w204 cdi käynti häiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Ajattelin kysyä, olisiko muille tullut vastaan seuraavaa ongelmaa. Auto on c 220 cdi w204 vm. 2008 ja delphin cdi-vehkeillä. Moottori numero on 646.811.

Nyt kelien lämmettyä auton tyhjäkäynti on muuttunut hyvin takovaksi, karkeaksi ja epätasaiseksi. Kun laittaa auton käyntiin niin ehkä minuutin se käy nätisti, ja sitten pikkuhiljaa alkaa käynti huonontua. Star ei näyttänyt mitään muuta poikkeavaa kuin syöttömäärän, se oli alakantissa. Ja Railpaine hieman korkea, mutta arvojen sisällä, samoin imuilman lämpötila oli minusta korkea keliin nähden. 2 suutinta korjattiin muita enemmän mutta nekin ovat vielä toleranssin sisällä. Mitään vikakoodeja ei ole, ja käyntiin lähtö on ollut hyvää. Viileällä ja kylmällä säällä ongelmaa ei esiinny, ainakaan yhtä häiritsevästi. Ai niin, kun koko lämmityslaitteen laiitoi off-asentoon niin käynti korjaantui hieman, muilla toimenpiteillä ei ollut vaikutusta. Autossa ei ole lastua, vaan se on täysin vakio.

Itse epäilen että rail-paine tunnistin antaa jostain syystä väärää painetietoa todelliseen nähden, ja eräs foorumilainenkin oli vähän samoilla jäljillä.

Tässä on nyt vain se ongelma että kyseiseen rakkineeseen ei saa tunnistin ja saadintä erikseen, ja koko rail-putki maksaa veholla 990e ja erään välittäjän kautta 720e. Saksassa on yksi käytetty osa noin 380e. Joten pelkästään kokeilu mielessä osan vaihtaminen hieman hirvittää, varsinkin kun ei ole oma auto.

Tässäpä tämä, olisko ideoita?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllähän tuo rail-paine tunnistin pitäisi olla erikseen vaihdatavissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jostain vastaavasta autosta hetkeksi kokeksi lainaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Joo, kyllähän tunnistin on irroitettavaa mallia, ja olen sen irti käyttänytkin aikomuksena kokeilla sitä omasta s203:sta, mutta kierre oli erilainen. Ja varaosana sitä ei saa, ei ainakaan mersun kautta. Tunnistimessa ei ole mitään Mersun varaosanumeroa.

Päivitystä ongelmaan:
Vika on pahentunut, nyt 2 ja 3 suuttimen korjausarvot eivät ole enää kohdallaan. Ja 3 pytystä kuuluu naputus, joka lakkaa kun sylinterin kytkee pois toiminnasta. Tarkoitus on nyt vaihtaa ainakin tuo 3 sylinterin suutin. Tai jos noihin Delphin suuttimiin saa korjaussarjoja, niin huoltaa ne kaikki.
sutki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 19.03.2011 20:45

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja sutki »

saattaa olla määränsäädin joka vioittelee.
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja Roobert »

öhöm... määränsäädin? :shock:
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Iltoja taasen Foorumille!
Päivitystä taas ongelmaan, joka ei tunnu häviävän millään..

Autoon vaihdettiin 1.suutin, ja loput tarkastettiin. Kaikki olivat kunnossa, myös se vaihdettu suutin. Rail-painetunnistinta on kokeiltu toisesta autosta, ja Rail-paineen säädin sekä korkeapainepumpussa oleva määränsäätöventtiili uusittu, ei vaikutusta.

Oire on säilynyt muuttumattomana. Hetken käy tyhjäkäyntiä todella hienosti ja sitten alkaa asteittain muuttaa käyntiä huonommaksi, lopputuloksena takova ja ravistava tyhjäkäynti. Takominen ja ravistus voimistuu jos moottoria kuormittaa esim. ilmastoinnilla ja takalasinlämmittimellä. Ajossa toimii hyvin, tai ainakaan mitään häiritseviä ääniä tai nyhtämistä ei tapahdu. Jopa kierroslukumittarin huojunta on vähäistä. Starilla tehdyt tarkastukset ja vianetsintä polut antavat saman tuloksen, ei vikaa ja kaikki tarkastukset kunnossa..Hiukkaspöntön tyhjennyspolttokin on mennyt läpi moitteetta.

Voiko korkeapainepumppu aiheuttaa moista? Jos oikein olen ymmärtänyt, määränsäätöventtiili alkaa osallistumaan säätötapahtumaan hieman moottorin käynnistymisen jälkeen. Heti startattua rail-paine säätyy pelkän paineventtiilin avulla. Ja onko tuo nyt edes rail-paine vika??

erästä konemiestä lainaten:"Kohta alkaa ihan oikeesti vituttammaan!!!"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Roobert kirjoitti:öhöm... määränsäädin? :shock:
Niin aika usein se on määrän säädin mikä temppuilee noin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MikkoK kirjoitti:Iltoja taasen Foorumille!
Päivitystä taas ongelmaan, joka ei tunnu häviävän millään..

Autoon vaihdettiin 1.suutin, ja loput tarkastettiin. Kaikki olivat kunnossa, myös se vaihdettu suutin. Rail-painetunnistinta on kokeiltu toisesta autosta, ja Rail-paineen säädin sekä korkeapainepumpussa oleva määränsäätöventtiili uusittu, ei vaikutusta.

Oire on säilynyt muuttumattomana. Hetken käy tyhjäkäyntiä todella hienosti ja sitten alkaa asteittain muuttaa käyntiä huonommaksi, lopputuloksena takova ja ravistava tyhjäkäynti. Takominen ja ravistus voimistuu jos moottoria kuormittaa esim. ilmastoinnilla ja takalasinlämmittimellä. Ajossa toimii hyvin, tai ainakaan mitään häiritseviä ääniä tai nyhtämistä ei tapahdu. Jopa kierroslukumittarin huojunta on vähäistä. Starilla tehdyt tarkastukset ja vianetsintä polut antavat saman tuloksen, ei vikaa ja kaikki tarkastukset kunnossa..Hiukkaspöntön tyhjennyspolttokin on mennyt läpi moitteetta.

Voiko korkeapainepumppu aiheuttaa moista? Jos oikein olen ymmärtänyt, määränsäätöventtiili alkaa osallistumaan säätötapahtumaan hieman moottorin käynnistymisen jälkeen. Heti startattua rail-paine säätyy pelkän paineventtiilin avulla. Ja onko tuo nyt edes rail-paine vika??

erästä konemiestä lainaten:"Kohta alkaa ihan oikeesti vituttammaan!!!"
siis *:rila katsotuna kaikki arvot ok kun vika on päällä?
mikään arvo ei ole ihan rajoilla?
imuilman lämpö järjelisiä lukemisa?
raili paine ei sahaa? arvo kohdilaan?
suutin huolto auttoi suutimien arvoihin?
kaasu läppä ei "seilaa"? tekee tyhjä käynnistä huonon
oire on aina sama oli sitten olosuhteet mitkä vaan, vaihdepäällä, vapaalla, kone lämmin/kylmä?

näissä 204 malleissa ollut aika paljon kaikenlaista hämminkiä mikä tavalla tai toisella on pitkien tutkimuksien jälkeen löytynyt saaste systeemeistä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

[quote/]siis *:rila katsotuna kaikki arvot ok kun vika on päällä?
mikään arvo ei ole ihan rajoilla?
imuilman lämpö järjelisiä lukemisa?
raili paine ei sahaa? arvo kohdilaan?
suutin huolto auttoi suutimien arvoihin?
kaasu läppä ei "seilaa"? tekee tyhjä käynnistä huonon
oire on aina sama oli sitten olosuhteet mitkä vaan, vaihdepäällä, vapaalla, kone lämmin/kylmä?

näissä 204 malleissa ollut aika paljon kaikenlaista hämminkiä mikä tavalla tai toisella on pitkien tutkimuksien jälkeen löytynyt saaste systeemeistä[/quote]

Joo, starilla kaikki arvot on kohdallaan. Lämpimäksi käynnin aikana ravistus on voimakkaampaa. Rail-paineen heittelyt tasottuivat noiden venttiilien vaihtamisella, tosin rajoissaan ne olivat ennen sitäkin. Suutin huolto auttoi, ja sikäli se oli asiaa että se naputus hävisi.

Tuosta kaasuläpästä en vielä osaa sanoa mitään ja kierrätyksenkin pitäisi arvojen mukaan olla kunnossa, mikä ei kyllä vielä kerro oikeastaan mitään. Miten sen voisi tutkia?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Staarilla saat sen käynnintasauksen kokonaan pois päältä ja vasta sitten voit arvioida sitä tyhjäkäyntiä.
Se kalkatus voi aivan hyvin johtua siitäkin, kun järjestelmä korjaa jonkun anturin (kampiakselin asentotunnistin ?) antamaa virhetietoa saadakseen käynnin pysymään kuosissaan.

Onko ilmamassamittarin antama arvo uskottava.
Jos ilmaläppä menee hiljalleen tyhjäkäynnillä kiinni, muuttu käynti varmasti rumaksi.
Ota egr-venttiilistä se muovikuori varovasti irti, niin näet sen liikkeet ja voi yhdistää eri ääniin.
Muuttuukohan suuttimien jännite, kun käynti muuttuu.
Piezo-sähköiset suuttimet tarvitsee virtaa myös sulkeutuessaan, jos jännitettä ei ole tyhjäkäynnillä tarpeeksi, toimiiko suuttimetkaan oikein.

Sitten ei voi poissulkea sellaistakaan vaihtoehtoa, vaikka vakioauto olisikkin, että softassa olisi jotain.
Onko päivitetty veholla, jos on, onhan oikeat päivitykset, jos ei -> kysy, onko vaivaan päivitystä, ...ihan vaan kepillä jäätä....

On se uutena pelannut.
Joko joku osa nyt ei toimi oikein, tai joku softapäivitys on mennyt pieleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ainakin Semosia onkelmia oli joissain maleissa, joku päivitys sotki systeemin
niin että tyhjenys polton ruiskutus meni päälle väärään aikaan
(yhdessä aina 100km välein ja toisessa satunnaisesti)
Ja siitä ei mitään herjoja tule kun toimii ohjelman haluamalla tavalla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Iltoja Foorumille!

Hieman päivitystä tähänkin vaivaan. Auto toimii tällä hetkellä. Vika löytyi sitten kuitenkin niistä suuttimista, vaikka ne arvoissaan olivatkin starilla katsottuna. CDI203 epäilikin jo alkuun suutin vikaa, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Suuttimet kävivät alkuun Kuopiossa Naumasella, jossa totesivat että kunnossa ovat. Vika ei poistunut, joten auto takaisin Naumaselle. He laittoivat vanhat suuttimet Joutsenon Dieselasennukseen jossa on Delphille sopiva testauspenkki. Tulos oli että 2 täysin sököä, ja 2 toimivaa ( toisella niistä ajettu noin 500km). Naumanen tilasi suoraan Delphilta uudet suuttimet (4kpl) jotka nyt sitten toimivat. Eli nyt olisi sitten 2 toimivaa Delphiä jemmassa.

Kuopioonkin ovat nyt hommanneet Delphiin käypäset testausvehkeet, joten tulevaisuudessa arpominen toivottavasti vähenee. Korjatakin noita voi, Delphilta löytyy osia. Korjauksen hinta-arvio oli luokkaa 200e/suutin, riippuen tietysti mitä on särkynyt. Eli mitä tästä opimme, KUNNOLLINEN testauspenkki ja varsinkin ammattitaito sen käyttämiseen säästävät monelta kirosanalta ja ylimääräiseltä rahanmenolta.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onko kellään Määränsäätö venttiilille osanumeroa? Näky lukevan vaan delphi... Sukuun tuli tuollainen n. 350 ajeltu ja sammui valoihin pari kertaa. Muuten varsin mukavasti liikkuva kulkuneuvo 220cdi automaatti 204008
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
rozzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 21.08.2017 19:58

Re: w204 cdi käynti häiriö

Viesti Kirjoittaja rozzo »

Onkohan määränsäätö venttiiliä paranneltu ajan saatossa, omaan s204 om651 vaihdettiin ja paikalleen meni erilainen kuin siellä oli.
Vastaa Viestiin