W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta Nyt 3.29 suunnitteilla kunnostaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta Nyt 3.29 suunnitteilla kunnostaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on tultu siihen pisteeseen että perälle pitäis tehdä jotakin. Murikkahan on pitäny pientä ääntä alusta lähtien mutta pikku hiljaa ääni on alkanu kuulua kaikilla nopeuksilla. Neljännet öljyt menossa ja reipas 140t olen menny joten vaihdettu niitä on. Mitkään lisäaineet ei auta se on todettu. Väljyyttä perään on tullu joten hammaskosketus siellä poskellan lienee ja siitä ääni?

Nyt sitte vinkkejä tarvittais. Kattelin jo eBayta mutten löytänyt sopivaa ja tiedä uskaltaako sieltä mitään ostaa? Tietääkö joku luotettavan ostokanavan?

Toinen vaihtoehto olis perän laakerointi. Kellään kokemusta kuinka hyvin perän saa äänettömäksi uusilla laakereilla? (Edellyttää tietty ehjiä hyväpintaisia hampaita) Mitä mahtaa krymppi, laakeri, shimmi, stefa, kitkapinta -satsi maksaa ja mistä se kannattaisi ostaa? KL taitaa pitää satsilla aikamoista hintaa?

Tältäkin Foorumilta tuollaisen perän voisi ostaa kunhan se vaan on takuuvarmasti kunnossa.

Mullahan on yksi tuollainen perä mutta siinä on pienet rattaat saanu senverran siipeensä että ne pitäisi vaihtaa. Ihmekyllä iso vetopyörä näyttää kohtuullisen hyväkuntoiselta. Pinionia en kattellu sentarkemmin. Kellään nurkissa pyörimässä näitä pieniä rattaita ehjinä? (pienet sekä isot tasaushammaspyörät)
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 14.08.2021 01:15. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laakerointi jos olis kysymyksessä niin olisi helppo koska tällöin ei tarttisi kuin hammas kosketus säätää.Laittaa vaan shimmit takaisin missä ne oli koska laakerit on standardi kokoja paksuuksiltaan ja kaikilta mitoiltaan.Halvin homma olis kyllä pistää äänetön käytetty jostakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mieli tekis koittaa tuota toista perää jossa tasauspyörät ovat vaihtokunnossa. Pinionin sekä ison vetopyörän välys tuntuisi olevan kunnossa sekä kitkapinnatkin vois olla kunnossa koskapa pöydällä laipoista väänneltynä on sellainen vastus että käsin pyörii kun topakasti kiinni ottaa. Mutta mistäpä sitä tietää ennenkuin koittaa oikeasti. Öljyistä ei mitään erityistä pystynyt päättelemään.

Onkos normimurikan sekä ASD murikan rattaat samanlaiset? Jotenkin veikkaisin että on? Poorit isoissa tasauspyörissä samanlaiset? Laipathan ei vissiin ole?
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ihan kun jotain puuttuis noista viesteistä, ei oikeen saa tolkkua, mut laakerointihan on pieni vaiva jos
sillä selviää, haet kl:stä laakerit ja krympin ja stefat, niin jos se lautasen ja pinionin kosketus on ehjä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:
Onkos normimurikan sekä ASD murikan rattaat samanlaiset? Jotenkin veikkaisin että on? Poorit isoissa tasauspyörissä samanlaiset? Laipathan ei vissiin ole?
mun käsityksen mukaan ASD ja normiperässä ei ole mitään samaa, kuin välitys, eli pinjoni ja lautanen... saatan kyllä olla väärässäkin, kun en ole vielä purkanut omaa ASD perää :oops: mutta ihan päättelemällä tasauspyörät ainakin on erilaiset...

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Perät 2kpl on nyt sitte pöydällä levällään. Heti alkuun voi todeta sen että öljyjenvaihdon yhteydessä perä kannattaisi huuhdella vaikkapa polttoöljyllä kahteenkin kertaan tai sit suoritta kaksi öljynvaihtoa lyhyellä muutaman sadan kilometrin välillä varsinkin jos poistuleva oljy on mustanpuhuvaa.

Kitkapinnoista irtoava metalli ilmeisesti jokin seosmessinki on oiva hionta-aine laakereille sekä hampaille. Ja sitä metallia irtoaa yllättävän paljon. Kitkapintoja on 5kpl kummankin puolin ja ne ovat "tiukasti" kiinni reippaissa kiihdytyksissä vaikka lukko ei paineella kiinni olisikaan. Tasauspyörien geometria on sellainen että kitkapinnat painuu toisiaan vasten tiukassa vedossa. Kulumista tapahtuu silloin kun esim liikennevaloista lähdetään liikkeelle reippaasti (sudittamatta) ja samalla käännytään.

No asiaan. Kolusin haulla foorumia läpi kun yritin ettiä laakereitten hintoja ja mistä porukat on niitä hakenu mutta eipä näistä paljon tietoja löytyny. Ilmeisen vähän tehty "itterempattuna" periä?

Kitkapinnat menee uusiksi. Myös poskilaakerit sekä pienien tasauspyörien alla olevat nailoniset liukulaakerit meinasin uusata kans. Näin saa tasauspyörien kosketuskulman palautettuksi oikeaksi ja liika väljyyskin perästä poistuu. Luonnollisesti stefat vaihtuu. Pinioniin en meinannu koskea kun tuntuu olevan kunnossa. Meinasin vaihtaa isojen tasauspyörien paikan vasemman ja oikean keskenään. Näin saa ehjemmän hammaspinnan käyttöön tasauspyöriin kun autolla mennään eteenpäin. (tasauspyörät tulee ostamastani varaosamurikasta Edittiä: Ja sitte tiedoksi että 2.65 murikkaan käy 3.46:n kitkapinnat tasauspyörät sekä "vetolaipat" pienten vetopyörien liukulaakerit ja ilmeisesti poskilakeritkin kun puhutaan ASD/ABS peristä. Ainakin nusta kahdesta em. osat käy ristiin mitä mulla on pöydällä. Ilmeistä on että muistakin lankun ASD peristä nuo osat voi käydä ristiin?)

Poskilaakereitten tyyppi on FAG 528942

Netistä löysin että vastaava SKF olisi 331944 ja (TIMKEN) LM503349A-JLM503319? En osaa tulkita tuota Timkenin numeroa :cry:

Tässä linkki laakerityyppi "konvertteriin" http://www.autoscsapagy.hu/?act=search&ID=5042&typ=Item" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä toinen http://bearingmaster.blogspot.com/2010/ ... sk_18.html" onclick="window.open(this.href);return false;

FAG:ia etsitään ja nyt sitte mistä olette kilpailukykyisimpään hintaan laakereita saaneet?
(Maailmalla keskimäärin hintaa 30 - 45€ kpl poskilaakereille)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ja ison ja pienen vetopyörän hammasvälyksen saat oikeiks kun hankit uudet seekerirenkaat laakereitten päihin taikka käännät vanahat seekerit jos ovat kulumattomat toiselta puolelta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

touhottaja kirjoitti:ja ison ja pienen vetopyörän hammasvälyksen saat oikeiks kun hankit uudet seekerirenkaat laakereitten päihin taikka käännät vanahat seekerit jos ovat kulumattomat toiselta puolelta :wink:
Erittäin hyvä pointti!!! Ovat kuluneet mutta toinen puoli ehjä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kentsolta tilasin poskilaakerit. KL:ltä olis saanu samaan hintaan. KL:n hinta noin 50€/kpl. Useat laakeritoimittajat ei edes tunnistanu tätä laakakeria :shock: Maailmalla halvin mitä löysin jotain 27€/kpl ja kallein tais olla 45€.

Lukon kitkalevyt, pienten tasauspyörien liukulaakerit, stefat sun muut hilppeet tulee sitten KL:ltä.

Öljyksi ajattelin valita Castrolin SAF-XJ 75W-140 joka taitaa olla enempi pemppumiesten tavaraa :D Nyt sitte viikon odotus kun kaikki osat ei ollu KL:n hyllyssä. Tai no pesuhommia kyllä riittää. Mahtaisikohan emännän tiskikone toimia :lol: :lol: :lol:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

http://s152.photobucket.com/albums/s183 ... va0196.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tollaset laakerit meni mun perään.
Pinjoniin en koskenu kun perä oli hiljanen. (liekkö sit enää? :lol: )

Ainut ongelma on nyt se että ASD ei lähde "päälle".
Auto on pukkien varassa.
Kun laittaa auton käyntiin ja D:n päälle ja antaa soitella niin ASD:n valokaan ei syty? (syttyy kyllä kun virrat laittaa päälle)

Vikaa ei löydy kun koodit lukee.
Ainut mitä saa aikaseksi on ABS:n valo syttyy kun jompaa kumpaa etunapaa pyörittää.
Ja virtaa kehittää perän anturi eli vikaakaan ei siellä ole kuten myös molemmat etuanturit.

Onko mitää hajua kellään mitä sitten vai vaatiko vaan ajoa?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No niin Tänään loppuviimein tuli lukon osat ja jotain muutakin. Tai no tuli sellaitakin mitä ei tilattu ja jotain mitä tilattiin ei tullu ollenkaan :shock: . Jo puhelimessa vaikutti sille ettei penaalin terävimmät kynät ollu sillä kertaa käytössä :lol: :lol: :lol:

Huomenna alkaa laakereitten asennus ja jos kerkeää niin muitakin osia pistetään nippuun. Pitäisköhän oikein kuvia räpsiä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Valokuvia olisi mukava katsella.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä kuvia uusista osista. Kuvissa myös vanhoja loppuunkuluneita kitkalevyjä. Poskilaakerit asensin paikalleen liiman kanssa koskapa vetopyöränpuoleinen laakeri oli pyöriny kaulalla. Timkenin sisäkoolin kevennys oli pienempi joten sekin tuntui tarttuvan tiukasti kiinni. Onneksi vanha laakeri ei ollu ehtiny syödä kaulaa piloille. Timkenille tuli myös ehjä vastinpintakin juurikin tuon pienemän sisäkoolikevennyksen takia joten lautaspyörä asettunee oikeaan kohtaan murikassa.

Mukana kuvia myös tasauspyöristä sekä vanhoista poskilaakereista. Nuo tasauspyörät on kurjassa kunnossa. Niitten tilalle sain hommatuksi selvästi parempikuntoiset. Se ei ole vielä selvillä miksi lautaspyöränpuoleinen iso tasauspyörä on hankautunut Näin oli käyny kummassakin perässä :? Nythän vaihdan niitten paikkaa mutta pitää tutkia mihin ne on hankautuneet. Kuvissa näkyy hyvin kuinka boorien kohdalta joku on hangannut Toisenpuolen ratas on ihan ehjä tuolta kohtaa.

Kuvasin myös uusien poskilaakereitten numerot jos joku joskus tilaa niitä (Timken)


Tässä kuvat. Kuvaa klikkaamalla näkee tarkemmin ja tarvittaessa pystyy suuretamaan.

http://kuvablogi.com/nayta/3056761/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisää seuraa kun projekti etenee
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ymmärsinkö oikeen että sulla tossa perässä on noi lukon hytikka sylinterit kahdella pultilla murikassa kiinni???
Omassa oli 6:lla pultilla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Manu300cea24 kirjoitti:Ymmärsinkö oikeen että sulla tossa perässä on noi lukon hytikka sylinterit kahdella pultilla murikassa kiinni???
Omassa oli 6:lla pultilla.
Kyllä just näin. Kahdella kiinni. Jos täyspaine on 130bar niin lujilla on. Pikkasen on sellainen hytinä ettei taida olla 130bar :roll: Toisaalta ASD venttiili voi rajoittaa perälle menevää painetta?

AnyWay huomenna jatkuu hommelit kun liimat on kuivuneet kunnolla ja märkä päiväuni on sellainen että sunnuntaina puoleen päivään mennessä kardaninosat ja perä olisi paikoillaan. Pakko laittaa itte tuo kannatinkumi osineen vaikka osat laittanut paja lupasi laittaa kaiken uudelleen uusilla osilla kustannuksitta kun sössivät ekan talvella. (juma.... jotkut mersumiehet kattelee ja kuvaa kameralla vieraalla tehtyä työnjälkeä :crazy: ) Tiedossa on 2t kilsaa ja pajalla ei ollu aikoja laittaa ennen reisua.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Timo N »

noi ruuvithan pitää vain ton sylkyn paikoillaan, paine työntää vain vetarin tumppia ulospäin ja seeger ottaa sen kuorman tonne
murikan sisäpuolelle
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo N kirjoitti:noi ruuvithan pitää vain ton sylkyn paikoillaan, paine työntää vain vetarin tumppia ulospäin ja seeger ottaa sen kuorman tonne
murikan sisäpuolelle
Totta justiinsa näin. Siksi nuo seekerit oli solmussa. Onneksi uudet sai kohtuullista korvausta vastaan.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Timo N kirjoitti:noi ruuvithan pitää vain ton sylkyn paikoillaan, paine työntää vain vetarin tumppia ulospäin ja seeger ottaa sen kuorman tonne
murikan sisäpuolelle
Näihän se menee.
Mut onko tuo perä sit joku pienempi versio vaikka on ASD?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Nyt kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Manu300cea24 kirjoitti:
Timo N kirjoitti:noi ruuvithan pitää vain ton sylkyn paikoillaan, paine työntää vain vetarin tumppia ulospäin ja seeger ottaa sen kuorman tonne
murikan sisäpuolelle
Näihän se menee.
Mut onko tuo perä sit joku pienempi versio vaikka on ASD?
185mm taisi tuo iso lautaspyörä olla. Niitä on käsittääkseni sellaisiakin joissa iso vetopyörä on 210mm.

Märkä päiväuni jäi märäksi :D Alon pesemään kuorien sisuksia polttoaineella ja aikani pestyä pyörittelin pinioniakin. Kuoret oli keula alas kallistettuna joten sinne pystyi kaatamaan reilun puolilitraa ainetta ja näinollen laakerit oli kylvyssä. No kallistin likaantuneen aineen pois ja epäilys laakereitten kunnosta heräsi kun pyörittelin pinionia. No mutteri auki stefa samaan kyytiin ja pieni vetopyörä pöydälle pienen taistelun jälkeen. Hommahan oli selvä kun vetopyöränpuoleisen laakerin ulkokoolissa oli selkeät syöpymisjäljet. Nyt sitten viimeistään on herranhallussa hampaitten kosketuskulma kun uudet laakerit joutuu laittamaan. No tulevalla viikolla laitetaan laakerit tilaukseen. Stefahan jo tulikin ekatilauksessa vaikken sitä tilannut :lol: . Lisäsin kuvia tuonne galleriaan.

http://kuvablogi.com/blog/33389/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Timo N »

viet sen jollekin kasattavaks joka tietää mitä pitää tehdä, ite et saa kuin vahinkoo aikaseks
jos rupee jotain arvaileen
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jos sulla ei satu olemaan ohjeita miten tuo perä säädetään niin pistäppä YV:tä niin pistän sulle tiedoston jossa ohjeet on jenkkimurteella.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

sompio kirjoitti:Jos sulla ei satu olemaan ohjeita miten tuo perä säädetään niin pistäppä YV:tä niin pistän sulle tiedoston jossa ohjeet on jenkkimurteella.

Kittos :thumbup: Tulee tarpeeseen. Laitoin yv:n

Peeveli unohdin siitä s-postiosoitteen Laitan sen.

Paja olisi ehkä se viisain ratkaisu mutta kun tällainen "tupajäärä" haluaa koitta :lol: :lol: Sittempähän tuon tietää.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laita tänne näkyviin laakerien tyypit ja muut osanumerot, jos vaikka joku muukin haluaisi koittaa.

Kannattaa katsoa, että saa kaupasta merkkilaakereita eikä kiinalaisia kopioita. Saksasta kun tilasin
FAG:a, niin lähettivät kiinalaista roskaa. Palauttivat rahat vasta kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan.
Merkittömät laakerit voivat olla hyviä tai huonoja, luultavasti huonoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JarkkoN kirjoitti:Laita tänne näkyviin laakerien tyypit ja muut osanumerot, jos vaikka joku muukin haluaisi koittaa.

Kannattaa katsoa, että saa kaupasta merkkilaakereita eikä kiinalaisia kopioita. Saksasta kun tilasin
FAG:a, niin lähettivät kiinalaista roskaa. Palauttivat rahat vasta kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan.
Merkittömät laakerit voivat olla hyviä tai huonoja, luultavasti huonoja.
Aukeaako nuo kuvat ja pystyykö niitä suurentamaan? Niissä on kuvattu laakereitten numerot. Itte kun kattelin niin numerot näkyi kohtuullisen hyvin. Ellei näy niin lisään tropiikkiin kaikki. Ainoat jotka puuttuu on ulommat poskilaakerit (en oo tilannu niitä vielä) sekä pienten tasauspyörien nylon laakerit. Näille nyloneille ei ollu lähetyslistassakaan numeroita mutta LK:llä oli hyllyssä ja hinta muutamia euroja/kipale

Voihan nuo tietty lisätä tropiikkiin yhteenvetona jahka projekti on nipussa
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laakerit on sitte tilattu. Pinionin isomman laakerin hinta 80€ :o Poskilaakerit 50€/kpl :? Pienempi pinionin laakeri oli jotain 30€. Kaikenkaikkiaan jos tietää takuuperän niin siitä kannattaa maksaa useita satoja. Tähän mennessä on menny tai siis tulee menemään noin 530€ + öljy. (Pitää vielä tarkistaa tuo lopullinen summa myöhemmin) Ja tottakai työkaluja mutta niitähän tulee käytettyä sit muulloinkin. Toisaalta perässä kaikki muu on ihkauutta paitsi rattaat. Jos perän saa äänettömäksi niin homma on ehkä vaivan arvoista.

Meinaan hammaskosketusta koittaa niin että sorvaan vanhasta etupinionin laakerista sisäreikää senverran isoksi että purkaminen ja kasaaminen käy helposti. Etulaakerllahan ei ole tuossa hommassa merkitystä kunhan ei kohtuuttoman väljäksi sisäkoolia sorvaa. Laittaa uuden sit kun kosketus on kohdillaan. Ulkokoolien poistoon on olemassa kohtuuhintaisia ratkaisuja. Isompaa pinionin uutta koolia viitti alkaa meisselivasara yhdistelmällä pieksämään. Voipi kohta huomata että 80€ morjes :roll: Saa nyt sitte nähdä miten pinioni asettuu vanhalla shimmillä ja alkuperäisillä uusilla laakerailla.

Niitä ohjeita jos jollakin oli niin olis tervetulleet :clap:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja sompio »

No minä pistin sulle sähköpostilla 28.05 ohjeita tulemaan, niissä ei kylläkään ollut just W124 ohjeita mutta kumminkin 185 perä.
Liekö tullut perille ja oliko niistä mitään apua.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

sompio kirjoitti:No minä pistin sulle sähköpostilla 28.05 ohjeita tulemaan, niissä ei kylläkään ollut just W124 ohjeita mutta kumminkin 185 perä.
Liekö tullut perille ja oliko niistä mitään apua.
No peekele. Menin ja tarkistin jälleen kerran uudelleen. OVI maili oli sit päättäny viskata mailisi roskapostiin :shock: :shock: :shock: Just joo voipi olla et OVI lähtee karmeineen :lol:
Sain onneksi pelastettua sen talteen
Kiitokset ohjeesta :thumbup: Laakereita luvattiin saapuvaksi paikalliseen matkahuoltoon tälle tai huomiselle päivälle. Täytyy mistaa käydä hankkimassa merkkaustahnaa vai millä nimellä se mahtaa kaupassa olla? Jokatapauksessa hammaskosketuksen säätöön tarkoitettua tököttiä :)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jari Ke kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Laita tänne näkyviin laakerien tyypit ja muut osanumerot, jos vaikka joku muukin haluaisi koittaa.

Kannattaa katsoa, että saa kaupasta merkkilaakereita eikä kiinalaisia kopioita. Saksasta kun tilasin
FAG:a, niin lähettivät kiinalaista roskaa. Palauttivat rahat vasta kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan.
Merkittömät laakerit voivat olla hyviä tai huonoja, luultavasti huonoja.
Aukeaako nuo kuvat ja pystyykö niitä suurentamaan? Niissä on kuvattu laakereitten numerot. Itte kun kattelin niin numerot näkyi kohtuullisen hyvin. Ellei näy niin lisään tropiikkiin kaikki. Ainoat jotka puuttuu on ulommat poskilaakerit (en oo tilannu niitä vielä) sekä pienten tasauspyörien nylon laakerit. Näille nyloneille ei ollu lähetyslistassakaan numeroita mutta LK:llä oli hyllyssä ja hinta muutamia euroja/kipale

Voihan nuo tietty lisätä tropiikkiin yhteenvetona jahka projekti on nipussa
Kuvilla on taipumus häipyä vanhemmiten. Tekstilista olisi kätevä ostoslistana.
Tosin voi olla, että kovin moni ei ryhdy itse perää korjaamaan.

Eräs tuttu automaattilaatikoitten korjaaja tarjoutui korjaamaan myös ASD-periä,
mutta helpompaa oli ostaa hyviä käytettyjä, kun itsellä oli tarvetta.

Uuden ASD-perän saa parilla tonnilla ja vanhasta hyvitetään 500, joten ei kannata
korjata itse, jos rattaatkin ovat sökönä.

Hammaspyörien oikea kosketuskulma haetaan merkkivärin avulla. Väriä suditaan
hampaisiin ja katsotaan, mistä se kuluu pois. Ohjeissa näkyy tarkemmin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JarkkoN kirjoitti:
Kuvilla on taipumus häipyä vanhemmiten. Tekstilista olisi kätevä ostoslistana.
Tosin voi olla, että kovin moni ei ryhdy itse perää korjaamaan.

Eräs tuttu automaattilaatikoitten korjaaja tarjoutui korjaamaan myös ASD-periä,
mutta helpompaa oli ostaa hyviä käytettyjä, kun itsellä oli tarvetta.

Uuden ASD-perän saa parilla tonnilla ja vanhasta hyvitetään 500, joten ei kannata
korjata itse, jos rattaatkin ovat sökönä.

Hammaspyörien oikea kosketuskulma haetaan merkkivärin avulla. Väriä suditaan
hampaisiin ja katsotaan, mistä se kuluu pois. Ohjeissa näkyy tarkemmin.
Olisikos sinulla tällaista ohjetta?

Tuo oje jonka sain vaatii "spesiaalityökaluja" että shimmien paksuuden voi määrittää tarkasti
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 2.65 ABS/ASD perän korjausta (Päivitettyjä kuvia 28

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eikös Sompio jo laittanut ohjeita?

On minulla saksaksi virallinen ja laillinen korjaamo-CD 124:lle.
Se maksaa Saksassa muutaman kympin. Siinä on muistaakseni
pitkälti yli 100 sivua perän laakeroinnista.

WIS:ssa on samat ohjeet englanniksi ja näyttää WIS:a saavan netistä
ladattua ja myös DVD:lla on myytävänä 10 punnalla. Laittomia kopioita, luulisin.

Internetissä on myös ollut kuvitettuja juttuja Mersun perän laakeroinnista,
mutta lähinnä saksaksi ja ilman ASD:a.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin