeksi eilen 1003mbar, joten se tuntuisi toimivan. Aiemminhan vikakoodissa kerrottiin että myös ilmanpaine eli "atmospherical pressure" ei ole järjellinen. Nyt se kuitenkin on.
Ahtopaine taas on jämähtänyt siihen samaan 800mbar kuin tuossa antamassani linkissä vastaavanlaisesta tapauksesta. Ei muutu miksikään vaikka mitä käynnissä tekisi. Muutenkin epäilyttää tuo tasan 800mbar. Onko se vaan joku hatusta vedetty vikatila-arvo? Molemmat anturit, sekä vanha että uusi, näyttävät samalla tavalla. Onko vika kenties jotenkin ECU:ssa?
Kaikki näyttäisi päällisin puolin olevan kunnossa ja näyttäisi epätodennäköiseltä, että joku johto olisi mennyt poikki. Nippu niin hyvin suojattu ja koteloitu. Avattuna näytti hyvältä, mutta mistä sitä koskaan tietää.. mitata pitäisi.
Jäi anturin jännite mittaamatta. Siihen tulee kolme johtoa. Mikä niistä on mikin ja miten mitataan? Letku tarkastettu. Ehjä ja liitos tiivis. Menee ilma puhaltamalla läpi.
Akun jännite oli taas alle 12 voilttia (11,5) eli joku siellä sitä sähköä hävittää kovaa vauhtia.. Onko tainnut auto taas tuhota akun? Piti ladata varmaan tunnin verran Citikalla ennen kuin uskalsi yrittää käynnistää..
Joskus vika tähän on aika yllättävässsä paikassa. Edellä mainittu Citikka tyhjensi aikoinaan akkunsa seisottuaan viikon verran. Syytä haettiin pitkään. Sitten selvisi, että syypää olikin vetokoukun pistorasia. Siellä on mikrokytkin, joka kytkeytyy päälle, kun laittaa töpselin kiinni. Kytkin estää takasumuvalon syttymisen, kun on kärry perässä. Eihän sillä silloin mitään teekään. Mikrokytkin jumitti ja jäi päälle, kun kärryn irroitti. Kulutti runsaat 0,3A silloin.. Voitelua ja napautus vasaralla koukun irroittamisen jälkeen auttoi siihen. Kovilin koukku.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lukja onkin odoteltu :)
Ilman painen mittaus on ECU:sa ja tuon perustella se näytäisi toimivan
toisin kuin tuo toinen 800mbr muistin mukaan on arvo mitä näytetään
johtopoikki, oikosulku tilanteesa
(siinäkin oli eroa mihin oikosessa tai mikä johdoista)
samoin jos siellä on väärä anturi
(saman näköisiä on usempia mutta eri tarkoituksiin osanumerosa eroa)

E: tuo sähkön kulutus juttu niin mikä vain väärin toimiva voi pitää systeemiä hereillä vaikka se töpselin reikä siihen rittä myös hapettuma jossain tai oikonen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

KL-varaosat myi anturin. Tähän asti toimittanut oikeat osat.
Linkin tapauksessahan vika alkoi myös EGR:n tulppaamisen jälkeen. Tuli sama 800mbar ahtopainearvo, joka ei muuttunut miksikään. Turbot pois pelistä sielläkin. Eli ihan sama lähtötilanne kuin täällä vikakoodin ja sen seurauksen suhteen.
Sakulla vika tuli taas ihan muuten vaan vaikkei mitään oltu tehtykään.. Siitäs sai!
Tuleeko anturille virta- ja maajohto ja se kolmas niistä on se signaalijohto? Kolme johtoa näytti siinä olevan. Mitä ne siis ovat ja mihin mittari kytketään ja missä tilassa? Yksi oli punainen. Onnistuisko, jos laittaa painetta letkun kautta anturille ja katsoa, muuttuko silloin jännite?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Jännitemittausten mukaan sekä virta- että signaalijohdossa oli ihan samat 5V, minkä ei pitäisi olla mahdollista, jos kaikki on kunnossa. Vikailmoitus täysin oikein. Eli piuhat sittenkin kaivettava esiin ja vähän tarkempaan tutkimukseen. KAIKISTA kolmesta johdoista löytyikin kohta, jossa suojakuoressa oli katkos tai reikä keskenään samassa kohdassa.. Taisivat ottaa siellä yhteen. Yksi piuhoista meni ilmeisesti vielä poikki nyt sitä tarkastellessa. Oliko joku joskus tehnyt ne ja mittaillut siitä vaiko itsestään tulleet. Johtojen suojakuoret kun ovat tarpeettoman tarpeettoman kovaa muovia, joka ei veny johtoa taivutettaessa vaan saattaa murtua ja viedä johdon mennessään.
Korjattu ja eristetty. Ei enää mitään vikakoodeja ja ahtopaineet muuttuvat kuten pitääkin. Eiköhän turbot puhku ja puhalla siellä nyt ihan taas sepesutena..
Jäi vaan mietityttämään, olisiko nyt toiminut myös EGR tulpattuna..? Oli kuitenkin vähän eri diagnoosi samalle vikkoodinumerolle.
Olisi pitänyt vaan heti uskoa viisaampia. Kiiitos heille.
Sitten tutkimaan, miksi akku tyhjenee.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Ja imusarjan läpätkin toimivat nyt oikein. Kiinni tyhjäkäynnillä.

"Y83 inletport shutoff switchover valve ON". Vikatilassa sen arvo oli "OFF".
Näköhavainto kertoo saman.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W220 S400DCI, vikakoodileikki jatkuu, P2013

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin hyvä homma, ei tarvinnut työntää veholle tai paaliin.

Johdot on alkujaan ihan notkeita, lämpö ja öljyt, liuotin pesut yms kovettaa ne ajanmyötä koppuraksi ja sit alkaa tulemaan näitä hauskoja episodeja.
Vastaa Viestiin