W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta Nyt 3.29 suunnitteilla kunnostaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JarkkoN kirjoitti:Eikös Sompio jo laittanut ohjeita?

On minulla saksaksi virallinen ja laillinen korjaamo-CD 124:lle.
Se maksaa Saksassa muutaman kympin. Siinä on muistaakseni
pitkälti yli 100 sivua perän laakeroinnista.

WIS:ssa on samat ohjeet englanniksi ja näyttää WIS:a saavan netistä
ladattua ja myös DVD:lla on myytävänä 10 punnalla. Laittomia kopioita, luulisin.

Internetissä on myös ollut kuvitettuja juttuja Mersun perän laakeroinnista,
mutta lähinnä saksaksi ja ilman ASD:a.
Sain ohjeet ja jos sattuu olemaan nuo mersun työkalut niin onnistuu. Mutta Peevelit ei kerro oleellisten työkalujen dimensioita joten kotikonstein ei onnistu. Yksi on sellainen joka kuvaa pinionia laakereineen päivineen sekä toinen on magneettikiinnittyvä palikka pinionin päähän Näillä päästään mitoittamaan shimmin paksuus. Heittokelloja nyt saa kohtuuhinnalla sekä tarvittavia varsia sun muuta mutta nuo peekelen palikat :cry: Kuukkelikaan ei kertonu muuta kuin hintoja jotka on sitten tähtitieteellisiä. Onhan ohjeessa paljon muutakin sellaista jota voi mitailla sekä toleransseja, kiristysmomentteja jne. jne.

Merkkausaineesta ja sen käytöstä ei kerrota. Tosin ostin sitä ja koitan jokatapauksessa kasattua murikkaa miltä kosketuspinnat näyttää. Nyrkkisääntö kait menee niin ettei saa ottaa hampaitten "latvasta" eikä juuresta ja vielä niin että kosketuspinta ei saa alkaa ihan hampaan alusta ja pitää loppua ennen kuin hammas loppuu. Siis sellainen pitkänsoikea kuvio hampaan keskialueella niin että reuna-alueet on vapaat kosketuksesta :?: Korjatkaa asiantuntijat tätä tarpeen mukaan.....

Ajattelin suorittaa homman niin että järjestän jarrun isolle vetopyörälle ja pistän pinioniin voimakkaan porakoneen ja sit jarrupäällä porakoneen liipaisin pohjaan. Merkkausaineena käytän kuivavoiteluainetta joka on spraypullossa.

No onneksi otin ehjänä sen pinionin isomman laakerin irti. Pistin uuden ja pestyn vanhan kivipöydälle vierekkäin ja sitten pitkä viivain laakerin ulkokoolien pääle ja ei ku mauserilla mittaamaan viivaimen päästä ja toisesta. Useita mittauskertoja sekä samat uusiksi viivain 180 astetta toisinpäin ja vielä samat mittaukset kuin edellä niin että laakereittan paikat vaihdetaan keskenään. Tälleen meneteltynä pääsee hehtaareille siitä onko paksuuseroja (tälleen mitattuna laakerin vastinpinnat ovat samat kuin murikassakin)

Tuloksena on pieni ero niin että uusi on inan paksumpi. No hyvä niin koskapa tuo vanha on takuulla kulunut. Taidan menetellä niin että pistän kylmästi nippuun vanhalla shimmillä. Tietty jos saisi pari kolme satasta paksumman niin sitä koittaisin. Tieteellisempi mittaaminen kun menee jokatapauksessa päin seiniä. Paikallisessa kivijalkaliikkeessä ei ollu näitä shimmejä mutta laakeriliikkeessä niitä oli ainakin jotain paksuuksia. Krymppi sentään löytyy huomiseksi tosin sitä ei aivan välttämättä tarttis uusata mutta 5€ hintaan kannattaa laittaa uusi.

Vaihdoin ulommat poskilaakerit ja huomenna projekti jatkuu
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään kokeilin ihan aikani kuluksi kasata yhden ASD perän ns. jämäosista, mitkä oli kuitenkin ihan ok muuten kunnoltaan, mutta eivät siis kaikki olleet alunperin samasta perästä... murikka (eli kitkalevyt, pienet ja isot rattaat on kuitenkin samaa pakettia ja ihan uuden veroiset, joten luultavasti myyjän kertomus 160 000 km ajomäärästä sille perälle ei ole kaukana totuudesta), mutta pinjoni ja lautaspyörä esim. on ihan eri paria :mrgreen: laakeritkin on vähän mistä nyt sattui parhaimman tuntuiset löytymään (murikan ulkokooli)

tuli ihan ok perä kuitenkin, vaikka kaikkien kasausohjeiden vastaisesti tuon pika pikaa löin nippuun :shock: vaimeaa ääntä kuuluu vain täyskaasu kiihdytyksessä ja tasakaasu ajossa sekä moottorijarrutuksessa perä on ihan äänetön :o huomenna pitää hieman koittaa kiristää pinjonin laakeria, kun aavistuksen oloinen välys siellä tuntui :roll: (tänään oli vain tarkoitus testata millainen palosireeni tuosta tulee, mutta koska äänimaailma yllätti mut täysin, niin vois kokeilla tuosta tehdä käytännössä äänetöntä :think: )

vielä pitäis yksi vastaava kasata, mutta sitä joutuu hieman enemmän purkamaan, kun pitää lisätä ainakin yhdet kitkalevyt, että saa sen tolkuttoman klapin pois pienten ja isojen vetopyörien väliltä (rattaat on onneksi ok kuntoiset siinäkin vielä) sitten vielä jää yhteen perään sellaiset ihan romu osat, mutta niistä saa kasattua ainakin sellaisen 100% ESAB/kemppi perän :twisted: ja kuoret mihin sen kasaan on sellainen jonka pinjonin laakeri on menettänyt pinnoitustaan/muuten vaurioituneet, koska ihan selvästi takertelee kun sormin sitä pyörittelee), mutta kyllä se vartilla vielä menee...

sitä vain, että ei se aina tunnu niin nokon nuukaa olevan näiden mersun perien kanssa :P tuuriahan tuossa mulla oli varmaan enemmän, mitä yleensä, koska jos olisin uusilla laakereilla sitä kasannut, niin luultavasti olisi tullut huonompi :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:tänään kokeilin ihan aikani kuluksi kasata yhden ASD perän ns. jämäosista, mitkä oli kuitenkin ihan ok muuten kunnoltaan, mutta eivät siis kaikki olleet alunperin samasta perästä... murikka (eli kitkalevyt, pienet ja isot rattaat on kuitenkin samaa pakettia ja ihan uuden veroiset, joten luultavasti myyjän kertomus 160 000 km ajomäärästä sille perälle ei ole kaukana totuudesta), mutta pinjoni ja lautaspyörä esim. on ihan eri paria :mrgreen: laakeritkin on vähän mistä nyt sattui parhaimman tuntuiset löytymään (murikan ulkokooli)

tuli ihan ok perä kuitenkin, vaikka kaikkien kasausohjeiden vastaisesti tuon pika pikaa löin nippuun :shock: vaimeaa ääntä kuuluu vain täyskaasu kiihdytyksessä ja tasakaasu ajossa sekä moottorijarrutuksessa perä on ihan äänetön :o huomenna pitää hieman koittaa kiristää pinjonin laakeria, kun aavistuksen oloinen välys siellä tuntui :roll: (tänään oli vain tarkoitus testata millainen palosireeni tuosta tulee, mutta koska äänimaailma yllätti mut täysin, niin vois kokeilla tuosta tehdä käytännössä äänetöntä :think: )

vielä pitäis yksi vastaava kasata, mutta sitä joutuu hieman enemmän purkamaan, kun pitää lisätä ainakin yhdet kitkalevyt, että saa sen tolkuttoman klapin pois pienten ja isojen vetopyörien väliltä (rattaat on onneksi ok kuntoiset siinäkin vielä) sitten vielä jää yhteen perään sellaiset ihan romu osat, mutta niistä saa kasattua ainakin sellaisen 100% ESAB/kemppi perän :twisted: ja kuoret mihin sen kasaan on sellainen jonka pinjonin laakeri on menettänyt pinnoitustaan/muuten vaurioituneet, koska ihan selvästi takertelee kun sormin sitä pyörittelee), mutta kyllä se vartilla vielä menee...

sitä vain, että ei se aina tunnu niin nokon nuukaa olevan näiden mersun perien kanssa :P tuuriahan tuossa mulla oli varmaan enemmän, mitä yleensä, koska jos olisin uusilla laakereilla sitä kasannut, niin luultavasti olisi tullut huonompi :D
Mielenkiintoinen kokeilu Tämä antaa uskoa tuohon mitä teen :thumbup: On meinaan senverran pistetty rahaa tuohon ja rakennettu kuin iisakin kirkkoa että sitä jollottavaa ääntä en haluaisi lopputulemana kuulla. Pistin eilen pinionin isommat laakerit paikoilleen. Ulkokoolin taakse laitoin sitte 500 paksumman shimmin. Alunperin oli 1.92 ja nyt sitte 1.97 minun mauserilla mitattuna. (hommasin shimmilajitelman. Makso muuten vain 5€ ja sisältää reilut 20kpl kolmea eri paksuutta) Alunperin shimmeja ei taida edes saada 1.92 paksuudella kivijalkaliikkeestä :?: Jotenkin epäilen että ohjeiiten mukaan mersun työkaluilla määritelty shimmin paksuus eri mittauskertojen välillä heittää satasia :roll: On senverran monta vaihetta määrittelyssä. Tänään laitan nuihin "hydraulitunkkeihin" korjaussarjan eli muutama O-rengas ja uudet suojakumit ja pistän murikkaa muutenkin nippuun.

Kokeile vielä niin että ajat senverran että murikka lämpiää normilämpöön ääntääkö silloin. Jos äänimaailma ei muutu silloinkaan niin todella olet onnistunut kun ottaa huomioon lähtökohdat. Taitaa vaatia noin100km yhtämittaista maantieajoa?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:
Mielenkiintoinen kokeilu Tämä antaa uskoa tuohon mitä teen :thumbup:
jep, nimenomaan kokeilusta on kyse... ei tuossa oikein mitään häviäkkään, kun ne perät maksoi muutaman kympin/kpl... sellaisiksi harjoituskappaleiksi niitä hommailin :roll:
Jari Ke kirjoitti: Kokeile vielä niin että ajat senverran että murikka lämpiää normilämpöön ääntääkö silloin. Jos äänimaailma ei muutu silloinkaan niin todella olet onnistunut kun ottaa huomioon lähtökohdat. Taitaa vaatia noin100km yhtämittaista maantieajoa?
eilen ajelin pajalta kotiin sellaiset 60 km ja aika raskaalla jalalla kiihdyttelin, joten eiköhän se normaali lämpöön jo ehtinyt :roll: (ihan tarkoituksella siis "rankaisin") öljyinä redlinen 75w90 gearoil ja lightweight shockproof 50/50 sekoituksena...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään kiristin pinjonin laakeria (1.5 metrin jatkovarrella) ja loppui se pieni ulina lopullisesti veto päällä :roll: nyt vain ostamaan valkoinen maalitussi kaupasta ja sillä raapustamaan perän kylkeen merkintä A1 700 € :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:tänään kiristin pinjonin laakeria (1.5 metrin jatkovarrella) ja loppui se pieni ulina lopullisesti veto päällä :roll: nyt vain ostamaan valkoinen maalitussi kaupasta ja sillä raapustamaan perän kylkeen merkintä A1 700 € :P

:D :D :D Todellista tuuria sulla tai sitten vaan ääretöntä taitoa

Joo ei menny ihan niin että lisätään 500 Oli aivan liikaa. No iso kooli pellolle ja alkuperäinen shimmi paikoilleen ja ei Siinä vaiheessa meinas kuulu kele tana :shock: :shock: :shock: No sitte pähkäilyä pähkälyjen perään ja 1.5 kymppää pois ja setti sisään ja kooli perään. No nyt vaikuttaisi sellaiselta että voisi jopa toimia. Laitoin lopuksi kuivavoiteluainetta ja porakonetta perään. Otin kosketuskulmista pari kuvaa Mitä raati on mieltä??
On muuten sitten melki satavarma juttu että jos kaikki laakerit uusaa ni vanha shimmi ei käy alkuunkaan.

Teinhän minä muutakin eli laitoin ne "hydraulitunkkien" korjaussarjat ja jotain muutakin. Uusilla osilla kitkapakat. Mittasinkin paksuuden mutten muista mitä oli Mittaan uudelleen ja vanhoilla osilla ja sit uusilla ja heitän tulokset tänne. Kuviakin on ja lisään ne jahka kerkeän
tässä kuvat kosketuskulmista:

Edittiä Jos haluaa oikein paljon suurentaa niin näppäimistön Ctrl -näppäin pohjaan ja hiiren rullaa pyörittämään

http://kuvablogi.com/blog/33389/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja napa »

eiköhän tässä mun oman perän tapauksessa ole kyse ihan älyttömästä tuurista :D omaanihan kasasin ihan "käsivaralta" välykset jne. (eli jos klappia ei tunnu, niin on hyvä) no, tulevaisuus kertoo sitten paremmin, miten tuossa kävi, nyt on takana vasta vajaa 100 km tuon viimeisen säädön jälkeen... toisaalta, jos ei ole ikinä ensimmäistäkään perää kasannut, niin tuskin se noin hyvin menee ensikertalaiselta :roll: on noita periä onneksi "muutama" tullut kasailtua tähänastisen elämän aikana, että on edes joku näppituntuma asiaan...

mutta noin äkkiä katsottuna sun perässä noiden kuvien perusteella hammaskosketuksen pitäis ainakin olla "alueella", en tiedä näkyykö luonnossa paremmin tuo kuvio :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Asiasta toiseen..omassa sellini perässä on tolkuton väljyys,lonksuaa kaasua höllätessä ja kaasuttaessa.Ei oikein muutakaan vikaa ole löytynyt,perä ylhäällä pyörittäessä melkein puoli kierrosta saa rengasta veivata ennenkuin tarraa kiinni..ääntä ei pidä,1,5 vuotta lonksuttanut..Autolla vasta 280tkm mittarissa ja nyt jo väljä..
Kannattaako korjata?Kallis? Kaverilla olisi w124 200D:n perä jouten..En tiedä käykö,abs on kummassakin,oliko jotain laippa eroja?
Välityskin varmaan muuttuu..koneeni ei aukaise noita taulukoita niin en tiedä niistä..
Niin peräni on tavallinen ilman asd:tä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JanneVillePetteri kirjoitti:Asiasta toiseen..omassa sellini perässä on tolkuton väljyys,lonksuaa kaasua höllätessä ja kaasuttaessa.Ei oikein muutakaan vikaa ole löytynyt,perä ylhäällä pyörittäessä melkein puoli kierrosta saa rengasta veivata ennenkuin tarraa kiinni..ääntä ei pidä,1,5 vuotta lonksuttanut..Autolla vasta 280tkm mittarissa ja nyt jo väljä..
Kannattaako korjata?Kallis? Kaverilla olisi w124 200D:n perä jouten..En tiedä käykö,abs on kummassakin,oliko jotain laippa eroja?
Välityskin varmaan muuttuu..koneeni ei aukaise noita taulukoita niin en tiedä niistä..
Niin peräni on tavallinen ilman asd:tä.
Puoli kierrosta... liioittelet :? Kokeilit ilmeisesti niin että toinen takanen ilmassa ja jokin iso vaihde päällä vai oliko tomaatti? Teeppä niin että kumpikin takanen maassa ja pyöritä kardaanista käsin niin että vaihde on vapaalla. Tuskimpa siellä kovin suurta välystä löytyy. Kun perä ei kerta äännä niin itte en tekisi mitään.

Hammasvälys ison ja pienen vetopyörän välillä ei voi olla pielessä kun ei kerta äännä. Käsittääkseni ainut missä "väärää" perään välystä tuossa tapauksessa voi tulla niin tasauspyörien kulumisesta sekä pienten tasauspyörien liukulaakereitten kulumisesta. Uudet tasauspyörät lukkoperään ovat aivan tolkuttoman hintaiset. Mitä lie sit normiperään? Epäilen että hinnoittelu on sellainen ettei uusien hankintaa kannata suorittaa vaan hyvä käytetty perä kehiin.

ASD perän tasauspyörien hinta: 405€ isot ja 150€ pienet.... että niistä lähtökohdista.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

joo-o..on tomaatti kokeilin myös noin pyörittää..about 1/2 kardaanin kierrosta sieltäkin kautta löytyy..eiköhän se sit ole viisainta etsiä vaihtoperä..tietäs vaan sen käypäsyyden..
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JanneVillePetteri kirjoitti:joo-o..on tomaatti kokeilin myös noin pyörittää..about 1/2 kardaanin kierrosta sieltäkin kautta löytyy..eiköhän se sit ole viisainta etsiä vaihtoperä..tietäs vaan sen käypäsyyden..
Puoli kierrosta :crazy: :crazy: :crazy: Kun ostat uuden käytetyn niin avaa takakansi tuosta perästä ja kurkkaa mistä tuo välys tulee.
Ostoilmoitusta kehiin tai sit soittoja nuille ketä paljon purkaa autoja. esko ym. kummppanit tietää kyllä mikä käy ja heiltä usein löytyy sopivia.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JanneVillePetteri kirjoitti:Asiasta toiseen..omassa sellini perässä on tolkuton väljyys,lonksuaa kaasua höllätessä ja kaasuttaessa.Ei oikein muutakaan vikaa ole löytynyt,perä ylhäällä pyörittäessä melkein puoli kierrosta saa rengasta veivata ennenkuin tarraa kiinni..ääntä ei pidä,1,5 vuotta lonksuttanut..Autolla vasta 280tkm mittarissa ja nyt jo väljä..
Kannattaako korjata?Kallis? Kaverilla olisi w124 200D:n perä jouten..En tiedä käykö,abs on kummassakin,oliko jotain laippa eroja?
Välityskin varmaan muuttuu..koneeni ei aukaise noita taulukoita niin en tiedä niistä..
Niin peräni on tavallinen ilman asd:tä.
Kuka mahtaa olla tarkastanut välykset? Huomasiko katsoa muuallekin kuin voimansiirtoon?
Yleisin syy lonksumiseen lienee takakelkan etukumeissa.
Kannattaa katsoa ne ja takakumit myös ja muutkin alustan väljyydet.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

JarkkoN kirjoitti:
JanneVillePetteri kirjoitti:Asiasta toiseen..omassa sellini perässä on tolkuton väljyys,lonksuaa kaasua höllätessä ja kaasuttaessa.Ei oikein muutakaan vikaa ole löytynyt,perä ylhäällä pyörittäessä melkein puoli kierrosta saa rengasta veivata ennenkuin tarraa kiinni..ääntä ei pidä,1,5 vuotta lonksuttanut..Autolla vasta 280tkm mittarissa ja nyt jo väljä..
Kannattaako korjata?Kallis? Kaverilla olisi w124 200D:n perä jouten..En tiedä käykö,abs on kummassakin,oliko jotain laippa eroja?
Välityskin varmaan muuttuu..koneeni ei aukaise noita taulukoita niin en tiedä niistä..
Niin peräni on tavallinen ilman asd:tä.
Kuka mahtaa olla tarkastanut välykset? Huomasiko katsoa muuallekin kuin voimansiirtoon?
Yleisin syy lonksumiseen lienee takakelkan etukumeissa.
Kannattaa katsoa ne ja takakumit myös ja muutkin alustan väljyydet.
Itse minä sitä tutkin,ristikossa ei ole väljää..rättinivel ok..laatikon päässä hyvin vähän välystä..ei oikein jäänyt vaihtoehtoja..eli akselisto ylhäällä esim.kässäri tiukattuna vapaalla kardaanista pyörittäen on väljää..vaihde silmässä on väljää..toinen puoli ilmassa rengasta pyöritellen..paljon välystä.Taidan ottaa sen takakopan auki ja katsoa missä isoin välys on!
Kaveri ihmetteli jolla on pari kolme 126:sta ollut,et miten paljon mulla voi olla klappia..uhkaili et kohta jotain särkyy.. :roll:
laitoin ostetaan osia palstalle jo ilmoituksen..
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Murikka on loopuviimein kasassa. Uusilla kitkapakoilla sekä pienten tasauspyörien liukulaakereilla kasattu perä on sellainen ettei välyksiä silläpuolen ole. Käsin erisuuntiin pyörittäminen laipoista ei onnistu alkuunkaan. Ohjeessakin taisi olla maininta huomattavasta momentista. Kun nuita hydraulitunkkeja purkaa kannattaa avaamiseen käyttää paineilmaa. Avautuu helposti.

Sellainenkin huomio niistä että suojakumin takana kuuluu vissiin olla öljy. Ekaa purkaessa luulin että O-rengas on vuotanut öljyä mutta kun toisenkin takana oli niin sitten aloin epäillä että siellä kuukuukin olla sitä. Öljyhän oli kirkasta ja kohtuu jäykkää. Paljon jäykempää kuin hydrauli öljy. No purin ensimmäisen ja lisäsin suojakumin taakse öljyä. Ilmeisesti öljyn tarkoitus on estää tunkin takeltelu ja ruostuminen. Tuon tunkin kuuluu sit mennä kasaan käsivoimin. Myös sen suojakumin kummatkin tiivistepinnat. Lyömäaseella rikkoo O-renkaat ja suojakumin melkoisella varmuudella.

Laitoin öljynkin murikkaan ja se 1.1L on tosiaan jämpti. Kallistelin murikkaa jokasuuntaan niin että kaikki laakerit sun muut saa taatusti ensivoitelun. Pyöritin sitten voimakkaalla porakoneella useita minuutteja ja kurkkasin piruuttani täyttöaukosta sisään. Öljyhän oli pientä kuplaa täynnä :o (kuva on tuolla blokissa) Sellaistako sen kuuluu olla? Vauhtia oli arviolta noin 90km/h ja se 6minsaa.

Niin ja uusien kitkapintojen sekä välilevyjen yhteispaksuus on noin 16.5mm. Käytetty pakkasetti mitä summassa pöydältä käsiini haalin oli noin 14mm. 2.5mm kummankin puolin sekä kuluneet liukulaakerit tuntuu selkeänä väljyytenä tasauspyörästössä ja laippoja voi pyörittää käsin erisuuntiin.

Huomenna taitaa päästä murikan vaihtohommiin. Samalla vaihdan kardaanin ristikon sekä tukilaakerin kaikkine osineen ja lisään sinne ne mitä paja oli "epähuomiossa" unohtanut laittaa. Kauankohan tuossa mahtaa mennä :D

http://kuvablogi.com/blog/33389/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:
Niin ja uusien kitkapintojen sekä välilevyjen yhteispaksuus on noin 16.5mm.
tuo oli hyvä tieto, niin ei tarvitse arpoa, kuinka paksu nippu sinne pitää rakentaa, eli noin paksulla pinkalla sen vielä saa kasaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Uusi perse on paikoillaan sekä kannatin laakeri + kaikki uudet osat siihen. Ristikon laakeriinen en uskaltanu koskea. Ei ollukkaan seekereillä kasassa :o On kokemusta että sen voi mokatakkin. Kun kerta ei ollu selvää väljyyttä jätin sikseen.

Joo perä on paikoillaan muta jätin tarkoituksella hydrauliikan ilmaamisen huomiselle. Jää hyvä syy jättää kax tämän illan olutta juomatta :D Häränsilmät vaihdoin myös. 10n jenkatanko ja se kevyt laakerin asennussarja puhui puolestaan. Pieni jäytävä epäilys on että pinioniin jäi aavistuksen liian iso välys. Kolmiahhran kärjestä mitattuna noin 1mm vapaata liikettä. Mites siinä käy kun perä lämpiää? Välys pienenee vai suurenee ?? Metalllihan laajenee lämmetessään eli lautaspyörä laajenee ja pinioni pitenee --> välys pienenee. Just joo.... mutta miten siinä ihan oikeasti käy?

Any way huomenna se selviää kun ajelen muutama kymmenen kilsaa. Laakereista mahdollinen ääni ei voi kuulua. Pinioni on kiristetty krymppiä vasten siten että pinionissa on ohjearvoinen vääntömomentti. Poskilaakereihin ei jääny välysta lainkaan Suurin sallittu on vissiin 0.15mm. No hullua pidetään jännityksessä ihan omasta tahdostaan :D :D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Kuvia kosketuskulmist

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Koeajolenkki suoritettu ja en 100% onnisununut saamaan hiljaista perää. Kitkapakat myös napsahteli alkuun parkkipaikoilla mutta se varmaan loppuu aika pian. Castrolin öljyt ainakin vaikutti olevan huomattavasti ohuemmat kuin ne mitä kirja käskee sinne laittaa ja pitää vaihtaa ne muutaman tuhanne kilsan jälkeen. Pemppuhan käyttää tuota öljyä kitkalukkoperissään. Vois tietty koittaa tuota koktailia mitä napa laittoi.
Ajelin muutama kymmenen kilsaa ja perän lämpötila oli 48 astetta. Pitää mitata uudelleen vähän pitemmän matka-ajon jälkeen.

Viskaan tänne vielä listan laakereista sun muista tykötarpeista sekä niitten hinnat.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uusia kuvia 03.06)

Viesti Kirjoittaja sompio »

No ei se mitään jos ei ihan äänetön olekkaan, pääasia että meidän joukosta löytyy näitä urhoollisia jotka kokeilevat että voiko sen tehdä itsekkin, eikä viedä heti kippiovien taa. Ja ennen kaikkea vielä kertovat hommankulusta palstalla. Onnittelut!
Tästä meidän muitten pitäisi ottaa oppia.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uusia kuvia 03.06)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

sompio kirjoitti:No ei se mitään jos ei ihan äänetön olekkaan, pääasia että meidän joukosta löytyy näitä urhoollisia jotka kokeilevat että voiko sen tehdä itsekkin, eikä viedä heti kippiovien taa. Ja ennen kaikkea vielä kertovat hommankulusta palstalla. Onnittelut!
Tästä meidän muitten pitäisi ottaa oppia.
Kiitosta kiitosta :D

Kaivelin nettiä lisää ja sieltähän löytyi syy siihen miksi perä ei ole äänetön. Tämän mukaan mun tarttee lisätä shimmin paksuutta. Tätähän hiukan pelkäsin ennen kuin perä oli edes kokonaan kasassa. Keskivaiheilla on hyviä kuvia kosketuskuvioista sekä siitä mitä milloinkin pitää tehdä kun kuvio on muualla kuin optimaalisessa kohdassa. Omassa tämän mukaan kosketus olisi kyllä kokolailla keskellä mutta liian paljon hampaan "latvassa" eli paksumpaa shimmiä pinionin isomman laakerin alle. Kosketuskuvio pitää tosiaan olla hampaan keskellä sellainen pitkänsoikea.

Katsotaan nyt josko vaikka pamautan murikan levälleen tässä lähiaikoina. Nythän sitä on jo harjoiteltu joten se alkaa sujua. :lol: :lol: :lol:

Tässä linkki shimmausohjeeseen:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Shimmausohje!)

Viesti Kirjoittaja epk »

olipas hyvät ohjeet tuolla, päteekö tämä myös mersun perään:
THIS NEXT STEP IS THE MOST OFTEN IGNORED STEP - AND THE #1 REASON PEOPLE HAVE TROUBLE READING THE CONTACT PATTERN

In order to produce a clear, readable contact pattern you must apply a load on the gears when you rotate them. You need to apply a load so that it takes 40-50 ft-lbs of torque to rotate pinion.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Shimmausohje!)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Perä oli eilen pöydällä uudelleen. Nyt varusteina oli muidenlisäksi micrometriruuvi sekä heittokello. Senverran kokemusta tuli lisää ettei pinionin vanhalla koolilla shimmaus osu kohdilleen. Otin vaanhasta koolista sekä vanhasta etulaakerista tavaraa pois niin että pinionin purku ja kasaus kävi hetkessä. No kun lopulta löysin mielestäni sopivan shimmin ei se sitten ollutkaan sopiva uudella koolilla :cry: Kerran piti uusi kooli ottaa pois.

Peeveli kun nuo pinionin isot laakerit on kalliita. Ostais kaksi samanlaista Toinen shimmausta varten josta sorvaa koolin ulkokehää ja toinen sit se jolla murikan pistää nippuun. Tietty pelkän koolin jos ostaa niin se eikait niin kallis ole.

No nyt murikka on sellainen että mulle välttää. Tasakaasulla 55 nopeudessa kuuluu ääntä mutta kun vedättää ei kuulu :? Pinioniko löysällä :? Sit 80 vaiheilla kuuluu vaimea ääni mutta se on niin pieni ettei haittaa. Kokeilen vielä jossain vaiheessa jotain muuta öljyä. Castrooli on aika luirua.

Nyt projektn voi pistää nippuun. Laitan laakereitten sekä joittenkin työkalujen hinnat tänne lähipäivinä. Senverran vielä että jos kun kasaa uusilla osilla murikkaa kannattaa eka öljynvaihto suorittaa muutaman sadan kilsan jälkeen varsinkin jos ajo on nurkka-ajoa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Shimmausohje!)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aika pistä nippuun tämä. Eli jälkikiristin pinionin ja löysällähän se oli. No jatkoja ja konsteja tarvittiin. Noin 1/4 osa kierrosta kiristin. Nyt perä on äänetön ...tai no kuka tietää niin osaa tunnistaa ihan pienen äänen 83 vauhdissa muutoin on ihan hiljaa :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Ohjeissakin oli maininta pinionin pyörittämisestä ennen lopulliseen nippuun laittoa Ei siis turha neuvo niinkuin ei sekään että krymppi tarttee olla sellainen että laakerit kiristyy sitä vasten. Toivotaan vielä että pysyy tuollaisena.

Kun ja jos kunnostusremppan tielle lähtee täytyy olla kärsivällisyyttä sekä pitkäjännitteisyyttä eikä ensimmäiseen epäonnistumiseen saa lannistua. Purin tuon murikan useamman kerran ja yhden kerran kun se oli ollu viikon paikallaan.

Työkaluja tarvitaan eli mikrometriruuvi noin 30€, Heittokello magneettijalalla (oli lainassa ja on ihan välttämätön kapistus), Laakerikoolien asennustyökaluusetti noin 35€. Kunnollinen 30mm hylsy 29€ sekä laakeriasennuksia varten sopivalla halkaisijalla olevia putkia niin ei tarte laakeripinroja piekseä kooleilla. Kunnolliset laatu -seekerinpoistotyöalun noin 30€

Perän täyskunnostukseen kustannukset nousee hieman yli 500€. Tämä hinta sisältää kaikki uudet osat myös ASD tunkkien tiivistesarjan jonka hinta taisi olla jotain 25€ Vanhaa jäi hammasrattaat & vetolaipat ja paksut kitkalevyt. Siis kaikki laakerit kaikki kitkalukon levyt (pl ne paksut joita en saanut) Paksujen hinta oli 45€kpl ja niitä menee kaksi.

Kaikkien laakereitten uusiminen ei ole välttämätöntä ja varsinkin jos pinionin laakerit ovat ehyet ei niitä kannata usata. (täytyy kuitenkin tarkistaa eli vaatii purkamisen) Jos joutuu uusaamaan joutuu shimmaamaan perän ja se vaatii sitä kärsivällisyyttä. Poskilaakerit kun uusaa ja (muutkin) täytyy olla huolellinen laakereitten asennuksessa että menevät taatusti perille asti ja että sisäkoolin/ulkokoolin jännitykset tasataan. Vaatii sen putken/laakeriasennustyökalun tms. ja mieluiten lyijyvasaran tai muun vastaavan vasaran. Jos jännityksiä jää laakeri ääntää.

Kattelin tuota KL:n lähetyslistaa ja siinä näyttää olevan heidän hyllynumerot :? Ei siis auta listata niitä. Linkkien kuvissa näkyy laakereitten numerot ja lähteehän nuo kuvat mailin mukaan jos joku niitä kaipaa. Kallein laakeri on se pinionin isompi laakeri (noin 80€) ja poskilaakerit oli sen 50€/kpl (Timken) Kitkalevyt on myös kalliita ja ne kannattaa uusata että tasauspyörien kosketuskulman saa palautetuksi kohdilleen. Samoin pientgen tasauspyörien nylon liukulaakerit jotka ei maksa montaa euroa.

Jos joutuu Shimmaamaan niin kannattaa ostaa kaksi pinionin isomman laakerin ulkokoolia Toinen shimmaamista varten ja toinen joka jää kun murikan pistää lopulliseen nippuun. Kun toisen koolin sorvaa sopivaksi käy pinionin purkaminen ja kasaaminen kädenkäänteeessä ja shimmauslevytkin säilyy ehjänä. Shimmauslevyt maksaa euron kahtapuolen/kpl riippuen hiukan sen paksuudesta. Tähän hommaa tarttee kynän paperia ja sen mikroruuvvin.

Lopullisen murikan kasaamisen tein niin että kattoin kosketuskuvion että on osapuilleen kohdillaan ja sitten shimmasin Back slashin 0.115mm. Rajathan on 0.08 - 0.14.

Niin ja erityiskiitokset sompiolle ja muillekkin jokta laittoi ohjeita sekä neuvoja.

Kun ja jos joku ryhtyy hommaan ja haluaa kysellä kokemuksia jne. niin yvtä tms. kehiin Vastailen sen minkä osaan. :D :D Tällä kokemuksella pistän palasiksi tuon toisenkin joka oli paikoillaan. Ja usko on kova että saan senkin kuntoon 8) 8) 8)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Loppuraportti)

Viesti Kirjoittaja sompio »

Eipä kestä kiitellä. Mielelläni autan sellaisia henkilöitä ketkä paneutuvat asioihin syvällisesti ja ennen kaikkea raportoivat homman etenemisestä kuten sinä olet tehnyt. Ennen kaikkea loppuraportti on mainio. Kesänjatkoja!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Loppuraportti)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jatketaanpa tätä aihetta..

Eli penarimiesten kitkalukkopräöljy "Limited Slip Differential": EI SOVELLU MERSUN ASD -PERÄÄN!!!!! Sitte tarkkana mersun ASD -perien ja niitte öljyjen kans!!!

Ihan oma vika!!!.......... Toistetaaan........... IHAN OMA Jari Ke VIKA!!!!!!

Tämä huolella korjattu perä lähtee taas kerran pöydälle väärän öljyn takia!!!!! Kattotaan mitä on käyny. Lukko-osat hinnat on kohonnu reippaasti kun niitä nyt kattoin. No jokunen varaosaperä on lattialla. Katsotann josko niistä sais jotain ? Laakerit kyl maksaa maltaita tilasi ne mistä vaan ja kun osa ASD-perän laakereista oli MB -spesifisiä :(

Hubaa on lysti mut koitetaan nyt kun työkalut ja praktiikka on jo hankittu edellisen kunnostuksen jäljiltä ainakin osittain. Taisi nm. sompio auttaa todella paljon viimex .... Uuden kunnostetun perän laipan momentit yms. .... No ne muistan ohjetta lunttaamatta :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onpa ikävää että tuota remonttia joutuu uudelleen tekemään :thumbdown:
Minkä verran tuli kilometrejä ja mikä ongelma nyt, ilmeisesti ääntää ?
Öljyksi 235.7 ... esim. KL-Varaosien 56957
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ääntää ja lukko osin jumii aika-ajoin. Epäilen että toisenpuolen laipan akseli on väljä laakeriinsa ja siitä jumi. No eipä siinä mitään täytyy kunnostaa se perä mikä siinä alkuperin oli ja kattoa tuo olisiko siinä lukko-osat missä kunnossa ja kannattaako niitä käyttää mihinkään.

Mulla tosiaan on kaksikin lukkoperää ns. varaosina kun sopivasti ne sain mutta voi se olla ettei niistä paljoa ole hyötyä. Laakerit nyt jokatapauksessa menee uusiksi varman melki kaikki. Se pinionin isompi laakeri on tyyris jos se on rikki siitä perästä mikä autossa alkuperin kiinni oli. Se muistaakseni oli sellainen ettei sitä ole saatavilla muuta kuin alkuperäisenä ja oliko jotenkin niin et on "MB disainia"?

Meni varmaankin siinä kun vedin vaunua? No eipä siinä mitään täytyy alkaa koukkimaan jahka nämä muut pakolliset askareet antaa myöten.

Niin kyllä kilometrjä tuli vissin liki 100t
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

Mikä sen laakerin numero on?koitin kahtella vaa en löytänyt.
Star
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässäpä numeroita eli itte laakerissa oleva numero sekä ulkokoolissa oleva numero
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Vanhaa ketjua uppaillaan.

Oma auton 2.65 asd perä pitää ääntä, ostin jo yhden äänettömän... :D eihän se ollut äänetön sekään.

Onko kukaan hankkinut uusia pyörä pareja? Useasti ne kuluessaan ilmeisesti alkavat ääntää?

Miten Jari Ke perä, pysyikö äänettömänä uusinta rempan jälkeen?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (uudelleen pöydällä)

Viesti Kirjoittaja Timo N »

joop79 kirjoitti:Vanhaa ketjua uppaillaan.

Oma auton 2.65 asd perä pitää ääntä, ostin jo yhden äänettömän... :D eihän se ollut äänetön sekään.

Onko kukaan hankkinut uusia pyörä pareja? Useasti ne kuluessaan ilmeisesti alkavat ääntää?

Miten Jari Ke perä, pysyikö äänettömänä uusinta rempan jälkeen?
Tarkoitatko pyöräpareilla tasauspyörästön isoa ja pientä hammaspyöräparia?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Vastaa Viestiin