Sain ohjeet ja jos sattuu olemaan nuo mersun työkalut niin onnistuu. Mutta Peevelit ei kerro oleellisten työkalujen dimensioita joten kotikonstein ei onnistu. Yksi on sellainen joka kuvaa pinionia laakereineen päivineen sekä toinen on magneettikiinnittyvä palikka pinionin päähän Näillä päästään mitoittamaan shimmin paksuus. Heittokelloja nyt saa kohtuuhinnalla sekä tarvittavia varsia sun muuta mutta nuo peekelen palikat Kuukkelikaan ei kertonu muuta kuin hintoja jotka on sitten tähtitieteellisiä. Onhan ohjeessa paljon muutakin sellaista jota voi mitailla sekä toleransseja, kiristysmomentteja jne. jne.JarkkoN kirjoitti:Eikös Sompio jo laittanut ohjeita?
On minulla saksaksi virallinen ja laillinen korjaamo-CD 124:lle.
Se maksaa Saksassa muutaman kympin. Siinä on muistaakseni
pitkälti yli 100 sivua perän laakeroinnista.
WIS:ssa on samat ohjeet englanniksi ja näyttää WIS:a saavan netistä
ladattua ja myös DVD:lla on myytävänä 10 punnalla. Laittomia kopioita, luulisin.
Internetissä on myös ollut kuvitettuja juttuja Mersun perän laakeroinnista,
mutta lähinnä saksaksi ja ilman ASD:a.
Merkkausaineesta ja sen käytöstä ei kerrota. Tosin ostin sitä ja koitan jokatapauksessa kasattua murikkaa miltä kosketuspinnat näyttää. Nyrkkisääntö kait menee niin ettei saa ottaa hampaitten "latvasta" eikä juuresta ja vielä niin että kosketuspinta ei saa alkaa ihan hampaan alusta ja pitää loppua ennen kuin hammas loppuu. Siis sellainen pitkänsoikea kuvio hampaan keskialueella niin että reuna-alueet on vapaat kosketuksesta Korjatkaa asiantuntijat tätä tarpeen mukaan.....
Ajattelin suorittaa homman niin että järjestän jarrun isolle vetopyörälle ja pistän pinioniin voimakkaan porakoneen ja sit jarrupäällä porakoneen liipaisin pohjaan. Merkkausaineena käytän kuivavoiteluainetta joka on spraypullossa.
No onneksi otin ehjänä sen pinionin isomman laakerin irti. Pistin uuden ja pestyn vanhan kivipöydälle vierekkäin ja sitten pitkä viivain laakerin ulkokoolien pääle ja ei ku mauserilla mittaamaan viivaimen päästä ja toisesta. Useita mittauskertoja sekä samat uusiksi viivain 180 astetta toisinpäin ja vielä samat mittaukset kuin edellä niin että laakereittan paikat vaihdetaan keskenään. Tälleen meneteltynä pääsee hehtaareille siitä onko paksuuseroja (tälleen mitattuna laakerin vastinpinnat ovat samat kuin murikassakin)
Tuloksena on pieni ero niin että uusi on inan paksumpi. No hyvä niin koskapa tuo vanha on takuulla kulunut. Taidan menetellä niin että pistän kylmästi nippuun vanhalla shimmillä. Tietty jos saisi pari kolme satasta paksumman niin sitä koittaisin. Tieteellisempi mittaaminen kun menee jokatapauksessa päin seiniä. Paikallisessa kivijalkaliikkeessä ei ollu näitä shimmejä mutta laakeriliikkeessä niitä oli ainakin jotain paksuuksia. Krymppi sentään löytyy huomiseksi tosin sitä ei aivan välttämättä tarttis uusata mutta 5€ hintaan kannattaa laittaa uusi.
Vaihdoin ulommat poskilaakerit ja huomenna projekti jatkuu