Morjesta,
Kävin motonetista nappaamassa ohjaustehostimen säiliöön litrasen purkin ja myyjältä kysyin että mitä ostan,
Näytin kuvaa jota en tähän saa koska tiedosto liian suuri..
Mutta säiliön päällä lukee:
Hydrauliköl ZH-M
000 989 91 03
Myyjä anto litran purkin tämmöistä:
Febi 08972 MB 236.3 keltainen 1 l
https://www.motonet.fi/tuote/febi-08972 ... ct=59-0008
Huomasin vasta kotona että eihän siinä purkissa luekkaan missään ZH-M
myyjältä kuitenkin pari kertaa varmistin että sopiiko varmasti niin oli varma että sopii
Mitä raati on mieltä?
Pitääkö nyt koko järjestelmä tyhjätä ja vaihtaa ZH-M hydrauliöljyksi??kun ehdin jo lisätä...
Saaketti.
Kiitoksia etukäteen
W124 ohjaustehostimen öljy
-
Öljyvuotopena
- Uusi tuttavuus

- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti 28.10.2025 13:15
Re: W124 ohjaustehostimen öljy
Hyvin on pelannut sama öljy itsellä jo 5v. Eipä tuo ohjaustehostus ole niin nuuka että onko siellä sekä ATF + tuota tai vain jompaakumpaa.
Pakkasilla ehkä vähän notkeampaa on tuo niin sen takia olen tuota käyttänyt. Jos olisi vain kesäkäytössä niin menisi edelleen perus ATF-ohjaustehostimessa.
Kannattaa vaihtaa se tehostimenpumpun suodatinkin aina välillä, oli huolto-ohjeessa 90tkm vaihtoväli tälle. Tarvitsee ainoastaan pitkän hylsyn ja koukun tämän vaihtamiseen sen jälkeen kun on imenyt pumpun säiliön tyhjäksi.
Pakkasilla ehkä vähän notkeampaa on tuo niin sen takia olen tuota käyttänyt. Jos olisi vain kesäkäytössä niin menisi edelleen perus ATF-ohjaustehostimessa.
Kannattaa vaihtaa se tehostimenpumpun suodatinkin aina välillä, oli huolto-ohjeessa 90tkm vaihtoväli tälle. Tarvitsee ainoastaan pitkän hylsyn ja koukun tämän vaihtamiseen sen jälkeen kun on imenyt pumpun säiliön tyhjäksi.
Re: W124 ohjaustehostimen öljy
Jos on kyse, tai siis ymmärtääkseni kun on kyse nimenomaan ohjaustehostinöljystä, niin tuo on juuri oikeaa tavaraa siihen. ZH-M on jousituksen ja ASD-perän käyttöhydrauliikan öljy. Sama pumppu niitäkin tosiaan pyörittää, mutta eri piirissä.
Kyllä niitä ohjaustehostimia on tosiaan paljon ihan Mobil ATF 220:lläkin täytetty, tietääkseni ilman ongelmia.
Kyllä niitä ohjaustehostimia on tosiaan paljon ihan Mobil ATF 220:lläkin täytetty, tietääkseni ilman ongelmia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies

- Viestit: 1521
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 ohjaustehostimen öljy
viewtopic.php?t=180248&start=60
Tuossa noin 3/4 sivua alaspäin on keskustelu 124'sen OT-nesteestä, ja harmi kun Bevo-linkit ei enää toimi, mutta ATF siellä todettiin OT-nesteeksi.
Sitähän ei tästä käy ilmi, onko sinulla Cabrio, jonka kattomekanismiin kuuluu ZH-M, tai T-farkku jonka nousitukseen kuuluu ZH-M? Minulla ei säiliön kannessa lue yhtään mitään nesteestä.
Tuossa noin 3/4 sivua alaspäin on keskustelu 124'sen OT-nesteestä, ja harmi kun Bevo-linkit ei enää toimi, mutta ATF siellä todettiin OT-nesteeksi.
Sitähän ei tästä käy ilmi, onko sinulla Cabrio, jonka kattomekanismiin kuuluu ZH-M, tai T-farkku jonka nousitukseen kuuluu ZH-M? Minulla ei säiliön kannessa lue yhtään mitään nesteestä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 ohjaustehostimen öljy
ZH-M tarkoittaa "ZentralHydraulik-Mineral", eli kyseessä on mineraaliöljy hydrauliikkaan. Vanhanaikainen ATF (Suffix A, Dexron II) esim. Mobil 220, jota näihin autoihin myös käytetään on niin ikään mineraaliöljyä, jota automaattiaskien ohella käytetään myös muissa hydraulilaitteissa. Joten sikäli ovat jopa sekoituskelpoisia hätätilanteessa keskenään. Ei aiheudu vahinkoa.
Olennaisin pointti on, ettei missään nimessä käytetä synteettisiä öljyjä, eli jokin uudempi ATF "Dexron III" on ehdoton nou nou. Synteettiset öljyt voivat kovettaa ja tuhota tiivisteet. Siksi se ZH-M on turvallisin valinta, koska niin monet nyky-atf:t sisältävät synteettisiä ainesosia.
Olennaisin pointti on, ettei missään nimessä käytetä synteettisiä öljyjä, eli jokin uudempi ATF "Dexron III" on ehdoton nou nou. Synteettiset öljyt voivat kovettaa ja tuhota tiivisteet. Siksi se ZH-M on turvallisin valinta, koska niin monet nyky-atf:t sisältävät synteettisiä ainesosia.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85


