Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

S202 kirjoitti:Laita askis kuntoon ja opeta se uudestaan sun tyylille!
Minun mielestä aski on kunnossa. Myös Vehon mielestä. Minun mielestä tuo silloin tällöin tuleva lievä nykäys ei opettamalla paranis. Voin olla väärässäkin, mutta mun mielestä tuo marisemani nykäys ei ole vika vaan Mersun automaattilaatikon ominaisuus. Heh, kuka tietää totuuden?
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Huikko kirjoitti:Jenkit aloittivat aika ajoissa tuon automaattilaatikon suunnittelun ja jossain vaiheessa kaikki askit olivat enemmän tai vähemmän kopioita niistä.
Paljolti varmaan just noin. Oli aikoja, joilloin Euroopan laatuvalmistajat liisasivat Jenkkilän automaattilaatikoita laatuautoihinsa (RR, Bentley, Aston Martin...?). Mersu teki omaa kehitystyötään, hieman joutui keksimään pyörää uudestaan (?). No, insinöörien mielestä se Mersun laatikko on varmasti teknisesti viksumpi (hyötysuhde jne.?), mutta asiakkaan mielestä (?) jenkkiautomaatti saattaa olla "silti kivempi"?
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tämä topicci tuli mieleen aamulla ajellessa töihin W:llä.....mersu vaihtaa aivan kuin jenkki.....venyttää aivan pikkuriikkisen. :D
ja yhtään vaihtoa ei kyllä huomaa.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

etrade kirjoitti:Onhan noita mersuja jotka vaihtaa nätisti tai pitäiskö sanoa huomaamattomasti. -80 luvun 323 Mazda tomaatti vaihtoi inhottavasti.
Aivan. Raskaassa käytössä on kunnon laatikot, kun ei jouduta menemään ihan rajoille hyötysuhteessa, kuten henkilöautoissa (?). En vähättele raskaan kaluston tekniikkaa ja hyötysuhdetta, vaan ajattelen lähinnä, että jenkkien (GM, Chrysler) wanhat automaattilaatikot on kyllä kooltaan ja sisäpuolen ratkaisuiltaan ja mitoituksiltaan "kuorma-autoluokkaa" (?).
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Jolle kirjoitti:Huonompi ja huonompi :D Kyllä mun puolestaa saa joskus vähän nykäistä kun siinä vaiheessa kun mersun laatikkoon mietitään että pitäiskö näistä joskus öljytkin muka vaihtaa niin niin jenkeissä ja muissa rimpuloissa on 2 tai 3 laatikkoa jo menossa :lol:
Heh, totuuden siemen tuolla. Omat jenkkiautomaattilaatikot huollettiin aikas vähillä kilometreillä jo (ainakin Mersun vinkkelistä katsoen): GM-TH350 jossain sada tuhannen kilometrin ja 15 vuoden käytön jälkeen, ei sinänsä vikoja. Sitten TF-727, 30v vanha ja jotain 200tkm, kaikki mahdolliset viat jo. Mersun laatikkoni ovat kokeneet vain öljyjen ja suodattimien vaihtoja, ei vikoja ennen eikä jälkeen.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mersun laatikoista ei ole kokemusta mutta Fordin Cruise-O-Matic 6 laatikosta yli 100 000 km. Tuo automaatti vaihtoi muihin jenkkeihin verrattuna täsmällisesti ja selkeästi ja mitä enemmän tehoa, sitä räväkämmin, kuin unelma.
Naapurilla oli samoihin aikoihin GM TurboHydramatic 350 jossa vaihtotapahtuma oli hiipuvan venyvä ja miellyttävä.

Eräällä kaverilla puolestaan vastaava TH350 Pontiac TransAm Turbossa ja vaihto oli niin kova, että ykköseltä kakkoselle täyskaasulla kumi rääkäisi ilkeästi asfaltilla.

Omaan C-6:een ei tarvinnut muuta tehdä kuin öljynvaihto. Mutta joissakin julkaisuissa kyseisen vaihteiston tehonhukaksi on mainittu 50hp joten aivan ilmaista se kestävyys ei kovilla tehoilla ollut.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:Laita askis kuntoon ja opeta se uudestaan sun tyylille!
Minun mielestä aski on kunnossa. Myös Vehon mielestä. Minun mielestä tuo silloin tällöin tuleva lievä nykäys ei opettamalla paranis. Voin olla väärässäkin, mutta mun mielestä tuo marisemani nykäys ei ole vika vaan Mersun automaattilaatikon ominaisuus. Heh, kuka tietää totuuden?
Valittelit tuolla aiemmin että laatikossa on aina väärä vaihde, kyllä minun mielestä sähkölaatikossa on aina oikea vaihde. Tuo veho on näissä asioissa yhtä luotettava ku kumikorjaamo&korjaamo velj. kinnula :lol:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

S202 kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:Laita askis kuntoon ja opeta se uudestaan sun tyylille!
Minun mielestä aski on kunnossa. Myös Vehon mielestä. Minun mielestä tuo silloin tällöin tuleva lievä nykäys ei opettamalla paranis. Voin olla väärässäkin, mutta mun mielestä tuo marisemani nykäys ei ole vika vaan Mersun automaattilaatikon ominaisuus. Heh, kuka tietää totuuden?
Valittelit tuolla aiemmin että laatikossa on aina väärä vaihde, kyllä minun mielestä sähkölaatikossa on aina oikea vaihde.
...ööö... en kyllä tuommosta ole sanonut. En ainakaan tarkoittanut.

Minun mielestä Mersun automaattilaatikko "rykäisee" joskus jonkun uuden pykälän päälle, esim. parkkipaikalla kurvaillessa / pihatiellä himmaillessa, kaasuun ei enää kosketa, vauhtia ehkä vielä 25kmh... ja PAM... sieltä se uus pykälä iskeytyi päälle, pyytämättä. Minun mielestä amerikkalaislaatikko ei tuolla tavalla hölmöile.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Piirimyyjä kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Jenkit aloittivat aika ajoissa tuon automaattilaatikon suunnittelun ja jossain vaiheessa kaikki askit olivat enemmän tai vähemmän kopioita niistä.
Paljolti varmaan just noin. Oli aikoja, joilloin Euroopan laatuvalmistajat liisasivat Jenkkilän automaattilaatikoita laatuautoihinsa (RR, Bentley, Aston Martin...?). Mersu teki omaa kehitystyötään, hieman joutui keksimään pyörää uudestaan (?). No, insinöörien mielestä se Mersun laatikko on varmasti teknisesti viksumpi (hyötysuhde jne.?), mutta asiakkaan mielestä (?) jenkkiautomaatti saattaa olla "silti kivempi"?
Itse uskoisin niin, että sentakia esim. RR. käytti/käyttää GM TH350:ä, koska ei halunnut syytää miljoonia kehitystyöhön. Pienet myyntimäärät ja korkeat suunnittelukustannukset testauksineen jo kaikkialla muuallakin ympäri autoa varmaankin ajoivat siihen ratkaisuun, että käytetään toisten tekemiä laatikoita. Näin myös Jaguar käytti kaikissa XJ12:sissa MB:n 722.3:sta.

Kyllä kai ne jenkit sen aloitti ajoissa, kun se on amerikkalaisen autoteollisuuden innovaatio. Cadillac toi sen ensimmäisenä 1930 luvulla markkinoille omana keksintönään.

Mersun laatikko teknisesti fiksumpi? Oisko tuolle heitolle jotain faktaakin tarjota?

Itse jos vertailen mielessäni seuraavia laatikoita teknisessä mielessä: Fordin C3:sta, TF727, TH700. 722.0 ja 722.3 - 722.6 niin toimintaperiaatteeltaan niissä ei ole suurtakaan poikkeavuutta. Mitä uudempaan laatikkoon mennään, niin sitä selkeämmin niissä näkyy osamäärien pieneneminen. Pyritään siihen, että osien määrä vähenee ja varsinkin jarrupantoja koetetaan saada määrältään mahdollisimman alas sekä tekemään sellaisia toteutuksia, joissa itse vaihteiston kotelo on myös yksi voimansiirtoon vaikuttava komponentti. Esim. Aisanin laatikko, jota käytetään Lexuksessa ja Toyota Aristossa ja tietääkseni myös Suprassa on jo toteutukseltaan sellainen, että venttiilikoneisto on valettu suoraan koteloon.

Jos levitetään esim. TH700 pöydälle joka on suunniteltu vuonna höyryjuna, niin siinä on melkeimpä puolitoista kertaa enemmän kaikennäköistä jousta ja laakeria verrattuna 80-luvun 722.3:seen tai 722:4:seen.

Tähän on ollut varmastikin syynä yksinkertaisuuden tavoittelu ja varsinkin tuotannon nopeus. Mitä nopeammin ne laatikot saadaan läjään pienemmillä liikkeillä, niin sitä edullisempaa se on valmistajalle. Niin Mercedeksellä, kuin GM:llä ja BMW:llä on omat kokonaiset tehtaat joissa rakennetaan pelkästään vaihteistoja. Ja jokaisen tehtaan on tuotettava voittoa tavalla tai toisella.

Mutta sitä toiminnan ja hyötysuhteen fiksuutta minä en ole nähnyt niitä katsellessa. Suurin hyötysuhteeseen vaikuttava yksi yksittäinen komponentti liki jokaisessa vaihteistossa on itse turbiini ja sen tekninen toteutus.

Näitä asioita pohtiessa pitäisi vaihteistosta tietää muutakin kuin ne kirjaimet siinä valitsimen vieressä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:Laita askis kuntoon ja opeta se uudestaan sun tyylille!
Minun mielestä aski on kunnossa. Myös Vehon mielestä. Minun mielestä tuo silloin tällöin tuleva lievä nykäys ei opettamalla paranis. Voin olla väärässäkin, mutta mun mielestä tuo marisemani nykäys ei ole vika vaan Mersun automaattilaatikon ominaisuus. Heh, kuka tietää totuuden?
Valittelit tuolla aiemmin että laatikossa on aina väärä vaihde, kyllä minun mielestä sähkölaatikossa on aina oikea vaihde.
...ööö... en kyllä tuommosta ole sanonut. En ainakaan tarkoittanut.

Minun mielestä Mersun automaattilaatikko "rykäisee" joskus jonkun uuden pykälän päälle, esim. parkkipaikalla kurvaillessa / pihatiellä himmaillessa, kaasuun ei enää kosketa, vauhtia ehkä vielä 25kmh... ja PAM... sieltä se uus pykälä iskeytyi päälle, pyytämättä. Minun mielestä amerikkalaislaatikko ei tuolla tavalla hölmöile.
Hups, et se ollutkaan sinä. Joka tapauksessa laatikossa on joku pieni vika kun se paukauttaa tuon vaihteen päälle. Edellinen mersu teki kans tuota, rivakka kiihdytys ja kaasu pois niin sekunnin päästä vahde vaihtui kerralla. Nykyinen mersu, vaikka loodassa onkin vikaa niin vaihteet vaihtuu niinku ajatus, ei paukauttele.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja sompio »

Enhän minäkään Mersun laatikkoa rauniolle ole heittämässä, totesin vaan että olen törmännyt parempaankin.
Kyllä tuo 230 TE. laatikkokin vaihtelee ihan sujuvasti varsinkin lämpimänä. Kylmänä ajattaa hyvänmatkaa ennen kuin alkaa isommat vaihteet kelvata.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

S202 kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:
S202 kirjoitti:
Edellinen mersu teki kans tuota, rivakka kiihdytys ja kaasu pois niin sekunnin päästä vahde vaihtui kerralla.
Just noin. Lievästi, mutta kuitenkin.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Mesedesi kirjoitti:
Piirimyyjä kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Jenkit aloittivat aika ajoissa tuon automaattilaatikon suunnittelun ja jossain vaiheessa kaikki askit olivat enemmän tai vähemmän kopioita niistä.

Mersun laatikko teknisesti fiksumpi? Oisko tuolle heitolle jotain faktaakin tarjota?
Ei oo tuohon faktaa tarjota. Ihan mutua vaan. Ajattelin (ensimmäinen virhe, heh...) että jos Mersun laatikko on myöhempää suunnittelua kun Jenkkilän toteutukset, ja Mersulla on ollu laatikkojaan suunnittelemassa kunnolla inssejä ja enemmän resursseja kuin Jenkkilän tehtailla, niin "GuentherFrizien" lopputuolos olis viksumpi kun "billybobjimin". Eli ei faktaa, vaan mutua. :eh:
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla oli myös edellisessä laatikossa kova 1-2 välinen vaihto lämpöisenä. Hiljaa ajeli vaikkapa juuri p-alueella ja kun vaihtoi kakkosta se meni melko kovaa päälle. Uusi(tai no enemmän ajettuhan tuo on) laatikko ei sitä tee.

Toimiessaan mersun lootatkin on ihan kohtuu mukavia, ainakin sähkölaatikoista lähtien. Kyllähän jenkkiloota huomaamattomasti vaihtaa, yhtä mukavaa mersun laatikkoa ei ole tullut vielä vastaan. En tosin ole 7 vaihteisella ajanut. Mutta makuasioita, onhan nuo jenkkilootat( ainakin millä minä olen ajanut) melko kuminauhojakin.
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

AM kirjoitti:Minulla oli myös edellisessä laatikossa kova 1-2 välinen vaihto lämpöisenä. Hiljaa ajeli vaikkapa juuri p-alueella ja kun vaihtoi kakkosta se meni melko kovaa päälle.
Just noin tekee täälläkin. Prikulleen. Ei aina, mutta useimmiten. Melkein joka päivä (työmatkat). Kaikki 4-5 vaihteiseni on tehny tolleen. Ihme juttu. Eihän tuo vakavaa ole, muttei mielestäni kuulu Mersuun. Amerikkalainen automaattilaatikko on mielestäni tuossa parempi, olkoonkin vaikka sitten ihan kaikessa muussa huonompi, heh.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja johani »

voiko syynä tähän nykäsyyn olla mersun painava vauhtipyörä ? itte joudun manuaalilla ajaessa (s124 300D) (vauhtipyörä tuntuu niinkun se painais +15kg) ei pelkästään liikkeelle lähtiessä luistattamaan vaan myös vaihteiden välillä luistattamaan jotta ei nykis. esim kiihytät 2 vaihteen loppuun, kytkin pohjaan, kaasu kokonaan pois, 3 silmään ja kytkin ylös (tämä kaikki tapahtuu alle sekunnissa) ja nykäsee niskan niskatukeen kun vauhtipyörään on niin suuri energia varastoutunut, amerikan vehkeissä kun on tuo v8 mikä teoriassa ei vaadi vauhtipyörää ollenkaan niin suottapa kai niissä sitte on kevyemmät vauhtipyörät ???

taasen toisessa w124 300D:ssä (sportline) vauhtipyörä puolet kevyempi vapaalla kaasuttelun kierrosherkkyyden perusteella ja pystyy huomattavan paljon vähemmällä luistattamisella, nykimisellä vaihteet vaihtamaan, ja jos kiihdyttää ja vaihtaa vaihteen samallatavalla kun ylemmässä, ei nykäse juuri mitään.
Viimeksi muokannut johani, Ti 27.09.2011 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

johani kirjoitti:voiko syynä tähän nykäsyyn olla mersun painava vauhtipyörä ? itte joudun manuaalilla ajaessa (w124 300d) ei pelkästään liikkeelle lähtiessä luistattamaan vaan myös vaihteiden välillä luistattamaan jotta ei nykis. esim kiihytät 2 vaihteen loppuun, löysäät kaasun kokonaan, kytkin pohjaan, 3 silmään ja kytkin ylös ja nykäsee niskan niskatukeen kun vauhtipyörään on niin suuri energia varastoutunut, amerikan vehkeissä kun on tuo v8 mikä teoriassa ei vaadi vauhtipyörää ollenkaan niin suottapa kai niissä sitte on kevyemmät vauhtipyörät ???
Eipä ole automaattimersuissakaan vauhtipyörää.
Vetolevy ja turbiini kylläkin. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

johani kirjoitti:voiko syynä tähän nykäsyyn olla mersun painava vauhtipyörä ? itte joudun manuaalilla ajaessa (w124 300d) ei pelkästään liikkeelle lähtiessä luistattamaan vaan myös vaihteiden välillä luistattamaan jotta ei nykis. esim kiihytät 2 vaihteen loppuun, löysäät kaasun kokonaan, kytkin pohjaan, 3 silmään ja kytkin ylös ja nykäsee niskan niskatukeen kun vauhtipyörään on niin suuri energia varastoutunut, amerikan vehkeissä kun on tuo v8 mikä teoriassa ei vaadi vauhtipyörää ollenkaan niin suottapa kai niissä sitte on kevyemmät vauhtipyörät ???
Kytkimen vaimennin jouset kunnossa ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja napa »

Harri126 kirjoitti: Eipä ole automaattimersuissakaan vauhtipyörää.
Vetolevy ja turbiini kylläkin. :wink:
äläs sano :wink: taitaa esim. OM601, eli tutummin 200D koneen vauhtipyörä/vetolevy yhdistelmä painaa lähemmäs tai jopa yli 10 kg... siinä olis monelle manuaali mersuun parempaa kytkintä suunnittelevalle ehkä hyvä aihio rakentaa 2 tai jopa 3 levyinen kytkin :think:

normaalisti toki mersuissakin on se pellinen vetolevy/hammaskehä yhdistelmä, mutta poikkeuksiakin löytyy :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se vaan on niin että jos laatikosta tehdään kestävä, ei vaihdot voi olla huomaamattomia. Tommoset öljyllä toimivat pakat ei kestä luistamista juuri ollenkaan, tämä tiedoksi niille jotka luulee että ne kestää sielä ihan niinku tavallinen manuaaliaskin kytkin. Mersun tekniikka kun on tehty kestämään kilometrejä, toisin kun esim noi jenkki romut.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Mersun tekniikka kun on tehty kestämään kilometrejä, toisin kun esim noi jenkki romut.
no nyt taas rauhoitutaan siellä... jos verrataan vaikka 722.3 mersun laatikkoa ja TH400 jenkki laatikkoa (molemmat on täysin mekaanisia automaatteja ja tuotanossa oloaika menee ainakin osittain limittäin)

olettaen että ne olis samanlaisen koneen perässä ja saman painoisessa autossa, niin kyllä TH400 nyt ainakin 3 kertaa kauemmin autoa kuskais eteenpäin :think: jossakin oikein painavassa ja tehokkaassa autossa ero voi olla jopa 100 kertainen... siis tehtaan jäljiltä, vahvistettuna ja paranneltuna TH400 taitaa olla sitten se maailmanhistorian kestävin vaihteisto kokoluokassaan (useampi, kuin 2 vaihteisten sarjassa, jossa kunnia menee GM:n powerglide vaihteistolle)...

toki löytyy jenkeiltä paljon sekundaakin, mutta ne on yleensä tätä uudempaa tuotantoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja E38 »

Monia eri valmistajien laatikoita olen ajellut ja ehdottomasti mukavin ja huomaamattomin on Cadillacissa(kin) oleva 3-lovinen Turbo-Hydramatic. Ei sen pehmeyteen pääse mikään nykylaatikko. Sen tehohävikki on varmaan nykypuun mukaan järkyttävä mutta mukavin se on ehdottomasti ja hyvin kestävä.

Ns. Uusista laatikoista on pakko sanoa, että juuri ostamani SL:n laatikko on yksi mukavimmista vastaan tulleista. Se muistuttaa paljon BMW E38/728iA mallissa ollutta ZF:n valmistamaa 5-lovista Steptronic laatikkoa. Kaasupolkimen liike on pitkä ja laatikko luistattaa tarpeeksi, että liikkellelähdöt ja kaasun vaihtelut antavat pehmeä, nykimättömän kyydin. Kyllä nekin kylminä nykäisevät ja mutta ei pahasti. Joskus mesen laatikko sekoilee kun liikenne ryömii mutta on niitä paljon pahempia tullut koettua.

Myös Porschen Cayennessa oleva 6-lovinen Tiptronic laatikko on miellyttävä ajaa, etenkin kun auto painaa melkeen 3 tonnia. Siinäkin on havaittavissa selvä nykäisy ensimmäisessä 1--> 2 vaihdossa mutta sen jälkeen vaihdot ovat pehmeitä kun laatikko alkaa lämmetä ja se alkaa lähtemään liikkeelle 2. vaihteella.

Suurin pettymys uusista laatikoista on ollut ZF:n tekemä 6-lovinen laatikko joka on mm. BMW:n E60/5-sarjassa, E65/7-sarjassa ja E90/3-sarjassa. Omistin vm02 735i:n ja sen ajaminen oli raivostuttava kokemus kerta toisensa jälkeen. Valoista lähdettiin aina ykkösellä (säädetty näin pienen kulutuksen optimoimiseksi) ja siihen yhdistettynä tehokas moottori + herkkä kaasupoljin = nykivää ja ikävää kyytkiä ruuhkissa ja kaupungissa. Kun vielä lisätään laatikon tyyppiviat: Kolahtelevat äänet eri tilanteissa, nykäisevät alaispäin vaihdot, valoihin/pysähdyksiin tultaessa tuntuva nykäisy, ja yleinen epämääräinen toiminta (ei vastaa aina kaasuun samaalla logiikalla), on Mersun vanhaan laatikkoon pakko olla tyytyväinen. Se varmasti ei ole ekoloogisesti paras mutta käyttömukavuudeltaan kärkipäissä.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuli muuten mieleen, että olettekos te tutkineet kuinka isot välityssuhteen muutokset on niissä vaihteissa, joissa se raju nykäisy tapahtuu? Silläkin on myös merkitystä. Jos moottorin kierrokset kyykähtää vääntöalueen parhaimmalta paikalta liki nollasijoille, niin varmasti nytkäyttää.

Hohhoijaa... Osallistuispa nimimerkki Pappacosworth tähän kanssa, niin saataisiin sitten ihan todellista faktaa jenkkilaatikoista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:Mersun tekniikka kun on tehty kestämään kilometrejä, toisin kun esim noi jenkki romut.
no nyt taas rauhoitutaan siellä... jos verrataan vaikka 722.3 mersun laatikkoa ja TH400 jenkki laatikkoa (molemmat on täysin mekaanisia automaatteja ja tuotanossa oloaika menee ainakin osittain limittäin)

olettaen että ne olis samanlaisen koneen perässä ja saman painoisessa autossa, niin kyllä TH400 nyt ainakin 3 kertaa kauemmin autoa kuskais eteenpäin :think: jossakin oikein painavassa ja tehokkaassa autossa ero voi olla jopa 100 kertainen... siis tehtaan jäljiltä, vahvistettuna ja paranneltuna TH400 taitaa olla sitten se maailmanhistorian kestävin vaihteisto kokoluokassaan (useampi, kuin 2 vaihteisten sarjassa, jossa kunnia menee GM:n powerglide vaihteistolle)...

toki löytyy jenkeiltä paljon sekundaakin, mutta ne on yleensä tätä uudempaa tuotantoa...
Noh, isännällä oli joskus silverado jossa käsittääkseni tuo th400, eikös se ole se 3 vaihteinen? Osas sekin muistaakseni 2 kertaa hajota, autossa ei mahdottomasti ollut kilometrejä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja AM »

Olen kyllä sitä mieltä että jos se 1->2 vaihto nykäisee niin jossain on vika. Se että tietääkö kukaan missä niin on eri asia...helpompi tietty korjaamollakin sanoa että tuollainen sen pitääkin olla. Yleinen vika mutta ei kaikki noin tee. Esim. se nykyinen väykyn loota vaihtaa ihan nätisti.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:
Hohhoijaa... Osallistuispa nimimerkki Pappacosworth tähän kanssa, niin saataisiin sitten ihan todellista faktaa jenkkilaatikoista.
koita vaikka soittaa sille vinkiksi :wink: eiköhän sulla sen numero ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ameriikan automaateista ei ole sitten oikein minkäänlasita kokemusta. kerran olen jotakin chevyvanin v8 turbodiiseliä ajanut, 3 vaihteinen automaatti, mikä oli niin pehmee, ettei edes melkein huomannu koska vaihto vaihteen. muutenkin tuntu olevan vähän semmonen, että turbiini luisti jatkuvasti oli sitten minkä verran vaan kaasua, tai kierroksia, tai mikä vaihde tahansa.

automaattimersuja olen aika montaa ajanu ja monta omistanutkin. suurin osa diiseleitä, mutta muutama muukin mahtuu. 1 vahva v8:n 722.3 ja sitten pensa 4 maticin aski. tälläkin hetkellä 2 kappaletta automaatti mersuja. kaikki on ollu eri versioisia 722.3, tai 722.4 vaihteistoisia.

1-2 nykäsy on yleinen, mutta ei kuulu asiaan. ja sen saa säädettyä aika hyvinkin pois. jotenkin tuntuu toi 722.4 aski olevan vähän "sivistyneempi", kun toi vahvempi veljensä. yleensä, kun olen ostanu tomaatti mersun, niin vaihteiston toiminta on semmosta, että vaihteen vaihdot nykii, loota venyttää vaihtoja, taikka sitten loota luistaa liikaa. kaikki nämä kuitenkin on melkeinpä vaan säätökysymyksiä. eikä mitään spesiaalihommaa, vaan ihan perus säätöä. mersun lootat yleisestiottaen toimii muihin tomaatteihin verrattuna mielestäni aika napakasti. vaihdot huomaa ja turbiini ei ole semmonen kuminauhamainen, kun monissa muissa merkeissä. uudemmat mersut sitten tietty paljon sivistyneempiä, eikä niin napakoita, kun nää vanhat askit.

sinne tomaattiaskiin kun laittaa uudet ja sopivat öljyt sisään, uuden suodattimen, säätelee vaihtokohdat hyviks, paineet sopiviks ja sitten vielä pumpun päästä säätää viimesen silauksen alipaineista, niin saa aika hyvän. eikä tarvi pelätä, että kolauttaa edessä ajavan perään, kun liikenneruuhkassa matelee ja aski tökkää kakkosta pesään.

tossa "st" mesessä on 722.3. se on pauoliautomaatti. vaihteet säädellään ite kepistä, mutta loota päättää vaihdon kovuuden. siinä ei saanu normaalilla alipaineohjauksella pintakaasu vaihtoja riittävän "jenkkimäiseks", vaan vaihdot oli kovia, niin laittelin siihen sitten sähkötoimisia venttiileitä ohjaan alipaineen kulkua laatikolle. nyt vaihtaa kohtuu pehmeesti pintakaasulla ja täysvedossa nykäsee just sillain, kun sen halusinkin.

tossa pikkumesessä oli tehtaan jäljiltä karsee alipaineviidakko 722.4 tomaatin ohjaukselle, eikä se edes toiminu ihan niin hyvin, kun olisin toivonu. 1-2 vaihdot nykäs juurikin niin, kun monella muullakin. siihen lääkkeeks poistin koko alipaine viidakon kaikkine "turbo" laatikkoineen. oli alipaineletkua ja ahtopaineletkua. kaikki pois vaan ja uutta tilalle. jätin pelkästään sen pumpun kyljessä olleen alipainesäätimen paikoilleenja alipaineletkua sen verran, että sai alipainepumpulta säätimen kautta lootalle. ja sitä säädintäkin jouduin pikkasen muokkaileen, kun ei tahtonu saada tota 1-2 vaihtoa kuriin. nyt loota vaihtaa täysin amerikanlaatikon tavoin pintakaasulla, eikä nykäse minnekkään. osakaasuilla vaihtaa sitten sillain sopivasti, kun normaalistikkin ja täyskaasullakin ihan hyvin, muttei kuitenkaan niin napakasti, että nykäsis.

säätämällä niistä saa ihan kohtalaisia. jos tuntuu, että ei saa säätämällä pintakaasu nykäsyjä pois, niin vika voi olla viallisessa alipainesäätimessä. siis siinä, mikä on syöttöpumpun päässä.

kestävyydestä en niinkään osaa sanoa, kun kaikki automaatit on aina pelannu. kilsojakin on autoissa ollu ihan kohtuullisesti. yhdessä oli n. 700 000km ja senkin 722.4 toimi vielä ihan hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miten niitä vaihtokohtia saa säädeltyä kun 2->3 venyttää niin pirusti?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja pera8x »

S202 kirjoitti:Miten niitä vaihtokohtia saa säädeltyä kun 2->3 venyttää niin pirusti?
hakemalla vehosta jousi/korjaussarjan. siellä myydään juurikin tohon tarpeeseen sopiva setti. siinä on kaikki tarpeellinen, jousi ja muutama muoviosa. sen vaihtaa sinne laatikkoon vaikka öljynvaihdon yhteydessä. helppo laittaa. haulla löytyy lisää infoo asiasta. niin ja se hinta oli jotakin 8euroa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Mersun automaatti huonompi kun jenkkien ???

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Toki jenkkien automaatit vaihtaa pehmeästi koskapa luistoa riittää, muutin aikoinaan vm 85 Camarossa (5.7 v8 ) turbiinin lukon katkaisijalla pakkokäyttöiseksi, ja vielä 100 km/h vauhdissa lukitus pudotti selvästi moottorin kierroksia, tasanopeudellakin.
Ps käykää kokeilemassa erään saksalaisjohtoisen konsernin kaksoiskytkentä laatikon toimintaa niin ette valita mersun laatikoista mitään, varsinkaan kestävyydestä.
Vastaa Viestiin