KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kukaan perehtynyt laitteeseen ja sen säätämiseen?


Ilmamäärämittari (bosch 0438121082)
Määräjakaja (Bosch 0438101044)

Neuvoa olisin vailla.

Sattuuko joku ymmärtämään ohjeista jotain? Tai tietääkö joku jossain olevan selkeämmät ohjeet?

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1612.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
220.128 Black Mirror
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Käytännössä kannattaa mennä jonnekin säädättämään laitos. Olen perehtynyt ja silti itse tekemällä pääsee vain sinnepäin säädöissä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja napa »

normaalisti itse säätämällä auton saa "käyntikuntoon", että sen voi edes ajaa johonkin sellaiseen paikkaan, jossa se ke-jet voidaan säätää lopullisesti säätöihinsä...

ja varsinkin mitä olen lukenut näitä Kryptonite:n juttuja, niin se ei taida riittää... haetaan 110% täydellisyyttä (välillä jopa "merkityksettömissäkin" asioissa)

itse olen nuo korvakuulolta säätänyt toimiviksi ja päästötestiä ottaessa sitten lopullinen hienosäätö (jos ei ole ollut jo raja-arvojen sisällä) ja kun arvot on printattu paperille taas säädöt siihen, että auto toimii kuten itse haluan, HC vähintään 400 ppm jne. :D viime katsastukseen vaihdoin tuohon omaan vähäpäästöiseen 200E mersuun määräjakajan ja joitakin muita polttoainepuolen osia, sitten säätelin sen korvakuulolta... olin niin itsevarma onnistumisesta, että päätin ottaa päästöt vasta konttorilla... kunnossahan ne oli 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kannattaa ajaa Hermuselle lahteen ja varata yksi iltapäivä asioiden säätämiseen. Maksaa itsensä takaisin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Asia tuli aika selväksi. Joka tapauksessa auto lähtee 17 päivä Alppilan huoltoon (Bosch Car Serviceen), kun sieltä kävin aikaa sitten varaamassa ajan. Eli kohtahan se aika on. Pirun kauan sai tosin vaan odottaa, kun eipä kuulemma tuollakaan ole kuin yksi erikoismies joka ymmärtää näiden vanhempien autojen päälle. Sattui olemaan vielä kesälomalla, niin joutui tovin odottaan. Mutta ensi keskiviikkona sitten.

Saavat siis hienosäätää auton. katsotaan mitä sanovat.

Jos ei mene hienosäädöllä kuntoon, niin näytti suht edullisesti saavan esim kunnostetun/uudelleen rakennetun ilmamäärämittarin saksasta taikka määräjakajan.

http://cgi.ebay.de/LUFTMENGENMESSER-MER ... 51999d14a4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.de/KRAFTSTOFFMENGENTEIL ... 51999d14a0" onclick="window.open(this.href);return false;

näissä merkeissä. Palataan asiaan kun auto on käynyt Alppilan auto huollossa.
220.128 Black Mirror
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja napa »

Kryptonite kirjoitti:
Jos ei mene hienosäädöllä kuntoon, niin näytti suht edullisesti saavan esim kunnostetun/uudelleen rakennetun ilmamäärämittarin saksasta taikka määräjakajan.

http://cgi.ebay.de/LUFTMENGENMESSER-MER ... 51999d14a4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.de/KRAFTSTOFFMENGENTEIL ... 51999d14a0" onclick="window.open(this.href);return false;

näissä merkeissä. Palataan asiaan kun auto on käynyt Alppilan auto huollossa.
edullisesti ja edullisesti... itse olen noita täydellisiä ilmamäärämittareita määräjakajalla (sis. EHA, potentiometri, bensanpaineen säädin jne. 100 % kunnossa olevia) myynyt 30-50 €:n hintaan... kukaan tuollaisesta nyt jumalauta auton hintaa maksa :shock: (pidätän toki itselläni oikeuden olla myymättä niitä kaikenmaailman nipottajille... ja nytkään ei ole yhtään 6 mukisen hyllyssä...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

napa kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
Jos ei mene hienosäädöllä kuntoon, niin näytti suht edullisesti saavan esim kunnostetun/uudelleen rakennetun ilmamäärämittarin saksasta taikka määräjakajan.

http://cgi.ebay.de/LUFTMENGENMESSER-MER ... 51999d14a4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.de/KRAFTSTOFFMENGENTEIL ... 51999d14a0" onclick="window.open(this.href);return false;

näissä merkeissä. Palataan asiaan kun auto on käynyt Alppilan auto huollossa.
edullisesti ja edullisesti... itse olen noita täydellisiä ilmamäärämittareita määräjakajalla (sis. EHA, potentiometri, bensanpaineen säädin jne. 100 % kunnossa olevia) myynyt 30-50 €:n hintaan... kukaan tuollaisesta nyt jumalauta auton hintaa maksa :shock: (pidätän toki itselläni oikeuden olla myymättä niitä kaikenmaailman nipottajille... ja nytkään ei ole yhtään 6 mukisen hyllyssä...)
Niin no ei he ilmaisia ollutkaan, mutta jos vertaa marmoritiskin hintoihin, niin onhan nuokin halpoja. En pidä nyt itseäni minään ihme nipottajana, mutta kovasti haluaisin auton saada nyt kuntoon. On se ollut projektina jo niin monta vuotta. Ajattelin että tänä kesänä se tulee kuntoon.
Jos kansiremontti edessä, niin sitten ensikesänä, koska teen sen itse. En maksa 2500€ kansiremontista, jonka voi suurimmaksi osaksi tehdä itse.
220.128 Black Mirror
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja napa »

tuos nyt karkas taas tuo juttu, enkä nyt välttämättä juuri sinua tarkoittanut tuolla nipottajalla (vaan niitä jotka niitä määräjakajia joskus kyseli...olis pitänyt melkein tehtaan takuu niille vielä antaa ja tuolla hintaa :D )

mutta itse vikaa tai siitä miksi tuota määräjakajaa pitäis säätää, et ole nyt muistanut tässä ilmoittaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

http://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc ... ch-12d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pressure Regulator A 0000781189, Kertokaas vielä miten tuo voi vaikuttaa polttoaineen paineeseen kylmänä ja lämpimänä?
220.128 Black Mirror
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja napa »

Kryptonite kirjoitti:http://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc ... ch-12d.pdf

Pressure Regulator A 0000781189, Kertokaas vielä miten tuo voi vaikuttaa polttoaineen paineeseen kylmänä ja lämpimänä?
ei se vaikuta mitenkään lämpötila riippuvaisesti, se pitää aina saman vakio paineen, oli sitten -40 C pakkasta tai +60 C hellettä... KE-jetissä ECU hoitaa nämä lämpötilasta riippuvaiset jutut EHA:n kautta, jos niille on tarvetta...

älä lue niitä K-jettiä koskevia ohjeita, jos korjaat KE-jettiä, ne vain sekaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:...älä lue niitä K-jettiä koskevia ohjeita, jos korjaat KE-jettiä, ne vain sekaa...
Komppaan tässä napaa, K-Jetissä on jonkun verran erilaisia komponentteja kuin KE-Jetissä. Alfamerilta löytynee vielä hyllyssä alkuperäisiä KE-Jetronicin toiminnasta kertovia manuaalivihkosia (suomen- tai englanninkielisiä), joilla pääsee alkuun KE-Jetin sielunelämässä.

Omassani ei KE-Jetin mekaanista puolta tarvinnut roplata eikä paineiden kanssa ollut vaikeuksia. Säädettävät kohteet olivat tyhjäkäynnin seossäätö ja EHAn säätö. Jos ne saa kohdalleen, KE-Jet toimii kuin junan vessa. Jos perussäädöt ovat metsässä on varmasti hyvä viedä laite Karjalankadulle säädettäväksi, muuten voi mennä hakuammunnaksi. Esimerkiksi EHAn säädössä on sopiva määrä 1/4 kierrosta kerrallaan. Kotioloissakin säätö voi onnistua laajakaistamittarin avulla, jos lähtökohtana on käyvä moottori.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

tomant kirjoitti:
napa kirjoitti:...älä lue niitä K-jettiä koskevia ohjeita, jos korjaat KE-jettiä, ne vain sekaa...
Komppaan tässä napaa, K-Jetissä on jonkun verran erilaisia komponentteja kuin KE-Jetissä. Alfamerilta löytynee vielä hyllyssä alkuperäisiä KE-Jetronicin toiminnasta kertovia manuaalivihkosia (suomen- tai englanninkielisiä), joilla pääsee alkuun KE-Jetin sielunelämässä.

Omassani ei KE-Jetin mekaanista puolta tarvinnut roplata eikä paineiden kanssa ollut vaikeuksia. Säädettävät kohteet olivat tyhjäkäynnin seossäätö ja EHAn säätö. Jos ne saa kohdalleen, KE-Jet toimii kuin junan vessa. Jos perussäädöt ovat metsässä on varmasti hyvä viedä laite Karjalankadulle säädettäväksi, muuten voi mennä hakuammunnaksi. Esimerkiksi EHAn säädössä on sopiva määrä 1/4 kierrosta kerrallaan. Kotioloissakin säätö voi onnistua laajakaistamittarin avulla, jos lähtökohtana on käyvä moottori.

tomant

Esim tuossa ehassa ei ole mitään säätöruuvia kuin ainoastaan sisäpuolella. Täytyykö eha aina irroittaa säätöä varten?
Viimeksi muokannut Kryptonite, Su 14.08.2011 11:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, kuinka joku on onnistunut ylipäätänsäkään määräjakajan särkemään? Oman käsityksen mukaan ainoastaan suolavedessä pari vuotta seisottamalla tai sulattamalla sen metallin voi ko. vekottimen särkeä...

Ainiin...tietysti jos sen menee itse aukaisemaan.....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

" onclick="window.open(this.href);return false;
220.128 Black Mirror
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kryptonite kirjoitti:Esim tuossa ehassa ei ole mitään säätöruuvia kuin ainoastaan sisäpuolella. Täytyykö eha aina irroittaa säätöä varten?
Juu, EHA täytyy irrottaa ja ison suojusruuvin alla olevaa pikkuruuvia säädetään. Tiivisteet putoavat EHAa irrotettaessa helposti, nimim. illan hämärissä kadulla pientä o-rengasta etsinyt ,-) Haulla löytyy lisätietoa ja kuvia EHAsta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sedan124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 03.04.2005 10:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Sedan124 »

Huikko kirjoitti:Kannattaa ajaa Hermuselle lahteen ja varata yksi iltapäivä asioiden säätämiseen. Maksaa itsensä takaisin.
Mikäs paja Pirkanmaalla/Tampereella osaa nämä KE-Jetronic säädöt?
Coupe
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Paikallinen bosch car service, eli Tampereen Autosähkö Oy.

Käyntiosoite Lempääläntie 24
33840 TAMPERE
Puhelin (03) 266 1699
0400 233 902
Faksi (03) 265 6622
Internet http://www.boschcarservice.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Sähköposti jutati@luukku.com

Kävin tuolla ensin ja sen jälkeen ajoin suosiolla Hermuselle Lahteen. Kyllä nuo pojatkin osaavat mutta Hermunen osaa enemmän.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Jos auto käy, niin tuo tyhjäkäyntiruuvin ja EHA:n hienosäätö onnistuu ihan kotikonsteinkin yleismittarin avulla. Edellyttää tietysti, että KE-jet toimii muuten oikein.

EHA:n jalkojen välinen virta pitäisi olla tasakaasulla ajettaessa lähellä 0mA. EHA:n säätöalue on -10mA...+10mA ja jos tuolta alueelta "pudotaan" alkaa vedoissa ja päästöissä olla häikkää. Itse tein yleismittariin testijohdot, jotka tulivat EHA:n liittimen jaloilta kabiinissa olevaan yleismittariin. Muutama testiveto ja EHA:n säätö ja oltiin tuossa 0mA paikkeilla virrassa ja ero kulun herkkyydessä oli huomattava verrattuna vanhaan.

EHAa irrottaessa kannattaa oikeasti varoa paineella ruiskuavaa polttoainetta niiden putoavien tiivisteiden lisäksi. Ruuveja löystyttäessä sieltä välistä roiskahtaa bensaa aika pitkälle.

Tyhjäkäyntiseos säädetään pulssisuhdemittarilla kohdilleen. Vasemman etulokasuojan testipistokkeen 2 ja 3-napoihin yleismittarin piuhat kiinni ja luetaan pulssisuhdetta, joka on suoraan lambdan signaali. Pulssisuhteen pitäisi hyppiä 50% tietämillä. Kuusiokoloruuvia käännetään pikkuhiljaa ja seurataan kokoajan mihin pulssisuhde muuttuu. Pyritään pääsemään 50% haarukkaan. Jos lukema pysyy paikallaan tietyssä tasaluvussa, on jossakin ruiskun komponentissa vikaa. Näistä jetin vikakoodeistakin on olemassa lista, mitä mikäkin prosenttiluku tarkoittaa.

Jälkeenpäin pakokaasutesterissä tuli vielä varmistettua päästöjen kohdallaan olo. Eipä ollut enempää säädön tarvetta.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
smaxi11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 22.03.2011 18:00

Re: KE-Jetronic ja ilmamäärämittari, säätö?

Viesti Kirjoittaja smaxi11 »

Elikkä onko näissä 300/24 ce -92 perinteistä ilmamassa mittaria? nimittäin ei ainakaan omassa kotelossa ole ilmaputkessa mittaria, mutta ilmanputsarissa on joku anturi/mittari? mikäs se on?
300 24v CE -92 Käyntiin poljettu projekti Om606
300d W210 -95 elimen luovuttaja
230 CE -87 pellin luovuttaja
Bmw 316 -99 "LowRider"
Bmw X5 4,4 -02 Käyttis
Vastaa Viestiin