Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Huikko »

DSG-laatikko on sellainen räpellys, etten ikinä tule ostaman autoa jossa sellainen on. Ei jaksa sitä että 0-50km/h kiihdytyksessä auto nykäisee noin 9 kertaa. Samaten moottorijarrutuksessa tapahtuu ihmeellisiä asioita.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

napa kirjoitti: äläs sano :wink: taitaa esim. OM601, eli tutummin 200D koneen vauhtipyörä/vetolevy yhdistelmä painaa lähemmäs tai jopa yli 10 kg... siinä olis monelle manuaali mersuun parempaa kytkintä suunnittelevalle ehkä hyvä aihio rakentaa 2 tai jopa 3 levyinen kytkin :think:

normaalisti toki mersuissakin on se pellinen vetolevy/hammaskehä yhdistelmä, mutta poikkeuksiakin löytyy :wink:
Niin no, mulla on ollut vain V8 mersuja. :mrgreen: :D
Voisin vielä täsmentää omalta osaltani, että muutenhan noi on toimineet hyvin, mutta siinä vaiheessa, kun ajaa ruuhkassa ja nostaa jalan kaasulta vaikkapa pysähtymisen takia, niin laatikko klonksauttaa isomman pykälän tupaan vielä siinä vaiheessa. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja napa »

Harri126 kirjoitti:muutenhan noi on toimineet hyvin, mutta siinä vaiheessa, kun ajaa ruuhkassa ja nostaa jalan kaasulta vaikkapa pysähtymisen takia, niin laatikko klonksauttaa isomman pykälän tupaan vielä siinä vaiheessa. :roll:
itse en tuollaiseen oireeseen ole törmännyt omissa automaatti mersuissa :think: toki mulla on olleet säädöt yleensä sellaiset, että 4 on pesässä jo 30 km/h jälkeen :D viimeistään kuitenkin 40 km/h paikkeilla...

säätämisestähän tai tarkemmin sanottuna väärin säädetyistä laatikoista, nämä mersun laatikkojen epäloogisuudet ajossa yleensä johtuu...

hyviä laatikkojahan nuo mersun omat automaatit on sellaisessa käytössä johon ne on suunniteltu, ei mulla henk.koht. mitään mersun 722.4 ja 722.3 laatikkoja kohtaan ole vakio mersussa, mutta jossain tulee raja vastaan (tehoraja/tehonkesto), jolloin kannattaa siirtyä vielä parempaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla on ollut vähintään yksi jenkkiauto taloudessa vuodesta 1988 ja perstuntumalla voin sanoa että jenkki vaihtaa sivistyneemmin. Onko se huonompi, epätaloudellisempi varmaan se on (paitsi onhan uudemmissa lukkoturbiinit) ja kestävyydestä en osaa sanoa kun aina ovat pelanneet, molemmat siis :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
pptalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 06.02.2011 14:28

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Enpä olisi tälläistä messua tänne uskaltanut aloittaa, mutta kommentoidaas kun tämä kerran täällä on.
Epälen että sähkö on pilannut mersunkin laatikot, kokemuksia vanhemmista jenkeistä aika paljon, lootat pelaa hienosti ja heppo säätää vaihtokohtia. Muutamaa vanhempaa V8 Mersua ajanut ja kyllä niiden lootat pelasi ihan hienosti. Nyt tää oma 5 vaihteinen kyllä tekee ihme nykäisyjä etekin kylmänä (oljyt ja KYP on vaihdettu). Heti öljyn vaihdon jälkeen se tuntuikin paremmalta, mutta....
Nyt olen kiinnittänyt erityistä huomiota vaihteistoon kun olen eri autoja ja eri merkkejä päässyt kokeilemaan. Tulos: Kyllä Mersun pitäisi jotain tehdä asian eteen!
PS: ihan uusista mulla ei ole mitään tietoa, toivottavasti asia on jo kunnossa.
MB 124 220 TE -93
Mopareita
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siinä sähkölaatikossa on vikaa jos ei se toimi. Kunnossa ollessaan se ei nyi ja vaihtaa niinku ajatus.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tosta vauhtipyörästä tulikin mieleeni, että mulla oli w124, 300D ja 722.3 laatikon yhteydessä melkeinpä oikea vauhtipyörä. siellä oli semmonen valuteräsksestä sorvattu vauhtis, ihan kunnon limppu mikä painokin aika paljon. siihen oli sitten tietty kiinnitetty vielä turbiinin. koko roskan paino oli aika paljon. mistähän sekin riippuu, että missä on kevyemmät "vauhtipyörät" ja missä painavemmat.
W201 250DT 20V
w201 190E
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Yhdestä jenkkilaatikosta kokemusta, mukava oli toimiessaan mutta remontteja tuli usein. Tosin autolla vedettiin aika painavaa kärryä, se luultavasti vaikutti. Mersun automaateista paljon kokemusta, vikoja ei tähän mennessä ikinä. Mukavimmin ajamistani mersuista toimii tuossa ässässä, siinä vaihtamista (lämpimänä) ei huomaa kuin kierroslukumittarista. Väyrysessä (kai) sama laatikko mutta ei se niin hyvin siinä toimi. Ei tosin huonostikaan mutta ilmeisesti sopii paremmin tuohon ässään.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Pintakaasulla 1-2 vaihdossa ikäänkuin jää miettimään että vaihtaakko vai eikö, hetken tuumattuaan todellakin 'tuuppaa' isompaa pykälää silmään ja nytkytinytkyti... Kierrättää jonnekin 2000rpm tienoille vaikka 99% ajasta vaihtaa jo siinä 1500rpm hujakoilla isommalle pehmeästi jos ei polje. Lämpimänä & enemmän runtua antaessa toimii kyllä erittäin hyvin eikä voi sanoa epäjohdonmukaiseksi.

Turbiinin luistosta ja vaihteiston yleisestä tuumaamisesta voisin sanoa pari valittua sanaa, mutta kaippa siinä on mukavuus/taloudellisuus/kestävyys aspektejä saksassa mietitty ja päädytty tuollaiseen rautaan ja ohjelmaan. Olisi kyllä kiva jos tuollaisen AMG speed shift ohjelman saisi ajettua tuohon väyryseen. Ei luulisi esim. 722.643 ja tuolla omalla 722.626 kauheasti eroa olevan. Olettaisin että tuossa 643:ssa on lähinnä eri ohjelma. Sisuskaluissa on lähinnä eroa siinä mihin tehoihin ja revittelyn määrään laatikko on suunniteltu.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
mikablo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 22.02.2009 18:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja mikablo »

blackslide kirjoitti:Pintakaasulla 1-2 vaihdossa ikäänkuin jää miettimään että vaihtaakko vai eikö, hetken tuumattuaan todellakin 'tuuppaa' isompaa pykälää silmään ja nytkytinytkyti... Kierrättää jonnekin 2000rpm tienoille vaikka 99% ajasta vaihtaa jo siinä 1500rpm hujakoilla isommalle pehmeästi jos ei polje. Lämpimänä & enemmän runtua antaessa toimii kyllä erittäin hyvin eikä voi sanoa epäjohdonmukaiseksi.

Turbiinin luistosta ja vaihteiston yleisestä tuumaamisesta voisin sanoa pari valittua sanaa, mutta kaippa siinä on mukavuus/taloudellisuus/kestävyys aspektejä saksassa mietitty ja päädytty tuollaiseen rautaan ja ohjelmaan. Olisi kyllä kiva jos tuollaisen AMG speed shift ohjelman saisi ajettua tuohon väyryseen. Ei luulisi esim. 722.643 ja tuolla omalla 722.626 kauheasti eroa olevan. Olettaisin että tuossa 643:ssa on lähinnä eri ohjelma. Sisuskaluissa on lähinnä eroa siinä mihin tehoihin ja revittelyn määrään laatikko on suunniteltu.
Minua ärsyttää tuon 211 venyttävä vaihtaminen varsinkin 1->2 kylmänä. Olen käynyt sitä vehollakin näyttämässä mutta toimii kuulemma just noin. Miten turbiinin lukko vaikuttaa tuohon vaihtamiseen? Saanko millään säädettyä tuota 1-->2 vaihtamista (haluaisin auton vaihtavan nopeammin 2. vaihteelle pienemmillä kierroksissa).

Lämpinä vaihtaa kyllä tosi hienosti jos 1-2 vaihtoa ei lasketa :) Minusta Mondeossa oli paljon sivistyneempi laatikkoa varsinkin liikkeelle lähdöissä.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Itselleni kävisi se että W -ohjelma ajattaisi pehmeästi ja luistattaen, niinkuin automaatin kuuluukin. S -ohjelmalla pitäisi taas kepistä käskyttäen vaihdon mennä suoraan vaihtaen eikä tuumaten. Ärsyttävää. AMG Speed Shift -softa sisään ja meno-X ? Eipä tuo kylmänä tökkäys haittaisi yhtään jos S-ohjelma toimisi niinkuin pitääkin.

Varsinkin jos S -ohjelma oikeasti käsivalintaisena toimisi samalla tapaa kuin nuo manuaali askit joissa on sähköllä ohjattu hydrauli kytkin ja vaihtaja, E-gear (Laborghini), F1 (Ferrari F430), yms. Löytyykö suomesta tämän taitajia.

Pitääkö oikein vaihtaa jonkun W211 AMG rattivaihteisen laatikko, ohjainboksi, ratti ja katsoa ohjelmaversiot? Uskoisi että softalla onnistuu tuo, eikä tartte maksaa 2x auton hintaa lootasta ja boksista + säädöt. en ees tiedä riittääkö 2x auton hinta..
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Piirimyyjä kirjoitti:Kokemukseni ovat vuosien myötä w124 (200tkm) w210 (250tkm), w202 (430tkm) ja w203 (150tkm) 4- ja 5-vaihteisista automaattivaihteistoista
Eikös muuten tuo W203:n elektronisesti ohjattu 5-vaihteinen automaatti jotenkin perustu 1996 esiteltyyn W202 C-sarjan laatikkoon, ja ole mersun oma valmiste? Erona ainakin se, että W203:n vaihteistossa on myös käsivalintamahdollisuus?

Muistan jostakin lukeneeni että noissa sähkölaatikoissa on joku sisäinen "oppimiskaava", jonka ansiosta vaihtamiskohdat vaihtelevat kuljettajan ajotavan mukaan, mutta myös esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen itsestäänkin, jotta katalysaattorit lämpiäisivät nopeammin yms.? Eli laatikko elää tavallaan omaa elämäänsä. Voisiko sen pistää *-piuhan päähän ja opettaa eri tavoille, vaihtamaan jenkkityyliin, "smoothisti" luistattelemalla?
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Ilmeisesti sallittuja nopeuseroja pystyy kasvattamaan, jolloin loota luistattaa enemmän. Ainakin osakaasulla saa pitämään paremmin jos tykkää manuaalin tuntuisesta automaatista :) Tuo lastuttelun guru, Tuikku, on jotain noihin käsittääkseni tehnytkin "tuikutuksen" yhteydessä :)

Itse haluaisin S-ohjelman tosiaan niin lähelle manuaalin tuntumaa kuin mahdollista, jotta tuo 722.626 "Touch Shift" ominaisuudesta olisi hyötyä hieman rivakammassa ajossa. Nyt se on aivan turhake, lähinnä alamäessä voi käyttää moottorijarrutuksiin, muuhun käyttöön on aivan liian hidas ja omapäinen.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Matti_L kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:Kokemukseni ovat vuosien myötä w124 (200tkm) w210 (250tkm), w202 (430tkm) ja w203 (150tkm) 4- ja 5-vaihteisista automaattivaihteistoista
Eikös muuten tuo W203:n elektronisesti ohjattu 5-vaihteinen automaatti jotenkin perustu 1996 esiteltyyn W202 C-sarjan laatikkoon, ja ole mersun oma valmiste? Erona ainakin se, että W203:n vaihteistossa on myös käsivalintamahdollisuus?

Muistan jostakin lukeneeni että noissa sähkölaatikoissa on joku sisäinen "oppimiskaava", jonka ansiosta vaihtamiskohdat vaihtelevat kuljettajan ajotavan mukaan, mutta myös esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen itsestäänkin, jotta katalysaattorit lämpiäisivät nopeammin yms.? Eli laatikko elää tavallaan omaa elämäänsä. Voisiko sen pistää *-piuhan päähän ja opettaa eri tavoille, vaihtamaan jenkkityyliin, "smoothisti" luistattelemalla?
Morjens kaikki. Paljon on tullut tekstiä, hieno homma. Kiitos mielipiteistä ja ennenkaikkea kokemuksistanne mitä olette jakaneet.

Tässä keskustelussa automaattivaihdelaatikoista on tullut monta haaraa jo. Oman autoni (w203 240 bensa 4Matic ja 5-vaihteinen loota, + ja - valinnat vaihteenvalitsinkepin/konsolin sivuilla) ongelmani siis on se alaspäin vaihdossa usein tapahtuvat lievät nykäykset. Eli kun moottorin veto on pois päältä, jalka pois kaasulta, tavallaan siis moottorijarrutus, niin PAM (lievästi), loota nakkaa uuden pykälän päälle.

Juuri viikonloppuna ajoin pikataipaleen Tampere-Espoo-Tampere: ensimmäiset pari tuntia laatikko pelasi kuin ajatus, mahtava keksintö. Mutta auta armias kun ajoin moottoritieltä Kehä Kolmosen rampille: vauhti laski satasen tienoilta alle viiteenkymppiin (tietyö rampin päässä, vain yksi kaista jne.), jalka ollut pois kaasulta koko rampin, auto rullaili nätisti melkein pysäyksiin....yhtäkkiä PAM (oikeasti lilla nykäys), sieltä se uusi pykälä taas pomppasi kyytiin, "kuin avokämmenellä läpsäisty parkaa takaraivoon".

Pehmennys: varmasti ei vaimo takapenkillä eikä poitsu turvakaukalossa huomannut tuota nykäisyä, eikä kai olisi huomannut 99% normitojotamiehistä. Mutta mun mielestä tuo suoritus oli ja on huono. USAn poikain automaattivaihdelaatikot ovat kokemusteni mukaan tuossa kohtaa parempia, jos vaikka ihan kaikessa muussa sitten huonompia.

Heh, näillä mennään (LÄPS.. ai prkl... :wtf:
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
mk62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 04.05.2010 15:54

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja mk62 »

Ei nyi eikä nytkähtele e430 on kuin sammettia,kyllä nauttii
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

onko tarkistettu peränvälykset/kardaanin ristikko/kardaaninlaakeri/muut hilppeet? kannattaa nekiin vaikka ennen sitä laatikkoo laittaa kuntoon, saattaisi vaikuttaa asiaan.
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
Merbensium
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: Ma 23.11.2009 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Merbensium »

Jenkeistä ei ole kokemuksia, valitettavasti, joten en ota kantaa asiaan. Uskon kuitenkin massojen puheita siitä, että ovat mukavia.

Ihmetyttää vaan kovin tämä mersun laatikoiden parjaaminen. Kokemuksia ei ole kuin muutamasta mersun automaatista, mutta kaikki olleet jokseenkin loistavia.
Oma entinen 560SEL 722.3-laatikolla vaihtoi kuin ajatus. Normaaliajossa vaihtoa ei huomannut kuin käyntinopeusmittarista. Meni kun sukkasillaan. Vasta reippaammin kaasua painettaessa vaihdon tunsi, mutta silloinkaan se ei ollut nykäisevä, vaan enemmänkin napakka ja määrätietoinen. Niin että sen juuri huomasi. Kylmänähän (talvella) se toki vaihtoi alkuun melko tahmeasti, mutta kun kone/laatikko lämpesi niin vaihdot olivat taas aivan huomaamattomia. Olin itsekin aivan äimän käkenä, että automaattimersu voikin olla niin mukava.

W124 300E laatikolla X toimi vastaavanlaisesti, mutta ei ehkä ihan niin pehmeästi. (Ei sitäkään voi epämukavaksi sanoa, todella hienostuneesti sekin vaihtoi.) Tämä taasen saattaa johtua siitäkin, että kaasua sai antaa hitusen enempi kuin tuolla 560:sellä. Samoin uudempi W203 jollain 2-alkuisella pikkukoneella vaihtoi sekin todella pehmeästi.

Ainoa huono kokemus on ollut W201 2.6 automaatista. Se nyki, ja paljon. Laatikossa ja/tai voimansiirrossa selvästi vikaa. Mutta oli tämä ko. yksilö kyllä muutenkin joka kohdasta enempi rikki kuin ehjä.


Muiden automerkkien automaateista ei juurikaan ole kokemuksia, joten ei sinällään ole mihin verrata. En silti voi ymmärtää, että mersun automaatteja noin parjataan.
Joku tuolla sanoi, että vannoutunut mersumies katsoo maailmaa tähtikuvioisten aurinkolasien läpi -niin varmasti katsookin. Mersu on kuitenkin ehkä maailman hienoin automerkki. Merkki, johon muita verrataan ja joka määrittelee riman korkeuden. Jos muilla autovalmistajilla ei kaikki mene ihan putkeen, niin se on aivan normaalia. Mutta jos Mersu ei yht'äkkiä saavutakaan sitä tasoa, mikä sille mielletään, puhutaan jo suunnilleen maailmanluokan katastrofista.
The Best or.. AMG?

MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Yli kymmenen vuotta menny alkuperäsestä viestistä ja mulla TAAS nykäisee Mersun automaattilaatikko (pintakaasu- tai tyhjäkäyntirullausvaihto kakkoselta kolmoselle). Nyt alla uusin Mersun 9-vaihteinen automaattilaatikko (auto w205 C farkku neliveto C 220CDI).

Eikö ne per... opi siellä tehtaalla tekemään yhtä automaattilaatikkoa? Kovapalkkaset inssit, voi herramunjee, häpeäisivät edes...

Mun mielestä kokemuksen rintaäänellä sanon, että kaikki noi mun 5, 7 ja nyt 9 vaihteiset Mersun automaattilootat on tommosia. Väitän (en tietenkään tiedä) että se on ominaisuus, ei voi mielestäni olla niin huono säkä, että kaikissa neljässä tapauksessa muka kaikki laatikot olisivat olleet samalla tavalla rikki. Jenkkilaatikot (Chevyn TH350 ja Mopen TF727) eivät kolautelleet noin. Disclaimer: tapahtuu oikeastaan vain kylmänä ja pintakaasulla tuo nykähtävä vaihto kakkoselta kolmoselle. Kiihdyttäessä ja pienemmälle vaihtaessa ja/tai lämmin kone: kuin sukkasillaan menee Mersun vaihdot kuin silkkihanskat kädessä.
Viimeksi muokannut Piirimyyjä, To 27.04.2023 23:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mä huomasin omassa W205:ssa (200 bensa 60tkm ajettu) noita ihan samoja nykäyksiä, mikä tuli vähän yllätyksenä kun kyseessä oli moderni/uudehko auto.

Aika monesta modernista Mersusta on kokemusta ja sanoisin että kaikista paras loota oli iskän W211:ssa joka oli 280 CDI 4Matic. W203 ei ollu paha sekään, en muista että olis nykinyt, se oli muistaakseni 220 CDI. Mutta tosiaan tuon W211:n vaihdot huomas mutta ne olivat erittäin pehmeät. Auto ei siis antanut itsestään variaattorivetoisen tuntumaa, mikä on mielestäni hyvä, ja Mersut on aina ollut semmoisia että vaihteistojen toiminnan huomaa eikä sitä yritetä peitellä.

Oon myös ajanut W212:lla pitkän reissun kun se oli uusi malli ja muita malleja mitä on tullut ajettua on mm. GLC sähkö-bensahybridi, GL, toiseks uusin A, W204:ssa oon ollut kyydissä paljon, jne. Uudet ässät vielä puuttuu sekä urheilumallit. Mutta yleisesti sanoisin että noista ajamistani mikään ei lootan toiminnan osalta nouse ylitse muiden vaan ne tuntuu hyvin samanlaiselta, tutulta, mitä mersulta ja eurooppalaiselta "premium-sedanilta" odottaa, eli johdonmukaista, napakkaa toimintaa.

Automaattivaihteisista moderneista jenkeistä ei ole kokemusta muuta kuin Chrysler Grand Voyagerista (siihen aikaan MB ja Chrysler tais olla jopa kimpassa) ja siinäkin loota vaihtoi pehmeästi. Se oli muistaakseni bensa V6. Yleisesti ottaen jos mielikuvien mukaan mennään ni jenkeissä varmaan on keskimäärin enemmän "variaattorivetoisen tuntuiset" automaattilootat, eli kalibraatiofilosofialtaan aivan eri kuin eurooppalaiset. Eri mantereilla eri makuun tehdyt autot?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
hakkry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 19.01.2021 20:13

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja hakkry »

Olen huomannut moisen nykäisyn omassa myös kylmänä pintakaasulla neloselta vitoselle.
2019 S213
MRA
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.05.2022 15:37

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja MRA »

Piirimyyjä kirjoitti: Ma 04.07.2022 09:26 Yli kymmenen vuotta menny alkuperäsestä viestistä ja mulla TAAS nykäisee Mersun automaattilaatikko (pintakaasu- tai tyhjäkäyntirullausvaihto kakkoselta kolmoselle). Nyt alla uusin Mersun 9-vaihteinen automaattilaatikko (auto w205 C farkku neliveto C 220CDI).

Eikö ne per... opi siellä tehtaalla tekemään yhtä automaattilaatikkoa? Kavapalkkaset inssit, voi herramunjee, häpeäisivät edes...

Mun mielestä kokemuksen rintaäänellä sanon, että kaikki noi mun 5, 7 ja nyt 9 vaihteiset Mersun automaattilootat on tommosia. Väitän (en tietenkään tiedä) että se on ominaisuus, ei voi mielestäni olla niin huono säkä, että kaikissa neljässä tapauksessa muka kaikki laatikot olisivat olleet samalla tavalla rikki. Jenkkilaatikot (Chevyn TH350 ja Mopen TF727) eivät kolautelleet noin. Disclaimer: tapahtuu oikeastaan vain kylmänä ja pintakaasulla tuo nykähtävä vaihto kakkoselta kolmoselle. Kiihdyttäessä ja pienemmälle vaihtaessa ja/tai lämmin kone: kuin sukkasillaan menee Mersun vaihdot kuin silkkihanskat kädessä.
Kyllä ne monessa taitaa olla. Ostin ensimmäisen mersuni reilu pari vuotta sitten. Kyseessä 2013 pre facelift s212 220 cdi 7g tronic+ -vaihteistolla. Ihmettelin alkuun kanssa tuota 2-3 vaihtoa ja sen nykäisyä. Kylmänä terävä nykäisy ja lämpimänä pintakaasulla tuntuu venyttävän vaihtoa ja sitten nykäisevän vaihteen silmään. Tosin välillä tuntuu olevan päiviä jolloin kaikki vaihdot hyviä.

Vaihdatin laatikkoöljyt auton ostettuani, mutta siitä ei tuntunut olevan apua tähän vaivaan. Sen tarkemmin en ole asiaa tutkituttanut. Luettuani lukuisia keskusteluja samanlaisista ongelmista täältä ja maailmalta olen tullut vähän siihen tulokseen, että jonkinlainen ominaisuus on kyseessä. Jotkut jopa raportoineet tätä ongelmaa olleen autossa jo uudesta asti? Nettikirjoitteluiden perusteella tuntuu, että moni vaihdattanut puolet laatikon osista ja silti samat vaivat jatkuneet. Siihen touhuun ei huvittaisi lähteä varsinkin kun auton rahallinen arvo on 10-14 tuhatta.

Muuten kyllä mahtava auto taittaa matkaa ja varsinkin maantiellä ajaessa isoilla vaihteilla vaihdot huomaamattomia. Käytin auton moottorin ohjelmoinnissa keväällä. Autoon asennettiin tuikun softa ja laatikon luistoa vähennettiin. Nyt laatikon toiminta tuntuu ehkä hieman johdonmukaisemmalta.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Aikoinaan tuli luettua paljon tuosta nykimisestä, koska omakin 7g+ nykii 2-3 vaihdossa. Silloin tällöin harvemmin nykäisee yksittäisiä muitakin vaihtoja Paljon löytyi juttua ympäri maailman, että on nykinyt jo uutena, huollon sijaisautot nykivät ja nyki jopa laatikon vaihdon jälkeen tai vaikka olisi vaihdeltu ties mitä osia. Omaanikin vaihdettu öljyt 2 kertaa, kyb vaihdettu, softa päivitetty ja adaptoitu ainakin 3 kertaa, eikä tullut kuin ehkä piirun paremmaksi. Epäilys kohdistuu paskaan softaan, ei pelkästään laatikon, vaan myös moottorin. Samaa epäilivät myös korjaamolla. Lootaa myös testattiin tehtaan ohjeiden mukaisesti ja data lähetettiin Saksaan analysoitavaksi ja lopputulos oli, ettei ole mitään vikaa. Tekisi mieli antaa auto jonkun osaavan bittinikkarin käsittelyyn. Muistelen lukeneeni, että osaavista käsissä laatikon on saanut toimimaan niin kuin sen pitäisi toimia.
C200 (S205) 2017
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

En osaa sanoa miten jenkkilaatikot toimii mutta olen samaa mieltä kun moni että mersun automaatti ei oo ihan jouheemmin toimiva. Kummia töksäyksiä ja pamahduksia varsinkin pienissä nopeuksissa.

Kuitenkin omaan ärrään automaattiin on just tehty iso remppa. Turbiini vaihdettu, laatikko huuhdeltiin ja öljypumppu korjattiin, silti tuommoiset oireet.

Monta Volvoa ajaneena mielestäni, siinä paremmin toimivat automaattilaatikot.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Piirimyyjä kirjoitti: To 22.09.2011 09:01
BTriker kirjoitti: Pakkovaihteet voisivat olla nimensä mukaiset, eikä vain pyyntöjä.
Heh, hyvin sanottu. No, siinä on kai joku Mersun suunnitteluinssi ajatellu osaamatonta käyttäjää joka voi tehdä osaamattomuuttaan virheen ja rääkätä autoa (ja kyytiläisiäkin?) jättämällä jonkun pakkovaihteen päälle.... rrrrrrRRRRRRRR..poks ja pam... ?

Mersussa ei ole lainkaan "pakkovaihteita", vain suurin sallittu vaihde minkä voi valita.
Lähinnä mäkimaastoja varten, jotta saa koneella jarruteltua.

Vain AMG malleissa on pakkovaihteet (manual mode), nekin kyllä vaihtaa sitten itsekseen jos kierrokset menee liian alas.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Risto113 kirjoitti: Su 17.07.2022 11:54
Mersussa ei ole lainkaan "pakkovaihteita", vain suurin sallittu vaihde minkä voi valita.
Lähinnä mäkimaastoja varten, jotta saa koneella jarruteltua.

Vain AMG malleissa on pakkovaihteet (manual mode), nekin kyllä vaihtaa sitten itsekseen jos kierrokset menee liian alas.
Koskiko tämä keskustelu jotain tiettyä mersumallia? Onhan manuaalimoodi (M) monissa ihan perussedaneissakin, taitaa olla nykyisissä järjestään paitsi että on muutettu sellaiseksi "hetken päästä itsekseen automaatille palautuvaksi".

Vanha threadi alkujaan, tiedä sitten mitä tässä on paremmuudella tarkoitettu. Kestävyys, vaihtomukavuus vai huomioidaanko myös vaihteiston häviöt? Nykyisistä jenkeistä en tiedä mutta niissähän aikoinaan saattoi olla kolme vaihdetta ja momentinmuunninta vispaamalla löytyi haluttu välitys. Hyötysuhteella ei mitään väliä.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja johani »

5kpl autoja omistanut joista 5kpl ollut mersuja. joista 4kpl ollut manuaalia ja 1kpl tomaatti 190D om602 + 722.4 joka myyty vaihteiston takia.

uusin tulokas w204 Facelift joka manuaaliloovalla syystä että omaan makuun mersun automaatit mitä olen ajanut on toistaiseksi olleet A: hidas reagoimaan sporttisesti ajaen esm kickdownilla ja B: nykivä rauhakseen ajossa.

kesällä koeajoin w212 Faceliftiä ja olin pöyristyä vaihteiston hitaudesta. Tuntuukuin 2sekuntia pedaalin painamisesta että jotain tapahtuu...

Mielekkäimmät (lue: nopeita vaihtamaan) Automaattilaatikot olleet joita sattunu itse ajamaan on olleet: volkkarin DSG, sekä ZF 8hp, mutta kumpaakaan näistä ei taida saada tehtaalta optiona w204:seen :)

pitäis käydä testaamassa tollasta softattua uutta mersun sähkölaatikkoa, en sano etteikö vois olla hyvä; mutta toistaiseksi en ole sellasta löytäny/ sellaiseen törmännyt.

Youtuben perusteella uus 9 vaihteinen ainaki kickdown reagointinopeus kriteerin täyttäää.
https://www.youtube.com/watch?v=hphywSKr9Wg 0:55
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mersun vaihteisto on hyvä, softa ei. Moottorin softalla voi paimentaa sitä paremmaksi ja 5g lootan saa sitten jo sellaiseksi kuin haluaa. Kaikki väliltä pappaa kirkkoon ja halolla selkään on mahdollista. Sen saa vaihtamaan niin että ei raita katkea ollenkaan paikalta lähtiessä jos voimaa tarpeeksi.
Ja alas niin että on kunnon moottorijarrutusta. Eikä manuaalilla vaihda itekseen lainkaan.
Kaikki on softasta kiinni miten se on tehty, vakion tosi laiska.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Volkkarin DSG:llä olen ajanut ja tavallisessa ajossa toimi mukavasti mutta ihan mahdoton noilla muuntimettomilla on ryömiä reilua ylämäkeä autotalliin tms. Joskus jotain B-mersua kokeilin niin uutena se (siis kaksoiskytkimellinen) ryömi ihan siististi.

Tuossa 212:ssa oli ainakin alkupään mallissa joku ihme softaviritys erityisesti kun parkkiruudusta peruutti pois ja vaihtoi D:lle. Sai odotella vedon kytkeytymistä. Ymmärtääkseni jotain parannuksia myöhemmin tuli mutta omaa ei koskaan päivitetty.

Käsivalintaisen mersun vaatimus rajaa malleja aika reippaalla kädellä, jotain sekin kertoo omistajien mielipiteistä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

90% porukasta vaan ajaa ja on tyytyväisiä autoon vakiona, sit on se osa mikä haluaa jotain muutella ja itse kuulun siihen vähemmistöön mikä sitten sorkkii autosta kaikkea mahdollista sellaiseksi kuin itse haluaa.

Manuaali on kiva harrasteautossa ja sporttiseen ajoon mutta jokapäiväisessä käytössä varsinkin kaupungissa se automaatti on vaan niin helppo.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja johani »

Eioo käyny ruuhkassakaan ajokaan manuaalilla hermoille, moottorijarrutus on tosi jees.

se tietty vaatii et kytkin sopivan jäykkynen, hyvä tuntumaa, vaihdevälit loovassa hyvät (sopivan lyhyet) jne...

W204:seen joutuu kytkintä vähän keventämään jotta optimi, ja jonkunäkösen shortshifter modin tekemään. Keskittää kepin myös sivusuuntasesti omaan makuun liian tunnottomasti/kevyesti, pitänee joku jousi sinne lisätä/vaihtaa.
tai voi olla myös ettäku enempi ajaa niin tulee tuntuma ajan kanssa, mutta ei ollu rakkautta ensisilmäyksellä toisin kun gs6-53dz kanssa :)
Vastaa Viestiin