w124 ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja apg »

Kuinka tuon uudemman manuaali ilmastoinnin kuuluisi toimia, tai siis mistä sen saa pois päältä :?:
1.sarjalaisissa on lumihiutale mistä ton saa pääle/pois, mutta tuossa uudemmassa on se ec nappi, mistä ei ainakaan itsellä tapahdu mitään, ei pala edes valo siinä napissa.

Autoni kävi eilen kylmäkone remontissa ja tuomio oli että ilmastointi toimii mutta ei saa käyttää kun matka-ajossa kun lauhdutinteho ei ole riittävä, tuo taas johtuu siitä kun lauhdutin on ison coolerin ja jäähdyttimen välissä ja ilmastoinnin flektikin on reippaasti alkuperäistä pienempi.

Olisi mukavampi saada tuo ilmastointi täysin mykäksi napista kuin käydä nyppäämässä painekytkimeltä johto irti
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Kun EC-napissa(economy) palaa punainen valo, on ilmastointi pois päältä.
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja apg »

jep
Oisko ehdotuksia vian etsintään?
Pitää nyt ainakin aluksi koittaa toisella lämmönsäätöpaneelilla jos sattuis oleen vaan tuossa EC napissa vika
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Roobert »

EC= Electronic Climatecontrol eli suomeksi automaattinen ilmastointi :roll:

Edit: ja mulla kun siinä palaa valo, niin ilmastoinnin kompura on silloin käynnissä. eli kylmällä kelillä napista saat ilmastoinnin päälle/pois, lämpimällä kelillä se on automaattisesti aina mukana pelissä :roll:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Roobert kirjoitti:EC= Electronic Climatecontrol eli suomeksi automaattinen ilmastointi :roll:
No ei maar olekka, vaan nimenomaan economy, kuten Jombe yllä totesi. Kun economy-asento on kytkettynä, siinä palaa punainen valo, ja järjestelmä toimii silloin niin, kuin siinä ei ilmastointia olisikaan. Eli keskisuuttimista tulee vain suoraan (lämmittämätöntä ja myöskin viilentämätöntä) ulkoilmaa ja mitään kabiiniin puhallettavaa ilmaa ei sen paremmin kuivata kuin viilennetäkään.

Sitten taas, kun economy ei ole päällä, eli ilmastointi on käytössä, niin ilmaa lämmitetään tai kylmennetään sen mukaan kun on tarvetta, ja myös keskisuuttimet puhaltavat lämmitettyä tai viilennettyä ilmaa tarpeen mukaan.

Näin siis W124:n manuaali-ilmastoinnissa, josta tässä topicissa oli kyse. Käsittääkseni joissakin uudemmissa, esim. joissain C-korisissa EC tarkoittaa eri asiaa, ilmeisesti noin, kun Roobert kuvaili, mutta siitä mulla ei ole kokemusta.

Parempaa ehdotusta ei mullakaan ole, kuin jo ehdottamasi toisella säätöpaneelilla testaaminen.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Wolfie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.02.2011 05:16

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mites sitten kun EC nappi on painettu pohjaan, siinä ei kuitenkaan valo pala, jokaisesta suuttimesta tulee ilmaa ja niistä tulee tilanteesta riippuen joko lämmintä tai haaleaa tai kylmää ilmaa ja nämä vaihtelevat itsekseen. Onko tällöin ilmastointi päällä?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Wolfie kirjoitti:Mites sitten kun EC nappi on painettu pohjaan, siinä ei kuitenkaan valo pala, jokaisesta suuttimesta tulee ilmaa ja niistä tulee tilanteesta riippuen joko lämmintä tai haaleaa tai kylmää ilmaa ja nämä vaihtelevat itsekseen. Onko tällöin ilmastointi päällä?

Voit tarkistaa siten että väännät lämmönsäätönupit kylmimmälle ja meet kattoo konehuoneestra niin kompura pyörii aika-ajoin Sit kun painat ton ec napin päälle kompuran ei pitäisi käynnistyä koskaan ja keskisuuttimista ainakin minulla alkaa tulla ilmaa enemmän ja kuulee kun se läppä muttaa asentoa. Mutta tuota kompuraa kattomalla tietää varmasti onko päällä vai eikö ole
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja apg »

"uudella" lämmönsäätöpaneelilla alko toimiin, kiitoksia vastanneille
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja apg »

Nonni ny lakkas sitten 4-matikin ilmastointi toimimasta :evil:
Eilen vielä toimi , nyt kuuluu vaan vaimeaa suhinaa jostain ilmasuuttimien läheltä kun kylmäkoneen laittaa päälle.
Kompura lähtee pyöriin mutta kylmää ei tuu.
Myös kompuran kytkeytymistä ei enään huomannut nykäyksenä ajessa ,tyhjäkäynnillä kierokset "notkahtavat" normaalisti

Voiko se järjestelmä olla tyhjä/vajaa vaikka kompura pyörii?
Vuosi sitten huollettu ja täytetty rs24:lla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Vanja-eno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Toivottavasti apg:tä ei haittaa, jos samaan konkurssiin avaudun omasta satalankun ilmastoinnista. Kyseessä MB W124 250D -92 manuaali-ilmastoinnilla, kylmäaineena ollut R12, nyt korvaavaalla aineella täytetty vajaa 3 vuotta sitten . Ei puhalla kylmää, todettu seuraavaa:

1) Järjestelmässä on painetta ja ainetta talllella noin kolmannes
2) Kompura ei lähe tulille, paineen pitäsi riittää kompuran käynnistämiseen, joten tsekattiin että
3) Painekatkaisija saa virtaa ja laittaa virtaa eteenpäin, mutta meneekö virta magneettiventtiiliin asti, jäi todentamatta = hankalassa paikassa, tutkitaan lähipäivinä.
4) Kompura ei ole jumissa kuitenkaan
5) Ilmastoinnin flekti pyörii koko ajan heti kun laittaa käyntiin, tehty joko kestovirtitys tai sen anturissa feelua

Eli oletusarvona on, että helpoimmillaan on magneettiventtiilille menevä piuha irti tai katki

Mutta!

Jos tuosta nyt on magneettiventtiili jysähtänyt, onko se vaihdettavissa vai menekö koko kompura uusiksi?
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Avatar
Jeeree
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 27.12.2010 22:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jeeree »

Vanja-eno kirjoitti:
5) Ilmastoinnin flekti pyörii koko ajan heti kun laittaa käyntiin, tehty joko kestovirtitys tai sen anturissa feelua.
Minkäs näkösestä nappulasta sulla lähtee tuo flekti käyntiin ? Omaan mersuun on joku entisistä omistajista laittanut flektin katkaisijan vänkärin jalkatilaan johdoista roikkumaan, joten se ei ole alkuperäisessä paikassa..
koolaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 02.09.2009 11:31
Paikkakunta: kotka

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja koolaaja »

Vanja-eno kirjoitti:Toivottavasti apg:tä ei haittaa, jos samaan konkurssiin avaudun omasta satalankun ilmastoinnista. Kyseessä MB W124 250D -92 manuaali-ilmastoinnilla, kylmäaineena ollut R12, nyt korvaavaalla aineella täytetty vajaa 3 vuotta sitten . Ei puhalla kylmää, todettu seuraavaa:

1) Järjestelmässä on painetta ja ainetta talllella noin kolmannes
2) Kompura ei lähe tulille, paineen pitäsi riittää kompuran käynnistämiseen, joten tsekattiin että
3) Painekatkaisija saa virtaa ja laittaa virtaa eteenpäin, mutta meneekö virta magneettiventtiiliin asti, jäi todentamatta = hankalassa paikassa, tutkitaan lähipäivinä.
4) Kompura ei ole jumissa kuitenkaan
5) Ilmastoinnin flekti pyörii koko ajan heti kun laittaa käyntiin, tehty joko kestovirtitys tai sen anturissa feelua

Eli oletusarvona on, että helpoimmillaan on magneettiventtiilille menevä piuha irti tai katki

Mutta!

Jos tuosta nyt on magneettiventtiili jysähtänyt, onko se vaihdettavissa vai menekö koko kompura uusiksi?

no jos kuitenkin lähtisit helpoimmasta päästä ja täyttäisit järjestelmäm, auttoi
ainakin minulla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jeeree kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:
5) Ilmastoinnin flekti pyörii koko ajan heti kun laittaa käyntiin, tehty joko kestovirtitys tai sen anturissa feelua.
Minkäs näkösestä nappulasta sulla lähtee tuo flekti käyntiin ? Omaan mersuun on joku entisistä omistajista laittanut flektin katkaisijan vänkärin jalkatilaan johdoista roikkumaan, joten se ei ole alkuperäisessä paikassa..
Flektin käynnistys ei ole suoraan naimisissa kompuran käynnistymisen kanssa jos kaikki pelaa niinkuin pitää. Olisikos tuo jalkatilaviritys tehty sentakia että painekatkaisin tai se etuvastus siellä kuskinpuolen lampunalla on rikki?

Tuon etuvastuksen kunto on helppo todeta. Ohmipuntarilla kun mittaa niin muistaakseni taisi olla alle ohmin luokkaa lukema ehjässä vastuksessa. Varmaa on että jos lukema on kymmeniä ohmeja niin se on rikki.

Lämpötila-anturi tulee peliin mukaan sitten kun motin lämpötila alkaa olla 110 hujakoilla. Flektihän käynnistyy viskon avuksi tässä lämpötilassa vaikka ilmastointi ei päällä olisikaan.

http://kuvablogi.com/nayta/3047349/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Olisko apu näistä vinkeistä. Ilmastointi lähtee käyntiin, jos lämpötilanssäädin pyörä on kylmällä sinisellä alueella tai ihan sen lopussa. Edellyttäen ettei tuloilma ole kylmenpää kuin noin + 7 astetta ja EC nappi on pois päältä valo EI pala. Tietysti järjestelmässä on oltava täysipaine, jos tarkistus silmässä (painekatk. lähellä lasisilmä) ei näy kuplimista joka tarkoittaa ettei järjestelmässä ole tarpeeksi kylmäainetta. Normaalisti toimiessaan pitää suuttimista tulla noin
+ 6 asteista ilmaa säätimen ollessä täysin kylmällä. Flekitien kuuluu pyöriä termostattien käskystä ensin toinen ja tarvittaessa lähtee toinenkin pyörimään. :thumbup:
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mese 320 TE kirjoitti:Olisko apu näistä vinkeistä. Ilmastointi lähtee käyntiin, jos lämpötilanssäädin pyörä on kylmällä sinisellä alueella tai ihan sen lopussa. Edellyttäen ettei tuloilma ole kylmenpää kuin noin + 7 astetta ja EC nappi on pois päältä valo EI pala. Tietysti järjestelmässä on oltava täysipaine, jos tarkistus silmässä (painekatk. lähellä lasisilmä) ei näy kuplimista joka tarkoittaa ettei järjestelmässä ole tarpeeksi kylmäainetta. Normaalisti toimiessaan pitää suuttimista tulla noin
+ 6 asteista ilmaa säätimen ollessä täysin kylmällä. Flekitien kuuluu pyöriä termostattien käskystä ensin toinen ja tarvittaessa lähtee toinenkin pyörimään. :thumbup:
Rieseleissä ei taida olla kuin yksi flekti? Ainakaan kummassakaan mitä mulla on ei ole kuin yksi. Onko vain lämpötilakytkin vai kuuluuko kytkentään painekytkinkin?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kaikissa ilmastoineissa on aina painekytkin joka kytkee ilmastoinnin pois päältä, jos järjestelmässä ei ole tarpeeksi kylmäainetta. Samoin on tuloilmatermostaatti ilmanottokanavassa joka ei kytke ilmastointia päälle ellei ulkoilma ole noin
+ 7 astetta. Sen tarkoituksena on suojata kompressoria ettei se tuhoudu kylmänilman vuoksi. Kompressorien öljyt eivät ole pakkasen kestäviä ( liian jäykkiä), jos kopressorin mangneettikytkin vetäisi kiinni siitä seuraisi kiinnileikkautuminen kompressorissa tai moniurahihnan palaminen ja katkeaminen. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jari Ke kirjoitti:Rieseleissä ei taida olla kuin yksi flekti? Ainakaan kummassakaan mitä mulla on ei ole kuin yksi.
Kyllä mulla ceessä oli kaksin kappalein :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin