Om642 pakopaineet korkeallako

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Moi,
Taustaa.
Chrysler 300c om642
Ohjelmallisesti poistettu egr ja läppäservo. Fyysisesti oon poistanut läpät.
Ei vikakoodeja
Käytän Launch crieder lukijaa, jolla näkee anturitiedot moottorista.

Nyt metsästän syytä sen ihmeelliseen toimintaan. Esimerkki. Kierrokset noin 1800rpm. Ajonopeus 100kmh cruise päällä, tasainen käynti eikä merkittäviä maantieteellisiä korkeuseroja. Imusarjan paine pysyy melko vakiona, mutta pakopaine heittelee 260-490 kpa, välillä. Eikös tuo ole liikaa? Dpf on puhdas.

Veikkaus toki voi olla, että turbo vaihtoon, mutta en vielä tältä istumalta sitä vaihda, vaan tahtotila on tarkistaa tuleeko oikeaa ohjausdataa antureilta.

Mitä anturitietoa tulisi nyt lukea ja millä rajaarvoilla anturit toimii?

Kiitokset jo tässä vaiheessa.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 729
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: Kinnula

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

https://workshop-manuals.com/mercedesbe ... page_7423/

On paljon mahdollista että pakopaineanturi on rikki.
Kannattaa koittaa tarkistaa anturit ihan moottori pysähdyksissä. Silloinhan kaikki pitäisi näyttää normaalia ilmanpainetta n. 100kPa +- pieni heitto.
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Kiitoksia manuaalista👍 Anturit on ok tuon painearvon tarkastelussa. Turkitaanpa manuskaa ja mittaillaan.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Millä perusteella turbo vaihtoon?
Pakopaine muuttuu kuormituksen mukaan enemmän kuin ahtopaine. Ja jos kaikki toimii en olisi huolissani tuosta pakopaineesta.
Vikakoodeja tullut, veto puuttuu, muita oireita?
Jos se ei ole rikki älä korjaa!

Läpät poistettu ja ecu yrittää kompensoida virtausta mikä läppien tehtävänä oli, en ihmettele jos pakopaine heittelee.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

se pakopaineanturi on pakoaukkojen ja turbon välissä. joten painetta löytyy vaikka pakoputkea ei olisi ollenkaan.
W212 E350cdi
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

MJPfin kirjoitti: Ti 14.09.2021 08:07 Millä perusteella turbo vaihtoon?
Pakopaine muuttuu kuormituksen mukaan enemmän kuin ahtopaine. Ja jos kaikki toimii en olisi huolissani tuosta pakopaineesta.
Vikakoodeja tullut, veto puuttuu, muita oireita?
Jos se ei ole rikki älä korjaa!

Läpät poistettu ja ecu yrittää kompensoida virtausta mikä läppien tehtävänä oli, en ihmettele jos pakopaine heittelee.
Moi, Tuo turbon vaihto nousee esiin vaan siitä, että jos ei mitään muuta järkevää vastausta tähän löydy, mutta en sitä turboa ole vielä tässä kohtaa vaihtamassakaan. Selvitellään nyt ensin.

Merkittävä muutos on siinä, että kulutus on noussut merkittävästi. Matkaa takana yli 300km. Normisti kulutus 7-8 L/100 ja nyt 10L luokkaa.
Ajotapa on vastaava, eli cruise päällä ajellaan.

Mutta yritän päästä nyt kärryille mitä koneelta pyydetään ja mitä kone tarjoaa.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kulutus noussut läppien poiston jälkeen? Jos näin niin ajat sopivasti sillä alueella millä läppien suurin hyöty on ollut, ne tekee pyörrettä sylinteriin osakaasulla ja näin tehostaa polttoaineen palamista sen sekoittuessa ruiskutuksen aikana sylinterissä pyörivään virtaukseen.
Läpät pois ja virtausnopeus vähenee, huonompi hyötysuhde osakaasulla.
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Kyllä, kulutus on noussut. Moottoriin tuli vika läppä-egr kenttään ja tämän seurauksena poistin läpät. Mutta vaikuttaa siltä. Läpissä ei merkittävää vikaa ollut niitä poistaessa, joten koneessa on jotain muuta vikaa.
Ahdin ahtaa sen noin 280kpa, eli 180 ilmanpaineen päälle reippaasti kiihdyttäessä. Kun polkasee tallan pohjaan alkaa auton reipas rykiminen siinä 2000-3000 alueella ja kärry ei tiedä kiihtyäkkö vaiko ei. Vaikka talla on pohjassa auto heijaa kierroksia ylös alas useita kertoja kunnes alkaa jälkeen kiihtymään. Aivan kuin tehot häviää ja palaa ja häviää ja taas palaa. Tämän testin jälkeen vikakoodi p0046 tallentui.

Eli mun insinööri ajattelun mukaan moottori tavoittaa "laki"pisteen esim. pakopaineissa tai jossain ja tiputtaa tehot pois ja kytkee ne taas takas.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
mmattila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 02.05.2016 21:28

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja mmattila »

Moi, mulla oli vastaavia ongelmia eli tasakaasulta kun polkaisi, niin kovaa nykimistä ja pakopaineesta vikakoodia. Korjaantui turbon vaihdolla. Polttoaineen kulutus oli kuitenkin normaali kokoajan.

-Markus
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

mmattila kirjoitti: Ti 14.09.2021 21:47 Moi, mulla oli vastaavia ongelmia eli tasakaasulta kun polkaisi, niin kovaa nykimistä ja pakopaineesta vikakoodia. Korjaantui turbon vaihdolla. Polttoaineen kulutus oli kuitenkin normaali kokoajan.

-Markus
Ok. Ennätitkö mittaamaan ahdot ennen vaihtoa? Ja tuntuiko kuitenkin, että tehot oli tallella?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
mmattila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 02.05.2016 21:28

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja mmattila »

Näin turbon vaihdon jälkeen hieman reippaammin tuntuisi liikkuvan, mutta ei varsinaisesti hoksannut että tehoja olisi puuttunut. Aika yhtäkkiä alkoi tuota vikakoodia ja nykimistä esiintymään.

-Markus
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

mmattila kirjoitti: Ti 14.09.2021 22:13 Näin turbon vaihdon jälkeen hieman reippaammin tuntuisi liikkuvan, mutta ei varsinaisesti hoksannut että tehoja olisi puuttunut. Aika yhtäkkiä alkoi tuota vikakoodia ja nykimistä esiintymään.

-Markus
Moi,
Nyt tarkasteluun turbo. Mulla kärry ahtaa tyhjäkäynnillä 0,5 kiloa, eli 150 kpa ilmanpaineenkanssa. Ahtaako liikaa? Jälleen mun järjen mukaan ei tulisi ahtaa.
Mitkä raja-arvot tulee olla ilmamassa-anturilla? Tarkistaisin sen toimintarajat.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Moi taas, Pää tässä räjähtää ;) otin launchin mittarilla tällaiset arvot ilmamassamittarilta.
Osaako joku sanoa onko setpoint oikea?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 475
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No mä en nyt oikein usko, että ahtaa tyhjäkäynnillä 0.5 bar ylipainetta. Se ahtamisen energia tulee pakopaineesta, mistä tuollainen energiamäärä tulee tyhjäkäynnillä? Mitä pakopaine näyttää tyhjäkäynnillä? Normaali ahto tyhjäkäynnillä olisi jotain 20-30 mbar.

Ilmamassaan en ota kantaa minkään muun kuin starin ilmoittamana.

Kauhean vaikea uskoa lukemia jonkun XX-testerin ilmoittamana, varsinkaan kun ne on jostain toiselta planeetalta.
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

TPLtre kirjoitti: Ke 15.09.2021 20:24 No mä en nyt oikein usko, että ahtaa tyhjäkäynnillä 0.5 bar ylipainetta. Se ahtamisen energia tulee pakopaineesta, mistä tuollainen energiamäärä tulee tyhjäkäynnillä? Mitä pakopaine näyttää tyhjäkäynnillä? Normaali ahto tyhjäkäynnillä olisi jotain 20-30 mbar.

Ilmamassaan en ota kantaa minkään muun kuin starin ilmoittamana.

Kauhean vaikea uskoa lukemia jonkun XX-testerin ilmoittamana, varsinkaan kun ne on jostain toiselta planeetalta.
Oot oikeessa. Tarkastin paineet ja ahto on 103 kpa tyhjäkäynnillä. Nyt lienee vaan sellanen juttu, että star ei taida lukea tätä härveliä, vai oonko ymmärtäny ihan väärin?

Mutta ne jotka tämän ohjauskesta jotainnenemmän tietää, niin mikä tieto ohjaa syöttöä suuremmalle?
Tai mitkä ilmamassa-arvot ovat normaalisti?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 475
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ai niin, sori. Meni jo ohi että Chrysler. Eipä näytä löytyvän Xentryn avausvalikosta.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4510
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tässä moottorissa tarvitaan pakopainetietoa ahtopaineen säätöön.
Pakopaineanturin pohjassa on tykytyskanava, jota pitkin pakopainetieto tulee anturille.
-> puhdistus
Moottorin ohjaus menee sekaisin, jos pakopainetietoa ei tule.

Onko läpät imusarjassa poistettu, vai käännettty auki, onko varmasti auki.

Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine = sama, kun moottori ei käy.
Ja suunnilleen samat vielä tyhjäkäynnilläkin, kun mutaman minuutin odottaa, että egr sulkeutuu.

Onko auto ohjelmoitu, ehken dpf poistettu ?

Onko ahdinta käytetty poikkeen, onko ahtimen säätömoottoria vaihdettu.
Jos ahdin olisi rikki, se yleensä ääntää rumasti.

Kunnossa oleva maffi näyttää tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku, muttei se ole niin nöpön nuukaa, kun mersu moottori on paineohjattu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

tuikku kirjoitti: To 16.09.2021 07:06 .
Tässä moottorissa tarvitaan pakopainetietoa ahtopaineen säätöön.
Pakopaineanturin pohjassa on tykytyskanava, jota pitkin pakopainetieto tulee anturille.
-> puhdistus
Moottorin ohjaus menee sekaisin, jos pakopainetietoa ei tule.

Onko läpät imusarjassa poistettu, vai käännettty auki, onko varmasti auki.

Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine = sama, kun moottori ei käy.
Ja suunnilleen samat vielä tyhjäkäynnilläkin, kun mutaman minuutin odottaa, että egr sulkeutuu.

Onko auto ohjelmoitu, ehken dpf poistettu ?

Onko ahdinta käytetty poikkeen, onko ahtimen säätömoottoria vaihdettu.
Jos ahdin olisi rikki, se yleensä ääntää rumasti.

Kunnossa oleva maffi näyttää tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku, muttei se ole niin nöpön nuukaa, kun mersu moottori on paineohjattu.
Moi,
No nyt päästiin asian äärelle. Tässä pirsissä onkin sun softa, joka meni paikalleen Turbotehon Akin toimesta. Vikoja Akin kanssa myös tutkittiinkin ja taisi jopa sulle soitella myös.

Pakopainekanava on auki.
Turbon servo vaihdettu ja kokeiltu vielä toisella toimintavarmalla. Säätää kyllä.
Ahtopaine, pakopaine ja ilmanpaine on sama. Tarkistan vielä uudelleen pidemmän tyhjäkäynnin kanssa.
Läpät pois kokonaan.
Egr putki tulpattu imusarjalta, Egr piuha irti.
Dpf puhdas, kävi dpf proolla, tietääkseni ei ohjelmoitu pois.

Vasen pakosarja on ollut halki pitkään. Nyt vaihdoin myös sen. Turbo ei käynyt auki, mutta mitään erikoista ei havaittu kun oli pöydällä läppiä poistaessa.

Kiitos Tuikku yhteydenotosta.

Lisää dataa.
Ilmanpaine, Turbon paine, pakopaine ja imuilma on ok auto sammutettuna 100-102kpa. Boosti nousee 101,6 kpasta 103 kpan tyhjäkäynnillä.
Nyt kun auto ollut ajossa niin p0471stored ja p0473active vikakoodit.
Pakopaine tyhjäkäynnillä 135-140 kpa
Koeajossa, jossa kiihdytin voimakkaasti alkoi auto nykimään sen 2000 rpm kiemuroilla. Pakopaine hyppäs 560kpan ja tällöin moottori jää kuormituksessa seilaamaan. Pakopaineet tipahtaa 250kpa tasolle ja auto alkaa kiihtymään.
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4510
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimen servomoottori on erilainen käytännössä kaikissa malleissa => kannattaa vaihtaa vaan uuteen samanlaiseen .
Eivät siis käy ristiin.
Vaan seuraa kummallista käytöstä.
Kokeile alkuperäisellä servolla, korjuuta vaikka, jos ei pelitä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

tuikku kirjoitti: To 16.09.2021 22:02 .
Ahtimen servomoottori on erilainen käytännössä kaikissa malleissa => kannattaa vaihtaa vaan uuteen samanlaiseen .
Eivät siis käy ristiin.
Vaan seuraa kummallista käytöstä.
Kokeile alkuperäisellä servolla, korjuuta vaikka, jos ei pelitä.
Kiitoksia

Missä arvossa pakopaineet tulee olla tyhjäkäynnillä?

Vaihdoin vanhan servon.
Tyhjäkäynnillä pakop. 155kpa
Paikallaan kaasuttelu, servo säätää.
Koeajo
Pakopaineet nousi 560kpa jonka jälkeen vikatilaan "vaikka vikavaloja ei syty" tehot pois ja pakopaineet 506kpa. Servo menee äärilaitaan ylös vikatilassaan.
Vikakoodit p0046 ja P0473
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Laitappa selitykset koodeille niin voi joku vastatakkin niihin liittyen. Itseä ei ainakaan innosta hakea koodin selitystä netistä, ei niitä kukaan ulkoa muista.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4510
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja tuikku »

'
Reilu puoli kiloa pakopainetta jo tyhjäkäynnillä tuntuu aika paljolta.
Onkohan ahtimen siipien asento nyt kokoajan liian kiinni.

Säätö tapahtuu komprakotelon kantta kääntämällä.
Kun autoon laitetaan virrat päälle, vetäisee säätömottori siivet "kiinni"
Kinnitystä löysäämällä ja kääntämällä koteloa säätömoottorin liikettä vastaa, saadaan kiinni-asento tulemaan aikaisemmin ja siivikko jää enemmän auki.
Pakopaineet laskee ja ahtimen käytös rauhoittuu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 pakopaineet korkeallako

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän tuntuisi kuin olisi katin sisuskalut irti jos paineet noin nousee, ja välillä helppaa sitten?
Ei tietysti jos tekee säännöllisesti samalla tavalla mutta joku siellä ahdistaa aika tavalla. Ahdin vai joku muu.

Vastaa Viestiin