Mittarivaijerin vaihto??? :/

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rossa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 26.01.2011 12:59

Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja rossa »

No nyt olisi pienoinen pulma, elikkä mittarivaijerin vaihto kokonaan uuteen...

ensinnäkin kysymys itse vaijerista... luin vanhoja keskusteluita aiheesta, ja törmäsin ongelmaan, nimittäin motonetin vaijeri kuulemma liian lyhyt jostakin kohtaa ("liian lyhyt holkki vaijerissa, eli ei saa mutteria kiinni, siis 124:n vaijerissa") onko tämä tosi tämä ongelma, eli tekeekö motonetin vaijerilla yhtään mitään... ??

sitten se itse vaihto... ensimmäinen kysymys... toinen pää tulee tietysti mittariston taakse, mutta mihin vaijerin toinen pää tulee kiinni? ja kulkeeko johto mitä kautta, eli siis mitä suojia joudun purkamaan että saan uuden vaijerin kulkemaan oikeaa reittiäään päämääräänsä?

ja onko tämä projekti itsessään kovin monimutkainen / mitä työkaluja tähän tarvitaan, kiinnityksiin yms? olen ymmärtänyt että mittariston saa irti myös irroittamalla ratin alla olevan suojuksen ja työntämällä mittaristoa takaapäin?? onko mittarivaijeri tarpeeksi pitkä että mittaristo näin tulee ulos, vai pitääkö vaijeria ensin ottaa jostain muualta irti?

Olisin erittäin kiitollinen vastauksista, koska itse en aiheesta mitään tiedä, ja haluaisin kovasti toteuttaa projektin itse, että oppisinkin jotain, enkä vain viedä autoa korjaamolle ja köyhtymällä muiden tekemästä työstä, joka varmasti on itse toteutettavissa :D :D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mikä auto? Vanhoissa Mersuissa on vaijeri, uudemmissa ei.

Tarvikevaijerit tuppaavat huutamaan talvella herkemmin kuin alkuperäinen.
Motonetista saa vaihtelevaa laatua, mahdoton ottaa kantaa.

Mittariston saa irti 124:ssa, kun vetää koukuilla mittaristoa tai työntää takaa alakautta.
Mittarivaijeri tulee olla irti alapäästä tai vähintäänkin jalkatilan koukusta.
Jos vaijerin alapää on kiinni, mittaristo tulee juuri sen verran irti, että kapeakätinen pystyy
ruuvaamaan vaijeri yläpään irti ja irrottamaan sähköliittimet.

Vaijerin alapää on kiinni vaihteistossa eikä sitä ole takavetoisessa vaikea irrottaa.
Nelivetoisessa saattaa olla hankalampaa tilan puutteen takia, en ole katsonut.

Vaijeria vaihdettaessa kannattaa laittaa ohjainnaru vanhaan vaijeriin, jolla uuden vaijerin
saa osumaan oikeaan paikkaan auton sisällä. Pohjassa on läpivienti. Mattoa joutuu avaamaan
ja kojelaudan alapuolelta purkamaan suojamuovin pois.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
rossa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 26.01.2011 12:59

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja rossa »

auto on 90vuoden 250D 4d sedan w124125 ja takavetoinen on kyseessä :)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Olihan tuo s124 jo alussa mainittu, en heti huomannut.

En usko, että missään vaijerissa holkki on liian lyhyt. Alkuperäinenkin vaijeri on erittäin
hankala saada ruuvattua yläpäästä kiinni, jos alapäätä ei ole irrotettu. Siinä kun turhaan
pyörittelee hetken aikaa, alkaa vaijeri tuntua jotenkin huonolta.

Motonetista saa 11 eurolla käsivalintaisella vaihteistolla varustettuun 124:en vaijeri.
Ostaisin mieluummin kymmenen kertaa kalliimman alkuperäisen, jota ei joudu talvella
vaihtamaan ulinan takia. Vaijerin tulisi olla oikean pituinen. Automaattiin on tietysti
omansa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuolla alkuperäinen ohje vaijerin vaihtoon. (jos tuosta nyt on mitään hyötyä)
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 4-5600.pdf

124.125 koppaan on ollut kolme eri vaijeri vaihtoehtoa.
En vaan tiedä että mikä niistä on se oikea.

1245401368 on 143cm pitkä
1245401468 on 148cm pitkä
1245400568 on 200cm pitkä

En tiedä, mutta luulen että tuo 143 senttinen on 4-lovisella lootalla oleviin, ja 2 metrinen on oikeen puolen ohjauksella oleviin. (puhdasta mutua, ei perustu tietoon millään tavalla)

Siinä vanhassa vaijerissa pitäisi lukea tuo 124540**** numerosarja. (jos siellä on alkuperäinen) Puolivälissä vaijeria.
Kuva
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Motonetin vaijerissa on just tuo mittariin kiinnitettävä holkki liian lyhyt=> kiristysmutteri ei mene kiinni mittarin runkoon. Ja alapäässä joutui kappaletta hieman hiomaan, että mahtui vaihdelooraan. Toki ei ole irti lähtenyt n. 100tkm:n jälkeen ja hinta vain n.1/8 Vehon vaijerista. Nimim. "kokemusta on!".
Nasu89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 02.10.2010 14:05

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja Nasu89 »

motonetin vaijeri ei tosiaan yltä kierteille yläpäästä. kl-varaosilta ostin itse tilalle vaijerin ja maksoi 25€ ja se sopi kun vain laittoi. :)
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tarvikevaijerit ovat hanurista. Laatueron näkee korvalla verrattuna vaikka käytettyyn saksalaiseen.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nasu89 kirjoitti:motonetin vaijeri ei tosiaan yltä kierteille yläpäästä. kl-varaosilta ostin itse tilalle vaijerin ja maksoi 25€ ja se sopi kun vain laittoi. :)
Jos se vaijerin holkki ei tosiaan yllä kierteille, niin viekää vaijeri takaisin kauppaan ja vaatikaa rahat takaisin.
Sehän on käyttökelvoton.

Suosikaa alkuperäisiä osia, niin säilyy alkuperäinen laatu.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Mittarivaijerin vaihto??? :/

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

J-PK kirjoitti:Motonetin vaijerissa on just tuo mittariin kiinnitettävä holkki liian lyhyt=> kiristysmutteri ei mene kiinni mittarin runkoon. Ja alapäässä joutui kappaletta hieman hiomaan, että mahtui vaihdelooraan. Toki ei ole irti lähtenyt n. 100tkm:n jälkeen ja hinta vain n.1/8 Vehon vaijerista. Nimim. "kokemusta on!".
VAikka Moponetistä saa väliin asiallistakin kamaa kuten Febi/Bilstein niveliä tms niin tuota W124 250D manuaalin mittarivaijeria en voi suositella pahimmalle vihamiehellenikään.
KOLME kertaa saa näyttää rälläkkää että saa mittarivaijerin paikkaan!!! Ensin kumpaankin päähän vaijeria varovaisesti hiukan hiomista kun vaijerin neliskanttinen pää liian paksu eikä mahdu sen kummemmin juuri tehdaskorjatun laatikon päästä kuin mittarinkaan päästä sisään. Sen jälkeen liian lyhyt holkki mittarin päässä -> rälläköin härskisti mittarista pätkän pois että sopi kohdilleen.

Ei todellakaan 11,90€ hintaankaan mitenkään perusteltava ostos.

Tämä on vielä kolmas puolen vuoden sisään (joo joo olen itsepäistä sorttia) koska ensimmäiseen laitoin mukana tulleen ohjeen mukaan silikonirasvaa vaijeriin, no tapani mukaan truuttasin sitä oikein porvoon mitalla joten talvella se otti niin paljon vastaan että alkoi mittari väpättämään -> menossa poikki.

Toisen tungin paikkaan ja ihmettelin miksei toiminut, no liian paksut vaijerin päät niin sehän ei ollut mennyt paikkaansa vaan pyöri viikon puristuksissa kunnes vahingossa holahti vähän paikoilleen ja mittari toimi aina välillä mutta oli tietty lähes kaksin kerroin kuoressa ja todennäköisesti hinkannut kuoren sisältä paskaksi joten ei kun vaihtoon vielä kerran.
Tällä kertaa ei ollut kiire ja tutkin että mites tää sopii paikkaansa ja tosiaan vain kolme kertaa tarvittiin rälläkkää että sopi.

Luonnollisesti auto on muttereina aina sunnuntaiyöllä kun mikään ei ole auki ja neljältä pitää lähteä duuniin joten saa nyt pyöriä tarvikemittari siellä sen minkä pyörii. Älkää tehkö samaa virhettä ja ostako motonetin vaijeria.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin