Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

MB E 200 K, bensiini 1,8 L / T-malli. 211.241. Vm. 2006. Malli S211. Kone M271.956.

Tietysti kun onnistuin vihdoin saamaan irti kampiakselin asennonosoitinanturin, niin kiinnitysruuvi/kiinnityspultti E torx-kannalla
tippui jonnekin konehuoneen syövereihin.

Olisiko kellään tietoa kierteestä ? Onko millimetrinen tai tuumainen.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Ruuvi /pultti löytyi, kun löysäsin starttia. Yritän saada anturin kiinnitettyä jatkossa.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

M6 mutteri passasi.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja MouTine »

boomer56 kirjoitti: To 30.06.2022 21:22 M6 mutteri passasi.
Pultti.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Juuri niin, pultti eikä mutteri. Tämä helle on ihan kauhea moottorin kimpussa taivasalla.
Alkaa pää pehmetä, muutoinkin.
Eipä lähde mersu käymään.
Tarvikeanturit ( nokka-akselin asennonosoitin- sekä kampiakselin asennonosoitinanturi).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ehdottiko Star molempien olevan vialliset ? Kierroslukutietoa ei tule ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta mistä syystä noita antureita tässä ropataan? Jos antaa vikakoodia niin onhan ketju tarkastettu ettei ole venähtänyt?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Morjensta, kyllä tässä kävi kerran, noin 1,5 kuukautta sitten kaverin kaveri, jolla on jonkinlainen Star. Ei pystynyt kommunikoimaan meidän Mersun kanssa. Kertoi, että hänen Starissa lisenssiä vuoteen 2003. Tämä meidän auto on otettu käyttöön 26.11.2006.

Ei kierroslukutietoa asennetulla tahi nyt juuri asennetulla tarvikeanturilla. Latailen jälleen auton akun välillä.
Startti pyörittää konetta, mutta ei vain suostu käynnistymään.
Mittailin vastuksen tarvikeanturista enne asennusta, 1220 ohmia.
Aiemman arvo 678 ohmia. Juu tiedän ettei pitäisi alkaa asentelemaan ja kokeilemaan kaikenlaisia juttuja.
Eikä sortua tarvikeosiin.
Kunnon korjaamo, jossa kunnon laitteet olisi poikaa juuri nyt. Ei minun ja emännän pienistä eläkkeistä kuitenkaan kerry niin paljon rahoja, että voisimme vain soittaa hinausauton ja pyytää korjaamaan.

Sain myöskin Saksan Motor-Talk.de:stä piirikaaviot sekä täältä Suomesta (en muista keneltä). Ongelma on siinä etten ole täysin selvillä
kytkennöistä. Olisikin sellaiset yksinkertaisemmat kuten esimerkiksi Haynes:in tai Alfa Mer:in kirjoissa.

Tässä kuva Mersun F- ja M- liittimistä:

F- ja M-liitin ECU:ssa (ECM)

Auto oli noin viikon verran jännitteettömänä. Siis miinus- napa irti.
Kun piippaus/vastus- toiminto käytössä digitaalisella yleismittarilla (kaksi kappaletta), antaa myöskin muista pisteistä arvoja tai piippauksen. Tietty siellä on noita solenoideja ja ns. "sleeve:jä" siellä sun täällä.M-liittimessä oli jonkin verran moottoriöljyä. Puhdistin moneen kertaan ja puhalsin paineilmalla.

Pakopuolen nokka-akselin säätömagneetin liittimessä oli myöskin öljyä. Puhdistin. Kuorin kummallekin nokka-akselille (pako ja imu)
tulevien johdinsukat, sekä katkaisin johtimet. Juotin johtimet ja sukitin uudelleen. Ei ollut siis varaa mihinkään "oilstop"- naruihin.

Jostain katsoin, että jos nokka-akselin asennonosoitinanturissa vika, kannattaisi samalla vaihtaa pakopuolen nokka-akselin päässä
oleva säätömagneetti.

Polttoainetta tulee hyvällä paineella. En kuitenkaan omista painemittaria. Ihan vaan suihkusta päätellen.
Konepelti oli ääriasennossa auki. Siinä bensiinisuihku oli hyvin havaittavissa. "Ei pissannut kintuille".

Kokeilin myöskin Brake Cleaner:iä.
Ensin suihkuttelin Brake Cleaneriä suoraan ilmamassa-anturi edestä suihkuttelemalla.
Otin tulpat pois joka sylinteristä suihkutin Brake Cleaneria joka sylinteriin. Tulpat takaisin, ei käynnisty.
Ihmettelin, miksei syty. Tulpat on kunnossa sekä puolat. Kipinöi hyvin. Otin avustajan tehdessä käynnistysyrityksiä, sylinteri kerrallaan sytytystulpan irti. Hyvät liekit joka sylinterissä. Siis poltti Brake Cleanerin. Kokeilin myöskin toisilla lainaamillani sytytystulpilla.
Ei käynnisty siltikään.

Otin myöskin ilmamassa-anturin irti ja puhdistin sen sille tarkoitetulla sprayllä. Myöskin kaasuttimen läppä "butterfly" (perhonen) tuli puhdistettua sille tarkoitetulla sprayllä. En siis käyttänyt Brake Cleaneriä noiden osien puhdistuksiin.
Toistin puhdistelut moneen kertaan ja puhalsin vielä ilmakompressorin avulla lopuksi.
Ilmasuodatin on puhdas, kuin uusi. Jotenkin tuntuu nyt siltä, että moottori ei saisi ilmaa.
Samalla kun ilmanpuhdistimen kotelo oli irti, tutkin letkua, joka menee moottorin alaosaan. "Letku", joka tulee imusarjan tuntumasta.
Ei reikiä missään kohtaa.

Myöskin ilmanpuhdistuskotelon paikalleen asennuksen kohdalla tarkistin, että klemmari on hyvin paikallaan. Asennettu niin kuin
pitääkin. Siis se muovinen putki, joka syöksyy MAF:lta alaspäin kumiletkuun ja siinä liitoksessa oleva alkuperäinen klemmari paikoillaan.

Tässä muutama esimerkki viimeisten kokeilujen osalta.

Aiemmin lähdinkin liikkeelle takakontin SAM:sta. Polttoainepumpun releen sulake on kunnossa sekä itse rele.
Kun pisteet 85 ja 86 yhdistetty plussaan ja miinukseen, rele vetää. Jännitemittaus osoitti myöskin pisteiden 30 ja 87 välillä toimivan,
kun rele vetää.
Havaitsin polttoaineen virtausta takapenkin alla, matkustajan (oikean) puolen kannen alla. Otin bensiinipumpun ylös ja tarkistin letkut ja johdot. Vasemman, kuljettajan puolen, lähetintä en tutkinut. Bensiinimittari näyttää bensiinin määrän.
Bensiinipumppu ääntää myöskin virta-avaimen kääntelyn yhteydessä. Ja niin kuin aiemmin mainitsin, polttoaineen paine tuntuu olevan kunnossa. Kuljettajan vasemman polven puolella olevan sulakerasian kaikki sulakkeet kunnossa. Samoin konehuoneessa.
Konehuoneen sulakerasiassa ei kosteutta, eikä vettä. Niin kutsuttua pikku-akkua en ole löytänyt. Se ei ole tässä autossa kuljettan puolen
sulakkeiden takana. Ei myöskään raitisilmasuodatinkotelon alla matkustajan puolella. Siellä on toinen tuulilasinpesunestesäiliö.

Vain nuo messinkiset virransyöttöpisteet. Toinen etujousen yläpään tuntumassa sekä toinen omassa muovisessa kannellisessa kotelossaan
+ -merkillä varustettuna.
Jarruvalot toimii. Ajovalot toimii. Radio toimii puhaltimet toimii jne.Perä on ja pysyy alhaalla.

On meinaan auto niin alhaalla kuin joskus kauan sitten omistamassani vuoden 1973 Citroen DS:ssä parkkiasennossa.

Kirjoitellaan

Terveisin


boomer56
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Morjensta, kyllä tässä kävi kerran, noin 1,5 kuukautta sitten kaverin kaveri, jolla on jonkinlainen Star. Ei pystynyt kommunikoimaan meidän Mersun kanssa. Kertoi, että hänen Starissa lisenssiä vuoteen 2003. Tämä meidän auto on otettu käyttöön 26.11.2006.

Ei kierroslukutietoa asennetulla tahi nyt juuri asennetulla tarvikeanturilla. Latailen jälleen auton akun välillä.
Startti pyörittää konetta, mutta ei vain suostu käynnistymään.
Mittailin vastuksen tarvikeanturista enne asennusta, 1220 ohmia.
Aiemman arvo 678 ohmia. Juu tiedän ettei pitäisi alkaa asentelemaan ja kokeilemaan kaikenlaisia juttuja.
Eikä sortua tarvikeosiin.
Kunnon korjaamo, jossa kunnon laitteet olisi poikaa juuri nyt. Ei minun ja emännän pienistä eläkkeistä kuitenkaan kerry niin paljon rahoja, että voisimme vain soittaa hinausauton ja pyytää korjaamaan.

Sain myöskin Saksan Motor-Talk.de:stä piirikaaviot sekä täältä Suomesta (en muista keneltä). Ongelma on siinä etten ole täysin selvillä
kytkennöistä. Olisikin sellaiset yksinkertaisemmat kuten esimerkiksi Haynes:in tai Alfa Mer:in kirjoissa.

Tässä kuva Mersun F- ja M- liittimistä:

F- ja M-liitin ECU:ssa (ECM)

Auto oli noin viikon verran jännitteettömänä. Siis miinus- napa irti.
Kun piippaus/vastus- toiminto käytössä digitaalisella yleismittarilla (kaksi kappaletta), antaa myöskin muista pisteistä arvoja tai piippauksen. Tietty siellä on noita solenoideja ja ns. "sleeve:jä" siellä sun täällä.M-liittimessä oli jonkin verran moottoriöljyä. Puhdistin moneen kertaan ja puhalsin paineilmalla.

Pakopuolen nokka-akselin säätömagneetin liittimessä oli myöskin öljyä. Puhdistin. Kuorin kummallekin nokka-akselille (pako ja imu)
tulevien johdinsukat, sekä katkaisin johtimet. Juotin johtimet ja sukitin uudelleen. Ei ollut siis varaa mihinkään "oilstop"- naruihin.

Jostain katsoin, että jos nokka-akselin asennonosoitinanturissa vika, kannattaisi samalla vaihtaa pakopuolen nokka-akselin päässä
oleva säätömagneetti.

Polttoainetta tulee hyvällä paineella. En kuitenkaan omista painemittaria. Ihan vaan suihkusta päätellen.
Konepelti oli ääriasennossa auki. Siinä bensiinisuihku oli hyvin havaittavissa. "Ei pissannut kintuille".

Kokeilin myöskin Brake Cleaner:iä.
Ensin suihkuttelin Brake Cleaneriä suoraan ilmamassa-anturi edestä suihkuttelemalla.
Otin tulpat pois joka sylinteristä suihkutin Brake Cleaneria joka sylinteriin. Tulpat takaisin, ei käynnisty.
Ihmettelin, miksei syty. Tulpat on kunnossa sekä puolat. Kipinöi hyvin. Otin avustajan tehdessä käynnistysyrityksiä, sylinteri kerrallaan sytytystulpan irti. Hyvät liekit joka sylinterissä. Siis poltti Brake Cleanerin. Kokeilin myöskin toisilla lainaamillani sytytystulpilla.
Ei käynnisty siltikään.

Otin myöskin ilmamassa-anturin irti ja puhdistin sen sille tarkoitetulla sprayllä. Myöskin kaasuttimen läppä "butterfly" (perhonen) tuli puhdistettua sille tarkoitetulla sprayllä. En siis käyttänyt Brake Cleaneriä noiden osien puhdistuksiin.
Toistin puhdistelut moneen kertaan ja puhalsin vielä ilmakompressorin avulla lopuksi.
Ilmasuodatin on puhdas, kuin uusi. Jotenkin tuntuu nyt siltä, että moottori ei saisi ilmaa.
Samalla kun ilmanpuhdistimen kotelo oli irti, tutkin letkua, joka menee moottorin alaosaan. "Letku", joka tulee imusarjan tuntumasta.
Ei reikiä missään kohtaa.

Myöskin ilmanpuhdistuskotelon paikalleen asennuksen kohdalla tarkistin, että klemmari on hyvin paikallaan. Asennettu niin kuin
pitääkin. Siis se muovinen putki, joka syöksyy MAF:lta alaspäin kumiletkuun ja siinä liitoksessa oleva alkuperäinen klemmari paikoillaan.

Tässä muutama esimerkki viimeisten kokeilujen osalta.

Aiemmin lähdinkin liikkeelle takakontin SAM:sta. Polttoainepumpun releen sulake on kunnossa sekä itse rele.
Kun pisteet 85 ja 86 yhdistetty plussaan ja miinukseen, rele vetää. Jännitemittaus osoitti myöskin pisteiden 30 ja 87 välillä toimivan,
kun rele vetää.
Havaitsin polttoaineen virtausta takapenkin alla, matkustajan (oikean) puolen kannen alla. Otin bensiinipumpun ylös ja tarkistin letkut ja johdot. Vasemman, kuljettajan puolen, lähetintä en tutkinut. Bensiinimittari näyttää bensiinin määrän.
Bensiinipumppu ääntää myöskin virta-avaimen kääntelyn yhteydessä. Ja niin kuin aiemmin mainitsin, polttoaineen paine tuntuu olevan kunnossa. Kuljettajan vasemman polven puolella olevan sulakerasian kaikki sulakkeet kunnossa. Samoin konehuoneessa.
Konehuoneen sulakerasiassa ei kosteutta, eikä vettä. Niin kutsuttua pikku-akkua en ole löytänyt. Se ei ole tässä autossa kuljettajan puolen
sulakkeiden takana. Ei myöskään raitisilmasuodatinkotelon alla matkustajan puolella. Siellä on toinen tuulilasinpesunestesäiliö.

Vain nuo messinkiset virransyöttöpisteet. Toinen etujousen yläpään tuntumassa sekä toinen omassa muovisessa kannellisessa kotelossaan
+ -merkillä varustettuna.
Jarruvalot toimii. Ajovalot toimii. Radio toimii puhaltimet toimii jne.Perä on ja pysyy alhaalla.

On meinaan auto niin alhaalla kuin joskus kauan sitten omistamassani vuoden 1973 Citroen DS:ssä parkkiasennossa.

Kirjoitellaan

Terveisin


boomer56
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Tämmöistä vikaa iCarsoft EU Pro näyttää:

P200B -008
Tila: Historiallinen
B6 / 7 (oikea pakokaasun nokka-akselin hallianturi), signaali kohtuuton [P0366]

Ei minkäänlaista muuta vikaa ilmaise.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Kiva lukea perusteellista vianhakua, ehkä kuitenkin avain venttiilikoneiston kannen ja tarkistaisin moottorin perusajoituksen.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, koppa auki ja ajoitusta tutkimaan. Osaatko päätellä moottorin pyörimisestä startatessa onko se normaalia, onko puristuspaineet tallella ?
Pikkuakkua ei facelift 211 ole.
oulaistenliikenne.fi
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Kiitos viestistäsi. No nyt selvisi tuo ns. "Pikku-akku"- juttu.
Käynnistysyritysten perusteella moottorin ääni kuullostaa normaalilta. Käsittääkseni ajoitusmerkit löytyy aivan nokka-akseleiden rattaiden tuntumasta.
Täytyy muistaa, että olen noviisi näiden ns. "nykyaikaisten" vempaimien kanssa. Muistelen kaiholla ihka ensimmäistä autoani Volvo PV 544. Sekä Volvo Duetteja, joita oli peräti 3.
On helppo päästä käsiksi minne vain. Sarjassa typeriä kysymyksiä, riittääkö pelkkä mustan muovisen kotelon irroitus. Vai pitääkö mennä vielä pidemmälle ? En omista puristuspainemittaria.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Riittää, siis muovinen venttiilikoppa pitää irrottaa, se joka on ruuveilla kiinni. Hieman joutuu johtoja ja letkuja irrottelemaan että saa pois.
oulaistenliikenne.fi
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

On ilmeisesti kyse tästä [url=https://1drv.ms/u/s!AkXsvqgcSrMCjTs6tMv ... y?e=Xka9EW]kotelosta[/
En omista liioin momenttiavainta. Riittää vissiin takaisin laitettaessa, kun ei kiristä ruuveja/pultteja "pusseista" asti.
Normaalia, vaalean sinistä, kierrelukitetta löytyy kuitenkin.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Tuota nokka-akselien säätömagneettien yllä ollutta muoviosaa ei ollut olemassakaan autoa hankittaessa.
On ilmeisesti ollut kiinni molemmilla puolilla noissa isoissa reijillä varustetuissa metallisissa korvakkeissa.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Nyt sitten selvittyi vika. Jakoketju venynyt sekä nokka-akseleiden rattaat surkeassa kunnossa. Otin wanhan koulun metodin käyttöön. Ensimmäisen sylinterin tulppa irti ja laitoin jämäkän pitkän nippusiteen sylinteriin. Siinä sitten paaksaamalla kampiakselia merkki O|T- merkki (Y.K.K) kohdalle. Imu- ja pakopuolen nokka-akseleiden merkit pois kohdiltaan. Useamman kerran paaksasin. Ei sitten lähelläkään. Toivottavasti ei männät ole lyönyt venttiileihin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

boomer56 kirjoitti: Su 03.07.2022 21:15 Nyt sitten selvittyi vika. Jakoketju venynyt sekä nokka-akseleiden rattaat surkeassa kunnossa. Otin wanhan koulun metodin käyttöön. Ensimmäisen sylinterin tulppa irti ja laitoin jämäkän pitkän nippusiteen sylinteriin. Siinä sitten paaksaamalla kampiakselia merkki O|T- merkki (Y.K.K) kohdalle. Imu- ja pakopuolen nokka-akseleiden merkit pois kohdiltaan. Useamman kerran paaksasin. Ei sitten lähelläkään. Toivottavasti ei männät ole lyönyt venttiileihin.
Kyllä ne on lyöneet.

Mutta hyvällä tuurilla vain venttiilit ovat solmussa.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

No se, jottai' tars tehrä si. Onneksi on gyllenhammer v70 vuodelta 1988 tuossa rinnalla.
boomer56
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 29.03.2022 19:34

Re: Kampiakselin asennonosoitinanturin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja boomer56 »

Siis 1998 vuodelta.
Vastaa Viestiin